Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:50

Helemaal met je eens Gaby!
Ik maak ook gewoon nog vlees klaar voor mijn vriend en als ik mensen bij ons te eten vraag krijgen zij gewoon lekker vlees voorgeschoteld. Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Dan komen mensen vanzelf met vragen waarom ik geen vlees eet etc. Heb ook weleens te horen gekregen dat mensen mij daarom ook een stuk makkelijker durven te benaderen met vragen dan een ander die het van de daken schreeuwt.

Malenka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:36

Ik zal zelf juist echt geen vlees klaar maken als mensen bij ons komen eten. Wel houd ik rekening met smaakvoorkeuren en intoleranties.

Ik kook ook niet met moeilijk verkrijgbare producten. Maar probeer wel altijd iets extra lekkers klaar te zetten. Vrienden waarderen dat ook enorm en een heel aantal is vaker zonder vlees gaan eten.

In restaurants is het denk ik voornamelijk gemak voor de kok. Bijna alle vegetarische gerechten kun je ook gewoon in 20 aan 30 minuten bereiden en heel veel is voor te bereiden. Dus tijd mag geen excuus zijn lijkt me.

Ik heb trouwens nooit het idee gehad dat goed vegetarisch koken onbereikbaar is voor mensen. Wel dat ik voornamelijk in kookboeken lastig verkrijgbare ingrediënten tegen kwam. Maar dat is simpel op te lossen door online te zoeken. Je verdrinkt haast in de makkelijke vega gerechten. Keuze zat.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:28

Ik maak ook geen vlees klaar voor gasten, ten eerste weet ik niet hoe :+ En ten tweede ben ik een goede kok en vind ik het nogal een belediging als iemand om vlees gaat vragen terwijl ik een enorm uitgebreide maaltijd zit klaar te maken :=

Koks kunnen vrij snobbig zijn en vlees heeft een bepaalde 'plaats' in de keuken, dus er wordt nogal eens neergekeken op vegetarisch eten. Erg jammer, want iets creatiever mag het vaak wel ja. Voor wie van chique uit eten houdt, ik was laatst in Amsterdam naar vuurtoreneiland en kreeg daar echt een volwaardige vervanging op wat de vleeseters kregen. Wel vrij duur, maar een superleuke experience, je wordt met de boot naar het eiland gebracht enzo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:11

Ik heb net bedacht dat ik een pagina ga maken om vegetariërs en mensen die graag (parttime) vegetarisch willen gaan eten aan elkaar te linken. Een soort van taalmaatjes maar dan voor vegetariërs. De vegetariërs kunnen dan bijvoorbeeld hun menu en recepten delen met de mensen die het willen proberen en kunnen helpen met de juiste winkels en restaurants vinden. Wat denken jullie van dit idee?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:31

Nouja ik vind dat wanneer er 1 vega is en er 5 vleeseters zijn het aan mij is om de anderen niet te verplichten vega te eten. Sommige doen dat wel maar ik zorg wel voor een vleeskeuze. Vriend eet al bijna geen vlees meer door mij en dit wil ik hem niet afpakken ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:36

Oh als ik kook voor meerdere mensen dan is het gewoon vega hoor, ga niet extra betalen voor het vlees van een ander. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 14:55

Ik kook ook altijd vegetarisch als er mensen komen mee-eten. Het is toch niet zo dat vegetarisch minder lekker/gezond/goed/mooi is, dus waarom zou daar een stuk vlees bij moeten? Er zijn zat gerechten waar vlees of vis helemaal niet bij past. Het leuke aan uiteten of bij anderen eten vind ik juist dat je eens iets anders krijgt dan aardappel/groente/vlees.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:16

Magrathea, om precies de redenen die Gaby en Simoonzel geven. Maar zoals ik al zei, die discussie is al langs geweest en werd (ook door mij) als best irritant gezien. Daarom hoeft 'ie niet opnieuw. Ik snap gewoon niet wat mensen hopen te bereiken door op zo'n toon een stuk te schrijven? Waarheid of niet.

Ik vind het persoonlijk best netjes van de vega's die rekening houden met vleeseters. Niet omdat het moet of omdat die persoon per se vlees wilt, maar omdat het sociaal is. Voor mij als parttime vega is dat precies hetzelfde als rekening houden met een fulltime vega in het gezelschap. (hoewel ik het me echt wel voor kan stellen dat een vega(n) niet zomaar een stuk vlees gaat braden voor zijn/haar gezelschap)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:21

Ja maar ook de kosten, sorry... Maar een stuk fatsoenlijk vlees is duurder dan mijn normale maaltijd.

