de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:08

Welkom.

Moet even kijken heb ratten in de kas en krijg ze niet gevangen de selderij is nu ook weg gegeten. Eigenlijk alles wat groen was. Enige voordeel het onkruid ook.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:17

Oh dat is balen! Ik heb een randje glasscherven rond de kas, dan graven ze niet vanaf de randjes erin..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:19

Marcella schreef:
Welkom.

Moet even kijken heb ratten in de kas en krijg ze niet gevangen de selderij is nu ook weg gegeten. Eigenlijk alles wat groen was. Enige voordeel het onkruid ook.

Wat vervelend van die ratten ! Hier heb ik ze ook al waargenomen. Ik haal het vogelvoer nu s avonds weer binnen.
Maar ik heb momenteel geen eetbare planten buiten staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:30

Zelfs de knoflook boven de grond houden ze kort. Ze zijn gewoon door het hardhout naar binnen gekomen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:57

Welkom Denice,

Dat klinkt echt als een hele prettige locatie. Wat fijn dat je er zo veel aan hebt ook.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:13

denice schreef:
Ik wil me graag ook aanmelden voor dit leuke topic! Naast ons huis zit een moestuinencomplex en dit wordt het 3e seizoen dat ik aan de slag ga. Ik heb 200m2 met een kas van 3,5x9. Ik deel dit alles met mijn buurman, dus 100m2 voor mij en een flink stuk glas. Ik ben alleen ook al flink zwanger en half april uitgerekend dus ik hoop daar niet al te veel hinder van te ondervinden :=

Ik heb flink wat aalbessen en blauwe bessen geplant de afgelopen jaren maar die groeien zo sloom! Ook heb ik bramen en frambozen, rode en gele, en een perenboom. Ik wil binnen graag veel verschillende kleuren tomaten en verder komkommers. Verder moet ik al mijn zaden nog bij elkaar sprokkelen. Ik had heel veel aardappels vorig jaar, te veel eigenlijk. Die zet ik niet meer zo massaal. Dat het om de hoek is, is echt heerlijk. Als de kids slapen neem ik de babyfoon mee en ga ik lekker rommelen daar. Het is echt de enige plek waar ik compleet de tijd kan kwijtraken. Heerlijk!

Oh wat klinkt dat heerlijk zeg, zo'n groot stuk en zo dicht bij huis :D! Ik was vorig jaar in mei uitgerekend maar heb een heel goed moestuin jaar gehad, hopelijk geldt dat voor jou ook. Herkenbaar, de tijd kwijtraken als je met de moestuin bezig bent.

Marcella schreef:
Welkom.

Balen zeg! Heb je ze zien lopen? Kweken voor de ratten is ook niet helemaal de bedoeling.

Ik heb afgelopen weken echt op mijn handen moeten zitten, maar ik heb vandaag de paprika's gezaaid *\o/*

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:10

Marcella schreef:
Welkom.

Als er geen andere dieren bij kunnen kan je een broodje(pindakaas) met anti vries neerleggen :7
Zonde van al je werk al :(

Ik heb gisteren 4 oude appelkisten opgehaald. Deze wil ik van de week even neer gaan zetten en deels vullen met mest. De bakken zijn 114x114cm, daarnaast heb ik nog 4 160x120cm bakken en 2 lage bakken.
Ik had in de buurt 1 kilo knoflooktenen voor het planten gekocht voor 3 euro. Niet helemaal de tijd maar ga ze in de kraal zetten, kan ik altijd kijken wat er op komt. De boer vroeg of ik niet 2,3 of zelfs 4 kilo wilde :+
1 kilo is mans zat om met de hand te planten haha.

Heeft er iemand hier ook wel eens truffel aardappelen gehad? Is dat makkelijk en lekker?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:48

Stukje brie gedoopt in pindakaas willen ze ook niet. Vallen nu op een andere plek gezet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:18

Dieren vergiftigen.. hoe komt het nog in je op ;(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:26

Als ik wat vang gaan ze het niet overleven ook al heb levende vangkooien. Maar brie en pindakaas zijn zonder gif in ieder geval en ga er niks extra aan spenderen.

Weet ook al welke fout ik gemaakt heb. Heb het in mijn handen gehad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:15

Ik had twee weken lang muizen in mijn huis rondrennen, daar heb ik wel gif voor neergelegd hoor. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet aanpakken..

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:06

Macs schreef:
Dieren vergiftigen.. hoe komt het nog in je op ;(

Nog nooit een plaag gehad denk ik zo. Als je ze vang en ergens anders uitzet blijf je het probleem houden je verplaats het alleen. De vorige bewoners in ons huis hebben een plaag gehad en overal zitten de sporen nog, alles is te barsten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:07

Ongewenste dieren in huis vergiftigen, ok!
Maar buiten …dikke nee!!

Want ook vogeltjes eten daarvan of de beschermde diersoort “de egel”!
Of roofvogels, die er met muizen (die nog leven maar dutselachtig zijn door gif) vandoor gaan…
Of katten, die ook ergens in de buurt rondlopen?

