De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:43

8nnemiek schreef:
Misschien dat een van de buren een vijver heeft? Kikkers gaan 's avonds hun vijver uit om te jagen :j

Ik woon in een hoekhuis en de buurjongen heeft een 'natuurtuin' (gras staat hoog dus) en geen vijver, de buurman die aan de achterkant van mij woont heeft ook geen vijver, die heeft bijna geen tuin zo klein is het. (Het is heel oneerlijk verdeeld hier, mijn tuin is behoorlijk groot.)
Aan de andere kant is een voetpad, naast dat voetpad meteen de weg.. Dus geen vijver bij de buren voor zover ik weet, en ik zie ze zowel overdag als in de avond.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:53

Inderdaad annelies, dan vond ik ook wel jammer. Ach ja, dan bewaar ik ze wel voor volgend jaar :)

Dees_daan, volgens mij kunnen groene kikkers wel een halve kilometer rondom hun vijver op jacht gaan, ze hebben een vrij groot territorium. Maar inderdaad apart dat ze er dan ook overdag zitten. Maar wel leuk natuurlijk :D Kikkers eten ook slakken, dus héél nuttige beestjes :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:00

Of je annuleert de bestelling en haalt ze ergens anders?
Praxis heeft nog steeds plantjesmarkt.

Kikkers gaan vrij royaal bij water weg en padden hebben helemaal geen water nodig, dus misschien zijn het padden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:11

Het ging me eigenlijk vooral voor de druiven. Een speciaal soort (leon millot), die hebben ze bij de Praxis enzo niet helaas.
Ach, ik zie wel of ze nog aankomen, en zo niet, dan bestel ik ze volgend jaar ergens anders. Ik heb mijn tuin toch eigenlijk al te vol staan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:46

8nnemiek schreef:
Pofmaïs, wat leuk!
Die had ik ook besteld, bij Vreeken's, maar die zou worden nageleverd samen met de zoete aardappel, druivenstruikjes, blauwe bes en citroenboompje, maar nu, drie maanden later, nog steeds niks binnen :=

Ik had oerprei besteld bij Vreeken. Dat kreeg ik een half jaar later pas binnen, op een moment dat helemaal niet zo geschikt was om oerprei te planten. Drie half verlepte kleine bolletjes in plaats van de beloofde vijf. En duur! Maar ik moest er maar blij mee zijn, volgens Vreeken, want het had ze zoveel moeite gekost om nog oerprei in te kopen...

Sindsdien heb ik het een beetje gehad met Vreeken. -O-

...en toen hapte tot overmaat van ramp een ontsnapte pony er een stuk af. En is het maar de vraag of het überhaupt overleeft. |(

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:51

De korrels hebben goed geholpen, een stuk of 9 waaronder twee joekels van huisjesslakken. Ook wel weer sneu maar was er helemaal klaar mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:01

anneliesdj schreef:
Of je annuleert de bestelling en haalt ze ergens anders?
Praxis heeft nog steeds plantjesmarkt.

Kikkers gaan vrij royaal bij water weg en padden hebben helemaal geen water nodig, dus misschien zijn het padden?

Nee het zijn echt kikkers, daar heb ik vorig jaar nog een discussie met mams over gehad, die wilde niet geloven dat er echt kikkers zaten en bleef volhouden dat het padden moesten zijn, tot ik haar de foto's liet zien en ze er deze week bij was toen er 1 in het gras zat.
Ik las idd dat kikkers slakken eten, dus ben wel blij met ze :D
Waar ze dan weg komen weet ik niet, ik vermoed eigenlijk dat ze wel bij mij 'wonen' of bij de buurjongen met dat hoge gras want ik zie ze op verschillende tijdstippen.
Toch maar een klein vijvertje de grond in dan, dan hoeven ze niet zo ver te springen als ze wel van verder komen.

Mijn groentes gaan ook goed trouwens.
Heb veel te veel aardbeien, kan ze ook niet zo goed kwijt, morgen nog 3 baskets ophangen en dan heeft alles plek.
Dan heb ik de gewone en de witte aardbeien.
Ik had framboos x aardbei besteld, die was niet leverbaar dus hadden ze er maar 5 gewone bij gedaan, daar had ik al te veel van dus ik was er niet zo blij mee en heb gemaild dat als ze me de keuze hadden gegeven dat ik dan of nog een pakje witte had willen hebben of dat ze het er gewoon af hadden kunnen halen.
De gewone mocht ik houden en de witte hebben ze nog opgestuurd.. 3 pakjes.. Dus ik heb nu zo'n 15 witte plantjes, en 13 gewone.. De 5 gewone plantjes heb ik maar aan mijn broer gegeven. :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:18

Ik meld me hier ook. :)