En ja ik koop regelmatig vlees voor mijn vriend, en ik kook dingen die hij lekker vindt (vega).

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:22

Eelmo schreef:
>;)

Op deze manier een boodschap overbrengen kan ik dus écht niet tegen. Het is de toon die de muziek maakt, en van een toon als deze krijg ik alleen maar de neiging om meer vlees te eten.

Maar dit leidt weer terug naar de discussie die eerder hier al gevoerd werd en die discussie hoeft wat mij betreft niet herhaald te worden :)

Ik snap wat je zegt, ik denk ook niet dat het de beste manier is om mensen te overtuigen (al denk ik dat het sommige mensen juist wel de ogen opent). Bedankt voor je uitleg! :)

Dat je (of mensen in het algemeen) de neiging krijgt om meer vlees te eten als ze het ergens niet mee eens zijn heb ik alleen nooit zo goed begrepen, maar dat zal wel aan mij liggen... :)

Ik zou geen vlees koken voor vleeseters die komen eten. Ten eerste omdat het tegen mijn principes ingaat, ik wil ook liever geen vlees in huis. Maar vooral om te laten zien dat je enorm lekker veganistisch kan koken/eten *\o/*

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:26

Goed gezegd Gaby, ik kan me er heel erg in vinden! Vooral nu ik me in veganistische recepten probeer te verdiepen. Vegetariër zijn gaat me gelukkig nog makkelijk af.

Hier geen vlees op tafel, ook niet voor bezoek. Je eet gewoon met onze pot mee. :')

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:30

Ik hou als kok rekening met ieders behoeften, of dat vegan, gluten-vrij, whatever is. Maar 'ik wil vlees' is een voorkeur, geen dieetkeuze. Überhaupt zou ik het erg onbeschoft vinden als iemand om een voorkeur vraagt/verwacht terwijl ik voor ze kook :+ Ik vind het dan ook helemaal niet meer 'sociaal' om je gasten van vlees te voorzien. Volgens mij is dat cultureel erg 'Nederlands' om bij elke maaltijd vlees te willen omdat het anders niet 'compleet' is, in veel landen is het heel gebruikelijk om gerechten te eten die geen vlees bevatten. Doet me denken aan dat hele bruiloft topic een tijd terug over of het raar is om een vegetarisch diner te hebben op je bruiloft oid :))

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:45

Nou precies Eelmo, dat is mijn insteek. Mensen koken voor mij ook anders dan kan ik dat toch ook voor hen? Nu eten we ook heus weleens vega met zijn allen maar laatst heb ik een ierse stoofpot gemaakt met rund. De kosten? Tja ik vind dat eten geld mag kosten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:48

Killyenn schreef:
Ik hou als kok rekening met ieders behoeften, of dat vegan, gluten-vrij, whatever is. Maar 'ik wil vlees' is een voorkeur, geen dieetkeuze. Überhaupt zou ik het erg onbeschoft vinden als iemand om een voorkeur vraagt/verwacht terwijl ik voor ze kook :+ Ik vind het dan ook helemaal niet meer 'sociaal' om je gasten van vlees te voorzien. Volgens mij is dat cultureel erg 'Nederlands' om bij elke maaltijd vlees te willen omdat het anders niet 'compleet' is, in veel landen is het heel gebruikelijk om gerechten te eten die geen vlees bevatten. Doet me denken aan dat hele bruiloft topic een tijd terug over of het raar is om een vegetarisch diner te hebben op je bruiloft oid :))

Was dat niet met mensen die zouden weigeren naar een bruiloft te komen als er geen vlees was? :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:22

Selka schreef:
Nou precies Eelmo, dat is mijn insteek. Mensen koken voor mij ook anders dan kan ik dat toch ook voor hen? Nu eten we ook heus weleens vega met zijn allen maar laatst heb ik een ierse stoofpot gemaakt met rund. De kosten? Tja ik vind dat eten geld mag kosten.

Daar kijken we dan echt anders naar. :) Anders koken vind ik geen probleem. Maar extra koken wel. Dat verwacht ik van andere mensen ook niet. En hier in huis is vlees niet standaard en dus extra.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:32

PlantsTho schreef:
Eelmo schreef:
>;)

Op deze manier een boodschap overbrengen kan ik dus écht niet tegen. Het is de toon die de muziek maakt, en van een toon als deze krijg ik alleen maar de neiging om meer vlees te eten.

