De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:48

Goed tip Safina, ik ga ook een potje halen! Ik heb nu een lage plank voor de paprika's staan die wat zielig werden, maar dat is het ook niet helemaal :D
Mijn braam bloeit nog helemaal niet -O-

Ik houd me altijd vrij strikt aan de ijsheiligen, dus ik heb ook pas van het weekend de tomaten en pompoenen buiten gezet. Ben alleen de komkommers vergeten, daar staat nog een deel in potten in de kas. Maar goed, een weekje later zal het ook niet uit gaan maken.
Ik heb wel een laagje grond van ongeveer 10 cm op de mestbult gelegd en daar de pompoenen in gezet. Mijn ervaring is dat ze niet zo heel diep wortelen en ik hoop dat dit voldoende is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:12

Ik heb mijn tomaten, aardbeien en paprika plant al buiten vanaf eind maart :').
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om alles binnen te houden of in een kas.

Er is nog niets dood gegaan, de aardbeien en de tomaten doen het heel erg goed.
De paprika leeft ook nog, maar groeit helemaal niet :=

Wat tomatenplanten betreft kan ik wel een tomatenkwekerij opzetten, ik heb er iets teveel.
Heb er eerst een stel gezaaid, maar die kwamen niet boven en deden weinig.
Toen heb ik een paar planten particulier van iemand op FB gekocht.
Daarna zag ik nog zo'n kistje van 6 planten bij de Liddl, ook maar meegenomen.
En daarna kwamen de gezaaide tomatenplanten toch nog boven.

Vandaag de voortuin maar eens volzetten met tomaten planten.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:41

Ah, je hebt nooit te veel tomaten :D tomatensoep, tomaten in de salade, pastasaus, pizzasaus.. En ik ga een hoop saus inmaken voor de winter :D

Ik heb vandaag eens een flinke hand bloedmeel bij mijn zielige prei-sprietjes gegooid, ik hoop dat ze daardoor iets meer gaan doen..!
Wat patentkali bij de aardappels en kolen..
En nu moet ik eigenlijk hier en daar nog wat koemestkorrel gooien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:43

Hoeveel ruimte geven jullie de tomatenplanten?
Bij mij vindt de paprika het erg ongezellig, waar ik ze ook zet; voortuin, vensterbank, badkamer, aanrecht, moestuin, allemaal niet mee eens. Onlangs dan maar een wat groter plantje gekocht, maar die hield niet zo van katten.

Ik moet alleen nog de meloen, de watermeloen en de munt naar de tuin verhuizen. En afgelopen weekend zaden via eBay gekocht van blauwe bes en reuze aardbei, maar eigenlijk is de boel al wel vol.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:11

Dees_daan: ik leid de komkommer hier langs de schutting naar boven, vorig jaar ook gedaan en ging prima.
Wel goed vastzetten, dan moet het lukken.

Moet hier alleen nog de meloen, maar nog even een plekje zoeken haha.
Klein tuintje en tja.
Dit jaar al wel heel selectief voorgezaaid, vorig jaar heleboel weg kunnen gooien omdat ik te ruim gezaaid had en te weinig plek heb.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:53

Quellian schreef:
Hoeveel ruimte geven jullie de tomatenplanten?
Bij mij vindt de paprika het erg ongezellig, waar ik ze ook zet; voortuin, vensterbank, badkamer, aanrecht, moestuin, allemaal niet mee eens. Onlangs dan maar een wat groter plantje gekocht, maar die hield niet zo van katten.

Ik moet alleen nog de meloen, de watermeloen en de munt naar de tuin verhuizen. En afgelopen weekend zaden via eBay gekocht van blauwe bes en reuze aardbei, maar eigenlijk is de boel al wel vol.

