Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:07

Daar kan ik me inderdaad ook wel in vinden mri

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:15

Phylos schreef:
Daar kan ik me inderdaad ook wel in vinden mri

bij ons zitten de bio producten voorverpakt in de supermarkt, de groente zeg maar.
Als test had ik een zwarte stip gezet op de verpakkingen... 1 broccoli heeft er 6 dagen gelegen.... het kan in mijn ogen niet dat die dan gezonder is dan broccoli die direct na het oogsten is ingevroren.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:18

Je hebt helemaal gelijk Mri! Ik had het ook over voorverpakte voorgesneden groenten en niet over de diepvriesgroenten. Vind het nog steeds een beetje 'raar' dat diepvriesgroenten 'gezonder' zijn dan de 'verse' groenten in het schap, het voelt voor mij gewoon raar maar eigenlijk is het helemaal niet raar. :P

Wat ik inderdaad ook maar raar vind is dat veel biologische groenten en fruit in een bio-afbreekbare verpakking zitten. Heb een docu gezien dat dat bioafbreekspul gewoon bij het normale afval komen en gewoon verbrand worden. Het duurt namelijk te lang voordat het biologisch is afgebroken. Snap sowieso niet dat die dingen verpakt moeten zijn, komkommers enzo, wat is er mis met een komkommer zonder 'jasje'. Scheelt ook weer een hoop plastic afval..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:20

Ik vind dat ook zo ergerlijk, die plastic condoompjes om de komkommers :roll:

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:27

Jeetje, ik word nog eens super slim door dit topic.
Ben echt blij dat ik me bijgevoegd heb, vind het echt super interessant en ga er ook zo gauw mogelijk mee aan het werk!
Ik kan me er ook wel aan ergeren dat de komkommers in een jasje zitten. Ze zitten al in een jasje, dus er zit gewoon een extra omheen wat je weg gooit. Want de meeste mensen gooien de schil ook al weg, maar is het bij alle groente en fruit zo dat de meeste vitamientjes in de schil zitten. Ik haal het er meestal wel af omdat als het bespoten is ik hier last van krijg.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:38

Haha inderdaad die komkommer. Paprika of tomaat ligt ook gewoon zo in het schap

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:53

Ik vind het ook stom dat alles zo verpakt ligt..
Mijn uiteindelijke lijstje. Ging goed vandaag! Helemaal geen trek of honger gehad!
Wat ik vanavond neem moet ik nog even kijken.

O: 300ml yoghurt met banaan, amandelen, lijnzaad
T: cherrytomaatjes
L: 2 speltboterhammen met kipfilet, 1eiwit en wat sla erop
T: appel
D: doperwten, zilvervliesrijst, groenteburger
T: ??

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:24

Nou, dan ga ik van de week maar eens een curry maken ;)

Mijn schema van vandaag:

O: spelt/dinkel cracker met kaas en komkommer.
T: zonnatura rijstwafel met laagje chocola.
L: 2 volkorenboterhammen met kipfilet met bieslook, flesje actimel en pakje time out granen koekjes.
T: banaan en eind van de middag op het werk nog 2 droge crackers met een glaasje ranja.
D: aardappeltjes, bloemkool met sausje en boomstammetje met glas water.
T: peer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:29

Ik heb er nooit echt over nagedacht van dat groentes lang in de schappen liggen, moet zeggen, ik heb ook wel eens een broccoli een dag of 5 in de koelkast liggen voor ik hem gebruik. Als hij dan ook al 5 dagen in de schappen ligt...

Ga eens kijken voor diepvries...

Heb net roti kipfillet besteld, mjammmm vandaag mag het nog ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:36

Mri, jij hoelahoepte toch? Waarvoor? (balans, flexibiliteit) of ook voor training van je figuur? Merk je iets? Ik wil ook nog steeds, ben een beetje een stijve hark haha, en mag wel wat flexibeler worden dus, maar ben bang dat als ik zo'n hoepel bestel, hij alleen ter decoratie gaat functioneren, wat voor hoepel heb je?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:02

Zo ik heb mijn avondeten op. Was simpel maar erg lekker. Wel een zakje voorgesneden chinese groentes gebruikt, maar dat vind ik af en toe gewoon makkelijk. Heb maar een heel klein vriesvakje dus mijn invriesmogelijkheden zijn nogal beperkt

