de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 19:07

mijn trostomaatjes worden echt gigantische planten, bloeien ook, maar heb nog geen tomaatje gezien -O-

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:50

Laurievc schreef:
Nee de blaadjes hangen echt slap, sorry, verkeerd verwoord! Tak is mooi stevig en is ook verstevigd aan een stok :) Zijn echt de blaadjes zelf die slaphangen aan 1 tak

Hebben ze geen dorst?

Laurievc

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:21

Ik geef ze gewoon water zoals altijd aangezien de rest van de plant het wel gewoon goed doet. Weet niet goed wat ik ermee moet doen haha

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:31

Ik was zo trots op mijn mini meloentjes, nu verschrompelen ze opeens daahaag meloentjes :P
Zitten wel vol bloemen maar echte vruchten heb ik nog niet kunnen ontdekken..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:32

daarnet heerlijke rode bietjes uit de tuin gegeten :9

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:31

Gisteren spitskool op en vandaag patat dag. Morgen staan bietjes om te eten en zaterdag bonen. Tomaten planten zijn nu net zo groot als mij (1.55) en hangen vol met trossen. Hebben ook iets last van krulbladeren. Vandaag alle witte uien eruit gehaald, want die zaten nu na de regen allemaal los (lagen ook om). En de grond bij ons is nu op het moment super en in plaats van een bonk klei, mooie losse grond.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:18

dan heeft je harde werken wel een goed resultaat Marcella, de grond in mijn bak is wel 20 cm. gezakt, deze winter gooi ik hem weer vol met paardenmest en dan kan ik volgend voorjaar er weer in zaaien, groeit allemaal super

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:24

De aardappel oogst is trouwens bij iedereen op de tuin heel goed (extreem). Kwam vanavond langs een tuin van een oudere meneer die was volgens mij geen aardappels aan het oogsten, maar kanonskogels. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:27

:)) klinkt goed !

Mijn sperziebonen komen matig op , had veel gezaaid maar helaas maar 2 plantjes opgekomen.

Heb een cherrytomaat die opeens naast de achterdeur is opgekomen, en verder in de tuin heb ik paar geplant. Staan nog wat komkommer plantjes die gaan ok ,maar de verplante aardbeien hebben helemaal niet gepakt :(.

En verder mijn sier kalebas neemt de tuin over :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:54

mijn twee komkommerplanten doen het giga goed, er zitten al veel kleine komkommertjes aan van tussen de 10 en 15 cm. maar ik weet nu dus wel, volgend jaar geen komkommer en tomaten meer in de moestuinbak, groeit helemaal vol en overwoekerd alles, ik heb de tomaatjes flink gesnoeid , weet niet of het kan, maar ze hingen helemaal over de bonen -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:07

Opletten dat je anders voor de volgende keer ruimer uit elkaar zet. Ga de bonen volgend jaar ook een stukje ruimer opzetten loop nu iedere keer tegen de plant aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:11

Volgend jaar even kijken of ik nog een moestuin heb :o , had ik maar de tuin zoals opa die had :)) . Of zijn kennis , mijn vader heeft ook wat kennis verborgen maar ik heb nog steeds die jeugd herinneringen bij opa thuis . De wortels uit de grond halen en door de regenton halen om schoon te maken , de besjes achter het net wegvissen . Mijn tuin is gewoon te klein voor een moestuin ben ik bang

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:12

jolandje schreef:
mijn twee komkommerplanten doen het giga goed, er zitten al veel kleine komkommertjes aan van tussen de 10 en 15 cm. maar ik weet nu dus wel, volgend jaar geen komkommer en tomaten meer in de moestuinbak, groeit helemaal vol en overwoekerd alles, ik heb de tomaatjes flink gesnoeid , weet niet of het kan, maar ze hingen helemaal over de bonen -O-

Wauw! die van mij zijn zeg... 2 cm...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 22:22

ja ze doen het uitstekend op de paardenmest en compost :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:45

Ik heb peulen aan een van mijn doperwten planten wanneer zouden die goed zijn?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:34

Ik heb joekels van 'mini' komkommers :D Was deze week 2 dagen niet thuis, haalde er 2 van 20+ cm af :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:08

Roosje01 schreef:
Ik heb peulen aan een van mijn doperwten planten wanneer zouden die goed zijn?

