Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:01

Ik vind persoonlijk champignons veel lekkerder gebakken in een pan of gesudderd in een stoofpotje ofzoiets. Geroosterd worden ze wat droog..

Gedroogde linzen gebruik ik ook wel, bonen meestal vers of vriesvers van de moestuin van mijn ouders.

Ik ben afgelopen week samen met mijn broertje begonnen met het zelf kweken van zwammen /paddenstoelen bij mijn ouders. Als het goed is worden het shiitakes, portobello´s, oesterzwammen en rodekoolzwammen. Wordt leuk koken denk ik :D

LilChar

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:04

Wat leuk sinatra! Hoe doe je dat?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:16

@LilChar, check bijvoorbeeld www.rotterzwam.nl. Wij hebben een kleine kwekerij van 7 emmers intussen, met alle koffie die mijn ouders drinken :')

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:18

Wij gebruiken vooral gedroogde linzen. Andere bonen heb ik wel wat op voorraad, maar moeten voor het gemak te lang weken/koken. Ik weet vaak pas op het moment dat ik ga koken wat ik wil eten, en dan heb ik geen tijd meer om bonen nog 9 uur te laten weken :P linzen zijn wel snel klaar gelukkig.

Ik wordt echt helemaal blij van de pompoenrecepten. Ga daar snel eens wat van maken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 14:33

Wat gaaf sintara, zelf paddestoelen kweken!
Ik heb ooit van die champignonbakjes gekocht, maar daar kwam te weinig oogst vanaf voor de prijs.. en een aantal jaar geleden mooie eikenstammen en kastanje geënt met duvels voor oesterzwam.. nooit een zwam op gekomen -O-
Koffie drinken wij helaas niet, maar ik ga toch eens kijken of ik die ergens anders kan verzamelen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:41

LilChar schreef:
Wat leuk sinatra! Hoe doe je dat?

Nou we hebben hangzakken, baaltjes en een bedje gemaakt. De zakken gaan in de schuur, het ene baaltje ook, het andere baaltje in de kas en het bedje uiteindelijk buiten.

Wat allemaal precies gaat lukken of bevallen weet ik nog niet :D De baaltjes zijn het makkelijkst: poosje laten staan, op een gegeven moment een gat maken en afentoe water sproeien :o . Moet lukken denk ik zo :') . Deze gaan ook het snelst wat produceren als het goed is.

De andere methodes zijn wat bewerkelijker / duren wat langer.. En het verschilt per soort wat je moet gebruiken en of ze bijvoorbeeld winterhard zijn of juist in de zomer groeien. Wij hebben het geluk nogal warme schuren te hebben. Sommige soorten leven op koffieprut, anderen op zaagsel en je kunt ook een soort plugs gebruiken in stammetjes. Dus er kán een heleboel :D.

Voor het bedje hebben we oesterzwammen, die zijn winterhard. Meeste kans op overleven :+ . Wat betreft hout hebben we hier veel elzen die we bij moeten houden. Omdat ze dus passen in de ´natuur´ van de tuin heb ik wel hoop dat ze het willen doen.

Maar het is nog echt in de experimentele fase hier :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:04

Gedroogde linzen kan echt prima, moet maar 20 minuutjes koken ofzo. De tijdswinst van linzen uit blik valt erg mee.

@pluto, een recept is natuurlijk ook niet heilig hè. Als er 200 gram vegagehakt in een pakje zit en je hebt 300 nodig voor een recept kun je ook een beetje meer van de overige ingrediënten erin doen (meer groenten zou ik dan voor gaan), het is niet alsof zo'n lasagnette ontploft als de verhoudingen wat anders zijn :=

Ik vind trouwens de nieuwe vegan kaas bij de AH kei lekker <3 Violife heet het, en deze vind ik zelfs niet-gesmolten best te pruimen. Das ook nieuw. :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:45

Anke98 schreef:
Ik lees al lange tijd mee geinspireerd door jullie recepten en dergelijke en vroeg me af of veel van jullie werken met spullen als gedroogde linzen/bonen dat soort dingen. Dit omdat ik dit soort producten steeds interessanter vind om mee te werken en gezonder en minder vlees wil eten. Vaak vinden we het nog nodig om vlees te vervangen met ei en erna nog honger hebben maar dit hoort niet nodig te zijn.

Voor de pompoen, roosteren en dan verwerken in stamppot met veldsla of rucola!

Ik maak graag dhal bat en doe linzen in mijn spaghetti i.p.v. gehakt!

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:54

Magrathea schreef:
Gedroogde linzen kan echt prima, moet maar 20 minuutjes koken ofzo. De tijdswinst van linzen uit blik valt erg mee.

