de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:06

Ik doe het in huis, voor het raam. Doe het al jaren zo en behalve dat ik altijd mega planten in mijn vensterbank heb staan voor ze naar buiten mogen krijg ik elk jaar echt kilo's tomaten... :)) Dus blijkbaar kan het.
Wel tuin op het zuiden overigens, dus echt de hele dag door zon.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:41

Oke ja mega planten passen hier helaas niet op de vensterbank :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:50

Heb katten die met liefde snoeien. Maar om die reden gaan de plantjes in een aquarium.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:45

Ik ben van start gegaan, 6 rijtjes sugar snaps. Ik kwam heel wat wormen tegen in de tuin dus dat is in ieder geval een goed teken

Afbeelding

Afbeelding

Lunameyza

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:16

Ik heb nu ook de uien voorgezaaid en de eerste rij lente ui in de grond zitten! Ben van plan om de 3/4 weken nog 2 rijen lente ui te zaaien, lekker veel want kost weinig ruimte en gaan altijd snel op hier :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:11

Nu sugar snaps en peulen

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:52

Mjetterd schreef:
Prairy schreef:
Oh dat vind ik wel interessant. Zijn ze stevig >> bestand tegen buizerd denk je? Ik wil een net maken over mijn kippen ren.

Nee het is niet heel stevig denk ik. Ik heb hem gevonden op de Action website, misschien dat je zo een idee hebt wat voor een net het is
https://www.action.com/nl-nl/p/tuinnet/

Die heb ik vorig jaar gehad. Heeft het nog geen week volgehouden. Zaten heel snel gaten in. Ik weet alleen niet of dat gedaan is door kleine vogels, kauwen/kraaien of hazen. Deze is wat sterker: https://www.welkoop.nl/nature-tuinnet-p ... r-_1189627
Die gaat bij ons minimaal 1 seizoen mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:59

We hebben nu een vijver net besteld van 10x15 meter, hopelijk gaat dat wat langer mee.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:04

Oh :')
Ik heb er 6 gekocht, eens kijken of het wat is en anders inderdaad maar andere netten.
Vorig jaar enorm veel vruchten aan de fruitbomen gehad maar alles opgegeten door vogels.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:49

germie schreef:
Paprika's moet je begin maart al voorzaaien, sommigen beginnen al eerder. Anders krijg je geen vruchten. Ik zou er eigenlijk nu zo ongeveer mee moeten beginnen, maar heb het in huis momenteel ook niet warmer dan 15 graden en dat is eigenlijk te koud.

Snijbiet is eenvoudig, rode biet ook.

Ik heb overigens slechte ervaringen met de zaden van de action, komen gewoon niet op. Van de Lidl komen ze wel op bijvoorbeeld.

Ik heb het ook koud in huis, maar ik heb de (kweek)bakjes direct bij/naast/op de verwarming staan. Vorig jaar heb ik een hele boel van die plastic bekers/emmertjes waar oa snoeptomaten inzitten bewaard. Die zet ik er als een soort broeikasje overheen. Het potje in een boterham-/diepvrieszakje zetten en die dicht knopen werkt ook als broeikasje.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:02

Ik heb de paprika, tomaat en pepers in een kweekbak, die doen het idd niet zo goed zonder extra warmte. En die kiemen bij mij nu allemaal.

Ga nu met de kruiden beginnen, die staan dan wel in de vensterbank met de hele dag zon, kijken of dat dan op komt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:24

Mjetterd schreef:
Oh :')
Ik heb er 6 gekocht, eens kijken of het wat is en anders inderdaad maar andere netten.
Vorig jaar enorm veel vruchten aan de fruitbomen gehad maar alles opgegeten door vogels.

Thanks anyway :))

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:11

Ik vroeg mij af, wanneer zaaien jullie tomaten voor?
Vorig jaar was ik best vroeg, maar ik heb weinig zin om weer 2 maanden tomatenplanten en paprika planten in de vensterbank te hebben staan (nouja weinig zin, mijn man vindt het geen goed idee)

En kunnen ze ook al voor ijsheiligen in een niet verwarmde kas? Of geldt het voor een niet verwarmde kas ook dat ik moet wachten tot na ijsheiligen? Ik zou ze eventueel in de kas wel binnen kunnen halen als de verwachting is dat het gaat vriezen, uiteindelijk zullen ze in de volle grond buiten komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:14

Ik begin altijd in Maart met voorzaaien. En dan lekker fris in de tuinkamer zodat ze langzaam groeien en sterke steeltjes krijgen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:23

8nnemiek schreef:
Ik begin altijd in Maart met voorzaaien. En dan lekker fris in de tuinkamer zodat ze langzaam groeien en sterke steeltjes krijgen.

