Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:53

Geke_Lizzy schreef:
Zijn er hier ook mensen die (no-knead) brood bakken zonder de gietijzeren pan?
Ik heb deze pan helaas niet, en ook niet de mogelijkheid om deze te kopen.

Ben benieuwd hoe die broden uit de oven komen :D

Die van mij is gebakken in een glazen ovenschaal, was het enige wat ik met deksel had, ging prima

Afbeelding

Afbeelding

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:01

Via mijn zus ben ik op dit topic uitgekomen, ik kom graag mee lezen en zo nu en dan wat posten.
Ik ben vandaag ook weer eens aan het (brood)bakken geslagen. Leuk, was al weer even geleden, maar weer erg lekker!
Voor nu even een simpele broodmix van de supermarkt gepakt om een lekker brood uit de oven te maken, was wel prima gelukt. Had misschien nog iets minder lang in de oven gemogen.
Afbeelding

En omdat ik toch bezig was, ook weer eens Zeeuwse bolussen gemaakt. Natuurlijk niet zo lekker als uit Zeeland zelf, maar ben wel heel tevreden over het resulaat :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:06

safina schreef:
DeMolenhoek schreef:
Bakken er hier bokkers in hun oven op een steen? :)

Ja, Pizza. Maar de grote uitdaging: hoe krijg je de slappe pizza op de steen zonder dat het beleg eraf valt. :+ Iemand een suggestie?

Wij bakken pizza op onze steen op de bbq. Wij verwarmen de steen al mee op de bbq en als die warm genoeg is, haal ik hem er even af en leg ik eerst het uitgerolde deeg op de steen en beleg ik hem als de wiedeweerga en dan snel terug de bbq op!
Heb wel ook al een keer de pizza op een met bloem bestoven (bestuifd?) aanrecht klaargemaakt en dan inderdaad met zo'n grote pizzaschep voorzichtig opscheppen en op de steen leggen. Ging ook wel prima.

https://www.bol.com/nl/p/relaxdays-pizzaschep-rond-metaal-pizzaspatel-broodschep-hout-pizza-schep/9200000080291535/?bltgh=pInzMSW663-QO1E8TodJeA.1_26.34.ProductTitle

zoiets hebben wij

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:27

Isjtar schreef:
safina schreef:

Ja, Pizza. Maar de grote uitdaging: hoe krijg je de slappe pizza op de steen zonder dat het beleg eraf valt. :+ Iemand een suggestie?

Wij bakken pizza op onze steen op de bbq. Wij verwarmen de steen al mee op de bbq en als die warm genoeg is, haal ik hem er even af en leg ik eerst het uitgerolde deeg op de steen en beleg ik hem als de wiedeweerga en dan snel terug de bbq op!
Heb wel ook al een keer de pizza op een met bloem bestoven (bestuifd?) aanrecht klaargemaakt en dan inderdaad met zo'n grote pizzaschep voorzichtig opscheppen en op de steen leggen. Ging ook wel prima.

https://www.bol.com/nl/p/relaxdays-pizzaschep-rond-metaal-pizzaspatel-broodschep-hout-pizza-schep/9200000080291535/?bltgh=pInzMSW663-QO1E8TodJeA.1_26.34.ProductTitle

zoiets hebben wij

Is dat een open bbq of een gesloten?

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:36

Gesloten bbq. We hebben de weber master touch, zijn we erg blij mee! Maken we ook vaak andere gerechten op.
Afbeelding

lizy29

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:25

Hmmm dat is jammer. Dacht even een optie te hebben gevonden om onze steen toch te gebruiken. Maar wij hebben een BBkrui dus dat gaat dan niet werken.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:30

Isjtar schreef:
Via mijn zus ben ik op dit topic uitgekomen, ik kom graag mee lezen en zo nu en dan wat posten.
Ik ben vandaag ook weer eens aan het (brood)bakken geslagen. Leuk, was al weer even geleden, maar weer erg lekker!
Voor nu even een simpele broodmix van de supermarkt gepakt om een lekker brood uit de oven te maken, was wel prima gelukt. Had misschien nog iets minder lang in de oven gemogen.
[ [url=m/k3FpIb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En omdat ik toch bezig was, ook weer eens Zeeuwse bolussen gemaakt. Natuurlijk niet zo lekker als uit Zeeland zelf, maar ben wel heel tevreden over het resulaat :)

[ [url=m/RsWWBK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/L5zjCV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BLEy69.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/66zwBy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo dan! Die zien er goed uit. Heb je een recept?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:02

Jaa ik wil ook wel een bolus recept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:53

Isjtar schreef:
Gesloten bbq. We hebben de weber master touch, zijn we erg blij mee! Maken we ook vaak andere gerechten op.
[ [url=m/qbgnW7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik krijg honger van die foto.

