Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:25

Dan ga ik bij beide even langs om te kijken welk beter smaakt :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:41

Dat is natuurlijk ook nog een idee.. Brood halen bij de bakker :)* dat ik daar niet eerder op kwam. Kijken of de bakkers bij ons op het dorp volkoren speltbrood verkopen.. Baal nog steeds zo onwijs dat de c1000 het recept veranderd heeft.

Wat is het nut van het meten van de zuurgraad van je eten?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:54

Inmiddels ben ik alweer een week terug van vakantie maar ik had het erg druk en veel wisselende lijstjes. Op vakantie 3 kilo aangekomen haha.. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik weer wat makkelijker ongezonde dingen eet zonder daar over in te gaan zitten. Probeer gewoon zo veel mogelijk gezond te doen maar als het niet kan, tja dan kan het niet.

Heb net alweer een smoothie op van heel veel spinazie met mango en kiwi.. Muwah niet echt heel lekker, teveel spinazie denk ik. Vanmiddag ga ik weer gekiemde quinoa met bio kwark en citroenschillen + allerlei noten enzo eten. Vanavond weer bij oma.

Ben sinds de vakantie trouwens echt verslaafd aan humus! Haha zo lekker! Daar at ik het alleen met klef stokbrood, nog lekkerder! Nu maar weer met groentedips.

Taffy, interessant. Ik heb me ook flink verdiept in die zuur-basen balans. Neem nu dagelijks alkagreens van mattison bij mijn smoothie. Verder probeer ik zoveel mogelijk fruit en groenten te eten. Hoe was jou ph waarde voordat je je hiermee bezig hield? En hoeveel eet jij dan precies basenvormend? Merk je met dat dieet ook veel andere dingen, bijv dat je cellulitis afneemt?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:38

@VogeltjeM: niet de zuurgraad van het eten zelf word gemeten maar de invloed die bepaald eten op de zuurgraad van je lichaam heeft.
Zure etenwaren kunnen b.v. toch basisch zijn.
Er zijn op internet verschillende lijsten met wat + (basisch) is en wat - (verzurend is).
Kaas is bv verzurend maar als je er dan tomaat en komkommer bij doet is er weer wat balans.
Zilvervliesrijst is heel gezond maar wel verzurend.
Iets wat verzurend is kan dus wel gezond zijn maar het gaat om de balans.
Hier zijn strips te koop voor als je zelf je ph waarde wilt meten www.greensshop.nl

@MaartPaard: Toen ik begon met m'n ph meten was mijn waarde rond de 5,75-6-6,25 dan ben je nog in het roze/gele gedeelte van deze strips,nu zit ik bijna altijd 'groen' zo rond de 6,75 (nog niet helemaal goed genoeg).
Ook chemische dingen als make-up-shampoo-zeep-parfum ect. hebben invloed op de ph waarde,ik probeer dit met een natuurlijk keurmerk te kopen,en ook stress-vermoeidheid tellen mee.
Het grootste gedeelte probeer ik basisch te eten maar ik ben niet héél streng hierin voor mezelf,ik houd het als richtlijn.
Ben niet exact de hele dag aan het tellen of ik wel in balans ben :P
Cellulitus heb ik eerlijk gezegd geen last van,nu ben ik ook van nature erg slank.
Er staat op één van de site's wel bij dat het er invloed op heeft.
Die Alkagreens kon ik nog niet :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:52

Bedankt voor je uitleg. Maarre, je moet dus eigenlijk een bepaalde ph-waarde hebben in de lijf? :') Klinkt gek als je er nooit eerder mee bezig was. Wat gebeurt er als die waarde te hoog is?

Appelmoes_11

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:55

Allemaal hele enge dingen. Dat wil je helemaal niet weten, je bevindt je namelijk standaard in de beginstadia... :Y)

... geintje := ik wist dat ook helemaal niet! Ben benieuwd naar het vervolg :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:58

:))

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:09

via google vind je alles wat je weten wilt :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:11

Ik ben bang voor de waarheid _O-

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:14

Ik heb mijn speltbrood op de markt gekocht voor 2.5 euro. En hij is echt heerlijk. Ik vind het wel wat kleine boterhammen, maar ze vullen wel beter

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:38

Dat scheelt wel ja,ik betaalde 3,10 voor een halfje bij de bakker,kan dus beter naar de markt gaan!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:10

3,10 voor een halfje?! Dat is wel abnormaal duur zeg! Ik haal bij de Deen een heel speltbrood voor 2,10, nu zelfs in de aanbieding voor 1,64.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:39

Appelmoes_11 schreef:
Ik ben bang voor de waarheid _O-

_O- :')

Hier wel een net dagje gehad:
Brunch: twee speltboterhammen met sla en plakje kaas, lekkere aardbeien met een half handje noten, stuk watermeloen
T: eat -naturalreep
T: stukje noga en fudge :+
Avondeten: lekker veel groenten uit de wok met wat lamsvlees en lekkere kruiden

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:05

Unravelation schreef:
3,10 voor een halfje?! Dat is wel abnormaal duur zeg! Ik haal bij de Deen een heel speltbrood voor 2,10, nu zelfs in de aanbieding voor 1,64.

Ja vond het ook wel erg prijzig,de deen heb ik nog nooit van gehoord,maar die zal wel niet overal zitten..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:40

speltbrood bij de Natuurwinkel kost 3,99 voor een hele. Ik betaal het er wel voor, doe er ruim een week mee.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:04

Ik heb mezelf vandaag beloond op een bakje aardbeien en een bakje frambozen. Ik heb nu nog welgeteld 0.75 cent over tot aan woensdag, maar als het goed is heb ik voor iedere dag eten. Vanavond eet ik een zelfgemaakte kip tika masala uit de Allerhande. Morgen waarschijnlijk weer als die smaakte alleen dan ga ik zelf tortillia's bakken om ze daarin op te eten. Maandag voor een zelfgemaakte chili con carne met aardappelen en de volgende dag waarschijnlijk met rijst. En dan is het alweer woensdag! Jeej, zorgtoeslag!