Op dit moment heb ik in de tuin staan: vier aardbeienplanten, twee keer framboos (als klimmer tegen de schutting), een perenboom, een kersenboom, een vijgenboom en dan hebben we nog een grote druivenplant tegen de schutting. Het meeste stond al in de tuin toen we dit huis kochten eind vorig jaar. Een leuke bijkomstigheid. :)

Qua fruit zit het dus wel snor :+ , maar ik wil nu ook met groente en kruiden beginnen. Eerst moet ik daar nog plek voor maken, want de tuin is aardig overwoekerd met onkruid en klimop. Nu dacht ik zelf aan twee bakken van een vierkante meter voor groente en dan nog een aparte plek (torentje of zo, of wellicht iets hangends?) voor kruiden. Wie gebruikt ook die bakken? Mij lijkt het lekker handig. Of hebben jullie echt netjes een echte moestuin gemaakt?

Ik heb thuis een kortingsbon liggen voor zo'n bak, dus ik neig daar toch wel naar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:31

Positief nieuws hier: aardbeien gaan lekker als in volop vruchtjes under construction, perzikjes oc volop, zelfs nog meer dan vorig jaar. We hebben 6 HELE peren oc _O- _O- van ons Lidl boompje, de appel laat het afweten dit jaar maar die is jachtterein voor de mieren wbt bladluis (en zover laat ik ze maar even, ze zitten nu alleen daar en niet op de rest) én de framboos doet zijn uiterste best. Evenals mijn éne hele courgette plant, de kruiden etc.

Negatief nieuws: tomaatjes zijn niet opgekomen, sugarsnaps niet en de aangevreten peultjes doen nog een poging maar ik ben zo maar bang... daar gaat als ik nog teken van leven zie een dikke laag koffieprut naast hopelijk tegen de slakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:14

Dani_ schreef:
Ik meld me hier ook. :)

Op dit moment heb ik in de tuin staan: vier aardbeienplanten, twee keer framboos (als klimmer tegen de schutting), een perenboom, een kersenboom, een vijgenboom en dan hebben we nog een grote druivenplant tegen de schutting. Het meeste stond al in de tuin toen we dit huis kochten eind vorig jaar. Een leuke bijkomstigheid. :)

Qua fruit zit het dus wel snor :+ , maar ik wil nu ook met groente en kruiden beginnen. Eerst moet ik daar nog plek voor maken, want de tuin is aardig overwoekerd met onkruid en klimop. Nu dacht ik zelf aan twee bakken van een vierkante meter voor groente en dan nog een aparte plek (torentje of zo, of wellicht iets hangends?) voor kruiden. Wie gebruikt ook die bakken? Mij lijkt het lekker handig. Of hebben jullie echt netjes een echte moestuin gemaakt?

Ik heb thuis een kortingsbon liggen voor zo'n bak, dus ik neig daar toch wel naar.

Ik heb ook vrij weinig ruimte op het stuk dat ik ingericht had, volgend jaar maar aan de zijkant van het huis een 2e gedeelte maken.
Ik heb grote potten en baskets, in de grote potten heb ik nu spruitkool en framboos en in de baskets aardbeien, mini tomaatjes en 1 met sla.
Verder heb ik nog bakken aan de schutting hangen maar die zitten ook allemaal vol met aardbeien.
Een vierkantemeter bak heb ik ook, daar heb ik al wat plantjes in en heb net in de lege vakken gezaaid.
Je hebt bij de action ook leuks hangende 'emmertjes' voor aan de schutting, daar zou je je kruiden eventueel in kunnen kweken. Ik heb er 3 met kruiden er in en 3 met aardbeien.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:20

Sonja_vR schreef:
bij het tuincentrum niet, maar online kun je wel doosjes lieveheersbeest larves bestellen :D
werkt prima :j

gelukt, morgen komen ze idd per post :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:56

Lol en dan laat je die los en vliegen ze naar de buren?
Larve's van lieveheersbeestjes zijn overigens hele enge lelijkerds :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:56

super :D

die larves zijn idd wel heul lelluk :+ maar hey, als het helpt +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:27

anneliesdj schreef:
Lol en dan laat je die los en vliegen ze naar de buren?
Larve's van lieveheersbeestjes zijn overigens hele enge lelijkerds :P

:') Ik dacht slim te zijn, tip van hier over lieveheersbeestje op te volgen. Liepen er een paar in onze tuin, ik gevangen en bij de enorme bladluisboerderij van de mieren te zetten. Mooi dat ze allemaal weg vlogen he! >;) _-:(

dus ik ben stiekem ook wel benieuwd hoe je ze in je tuin gaat houden, tuigje om ofzo? O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:31

de doosjes die je koopt zijn de larven, die vliegen dus nog niet,
die zet je uit op de planten en doen zich te goed aan de luizen
als het even meezit leggen ze bij volgroeien ook nog een stapel eitjes en is de volgende lichting ook direct geregeld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:39

Ah vandaar dat mijn aktie geen nut had.