@pluto, een recept is natuurlijk ook niet heilig hè. Als er 200 gram vegagehakt in een pakje zit en je hebt 300 nodig voor een recept kun je ook een beetje meer van de overige ingrediënten erin doen (meer groenten zou ik dan voor gaan), het is niet alsof zo'n lasagnette ontploft als de verhoudingen wat anders zijn :=

Ik vind trouwens de nieuwe vegan kaas bij de AH kei lekker <3 Violife heet het, en deze vind ik zelfs niet-gesmolten best te pruimen. Das ook nieuw. :=

Ik wil die violife ook zo graag proberen! Maar nergens in Apeldoorn gevonden nog.. :(

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 19:16

8nnemiek schreef:
Wat gaaf sintara, zelf paddestoelen kweken!
Ik heb ooit van die champignonbakjes gekocht, maar daar kwam te weinig oogst vanaf voor de prijs.. en een aantal jaar geleden mooie eikenstammen en kastanje geënt met duvels voor oesterzwam.. nooit een zwam op gekomen -O-
Koffie drinken wij helaas niet, maar ik ga toch eens kijken of ik die ergens anders kan verzamelen!

Vraag even bij een koffiebar in de buurt, die zijn alleen maar blij als dat gebruikt kan worden! Ik werk bij een groot koffie(productie)bedrijf en de koffiedrab van onze barista gaat ook naar een lokale paddenstoelenkweker :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:22

LilChar schreef:
Magrathea schreef:

Ik wil die violife ook zo graag proberen! Maar nergens in Apeldoorn gevonden nog.. :(

Heb de Violife net besteld bij onze AH, komt als het goed is volgende week zaterdag binnen want was dan pas leverbaar. Ben benieuwd.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:05

Ik heb de pompoenbrownie van de groene meisjes gemaakt. Ziet er prachtig uit, maar ik vind hen echt niet lekker. Heel erg sponzig.. Beetje rubberachtig

Ik heb gewone bloem gebruikt ipv speltbloem, zou dat het probleem zijn?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:14

Heeft een van jullie ervaring met parelcouscous?
Ik heb dat gisteren gemaakt maar het leek maar niet gaar te willen worden. Uiteindelijk was ik het vooral zat en heb het toen maar opgegeten, maar het bleef een beetje ongaar/raar plakkerig smaken.

Het kwam bij de turkse toko vandaan en op de verpakking stond geen kooktijd, alleen iets van ´doorgaren tot je de textuur prettig vindt´ :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:21

Sintara schreef:
Ik heb dat gisteren gemaakt maar het leek maar niet gaar te willen worden. Uiteindelijk was ik het vooral zat en heb het toen maar opgegeten, maar het bleef een beetje ongaar/raar plakkerig smaken.

Het kwam bij de turkse toko vandaan en op de verpakking stond geen kooktijd, alleen iets van ´doorgaren tot je de textuur prettig vindt´ :+

Heb je wel water gekookt, van het vuur afgehaald en toen de couscous erin?
Als je couscous gewoon kookt wordt het een vieze plakbende :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:25

Ik laat (parel)couscous gewoon doorkoken op laag vuur, 11-12 minuten.. Als het vroegtijdig droog komt te staan doe ik er nog wat extra water bij. Ik krijg er geen plakbende van :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:41

liespower94 schreef:
Sintara schreef:

Heb je wel water gekookt, van het vuur afgehaald en toen de couscous erin?
Als je couscous gewoon kookt wordt het een vieze plakbende :+

Nou ik ben daarmee begonnen, maar toen was het echt nog knetterhard aan de binnenkant o_o. Daarna toch weer nieuw water erbij, gekookt tot dat water zo´n beetje weg was.. Toen nog even laten staan.. En toen dus toch maar opgegeten :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:44

Op scoupy staan vegetarische kroketten en frikandellen voor een euro

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:55

Amber_anne schreef:

bestaan die?? waar kan ik die halen, kunnen ze ook in de airfrayer

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:55

Parelcouscous kook je anders dan normale couscous, dat is idd 11-12 minuten gewoon op het vuur ipv laten wellen in kokend water :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 11:03

Amber_anne schreef:

Wat goed! Die ga ik vandaag halen :D
Mijn Scoupy zegt € 1,50.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:05

8nnemiek schreef:
Amber_anne schreef:

Wat goed! Die ga ik vandaag halen :D
Mijn Scoupy zegt € 1,50.

Idd 1,50 pardon :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:06

plutolover schreef:
Amber_anne schreef:

bestaan die?? waar kan ik die halen, kunnen ze ook in de airfrayer

Bij de ah en Jumbo, staat bij oven kroketten en frikandellen dus geen idee of dat kan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:07

Foaly schreef:
Parelcouscous kook je anders dan normale couscous, dat is idd 11-12 minuten gewoon op het vuur ipv laten wellen in kokend water :j

ok thanks :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:12

Ik dacht dat parelcouscous en couscous bijna hetzelfde was, maar couscous is dus echt anders... Ik heb tot dusver alleen maar parelcouscous gekookt.. _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:14

J0anieke schreef:
Ik dacht dat parelcouscous en couscous bijna hetzelfde was, maar couscous is dus echt anders... Ik heb tot dusver alleen maar parelcouscous gekookt.. _O-

Ja dat dacht ik dus in eerste instantie ook.. Maar ik was alleen gewend aan de ´gewone´ couscous. Net andersom :P