Gewoon van die plastic bakken met daarin klapvallen met pindakaas zetten ( wel op iets verhoging zodat egels oid er niet in kunnen) en klaar.. en ja, hier wel plaag gehad!
En op stallen doen ze dat trouwens ook vaak zo dus kan wel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:50

Alle dieren zijn nuttig, zelfs plaagdieren. Ik vang ze levend, en zoek een mooi plekje in een dode boom ver weg in het bos. De sterkste kunnen daar prima overleven, en de zwakke worden opgegeten door wilde dieren. Ik snap ook niet zo waarom alles wat ons in de weg staat maar direct dood moet.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:08

Ik ben vreselijk bang voor de meeste plaagdieren (veenmollen, muizen, ratten). Echt irrationeel heel heel bang. Ik duim ieder jaar dat ik ze vooral niet tegen kom, dat vind ik nog veel erger dan dat ze mijn gewassen op eten :o Vangen doe ik dus niet, want ik durf daar niks mee. En vergiftigen doe ik ook niet.

Tegen veenmollen vecht ik door plantjes uit te planten in hun P9 potje (met onderkant eruit geknipt).
Tegen vogels plaats ik fel gekleurde vogelnetten (want je wil ook niet dat ze erin verstrikt raken omdat ze het net niet zien).
Tegen ganzen plaats ik hekjes om mijn tuin.
Tegen slakken verkruimel ik schelpen van het strand hier, en leg dat om de tuinbedden heen.
Tegen bladluis plant ik Afrikaantjes.

Muizen, ratten en konijnen zitten hier volgens mij ook. Maar die waren afgelopen jaren in ieder geval nog geen plaag dus daar doe ik niet echt iets tegen. Hopelijk dit jaar ook niet (brrrrr!!!).

En zo voorts..... het werkt overigens echt niet altijd perfect :)

Wat was de vuistregel ook alweer: 1/3 van wat je plant, moet je bij voorbaat al als vergaan beschouwen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:00

Wat ik nu heb is een plaag. Kan eigenlijk niks meer in de kas zetten zonder dat het opgegeten word. Gif gebruik ik alleen op plekken waar geen andere dieren kunnen komen. Gezien de hond ook meegaat naar de moestuin.

Gif leggen heeft nu ook weinig nut gezien er nu langzaam aan steeds meer eten kom. Ik ga alles wel weer onder water zetten van hollen en tunnels. Vinden ze ook niet leuk. }>

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:21

Malenka schreef:
Ik heb ook pas in januari besteld bij Vreeken en kreeg vandaag een mail dat het verzonden is. Dus er is hoop op een vrij vlotte afhandeling.

Inmiddels 5 weken verder en nog geen zaden :')

Het is dat ze zoveel leuk spul hebben...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:01

Balen. Heb je al contact met ze gehad? Ik had ze dus wel binnen een maand al binnen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:07

Nee nog niet, ik bedenk me net dat ik daar ook nog had besteld. Op de website staat ook tot 6 weken levertijd, als ik deze week niks krijg maar eens even aan de bel trekken...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:40

Ik ga dit weekend beginnen :D later dan vorig jaar maar het vroor nog zo

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:48

Ik wou morgen naar het tuincentrum gaan voor netten tegen vogels. Maar toevallig kwam ik ze vandaag tegen bij de Action voor €0,99. Volgens mij zijn ze 4x5 meter maar dat weet ik niet zeker.
Misschien dat iemand er wat aan heeft :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:37

Oh dat vind ik wel interessant. Zijn ze stevig >> bestand tegen buizerd denk je? Ik wil een net maken over mijn kippen ren.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:47

Prairy schreef:
Oh dat vind ik wel interessant. Zijn ze stevig >> bestand tegen buizerd denk je? Ik wil een net maken over mijn kippen ren.

Nee het is niet heel stevig denk ik. Ik heb hem gevonden op de Action website, misschien dat je zo een idee hebt wat voor een net het is
https://www.action.com/nl-nl/p/tuinnet/

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:55

Hier zijn de tomatenplantjes en de paprika al uit de grond aan het komen. Baby's <3
Heb ze in een kweekbak, ga ze rustig aan opkweken.

De rest doe ik wel netjes vanaf half maart nadat deze zijn verspeend.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:00

Muurp schreef:
Hier zijn de tomatenplantjes en de paprika al uit de grond aan het komen. Baby's <3
Heb ze in een kweekbak, ga ze rustig aan opkweken.

De rest doe ik wel netjes vanaf half maart nadat deze zijn verspeend.

Heb je een verwarmde kas? Voor tomaten is het nog wel erg vroeg en koud. Maar als het een succes wordt zonder verwarmde kas dan hoor ik het graag :P ik zaai ze in april voor in huis, maar al vrij snel hebben ze grote potten nodig en ben ik blij als ze in mei de volle grond in kunnen