Wie bakt er nog meer zo graag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Re: Wie bakt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:07

Net cake gebakken, koekjes staan af te koelen en die ga ik de rest vd avond lekker decoreren! :):)
Heb er helemaal zin in :')

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:00

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:33

Niet die, maar eentje van melkchocolade met biscuitdeeg. Was erg lekker. :)) Het rollen lukte alleen niet zo goed toen. Nu zou het me wel prima lukken. Het is dus alweer jaaaaaaaaaaaaaaren terug dat ik zo'n choco boomstam heb gemaakt.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:59

WAT IS KOEKJES DECOREREN LEUK! :oo
Had het nog nooit eerder gedaan, ben echt de heeeeeeeeeeeeeele avond bezig geweest

Van half 8 tot half 1 :=
Was ook de eerste keer dat ik glazuur maakte en kleurde etc dus daarom duurde het wel even
Dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:02

Gaaf Chernique! Hoe heb je dat glazuur gemaakt?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:08

Gezeefde poedersuiker + water + kleurstoffen :D
was soms wel lastig hoor, want je doet er snel teveel water in :=

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:32

Ze zijn heel mooi geworden! :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:35

Aaaah Chernique, wat een schattige koekjes! <3
Ik maak glazuur altijd met citroensap ipv water, dan smaakt het lekker fris!

Ben nu even voor school bezig, maar straks ga ik tompoezen maken. Heb er laatst een heerlijk receptje voor gezien :9 De banketbakkersroom is anders dan hoe ik hem normaal maak, maar aangezien dit recept van een echte chef komt, ga ik het toch eens proberen :P

Citaat:
ingrediënten
de vanillepudding (banketbakkersroom):
1⁄2 l melk
6 dooiers
90 g suiker
20 g maïszetmeel (Maizena)
15 g bloem
1⁄2 vanillestokje

de bladerdeegkoekjes:
1⁄2 vel bladerdeeg (groot formaat)

het suikerglazuur:
1⁄2 eiwit
125 g bloemsuiker
een scheutje water

bereiding
de vanillepudding (banketbakkersroom):
- Meet de hoeveelheid melk nauwkeurig af en warm ze op in een hoge pan (of een klassieke kookpot) tot net voor het kookpunt. Snij de vanillestok overlangs door en schraap er met een mespunt de zaadjes uit. Doe de zaadjes én de peul in de melk. Doe dit op een zacht vuur zodat de melk niet gaat overkoken.
- Neem er de keukenmachine of een handmixer bij.
- Weeg de hoeveelheid suiker zorgvuldig af, en doe hetzelfde met de bloem en het maïszetmeel (Maizena).
- Scheid de eieren en doe de dooiers in de mengpot van de machine of de mixer. (Hou alvast een deel van het eiwit apart. Dit heb je later nodig om het suikerglazuur te maken.)
- Klop de eigelen los en voeg er de suiker aan toe. Blijf mixen tot je een bleke luchtige massa krijgt (ruban).
- Voeg nu de bloem en het maïszetmeel toe en klop alles goed los.
- Giet een klein deel van de warme vanillemelk bij het beslag. Mix de melk er even door.
- Giet het eierbeslag over in de pan met melk. Nu moet de pudding indikken op een zacht vuur. Blijf roeren.
- Zodra de eerste luchtbellen naar boven komen zou je pudding de gewenste dikte moeten hebben. De bereiding is dan klaar.
- Verwijder de vanillepeul en giet de warme pudding in een ruime schaal. Strijk het oppervlak glad en leg een vel vershoudfolie op de pudding zodat er zich geen vel vormt. Nu kan alles afkoelen zonder dat er zich een verhard vel op de pudding vormt. Plaats de schaal in de koelkast.

de bladerdeegkoekjes:
- Rol het vel bladerdeeg uit op je werkblad.
- Verwarm de oven voor op 170°C.
- Snij het deeg in lange repen van zo’n 10 cm breed.
- Neem een ovenplaat waarop je een vel bakpapier legt (of een siliconenmatje), met daarbovenop de repen bladerdeeg.
- Om tegengewicht te hebben, plaats je een tweede ovenschaal bovenop het deeg. Zo zal het bladerdeeg tijdens het bakken niet grillig opblazen.
- Bak de vellen bladerdeeg in de voorverwarmde oven (170°C) gedurende 25 à 30 minuten.
- Snijd de lange repen deeg in kleinere, gelijke stukken terwijl het deeg nog warm is. Zo gaat het snijden makkelijker.

het suikerglazuur:
- Intussen kan je het suikerglazuur bereiden (de icing). Meng hiervoor de bloemsuiker met het eiwit en een scheutje water. Roer tot je een dikke matwitte suikerstroop krijgt.

de afwerking:
- Wacht tot de koekjes volledig zijn afgekoeld.
- Haal de gekoelde pudding uit de koelkast en schep alles in een plastic spuitzak.
- Knip de tip van de spuitzak en spuit een royale laag pudding op de helft van de bladerdeegkoekjes.
- Spatel op de andere helft van de koekjes een dun laagje van het suikerglazuur. Smeer het suikermengsel egaal uit.
- Leg een geglazuurd koekje bovenop elk bladerdeegkoekje met pudding.

http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... en/tompoes

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:22

Wat een schattige koekjes!

Ik heb net een tulband gebakken:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=462536&rq=tulband

Helaas is de siroop van gesmolten suiker, sinaasappelsap en whiskey mislukt. Ik gebruik een pan met een redelijk dikke bodem, maar de suiker aan de randen van de pan is al donkerbruin voordat de suiker in het midden van de pan uberhaupt begint te smelten. Als ik eigenwijs ben en toch de suiker door elkaar roer wordt het een grote klonten massa.

