De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:42

Nope, was een hele aardige kerel hoor maar ik kreeg vooral tips qua verdelging onder het motto dat er toch meer dan genoeg (jonge) volken zijn deze tijd van het jaar....terwijl ik dus hoopte op een idee om ze uit die spouwmuur te krijgen en elders in de tuin te laten settelen.

Het zijn wel degelijk bijen. Zwarter en hariger dan wespen, en smaller en minder harig dan hommels.

Nouja we hebben binnen alles gewoon netjes dichtgemaakt en sinds gisteravond geen bij meer in huis.
Nu nog kijken hoe we dat gaan doen met de buitenmuur....

Voor (nouja: tegen :P ) slakken wil ik koperen pijp gaan gebruiken:
http://www.hostavalley.com/slakken%20en%20koper.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:43

_CS_ schreef:
Dees_daan: ik leid de komkommer hier langs de schutting naar boven, vorig jaar ook gedaan en ging prima.
Wel goed vastzetten, dan moet het lukken.

Moet hier alleen nog de meloen, maar nog even een plekje zoeken haha.
Klein tuintje en tja.
Dit jaar al wel heel selectief voorgezaaid, vorig jaar heleboel weg kunnen gooien omdat ik te ruim gezaaid had en te weinig plek heb.

Dankjewel, dan ga ik dat proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:47

Ben ik de enige die echt geen last heeft van slakken? Geen idee waarom, maar ik zie er hier echt bijna geen een! Een paar keer een slak met huis een stuk verderop uitgezet en nooit meer gezien :D zal toch wat in zitten wat er op nu.nl stond.. Ons huis ligt redelijk afgelegen, met overal minimaal 20 meter tussen ons en de buren, dus ze zullen mijn tuintje vast niet kunnen vinden :+

Bijen heb ik nog weinig gezien. Hier en daar een hommel, maar verder niet veel gezoem. Maar de vlinderstruik begint bloemen te maken, hopelijk komen ze daar op af :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:59

8nnemiek schreef:
Ben ik de enige die echt geen last heeft van slakken? Geen idee waarom, maar ik zie er hier echt bijna geen een! Een paar keer een slak met huis een stuk verderop uitgezet en nooit meer gezien :D zal toch wat in zitten wat er op nu.nl stond.. Ons huis ligt redelijk afgelegen, met overal minimaal 20 meter tussen ons en de buren, dus ze zullen mijn tuintje vast niet kunnen vinden :+

Bijen heb ik nog weinig gezien. Hier en daar een hommel, maar verder niet veel gezoem. Maar de vlinderstruik begint bloemen te maken, hopelijk komen ze daar op af :D

Nee, je bent niet de enige :D. Ik heb er gelukkig ook geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:07

8nnemiek schreef:

Nee hoor. Hier ook geen last van slakken. *\o/* Wel veel bijen, maar dat is logisch met twee bijenkasten op 30 meter van mijn huis. Net eerste potje honing "uit eigen buurt" gekregen. Lekker!
Ook heel veel hommels. Aardhommels en steenhommels, voor zover ik kan zien.
Wel een dipje in bloei. De doorgeschoten palmkool was een succes, maar is nu uitgebloeid. De fruitbomen zijn ook klaar. De vlier vinden ze niet zo spannend. De aardbeien en de braam wel. Daar zoemt het goed. Maar over het algemeen bloeit er even erg weinig. De imker zegt dat hij dat ook terugziet in de honingproductie.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:11

Jeetje wat groeit alles hard he! Wij eten vandaag voor het eerst sla en tomaat uit de moestuin :D.
Wij hebben ook nog geen slakken gelukkig.

Ik heb lekker slim achteraf mijn tomaat naast de komkommer gezet :(. De komkommer vind het volgens mij niet zo fijn de bladeren worden een beetje geel. Wat kan er wel goed naast de tomaat staan?

Brr ben als de dood voor wespen ed blij dat wij ze niet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:11

Hier moestuin midden tussen de akkers, in een stukje wei...maar vooral veel naaktslakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:16

pmarena schreef:
Nope, was een hele aardige kerel hoor maar ik kreeg vooral tips qua verdelging onder het motto dat er toch meer dan genoeg (jonge) volken zijn deze tijd van het jaar....terwijl ik dus hoopte op een idee om ze uit die spouwmuur te krijgen en elders in de tuin te laten settelen.