Zo'n pizzaschep wil ik wel graag hebben. Ben alleen wel een beetje bang dat ik heel vaak pizza ga eten. :j

Hier ligt weer het volkorenbrood met autolyse van Levine te rijzen. Ik heb er lijnzaad in gedaan. Dat vind ik wel makkelijk op de dagen dat ik thuis werk: je bakt zo even een brood. Tussen het beeldbellen en vergaderen door. :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:55

Qua pizza maakte ik in mijn oude oven altijd plaatpizza. Heerlijk! Heb hem zelfs wel eens meegenomen naar mijn werk en had ik mijn collega's een berichtje gestuurd dat ze geen eten mee hoefde te nemen.

Zit er nog steeds aan te denken om er 1tje te maken voor in deze oven. Maar die is zeker 2/3 kleiner dus ik zit dan met te veel deeg. Zou ik dat kunnen invriezen? of moet ik dan meerdere pizza's gaan bakken? En die dan in vriezen? Want kleinere portie deeg maken vind ik lastig want ik verlies op 1 of andere manier altijd de verhoudingen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:58

Pizzadeeg invriezen kan prima. Gewoon in bolletjes per portie invriezen. Dagje van te voren er uit halen om te ontdooien en gaan met die pizza

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:24

Invriezen na de laatste rijs kan inderdaad prima met bijna al het deeg. Zo heb ik ook altijd een hele dikke staaf brown butter chocolate chip cookies in mijn vriezer liggen :o

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:37

Top, dan ga ik dat misschien komende weekend doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:39

Emmaa_ schreef:
Invriezen na de laatste rijs kan inderdaad prima met bijna al het deeg. Zo heb ik ook altijd een hele dikke staaf brown butter chocolate chip cookies in mijn vriezer liggen :o

Dat klinkt als een deeg wat ook essentieel is in mijn vriezer :j receptje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:43

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:45

Emmaa_ schreef:
Ik heb nu deze liggen: https://www.bonappetit.com/recipe/bas-b ... ip-cookies

Maar deze zijn ook heeeeeeeel lekker (misschien nog wel lekkerder stiekem): https://www.bonappetit.com/recipe/brown ... ip-cookies

Het makkelijkste is om de porties alvast te snijden in koekjesformaat en dan in te vriezen, maar ik rol het gewoon in een staaf en snij het er met een scherp mes vanaf als ik een koekje wil. Dan een minuutje of twee extra baktijd erbij optellen en klaar.

_/-\o_ Held haha
Nee dit ga ik niet doen.

Mijn krentenbollen zijn uitgesteld. Enexis besloot aan de stroom te werken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:48

Word voor mij toch de eerste. Hou niet van toffee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:48

Hahaha ja het is ook wel gevaarlijk. Maar altijd wel een showstopper voor bezoek (oh, heb je zin in een koekje? Ik verwarm de oven even voor) en ook gewoon heel lekker om zelf op te snacken. Als je braaf de verhoudingen aanhoudt bij de eerste zijn ze nog geen 200 kcal per stuk dus op zich kom ik daar wel overheen :))

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:11

Bij de AH is deze week een gietijzeren pan te koop voor 20 euro.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:20

Dat is een héle goede tip! Ga morgen direct even langs.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:39

Dit is het recept van de bolussen:
https://www.francescakookt.nl/zeeuwse-b ... nt-bakken/

Ik heb ze 1 minuut langer in de oven gehouden (dus 8 minuten) en nu waren ze perfect gaar van binnen.
Van buiten vond ik ze initieel een beetje knapperig en niet zo sticky als de goede uit Zeeland, maar nadat ik ze had laten afkoelen en had verpakt in plastic zakjes, waren ze eigenlijk mooi zacht en plakkerig geworden! :9

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:27

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:59

Het ziet er goed uit, maar het recept spreekt mij niet aan. Geen idee waarom trouwens hoor ;)

Ik heb nu een pittenbrood in de oven staan. Voor het eerst in een cake vorm. Alleen past het blik niet 100% in de oven. Kiertje van een paar millimeter. Had de oven opgemeten. Alleen vergeten dat er 2 uitstekjes zitten waar de spit in gezet/gehangen kan worden. Daardoor net 1 cm te lang.....
Hij staat er nu dwars in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:03

Heerlijke broden en gebakjes komen er weer voorbij!

Ik ben voor het eerst een no-knead brood aan het maken. Het heeft de hele nacht gerezen, en nu na een keertje opbollen nog een tweede rijs. Ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:19

Cabelona schreef:
Deze ga ik dit weekend proberen.
http://kleinstukjedan.nl/de-zeeuwse-bolus/
Voor het recept helemaal naar beneden scrollen

Foto van de kaneelbroodjes van laatst:
[ [url=m/dNX237.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kaneelbroodjes zien er heerlijk uit! Heb je een recept?

Hier staat er een chocoladebrood in de oven. Ben enorm benieuwd. Vond de eerste rijs niet lekker gaan :=
Maar goed, heb ergens een recept vandaag geplukt en weer koppig mijn eigen toevoegingen gedaan :')