Dus bij deze de vraag: wat is de beste manier om suiker te smelten?

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:30

was hier een poosje ook niet geweest, mag ik weer mee kletsen? :D
ik bak namelijk heel veel en nu ik vakantie heb wil ik die tijd zinnig besteden :D !

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:42

Bedankt! :D

Oeeeh Yasmine, klinkt goed! :~

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 13:54

Damn, ik wou foto's maken van mijn tompoezen, maar ze zijn al op :') Ze waren wel goddelijk lekker :~

patos schreef:
Wat een schattige koekjes!

Ik heb net een tulband gebakken:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=462536&rq=tulband

Helaas is de siroop van gesmolten suiker, sinaasappelsap en whiskey mislukt. Ik gebruik een pan met een redelijk dikke bodem, maar de suiker aan de randen van de pan is al donkerbruin voordat de suiker in het midden van de pan uberhaupt begint te smelten. Als ik eigenwijs ben en toch de suiker door elkaar roer wordt het een grote klonten massa.

Dus bij deze de vraag: wat is de beste manier om suiker te smelten?

Met je pan draaien zodat de massa zich toch verplaatst en vermengt werkt bij mij erg goed. Is een goed alternatief voor roeren met een lepel :j

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:01

Ga straks denk ik even een boterkoek maken. Gewoon uit een pakje.
Ik heb net een nieuwe oven dus die moet ik nog even zien hoe het allemaal precies werkt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:28

Ik heb in een oud kookboek de oplossing voor mijn schuimpjes gevonden, dus ik ga vanmiddag weer even testen. :D

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:54

magriet schreef:
Ga straks denk ik even een boterkoek maken. Gewoon uit een pakje.
Ik heb net een nieuwe oven dus die moet ik nog even zien hoe het allemaal precies werkt.

hee dat wou ik gister ook maken maar het is kokuskoek geworden :D !

ik ga straks even de stad in even kijken naar een nieuwe bakvorm voor een tulband, want dat wil ik maken en misschien nog wat andere vormen :D !
En het liefst zn mixer met zn bak er aan vast dat je de mixer niet vast hoeft te houden, heeft iemand die trouwens?mijn moeder zegt dat oiets niet werkt omdat niet alles gemixt word en dat wil ik even weten ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:02

Leo schreef:
Ik heb in een oud kookboek de oplossing voor mijn schuimpjes gevonden, dus ik ga vanmiddag weer even testen. :D

En wat is de oplossing?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:20

Yasmine schreef:
Met je pan draaien zodat de massa zich toch verplaatst en vermengt werkt bij mij erg goed. Is een goed alternatief voor roeren met een lepel :j

Bedankt! Volgende keer maar eens proberen. Ik dacht eraan om ook misschien een beetje water toe te voegen zodat de warmte zich beter verdeelt, zou dat werken?

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:38

Ga eens even terug lezen en kijken of ik wat lekkere recepten vind :9 wil straks even wat maken.. Dacht eerst aan cakejes met glazuur en gekleurde kokus, is altijd wele lekker maar zo simpel

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:42

Gister niet meer aan de boterkoek toegekoen. ga nu comp uitzetten en aan de bak

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:44

patos schreef:
Yasmine schreef:

Bedankt! Volgende keer maar eens proberen. Ik dacht eraan om ook misschien een beetje water toe te voegen zodat de warmte zich beter verdeelt, zou dat werken?

Volgens mij heb ik dat ooit ook een keer geprobeerd en dat kwam niet goed := Zeker omdat smeltende suiker heeeeeeeeel erg heet is en ik denk dat je dan alsnog brokjes krijgt.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:10

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:28

F_Orumster schreef:
Leo schreef:

En wat is de oplossing?

Oven op 100 graden, deur op een kier en dan net zo lang laten staan tot ze droog zijn. :)
De kleurtjes zijn heel mooi gelukt!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:14

Yasmine schreef:
Volgens mij heb ik dat ooit ook een keer geprobeerd en dat kwam niet goed := Zeker omdat smeltende suiker heeeeeeeeel erg heet is en ik denk dat je dan alsnog brokjes krijgt.

Ah.. fijn dat jij dat al een keer geprobeerd hebt ;) Dan waag ik me daar maar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:16

Heerlijke tip ;)

Men neme;
1 pak cake-mix van koopmans of whatever :')
1 appel
Kaneel
eventueel rozijntjes ;)

Bereid gewoon het cakebeslag zoals op het pak staat, doe het in een taartvorm.
Dan de appel in allemaal kleine platte stukjes 'schaven' met een mes, flink wat kaneel erover en wat rozijntjes als je dat lekker vind, en in de oven gooien.

Heb het gisterenavond eens geprobeerd, was echt heerlijk ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:17

Bizzybijtje schreef:
Heerlijke tip ;)

Men neme;
1 pak cake-mix van koopmans of whatever :')
1 appel
Kaneel
eventueel rozijntjes ;)

Bereid gewoon het cakebeslag zoals op het pak staat, doe het in een taartvorm.
Dan de appel in allemaal kleine platte stukjes 'schaven' met een mes, flink wat kaneel erover en wat rozijntjes als je dat lekker vind, en in de oven gooien.

Heb het gisterenavond eens geprobeerd, was echt heerlijk ;)

oooo lekker :9
maakten wij op scool wel eens!
Ik doe het meestal in blokjes en door het beslag heen