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:31

slecht dagje gehad qua eten. niet gesnaaid maar helaas niet in verhouding gegeten:
o; bh met appelstroop + peijnenburg vezels ontbijtkoek
t; /
l; /
t; bh met kipfilet + yoghurt sultana
a; 2 aardappels, stukje varkenslap + komkommer

dadelijk nog maar een bakje kwark.
ik heb niet middag gegeten omdat ik in de file stond :P en mijn eten achter in de auto lag.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:36

Ik heb wel een redelijke dagje:
O: Brinta met Gojibessen. En een smoothie met Chiazaden, ' zomerfruit' uit de vriezer van de AH, magere yoghurt.
T: 2 beschuitjes met kaas
L: een tosti kaas-ossenworst :P en een verse jus.
T: een paaseitje haha
A: Maaltijdsalade, met spekjes, mozarella, pasta en noten.
En zonet een smoothie met bramen, water, groene appel.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:35

Nou mijn dagje ging niet zo geweldig.
Heb toch een paar keer flink gezondigd. Wel braaf mijn fruit op gegeten wat ik bij me had, maar ben patat gaan eten met klasgenoten in het restaurant bij ons op school, het zou verboden moeten worden!

Verder was dit ongeveer mijn lijstje:
O: vanille yoghurt met 3 schepjes muesli en een glas water
T: sultanakoekjes
L: 2 witte bh met grilworst
T: 1 banaan
D: Shoarma met een broodje en knoflooksaus & opgebakken aardappeltjes met kruiden
T: paaseitjes

Verder heb ik wel veel water proberen te drinken vandaag maar ook een flesje cola light. Ik wou cola zero maar die was uitverkocht en het automaat wou me mijn geld niet teruggeven...

Morgen ga ik er echt strenger op letten... En woensdag maar eens wat boodschappen doen voor echt gezonde dingen zoals speltbrood en volkoren producten enzo.
Hebben jullie nog tips voor iets wat ik echt moet hebben?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:00

Speltcrackers! :D keiverslavend!

Maar verder denk ik gewoon lekker groentes enzo! En je kunt het zo bont maken als je zelf wil :) ik vind chiazaden momenteel helemaal super, maar die zijn ook wel weer prijzig en niet overal te koop.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:02

MrUlbe schreef:
slecht dagje gehad qua eten. niet gesnaaid maar helaas niet in verhouding gegeten:
o; bh met appelstroop + peijnenburg vezels ontbijtkoek
t; /
l; /
t; bh met kipfilet + yoghurt sultana
a; 2 aardappels, stukje varkenslap + komkommer

dadelijk nog maar een bakje kwark.
ik heb niet middag gegeten omdat ik in de file stond :P en mijn eten achter in de auto lag.

dit is toch wel heel erg weinig zeg.. vooral je avondeten!

En Karin_Mylo: cola ligt is precies hetzelfde als zero. alleen heet zero niet light omdat mannen het niet stoer vinden om light te kopen :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:08

Karin_Mylo wat mij helpt is van te voren goed nadenken over wat ik wanneer ga eten en bouw de koolhydraten af naarmate de dag vordert.
In vanille yoghurt is vaak suiker toegevoegd kijk even op de verpakking of dat bij de jouwe ook zo is.
Wat je in mijn ogen echt moet hebben is genoeg groenten ,niet alleen om gekookt/warm te eten maar ook als tussendoortje/broodbeleg/als rauwkost bij de lunch.
Wat ik altijd in huis probeer te hebben: tomaat, rode paprika, komkommer, avocado
Om lunchsalade mee te maken: Quinoa en groene linzen
Bij het avondeten: speltpasta(eet ik alleen als ik nog veel ga bewegen)zilvervliesrijs,quinoa, zoete aardappels als je echt een keer zin hebt in aardappels vervang je ze door zoete aardappels/bataten
Verder heb ik in de vriezer altijd diverse soorten groenten zodat als ik weinig tijd/zin heb een snelle makkelijke gezonde maaltijd kan maken (zoals spinazie, zakken gemengde groenten,bloemkool,broccoli)
Verder nog diverse kruiden om alles op smaak te brengen.
Speltmeel,volkorenmeel,havermout,huttekase(vult goed en lekker met wat rauwkost op brood)
T is zo een hele kar vol haha