De munt zou ik in een pot of kleine bak zetten. Het is net brandnetel, als je het in een grote bak of de volle grond zet kom je het volgend jaar overal tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:41

Ik heb gisteren wat pompoenpitten en kalabaspitten in de mesthoop gestoken. Ik ga ervan uit dat die mesthoop wel wat warmte afgeeft bij eventuele vorst.
De courgettes worden erg groot. Die gaan naar buiten met de kleine kas erover. Conclusie: Volgend jaar wat later zaaien....
In de peperplanten zitten al bloemetjes. En de eerste rode aardbeitjes in de kas. Buiten ontzettend veel bloemen in de aardbeien en beginnende aardbeitjes, dus dat belooft wat!
Ook een experimentje gedaan met koriander. Zakje met korianderzaad gezaaid en daarnaast korianderzaad uit de keukenkruiden (nee, niet gemalen natuurlijk :+ ). Ben benieuwd of de laatste ook kiemen.
In de kas groeit alles matig. Plantjes blijven klein. Compost helpt niet echt. Ik vrees dat de grond moe is. Of zijn het toch die engerlingen die ik soms tegenkom?

En ja, munt zou ik ook in een bak zetten. Dat spul woekert enorm!

Oja, Nog een leuk bericht voor al die lieve mensen die slakken vangen en verderop neerzetten: http://www.nu.nl/wetenschap/3777369/sla ... -niet.html

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:46

Heb vandaag 2 grote planten gekocht van de aardbeien kweker achter ons huis hoop dat er net zulke mooie worden en lekker als bij hun.

En lees hier ook vooral leuke verhalen dat de groentes groeien hoop dat het bij mij ook lukt van het weekend voor het eerst groeten gezaaid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:48

quellian, ik zou de munt in pot houden, als je dat los laat in je tuin, heb je straks een akker vol, spulk woekert echt als een dolle :=

tomaten staan hier op een rijtje zij aan zij(de grote planten dan toch) die bestaan puur uit 1 stam omhoog waar trossen aan komen, alle extra vertakkingen etc haal ik er uit, anders word het een oerwoud en de opbrengst word ook minder + zoveel blad en plant maakt het lastiger om straks phytophora er uit te houden.

de struiktomaatjes staan straks met 2 a 3 in een grote pot.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:02

Ik las het inderdaad, maar om de munt leven in te blazen is al een onderneming :+ Ik ben takjes van de Turkse supermarkt gaan stekken. 3 takjes, waarvan 2 nog overeind zijn. Afgelopen weekend kregen ze bruine roestplekken en ik ben gaan knippen, dus beide takjes hebben nu nog 2 blaadjes.
Ik las ook dat je een bodenloze bak in kunt graven, maar beperk je het woekeren daar wel mee of komt het dan vanuit de grond gezellig overal omhoog?

Safina, dat is de moeite wel waard, 20 meter lopen :D Slakken verzamelen en een wandeling maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:39

Je kunt ook een oude (verf)emmer een paar gaten in de bodem geven en dan ingraven net onder dat je hem niet meer ziet. Zo heb ik het ook gedaan en werkte prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:38

Tjeemig hee, ik doe vanochtend nog 2x een wasje in de bijkeuken, niks aan de hand.
Trek een net schone broek aan in de bijkeuken, ga boodschappen doen, kom terug en wil 1 en ander in de vriezer zetten dus loop de bijkeuken in....GONST het daar werkelijk, niet normaal!!

Hele ruimte vol met bijen!! Raampje achterin helemaal zwart, kon je niet meer doorheen kijken.
Waar komen die nou ineens vandaan :?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:45

oei das raar pmarena, let maar op met al die bijen dan!!

hier gisteren ons eerste eigen gekweekt en gezaaid tomaatje kunnen eten :9 !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:44

Dat is een zwerm. Je kunt het beste een imker bellen. Die kan hem scheppen en in een kast doen. Daar zijn ze vaak erg blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:46

pmarena schreef:
Tjeemig hee, ik doe vanochtend nog 2x een wasje in de bijkeuken, niks aan de hand.
Trek een net schone broek aan in de bijkeuken, ga boodschappen doen, kom terug en wil 1 en ander in de vriezer zetten dus loop de bijkeuken in....GONST het daar werkelijk, niet normaal!!

Hele ruimte vol met bijen!! Raampje achterin helemaal zwart, kon je niet meer doorheen kijken.
Waar komen die nou ineens vandaan :?