Is maar net hoe dik je ze zelf wil hebben.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 10:43

komkommers, kun je die ook al eten als ze kleiner zijn? zijn ze dan lekker? er komt een gigantische hoeveelheid komkommers aan mijn twee plantjes, straks is alles tegelijk groot, zoveel kunnen wij niet op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:46

Ik denk dat mijn komkommers augurken zijn, nou ja, zo zien ze er nu uit, maar hoop dat ze nog wat oprekken. En heb in total 3 komkommers in tegen stelling tot Jolandje ga ik die wel op krijgen.

Dat met die mest is wel goed idee, maar hier zitten ze in bloempotten.

Heb gisteren heerlijke ronde courgette gegeten, maar heb er nog maar 2 aan plant zitten, dan is het feest weer over.

Druiven gaan echt als een jekko.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:10

Mijn enige komkommerplantje is overleden, mijn paksoi is opgegeten door de luizen en mijn rucola oneetbaar doorgeschoten. Nu alleen nog hopen dat de zonnebloemen wat worden en dat de cherrytomaten nog rijp worden :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:13

Ik heb enkele dagen geleden 3 courgetten geoogst. :+ Waren net pompoenen in plaats van courgetten hahaha
Is een grote 2l fles ernaast

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:31

Komkommer doet het hier voor het eerst in 3 jaar eens wel goed :) dus wij klagen niet.
Inmiddels ook alle uien eruit, sommige zijn zo groot als m'n vuist dus die hebben het ook goed gedaan.
Chinese kool is hier gewoon geen succes, bieten daarentegen wel weer. De snijbiet doet het erg goed en ook de voederbiet schiet de grond uit.
Meloenen beginnen ook langzaam te komen net als tomaten, spitskool, pompoenen en de gepootte prei, sla en kruiden doen het ook goed om de zweetslang heen.

Volgende week gaat er weer een vracht aardappels uit, hoop dat deze het wat beter hebben gedaan en we dus niet alleen maar krieltjes kunnen eten ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:41

Wat leuk dat al jullie moestuinen het zo goed doen! En ook goed te horen dat de aardappeloogst zo goed is.

Hier zijn de aardappelen het enige wat nog in mijn moestuin staat.
We hebben hier maandenlang extreme droogte gehad, en net in die tijd heb ik fulltime gewerkt en geen moment tijd gehad voor de tuin.. gevolg: alle plantjes verdroogd behalve het (inmiddels manshoge) onkruid :')
Gisteren voor het eerst in maanden een kijkje gaan nemen :')
Afbeelding
Links achter zie je nog net de boog van de tunnelkas boven het onkruid uit komen _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:44

De aardappels uit eigen tuin smaken weer heerlijk hier zelfs mijn oma die normaal niet zo van aardappels is snoept heerlijk ervan mee. Morgen weer een spitskool eruit halen voor morgen avond. 1 Bloemkool en Broccoli gaan nu ook hard. Maar gaat wel mooi op volgorde en niet alles tegelijk. Voor vanavond hebben we suikererwten met wortels op het menu. :9

Krijg nu ook regelmatig te horen dat het allemaal beginners geluk is. :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:45

8nnemiek , fijn tuintje zo :)

wow laurievc dat zijn flinke courgettes :j

sjolvir, mijn komkommers zien er ook uit als flinke augurken, ik heb er net een paar geoogst en een halve emmer paarse boontjes voor de vriezer
gisteren ook al wat snijbiet ingevroren , hmmm lekker :)

Afbeelding

Afbeelding