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:13

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:15

Zoo dat is een hele waslijst Haha.
Ik denk dat ik eerst ga beginnen Met het vervangen van mijn brood in volkoren of spelt.
Ook ga ik beginnen Met fruit enzo voor smoothies.
Denk dat dat voor mij eerst al een goed begin is.
En dan tog mezelf op de vingers tikken als ik voor de kast sta voor iets lekkers.
Dan kom ik eerst al een heel eind!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:18

En als je verder nog inspiratie wilt opdoen, staat er een gezonde-voedingswarenalfabet in ons gezonde receptentopic :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:24

Denk er wel aan dat fruit ook heel veel suikers is en ik zou niet meer als 2 stuks in de ochtend nemen.
Heb vanavond nog een redelijke mok kwark met rauwe cacao gegeten. Had nog wel echt trek na het paardrijden+stallen uitmesten. Ook gezonde koekjes gemaakt. Morgen eens kijken of ze lekker geworden zijn.
Heb ervoor gebruikt: 1 rijpe banaan,80gr havermout,60gr volkorenmeel,1 volle eetlepel pindakaas , 1el acasia honing, 1 ruime eetlepel lijnzaad in 3 el water geweekt en 1 el tarwekiemen. Alles door elkaar gehuseld/geprakt en op bakpapier hoopjes van gemaakt en 25 min op 200gr gebakken.
Als ze goed smaken zal ik ze in het receptentopic plaatsen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:42

Die klinken lekker hesterve!

Ik neem wel 3 stuks fruit 's morgens meestal (en groente), in de smoothie, al geef ik wel weer een kwart tot de helft aan het vriendje :)

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: biogarde met een beetje honing, lijnzaad, chiazaden, speltmuesli en een kiwi
T: appel met handje noten
Lunch: 3 speltboterhammen (kaas, kaas, biologische pindakaas), stuk komkommer
T: /
Avondeten: wat de pot schaft op het werk

Vandaag een laaaange dag.. Eerst naar school en daarna door naar mijn werk, en daar heb ik slaapdienst. Dus een dienst van 16 uur. Meestal betekent dat hongerrr... Hoop dat we iig iets fatsoenlijks eten vanavond :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:29

mijn geplande dag menu moet ik flink aanpassen :=
moet over een uurtje bij de HA zijn, en laat die nou nog inbij mn ouders in het dorp zitten :=

Fietsend is niet echt een optie (zeker 45-50 minuten), heb niet echt behoefte om nat van het zweet daar aan te komen :o en dan zou ik NU direct wegmoeten wil ik zeker zijn dat ik optijd ben....
kom net onder de douche vandaan... punt is ook de 45-50 minuten terug....

Smiddags moet ik naar het dorp ernaast voor een sollicitatie gesprek, dus denk dat ik het ga combineren met een bezoekje aan mn ouders en aan mn schoonouders :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:27

Nou dan kom je wel aan je beweging ;)

Ik heb vanmiddag mijn eerste tentamen..dus dan neem ik wel voldoende eten mee mocht ik trek krijgen. Vanmorgen en vanavond beetje opletten en vanmiddag zie ik dan wel waar ik behoefte aan heb.

O: magere kwark/muesli/lijnzaad/rozijnen/noten
T: halve appel + handje noten
L: 2 pannekoeken appel/rozijn en banaan/rozijn
T: halve banaan en waar ik trek in heb (ontbijtkoek en/of een broodje pasta of kaas)
T: mandarijn
A: bolognesesaus met heel veel groentes en kruiden en biologische volkoren pasta
T: plakje kruidcake

Ik zit vanmiddag ook wel 50 min op de fiets en verder is het de komende week veel hersentraining (=leren :P)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:15

Jeutje, gaan er geen bussen/treinen Mri? Succes in ieder geval. :P

Hoe was je curry Silence? Ben wel erg benieuwd.

Ik heb gister waldkornbrood meegenomen, geen idee of het echt gezonder is, maar het ziet er in ieder geval beter uit met veel noten en zaden erin verwerkt. Zometeen maar eens naar de AH en daarna na een studiebespreking langs de markt. Kijken of ze nog wat lekkers hebben.