De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:29

even een vraagje van een moestuinleek :D

wanneer kan ik mijn aardbeien verplaatsen ?
ik heb mijn aardbeien in de grote tuin, maar die moeten nu naar de aardbei bakken (meer zon)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:38

ikke_draver schreef:
even een vraagje van een moestuinleek :D

wanneer kan ik mijn aardbeien verplaatsen ?
ik heb mijn aardbeien in de grote tuin, maar die moeten nu naar de aardbei bakken (meer zon)

NU!! ....Ren naar buiten met een schepje...huphuphup :D

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:43

hahaha... maar ik heb afgelopen weekend mijn nieuwe aangroei van aardbeien geplant. De ouwe blijven nog even staan voor de konijntjes maar zullen na de winter in de kliko hun graf vinden.
Moet ook maar eens gaan verzinnen hoe ik de bakken aankomend jaar ga indelen. Afgelopen jaar niet echt goed plan gehad en ook niet netjes bijgehouden. Heb alweer goede voornemens voor volgend jaar.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:30

Cindeeh schreef:
countrygirl schreef:
Cindeeh, je kunt kleine pootuitjes kopen. Die stop je in de grond en ze worden dan vanzelf een keertje groot.

Ah bedankt, kan je die ook gewoon via internet kopen? Zoja hebben jullie een leuke site ? :-)

Misschien? Probeer eens zo'n postorderbedrijf voor bollen en zaden? Ben de naam kwijt.. ben al te lang uit Nederland weg ;-))
Hier kun je ze gewoon op de markt kopen, evenals jong pootgoed zoals sla, kool etc.etc. Dat kan hier het hele jaar door.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:55

Bestellen bij Bakker kan idd, maar als je wat raskeuze wilt (en kwaliteit) dan kan je beter naar de plaatselijke boerenbond/tuincentrum/diervoederzaak gaan. En dan liever geen Intratuin en zo, maar gewoon de kleine particulier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:07

Bakker zou ik ook niet zo snel meer doen... maar er is wel heel veel keus op internet... soms meer dan in de buurt bij een winkel...
Voor ui, knoflook en aardappelen... kijk hier eens http://www.biologischpootgoed.nl/
Ik heb vorig jaar hier besteld... omdat die gewone zakjes altijd zoveel zaad bevatten wat je nooit in je leven op krijgt. http://www.hobbyzaden.nl/ En zo zijn er echt tig grotere en kleinere internetwinkeltjes.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:26

Bedankt!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:03

Oh oh mijn levering is binnen :):)! De zaadjes waren goed. Maar zo dacht ik dt mijn sinasappelmuntplantje gewoon aan de deur los werd bezorgd. Zat die gewoon in het pakketje :oo! in een mooie doorzichtige verpakking voor plantjes. Echt top service. Zondag besteld in belgie en nu al hier binnen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:27

Ik heb mijn suiker mais geoogst, 12 stuks *\%/* ................... en maar 2 die voldoende korrels hebben -O- De rest was dik maar geen/nauwelijks korrel ;( Watskebeurt??? Weet iemand dat? Wil volgend jaar weer mais zaaien, maar wat moet ik er aan doen om echte kolven te krijgen?
Mijn knolselderij heeft veel blad, maar geen KNOL :? 'T is net een kriel aardappeltje ;( Daar gaat mijn snert. :(

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:44

aikon schreef:
Ik heb mijn suiker mais geoogst, 12 stuks *\%/* ................... en maar 2 die voldoende korrels hebben -O- De rest was dik maar geen/nauwelijks korrel ;( Watskebeurt??? Weet iemand dat? Wil volgend jaar weer mais zaaien, maar wat moet ik er aan doen om echte kolven te krijgen?
Mijn knolselderij heeft veel blad, maar geen KNOL :? 'T is net een kriel aardappeltje ;( Daar gaat mijn snert. :(

Hadden je planten wel voldoende voedingsstoffen? Lijkt dat ze het niet konden vormen
omdat bepaalde stoffen afwezig waren..

Ik heb het vorig jaar ook gedaan. Erg mooi en ook erg hard :') Maar volgens mij
moet dat ook bij popcornmais.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:11

Net mijn bamboe mega plant vermoord, en man wat een ruimte ineens! Mijn vader was het er nog niet helemaal mee eens, maar mijn vierkante bak werd overschaduwt door dat ding, dus ik heb gewoon de snoeischaar erin gezet, in ieder geval aan de kant van mijn bak, en toen vandaag mijn vader maar overgehaald voor de rest. Nu is de tuin weer mooi er overzichtelijk!

Gelijk wat knoflook geplant tussen mijn aardbeitjes(blijkt een goede combi te zijn las ik?)
En mijn tuin is eindelijk af van plagen. Slakken heb ik al geen eeuwen meer gezien en laatst had ik rupsen een voor een verwijderd van mijn plantjes, en nu heb ik dus van de 4 boerenkool en 4 broccoli nog 1 boerenkoolplant staan die flink staat de groeien, maar of dat nog wat word?