Hier kan je zien welke imkers je kunt bellen voor bijenzwermen in jouw buurt. http://www.bijengo.nl/zwermlijst

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:32

safina schreef:
Dat is een zwerm. Je kunt het beste een imker bellen. Die kan hem scheppen en in een kast doen. Daar zijn ze vaak erg blij mee.

Ja klopt, kan ook een verhuizende zwerm zijn van een imker uit de buurt,zijn op zoek naar een nieuw stekje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:43

Een zwerm bijen doet meestal helemaal niks, daar kun je bij wijze van spreken in je ondergoed middenin gaan staan, die zullen niet steken! Maar inderdaad even een imker bellen, die halen ze weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:24

Nope, imker heeft geen interesse, vanmiddag al gebeld voordat ik hier postte :)
Nu druk bezig met de boel dichtmaken zodat ze niet meer naar binnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:26

pmarena schreef:
Nope, imker heeft geen interesse, vanmiddag al gebeld voordat ik hier postte :)
Nu druk bezig met de boel dichtmaken zodat ze niet meer naar binnen komen.

Hmm, bij ons zijn ze er meestal wel blij mee. :o Geen andere imkers in de buurt die wel interesse hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:29

Een nest in een spouwmuur daar kunnen ze weinig mee, kunnen het niet simpelweg "opscheppen" natuurlijk :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:49

niet dicht purren!! buren hadden dat gedaan met een wespennest. beesten kwamen via de lamp de kamer binnen. ze hebben toen echt kunnen vluchten. beesten waren aggressief..

Wij hadden ieder jaar een bijennest bij de brievenbus. hier wilde ze ook niemand hebben. Opa heeft die (is al wel 10 jaar geleden) aangestoken met benzine. hij was al z'n haar kwijt op z'n benen (slimmerik was boven de sloot blijven staan)... inmiddels wel connectie met een imker en die haalt steevast ieder jaar een nest op. zitten altijd op dezelfde plek. al 6 jaar op een rij haalt hij ze voor niets op. we krijgen nog altijd een potje honing :9

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:02

Tomaten kun je inderdaad niet genoeg hebben: de mogelijkheden zijn enorm :D . Vanmorgen een ware slachting in mijn moestuin. Ik heb géén pompoen, courgette of komkommer meer en in een nacht zijn er ook twee cherokee wax bonenplantjes met de grond gelijk gemaakt |( .Ook zijn al mijn suikererwtjes 'kaal'. Mijn vriend had na mijn, uiteraard zeer emotionele appje :Y) , biologische slakkenkorrels meegenomen. Ze doen wat tegen de slakken maar het wordt niet opgenomen door andere omgevingsfactoren (vogels, pompoenplantjes). Basterds die!!! ~~}> Als dit niet werk ben ik er klaar mee!

pmarena; succes! Ze zijn leuk en goed voor de omgeving maar binnenshuis -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:05

pmarena schreef:
Een nest in een spouwmuur daar kunnen ze weinig mee, kunnen het niet simpelweg "opscheppen" natuurlijk :)

Of het is een imker die denkt dat je t verschil niet weet tussen een wesp of een bij. En heeft hij geen zin om op te komen draven voor het zoveelste wespennest...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 05:41

Ik heb gisteren 2 nieuwe komkommer plantjes gehaald.
Die regen van laatst was ze echt echte veel.
Ook voor mijn meloenen helaas -O-
Die opnieuw gezaaid aangezien ik die niet in plantvorm kan vinden.
De slakken korrels doen perfect hun werk in mn tuintje...
Maar nu hebben ze in de voortuin mijn kersenboompje gevonden |o
Daar ook maar korrels omheen gooien dan!

Wat is nou precies waar over die korrels word het wel of niet opgenomen door de planten?
Kun je het dan wel of niet veilig eten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:35

Korrels die ik gebruik zijn veilig voor mens en huisdieren, dus ga ervan uit, mocht het toch opgenomen worden, het niet zo schadelijk is dat je na het eten van je eigen groentes direct neervalt.