Balen! Zitten ze je erg in de weg? Want in principe zijn het vriendelijke beesten, tenzij je voor de uitvliegopening gaat staan :o . Ik vind het altijd zo zonde om ze te verdelgen. Maarja, als de uitvliegopening precies bij jouw voordeur is, of bij je terras, dan wordt t erg lastig natuurlijk. Als de uitvliegopening hoog zit kan je misschien nog overwegen ze te laten zitten.

Citaat:
Het zijn wel degelijk bijen. Zwarter en hariger dan wespen, en smaller en minder harig dan hommels.

Het leek me ook wel dat jij dat verschil wel zou zien. :) Maar imkers worden vaak gebeld door mensen die dat verschil niet zien. En dan komen ze opdraven en dan is het een wespennest. En als ze dat niet willen weghalen, dan zijn mensen soms nog gepikeerd ook.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:17

I_Nicky_I schreef:
.

Ik heb lekker slim achteraf mijn tomaat naast de komkommer gezet :(. De komkommer vind het volgens mij niet zo fijn de bladeren worden een beetje geel. Wat kan er wel goed naast de tomaat staan?

basilicum, selderij, andijvie, knoflook, prei, sla, munt, peterselie, radijs, peper, spinazie, suikermais, bieslook, asperges

Heb jij je eerste tomaten al uit de tuin ja? Zo ver ben ik helaas nog niet -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:27

Ah, toch nog meer mensen met een slak-vrije tuin dus :D

Lekker is dat he safina, échte honing :9 En ook veel gezonder dan de honing uit de winkel.

Nicky, nu al tomaat uit eigen tuin? Zo wat snel! Van zelf gezaaide tomatenplanten? Die van mij zitten wel al een tijdje vol met bloemen, maar nog geen tomaten te zien helaas.
Ik heb mijn komkommer ook naast de tomaten staan, en vorig jaar ook al, maar die hebben toch goed gebloeid en veel komkommers gegeven. Kan hier niet anders omdat ik ze in de kas wil hebben, en die staat verder helemaal vol met tomatenplanten :Y)
Verder heb ik paprika en pepers naast de tomaten, dat ging ook prima vorig jaar.

Mijn vlierbloesemwijn ruikt al heerlijk <3 Naja, het is nog geen wijn natuurlijk, maar je ruikt het wel al. Het bubbelt al lekker, en morgen mag ik de bloesem eruit zeven en alles overgieten naar de gistkan, maar ik denk dat ik niet zo lang kan wachten :Y) En dan een paar maanden laten gisten, en dan zou ie helemaal klaar en drinkbaar moeten zijn :D

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:52

Hier ook veel slakken maar tot nu toe in het andere gedeelte van de tuin, naaktslakken en slakken met huisjes.
Heb de eerste kikker ook al gezien van de week dus die zijn er ook nog steeds.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:01

Wat voor kikkers heb je in de tuin?
Kikkers zijn zo leuk <3
Ik heb een jonge groene kikker in de vijver, en sinds een paar weken zit de vijver bomvol kleine kikkervisjes.. te klein en te jong voor een pad volgens mij, dus ik hoop dat ze van de groene kikker zijn! Al heb ik nog geen vrouwtjeskikker gezien..
Maar ik vind dat zo mooi, dat gekwaak!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:06

Even voor mijn beeldvorming, omdat ik het idee heb dat mijn tomatenplantjes ver achterlopen.
Ik heb nog geen tomaten en nog gewn bloemetjes.
Hoe hoog zijn jullie planten ongeveer?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:17

Hier groeien de courgette en rabarber erg goed! De sla is bijna goed maar de radijsjes zijn doorgeschoten... :(

De tomatenplantjes varieren hier tussen de 10 en de 35 cm hoog (afhankelijk van soort := )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:21

Mijn tomatenplantjes zijn toch zeker wel een cm of 5, met 2 blaadjes :+ Ik heb er afgelopen weekend eentje gekregen van de buurman, die is zo'n 20cm hoog.