Had dus nog 4 euro 'over' en besloot toen dat ik dan maar beter gezonde snacks mee kon nemen. Dus aardbeien voor 2 euro, frambozen 1.25 en een reep pure chocolade voor 1.09. Ga morgen nog wel een cake bakken, puur omdat ik al een hele tijd trek heb in iets van koek/baksels en hiervoor hoefde ik alleen een pakje roomboter te halen. Maar ik ga zo bij de lunch een heerlijke fruitsalade maken! Ik heb nog mijn babyananas, appel, peer, framboos en aardbei. Nu al zin in! :D

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:11

kijk dat klinkt goed :D ik zit nu voor het eerst aan mn speltbrood maar het is even wennen :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 00:28

Ik heb vandaag van vriendinnen het kookboek van amber albarda gekregen! *\o/*

Verder uit eten geweest vandaag, mn lijstje is dus niet zo bijzonder :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:31

Leuk vogeltje! Staan er veel bruikbare recepten in?

Ik moet nodig boodschappen doen, de kasten zijn echt zo leeg als wat..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:27

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:44

Heeft iemand hier wel eens het Atkins Dieet gevolgd? Volgt het nog?
Wat eet je zo ongeveer op een dag? En wat is handig om te eten op dagen dat je werkt (Zware inspanning enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:45

Een opgebouwde lactoseintolerantie zou ik niet heel gek vinden. De kaas die wordt aan gehaald in dat topic is logisch, er zit over het algemeen minder lactose in dan 'zuivere zuivel'.

Er zijn veel mensen die intolerant zijn voor lactose, lactase wordt slecht aangemaakt en is nodig om lactose af te breken. Als er een poosje geen vraag is naar lactase zal dit niet meer worden aangemaakt. De productie van lactase wordt dan niet meer aangewakkerd als er wel weer lactose binnen komt. Lactose is voor mensen helemaal niet natuurlijk om te verteren. Gevaarlijke uitspraak misschien, hopelijk wordt hij niet zo opgevat: dat de buikpijn tijdens het zuiveleten al begint lijkt mij niet primair door de lactose te komen. De legphase van de maag is toch zeker wel 15-20 minuten. Daarna komt het eten dus pas in je darmen terecht waar het verteerd zou moeten worden en problemen moet opleveren. Kan mogelijk door conditionering komen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:49

Mm ik heb geen idee Century maar het klinkt erg naar, sterkte!
Hier gaat het redelijk goed met eten. Ga nu alleen voor 2 weken naar huis en vrijdag vertrekken we voor 5 dagen naar Parijs en Disneyland, dus dat zal wat minder makkelijk worden om overal op te letten. We gaan wel veel fruit en wat brood etc zelf meenemen. Morgen haal ik zelf nog wat ongebrande noten om mee te nemen.

Siggislif. We zijn geen dieettopic dus over atkins weten wij niet veel (denk ik). Ik adviseer je om het in 1 van de vele afval topics te vragen
Laatst bijgewerkt door Phylos op 20-06-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:50

Judith_ schreef:
Een opgebouwde lactoseintolerantie zou ik niet heel gek vinden. De kaas die wordt aan gehaald in dat topic is logisch, er zit over het algemeen minder lactose in dan 'zuivere zuivel'.

Er zijn veel mensen die intolerant zijn voor lactose, lactase wordt slecht aangemaakt en is nodig om lactose af te breken. Als er een poosje geen vraag is naar lactase zal dit niet meer worden aangemaakt. De productie van lactase wordt dan niet meer aangewakkerd als er wel weer lactose binnen komt. Lactose is voor mensen helemaal niet natuurlijk om te verteren. Gevaarlijke uitspraak misschien, hopelijk wordt hij niet zo opgevat: dat de buikpijn tijdens het zuiveleten al begint lijkt mij niet primair door de lactose te komen. De legphase van de maag is toch zeker wel 15-20 minuten. Daarna komt het eten dus pas in je darmen terecht waar het verteerd zou moeten worden en problemen moet opleveren. Kan mogelijk door conditionering komen.

Dat laatste vind ik ook zo raar. Hoe kan het al tijdens het eten gebeuren, als het eten dan nog lang niet in de darmen zit? Ik ga me ook bijna afvragen of het misschien tussen mijn oren zit. Toch heb ik ook wel eens een aanval gehad zonder dat ik er uberhaupt bij nadacht dat dat kon gebeuren. Onbewuste conditionering misschien dan? Mijn PDS heeft een sterk verband met hoe ik me voel, stress, e.d., dus dat zou mogelijk zijn. Maar het lijkt me niet het énige, want ik heb niet drie weken geleden bedacht: laat ik vandaag eens buikpijn krijgen als ik zuivel eet :P Dus dan zou het een combinatie moeten zijn.
Bedankt voor je reactie!

Veel plezier Phylos! Lekker van genieten!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:53

Lactose-intolerantie is aangeboren. Er werd lang gedacht dat het een "keep it or lose it" was, maar dat blijkt niet zo te zijn. De meeste mensen (ongeveer 70%) hebben een lactose-intolerantie.

Overigens ben ook ik van mening dat zuivel niet gezond is, maar jouw klachten klinken inderdaad heel vaag. Misschien eens naar de huisarts?