Maar dit leidt weer terug naar de discussie die eerder hier al gevoerd werd en die discussie hoeft wat mij betreft niet herhaald te worden :)

Ik snap wat je zegt, ik denk ook niet dat het de beste manier is om mensen te overtuigen (al denk ik dat het sommige mensen juist wel de ogen opent). Bedankt voor je uitleg! :)

Dat je (of mensen in het algemeen) de neiging krijgt om meer vlees te eten als ze het ergens niet mee eens zijn heb ik alleen nooit zo goed begrepen, maar dat zal wel aan mij liggen... :)

Ik zou geen vlees koken voor vleeseters die komen eten. Ten eerste omdat het tegen mijn principes ingaat, ik wil ook liever geen vlees in huis. Maar vooral om te laten zien dat je enorm lekker veganistisch kan koken/eten *\o/*

Bij wijze van. Ik zal ook geen extra snoep eten omdat ik de tandarts stom vind ;) Punt dat ik wilde maken was dat zo'n houding vaak het tegenovergestelde bereikt. Maar daar waren we het geloof ik al over eens :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:47

PlantsTho schreef:
Was dat niet met mensen die zouden weigeren naar een bruiloft te komen als er geen vlees was? :')

Dan weet je ook meteen wie je niet op je bruiloft hoeft te hebben, goed filter! :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:04

Even nog in reactie op iets van een paar pagina's terug waar ik vergeten was op te reageren (sorry!)
Ik denk dat ik twee feiten door elkaar haal betreffende B12. Ten eerste is het routine om vee bij te voeren met vitaminesupplementen, waaronder B12. Ten tweede wordt er als het goed is in de productielijn vitamine B12 in koemelk gestopt.
Punt is: vitamine B12 word gemaakt door bacteriën. Het is niet van nature aanwezig in eetbare producten, het zit erop doordat het vies is bijvoorbeeld (en grazende dieren krijgen het binnen doordat ze regelmatig een kluitje aarde wegwerken). Om nu ongewassen groenten e.d. te gaan eten en vies water te gaan drinken is ook weer niet heel appetijtelijk dus daarom dat het her en der gesupplementeerd wordt.

Verder: ik denk dat we moeten concluderen dat ieder mens een andere benadering heeft die hem of haar overtuigd. De 'positive reinforcement' die eerder genoemd werd heeft er bij mij toe geleid dat ik het jarenlang acceptabel vond dat er maar weinig dieren doodgingen door mijn eetgedrag :o En de 'harde waarheden' zoals ik ze maar even noem is wat ervoor gezorgd heeft dat ik ben gaan zien dat ik geen enkel lijden acceptabel moet vinden. En nu ben ik vegan :) Niet omdat iemand anders zei dat dat moest, maar omdat er bepaalde dingen aan de hand zijn die ik niet wil steunen en om een punt te maken naar mijn omgeving. Gewoon omdat voor veel mensen de 'Maar je bent al heel goed bezig hoor, door 1x per week geen plakje ham op je brood te doen maar kaas!'-aanpak betekent dat ze niet verder willen verbeteren :+

Malenka; klinkt leuk! Wat voor platform dacht je aan, Facebook, Bokt of een website oid? Ik zou best mee willen doen, mits ik een paar kleine eisen zou kunnen stellen aan mijn buddy. :o Zoals dat ik niet zo blij zou worden van "Hey super lekker dat recept dat je stuurde! Ik heb alleen wel de goedkoopste koemelk gebruikt ipv havermelk want anders leek het me niet lekker! Oja en ik heb er spekjes overheen gegooid want anders wilde mijn vriend het niet eten!" :=

Als mensen hier eten, eten ze vegan. Ik ga niet apart koken, je komt hier hopelijk omdat je het gezellig vindt om de maaltijd te delen en je vindt dat ik lekker kan koken, en niet omdat je per se vlees wil :o Ik krijg niets dan complimenten voor mijn eten dus ik geloof ook niet dat het tegenvalt.
Dat topic over de vega-bruiloft was echt vreselijk :o Je gaat toch zeker naar een bruiloft om het geluk van het bruidspaar te vieren en niet om te miepen over het ontbreken van vlees? Ik heb in dat topic ook gezegd, mocht ik ooit gaan trouwen en er gaan mensen hierover zeuren dan mogen ze van mij wegblijven := Ik snap dat eten een belangrijk onderdeel kan zijn van een feest voor sommige mensen / culturen, maar dan nog vind ik het een slechte instelling om niet eens open te staan voor een alternatieve manier van dineren. Het is nota bene één diner, als je het vlees zo erg miste ga je op de terugweg toch lekker langs de Febo :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:15

In eerste instantie Facebook. Mocht het gaan lopen dan wil ik ook wel een website opzetten. Maar dat kost toch weer het een en ander. Dus dan zal ik uit moeten zoeken hoe ik dat ga bekostigen.