Voor:
http://i50.tinypic.com/30iuezq.jpg

Na:
http://i46.tinypic.com/11izcky.jpg

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:14

Haha, die bamboes worden zo enorm he? Vooral als je dan ziet wat er voor een berg vanafkomt... :Y)

Iemand ervaring met het nu planten van pepers? Zat te denken om nu al een peperplantje op te potten en dan lekker de vensterbank in. Vraag is dan alleen, zou die volgend jaar dan ook pepers gaan geven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:15

Als je die bamboe niet tot de laatste worteluitloper hebt verwijderd staat-ie er volgend jaar 2x zo hoog en breed bij, dat weet je hè?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:17

Pepers in de woonkamer kan, maar ik zou dan een jaar oud exemplaar van buiten vandaan oppotten en binnenzetten. Dan kunnen ze binnen ook produceren (mits je de bloemen met de hand bevrucht). Niet iedere peper doet het lekker in huis, maar de kleinere exemplaren wel.
Nu binnen zaaien maakt dat ze meestal erg lang en slap worden, en bv bladluizen en spint krijgen (omdat ze zich niet optimaal kunnen ontwikkelen)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:23

Oh godsamme. Mijn pa wil dat ding perse houden maar hij staat zo giga in de weg....
Iemand tips om hem te overtuigen ? hahaha.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:38

Zo vandaag mijn pompoen uitgehold... het was echt zo'n Halloween pompoen (Conneticut Field) en heb er dus ook nu een gezichtje in gemaakt en hij staat bij de voordeur ... van al het vruchtvlees soep gemaakt en die is erg lekker geworden.

Ik vind bamboe erg mooi... maar graag bij iemand anders in de tuin ;) Pepers geen ervaring mee.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:41

Cindeeh schreef:
Oh godsamme. Mijn pa wil dat ding perse houden maar hij staat zo giga in de weg....

Stuur maar naar Portugal, knoopt ie gelijk een vakantie eraan vast!
Hihi... ik wil graag zo'n grote bamboe hebben, maar hier groeien ze niet zo hard.
Of ik heb de verkeerde soort, kan ook.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:07

Bamboe is vooral mooi in andermans tuin en dan minimaal een halve kilometer verderop :D Bijna niet uit te roeien die rommel...prachtige plant maar wat woekert het en het gaat overal doorheen...heeft ook geen ontzag voor beton.
Mooi opgeknapt zo Cindeeh en wat een leuk stukje heb je daar +:)+

Countrygirl...bamboe houd van natte voeten,denk dat het bij jullie net even te droog is en niet vruchtbaar genoeg.

Kirsten,bij wie had je besteld?

Aikon....dat wordt een eenpersoonsportie snert :D

Hier is de maïs eergister geoogst :)

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 143akl.jpg

De maïs zag er super uit,grote volle kolven.Toen mijn boerman hooi kwam brengen kon hij mooi even checken omdat zijn maïsland aan mijn land grenst.Moet wel zeggen dat ik andere velden meer richting Wolvega gezien heb die niet eens de moeite van het oogsten waard zijn.Lijkt wel sprietje riet,laag en dunnetjes...ik neem aan dat die stukken toch ook bemest zijn geweest net als hier.
Moet wel zeggen dat het hier op zandgrond staat.

Evelijn....pompoen,heb ik ook nog in de koelkast liggen :9 kleintje dan he :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:45

Haha Tinky dat zijn wat grotere 'moestuinen' ! Wel fijn dat de oogst goed is!!

Ik heb besteld bij het vlaamse zaadhuis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:03

Cindeeh schreef:

Stukkie afsteken en zetten op een plek waar hij niet in de weg staat naar de keuze van je pa? Groeit vanzelf weer groot :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:55

Ik vind de bamboe ook zeker mooi, maar hij staat zo in de weg als hij eenmaal groeit..
Verder in de tuin hebben we niet echt plek. Dit is het enige stukje 'grond' wat wij hebben zeg maar.
Er stond eerst een pot onder de plant, joost mag weten waarom, maar die stond geschut onder dat ding, dat er geen druppel water in is gekomen, zelfs niet een paar weken terug dat het zo hoosde... haha

countrygirl, ik zal het hem eens voorleggen.
Mag ik dan mee? Ben wel eens naar Mallorca geweest en vind landen als spanje, portugal en italie prachtig om te zien, zeker als er paarden zijn. ^^ haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:30

Kirsten_S schreef:

Ja....is 2 hectare...daar loop je niet met je harkje doorheen :P

Vlaams zaadhuis,die kon ik niet.Goede service dus :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:40

Tinky12 schreef:
Evelijn....pompoen,heb ik ook nog in de koelkast liggen :9 kleintje dan he :D

Pompoen houd niet van koelkast, koele plek wel en dan blijven ze maanden goed.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:44

Bamboe hebben wij ook een keer in de tuin gehad, wat een drama na een paar jaar hadden we een bamboebos.

Lekker pompoen!

Wij hebben vandaag de laatste tomaten geoogst - de meeste zijn nog groen, maar ze kunnen lekker binnen narijpen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:56

Tinky12 schreef:
Kirsten_S schreef:

Ja....is 2 hectare...daar loop je niet met je harkje doorheen :P

Vlaams zaadhuis,die kon ik niet.Goede service dus :)

Hahah nee ! Maar dan heb je wel grote machines nodig haha.

Jaaa goed bedrijf. Zondag besteld en donderdag hier netjes afgeleverd. Professioneel en uitgebreid assortiment!