Pmarena, ideaal inderdaad, die koperen buizen! Bij mij zou het helaas wat teveel in de papieren gaan lopen (20m), maar de slakken blijven ver uit de buurt met vaseline op de randen én ik heb omgekeerde potten/bekers op de kleine tere plantjes staan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:23

Mijn grootste tomatenplanten zijn zo ongeveer 40 cm denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:51

de meeste zelf opgekweekte tomaten zullen nog geen vruchten hebben Mjetterd, hier staan er van 10 cm (tiny tim) tot een dikke halve meter, sommige met de eerste bloemen, maar nog gene 1 met een tomaat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:47

Ik heb hier echt de wereld aan allerhande ongewenste beesten maar in de tuin tot nog toe niet zoveel.
Wel is mijn pruimenboom grotendeels kaal gevreten maar ik kom er niet achter waardoor, er zitten kevertjes op de bessenstruik maar volgens mij doen die alleen maar goed want ik heb het idee dat ze bladluizen eten (die er dus niet/nauwelijks meer zitten).
Verder geen slakken en geen bladluis (klopt af).

Wel zitten er mieren in/onder de slaapkamermuur, zit er ws ergens en wespennest en twijfel ik over het al dan niet aanwezig zijn van hoornaars. Valt me namelijk op dat er veel en heel grote wespen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:55

8nnemiek schreef:
Wat voor kikkers heb je in de tuin?
Kikkers zijn zo leuk <3
Ik heb een jonge groene kikker in de vijver, en sinds een paar weken zit de vijver bomvol kleine kikkervisjes.. te klein en te jong voor een pad volgens mij, dus ik hoop dat ze van de groene kikker zijn! Al heb ik nog geen vrouwtjeskikker gezien..
Maar ik vind dat zo mooi, dat gekwaak!

Ik weet het niet :+
Ze hebben verschillende kleuren, de één is hoofdzakelijk geel, de ander is weer donkerder..
Ik snap ook niet helemaal waarom ze bij mij zitten want ik heb geen vijver.. Aan de zijkant wel hoger gras dus misschien dat ze daarom blijven.
Ik zit er wel aan te denken om een klein vijvertje in te graven zodat ze daar in kunnen afkoelen.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:11

Haha oeps bedoelde cherry tomaatjes. En niet van zaadje af, als plantje bij een tuincentrum gekocht :). Ik heb ook wel van zaadje af van de action die zijn gisteren naar buiten gegaan en nog lang niet zo groot :)

Bedankt in ieder geval :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:14

Misschien dat een van de buren een vijver heeft? Kikkers gaan 's avonds hun vijver uit om te jagen :j

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:14

Die kikkers hebben wij ook van de buren, die hebben een vijver met koi's.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:36

Of ik heb slakken die bij de AA zitten of lid zijn van de blauweknoop (anti alcohol bond) Maar er zitten maar weinig slakken in de biervallen. -O- Elke dag haal ik zo'n beetje een kopje vol slakken uit de tuin.

Pofmais wil ook kiemen :j Staat nu 12 cm hoog *\o/* Die gaat later de tuin in. Mijn rode plant uitjes gaan ook goed, net als de meiknolletjes en boerenkool. Radijs maak ik een eind aan :( die doen niet wat ze moeten doen, dus ga maar nieuwe zaaien.

Pmarena jammer dat de imker niet een poging wil doen. Kan zelf een bijenkast zetten misschien niet helpen dat ze daar in gaan? Mijn tuin is te klein voor een bijenkast, anders zou ik er graag eentje willen hebben :j Lekker honing uit eigen tuin :9 (moet ik honingmonsterhond Mud wel in de gaten houden O:) )

Quellian da's nog iets wat ik niet geprobeerd heb, vaseline. Ga ik vanmiddag halen ~~}>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:03

Pofmaïs, wat leuk!
Die had ik ook besteld, bij Vreeken's, maar die zou worden nageleverd samen met de zoete aardappel, druivenstruikjes, blauwe bes en citroenboompje, maar nu, drie maanden later, nog steeds niks binnen :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:23

Dat is ook flauw, als je dat nu nog gaat planten heb je er deze zomer niets meer aan.