Weet je toevallig wat de temperatuur in de tuinkamer is overdag en 's avonds :D?

Annemiek, ik ben trouwens helemaal geïnspireerd door jouw citroenpost van het najaar. Had al 1 citroenboompje en nu nog 4 kleine plantjes waarvan ik hoop dat het boompjes/struiken gaan worden :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:26

Ik zit te twijfelen of ik deze week bieten en wortels ga zaaien. Vorig jaar had ik ze deze tijd al in de grond zitten, maar het is nog zo koud :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:30

's Nachts is het er meestal een aantal graden warmer dan buiten, en met vorst blijft het er meestal zo'n 4 tot 6 graden. Als de zon een hele dag schijnt kan de temperatuur wel snel oplopen, met gemak zo'n 25 tot 30 graden. De jonge planten doen het perfect op die temperatuurschommelingen.

Wat leuk dat mijn citroenplant je zo geïnspireerd heeft :)) Het is ook echt super leuk! We hebben een citroen en een sinaasappelboom, en ze doen het allebei geweldig.
Ik zag vorige week bij de Ikea weer een paar super mooie citroenboompjes te koop staan, en heb wel even staan twijfelen om er nog een mee te nemen :Y)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:36

Super leuk! Die ik nu heb is volgens mij 3 jaar oud, daar heb ik vorig jaar 1 bloesem aan gehad en verder niets. Hopelijk dit jaar een vruchtbaarder jaar. Ga hem binnenkort ook even overplanten en wat meer ruimte geven.
De andere 4 heb ik uit een pitje van een citroen gekweekt en zijn nu 4 cm hoog, die hebben nog wel wat meer tijd nodig :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:47

Ik gooi er elk jaar wat paardenmest aan, daar zijn ze gek op :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:48

8nnemiek schreef:

Gewoon vers er bij? In het voorjaar?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:02

Hmm, misschien moet ik dat ook maar weer een keer proberen. Al geloof ik dat ik nog 3 stuks in een potje heb staan die ik nog moet verplanten...

Mjetterd, het zou best kunnen dat er andere citroenbomen nodig zijn voor de bestuiving :)

Ikea,hmmmm... Misschien binnenkort nog maar een keer kijken dan, laatst al veel te veel geld uitgeven aan een grote kast, was eigenlijk niet van plan weer heen te gaan, er plakt altijd wel wat aan me vast op eoa manier :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:06

Mjetterd schreef:
8nnemiek schreef:

Gewoon vers er bij? In het voorjaar?

Ik las al dat ze vooral veel stikstof nodig hebben. Nu heb ik konijnen en cavia's die een hoge concentratie stikstof uitschijten, dus ik ga het met mest van de dieren proberen :D

Prairy schreef:
Hmm, misschien moet ik dat ook maar weer een keer proberen. Al geloof ik dat ik nog 3 stuks in een potje heb staan die ik nog moet verplanten...

Mjetterd, het zou best kunnen dat er andere citroenbomen nodig zijn voor de bestuiving :)

Ah dat zou ook kunnen! De bloesem was er afgevallen, ik ging er van uit dat één van de kinderen er langs was gelopen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:08

Konijnen mest is volgens mij sowieso al snel goede mest :)

Op naar de Ikea dan voor nog een boompje :P Je kunt eventueel ook heel voorzichtig met de hand bestuiven met een kwastje. Op YouTube staan genoeg filmpjes.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:11

Goed idee! Vorig jaar de courgettes vaak met de hand bestuift. Moet alleen even op internet opzoeken of je dan te maken hebt met mannelijk/vrouwelijk zoals bij courgette het geval is.
Ik las al wel dat de eerste jaren de plant vaak geen vruchten geeft en dat het vaak tussen 3 en 6 jaar begint. Ik hoop trouwens dat hij de winter heeft overleefd.

Annemiek, hoe oud is jouw boompje dan? Ik denk al wel oud aan de grootte te zien?

Deze heb ik 1,5 maand terug ongeveer gezaaid.
Afbeelding

Morgen ga ik wat mandarijnen pitten in de grond stoppen.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:39

Wat leuk die Citroën plantjes!

Ik heb vandaag me tomaten gezaaid. Voor mij de eerste keer. En pak gelijk groot aan. :')
Had van een mevrouw een dorpje verder 16 soorten tomaten zaden gekregen. Heb er van elk 4 gezaaid. Mochten ze het allemaal doen, dan heb al een aantal mensen die een plantje willen overnemen.