Zit ik alleen nog met de mieren.... ik heb een groot gedeelte van een nest weggeschept vorig jaar, maar onder mijn appel en perenboom zit er dus ook ééntje... gif houd ik niet van, maar nu houden ze zich bij één tak...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:28

dees_daan schreef:
Ik heb ook vrij weinig ruimte op het stuk dat ik ingericht had, volgend jaar maar aan de zijkant van het huis een 2e gedeelte maken.
Ik heb grote potten en baskets, in de grote potten heb ik nu spruitkool en framboos en in de baskets aardbeien, mini tomaatjes en 1 met sla.
Verder heb ik nog bakken aan de schutting hangen maar die zitten ook allemaal vol met aardbeien.
Een vierkantemeter bak heb ik ook, daar heb ik al wat plantjes in en heb net in de lege vakken gezaaid.
Je hebt bij de action ook leuks hangende 'emmertjes' voor aan de schutting, daar zou je je kruiden eventueel in kunnen kweken. Ik heb er 3 met kruiden er in en 3 met aardbeien.

Dank voor je reactie!
Hmm klinkt alsof ik met twee van die bakken bij lange na niet genoeg ga hebben?
Nou ja eerst maar eens beginnen.

Mijn aardbeienplanten en perenboom zitten vol met kleine vruchtjes. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:30

8nnemiek Ik heb gewoon een paar maiskorrels uit zo'n zelf-maak-popkorn zakje uit de winkel geweekt en in de grond gestopt :D Ik dacht "k zie wel" En ze doen het :j Als ik het staan, ga ik niet apart kopen :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:52

mocht er nog interesse zijn in tomatenplanten omgeving almkerk, kheb er nog genoeg :=

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:01

hier toch wel al zondag eerste tomaatje uit de tuin gegeten. Ik heb begin januari wat balkontomaten gezaaid en die hangen nu al vol van tomaatjes en er was al 1tje rijp en nu is er al een tweede ook oranje!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:40

hoi hoi mag ik me ook melden.
sinds 2 jaar ben ik een aardige moestuin-muts geworden.

thuis heb ik aardbeien, courgette en bonen. en in huis kruiden en kweek.
bij me buurvrouw heb ik een stuk tuin en een kas. in de kas heb ik 2 soorten paprika en 2 soorten tomaat en peper. en ik wil proberen meloen te verbouwen.
in de tuin staat: raapsteeltjes, verschillende soorten sla, koolrabi, bloemkool, spitskool, witlof, verschillende wortels, verschillende prei, radijsjes, andijvie hummm...
was het dacht ik. en ook daar stuk of 40 aardbeien planten.
buurvrouw heeft ook een fruittuin daar eten we van mee, thuis nog een peren, pruim en 3 appelbomen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:41

en ik moet natuurlijknog dingen zaaien.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 06:45

Madeliefje schreef:
hier toch wel al zondag eerste tomaatje uit de tuin gegeten. Ik heb begin januari wat balkontomaten gezaaid en die hangen nu al vol van tomaatjes en er was al 1tje rijp en nu is er al een tweede ook oranje!

Jeetje wat lekker! Bij mij zitten er nu allemaal knopjes in dus waarschijnlijk heb ik binnenkort bloemetjes!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:10

Bij mij gebeurd er nog weinig in de tuin.
Maar t is super leuk dat jullie nu al kunnen eten uit eigen tuin!!
Hoe zie je wanneer de prei/sla klaar is?
En volgens mij heeft mijn courgette hele dikke knoppen.
Heeft nog niet gebloeid dus misschien gebeurd dat nu nog *\o/*

Aardbeien gaan echt niet hard... Ze zijn nu ongeveer 10 cm.
Moeten ze in de zon? Ik heb ze in de ochtendzon en verder in de schaduw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:28

aikon schreef:
8nnemiek Ik heb gewoon een paar maiskorrels uit zo'n zelf-maak-popkorn zakje uit de winkel geweekt en in de grond gestopt :D Ik dacht "k zie wel" En ze doen het :j Als ik het staan, ga ik niet apart kopen :n

Veel producten die je in de winkel koopt zijn hybriden (kruisingen van rassen). Als je daar het zaad van gebruikt voor nieuwe planten, dan krijg je opeens heel wisselende opbrengst, kwaliteit en uiterlijk. Soms zijn hybriden-nakomelingen zelfs steriel, waardoor je geen vruchten krijgt. Daarom gebruikt men de zaden van hybriden doorgaans niet voor een volgende generatie.

Mais wordt vaak als hybride gezaaid. Tomaten uit de winkel ook. De kans is dus groot dat je zaden van hybride mais hebt gezaaid en dan is het de vraag wat eruit komt.
http://www.zelfzadentelen.be/partners/w ... 1-hybriden