Op onze bruiloft heeft er niemand geklaagd gelukkig. Ze kennen ons en weten wat ze kunnen verwachten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:27

Maar als een vegan/bega bij vleeseters gaat eten wordt er wel een vega(n) gerecht apart verwacht. Dat vind ik wel ergens krom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:30

Maar als je als vleeseter bij een andere vleeseter gaat eten, en die serveert een vegetarisch gerecht, dan is dat toch ook geen probleem? Waarom dan wel als een vegetariër dat zelfde vegetarische gerecht serveert?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:13

poes schreef:
Maar als een vegan/bega bij vleeseters gaat eten wordt er wel een vega(n) gerecht apart verwacht. Dat vind ik wel ergens krom.

Het verschil is dat een vleeseter dit in het algemeen doet omdat hij/zij het lekker vindt. (Al ken ik mensen die in deze discussie gaan brullen dat zij vlees eten om ethische redenen - die mensen mogen echt lactose-intolerant worden van mij :') ) Ik zou het vervelend vinden om alles te moeten gaan koken wat iemand lekker vindt als iemand komt eten, dan ben ik wel even bezig in de keuken :+

Als de vleeseter in kwestie het echt een groot probleem vindt dat ik geen vlees klaarmaak, of andersom, dat hij/zij een vegan gerecht op tafel moet zetten voor mij, dan vind ik het geen probleem om het 'samenzijn' te vervangen voor 's avonds een drankje doen of in het tweede geval zelf iets mee te nemen.

Verder ben ik ook eens met 8nnemiek, als mijn vriend vega kookt voor zijn vrienden is dat normaal en als ik dat doe hou ik ineens geen rekening met mensen ofzo? :+

Oja trouwens, het ging daarnet over restaurants. Ik heb eigenlijk nooit problemen (gehad) op een paar kleine restaurants na waar ik achteraf gezien beter had kunnen bellen van tevoren. Plaatsen waar ik goed terecht kon:
- Café de V (Delft), heeft standaard 3 vega voor- en hoofdgerechten op de kaart en is ook niet moeilijk met vegan (en in zijn algemeenheid gewoon een leuke tent)
- De Centrale (Delft), goed vega verrassingsmenu, als vegan (nog) niet gegeten
- De Waag (Delft), heb er alleen geluncht, geen uitgebreide keus voor vega maar hun hummus is zo fenomenaal dat je toch niet wil kiezen :D
- De Bierfabriek (Delft en ze zitten ook in Amsterdam) heeft altijd een vega dagschotel die goed is en voldoende keus in vega borrelhapjes
- Restaurant Rossio (ook Delft) heeft schijnbaar lekkere vegan verantwoorde broodjes maar ik heb er nog nooit gegeten
- Spirit (Rotterdam) heeft een vega(n) buffet waar je zelf je bord vol kunt scheppen en je betaalt per gewicht. Bij elke bak staat of het vegan is, notenvrij, sojavrij etc. Alles is sowieso vegetarisch.
- Leaf (Rotterdam) is een Aziatisch restaurant dat geheel vegetarisch is en de meeste gerechten zijn vegan of kunnen vegan gemaakt worden.

Als ik me nog meer bedenk laat ik het weten :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:15

poes schreef:

Ik verwacht niks, ik deel het mee en als het niet uit komt dan eet ik niet mee. Of ik eet brood / zelf meegenomen eten.

Maar heb er nog nooit problemen mee gehad.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:04

Ik laat het vlees gewoon liggen/vis het eruit of vraag of er een beetje uit mag voordat er vlees wordt toegevoegd.

Als iemand kookt dan kookt diegene waar zijn of haar hart ligt :)
Geniet van wat je wel krijgt ipv van wat je vind dat je moet krijgen of te gaan staren op iets wat er mist (in jouw opinie)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:15

Eelmo schreef:
Bij wijze van. Ik zal ook geen extra snoep eten omdat ik de tandarts stom vind ;) Punt dat ik wilde maken was dat zo'n houding vaak het tegenovergestelde bereikt. Maar daar waren we het geloof ik al over eens :)

Snappum! :j

Simoonzel schreef:
PlantsTho schreef:

Dan weet je ook meteen wie je niet op je bruiloft hoeft te hebben, goed filter! :=

Haha precies. Heb echt vol verbazing zitten lezen!