Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:20

Elan, nog nooit van gehoord zelfs. Wilde bramen pluk ik ook altijd gewoon laag want die bossen zijn nooit zo hoog.
Maar ik heb echt het idee dat het een mijt of iets dergelijks is dat de bramen deels zo raar laat uitdrogen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:28

Eerste besmetting met vossenlintworm opgelopen in Nederland (22juli 2009)
http://www.mednet.nl/actueel/eerste-bes ... 32535.html

De lintworm van de vos is in de vos niet te bestrijden, wel kunnen mensen het risico om eitjes binnen te krijgen beperken. Daarom wordt het afgeraden om rauwe bessen (bijvoorbeeld bramen) of paddestoelen te eten die groeien op de plaatsen waar vossen leven in díe gebieden in Nederland waar lintworm bij de vos is aangetoond (delen van Zuid-Limburg en Groningen). Ook wordt het afgeraden om dode vossen aan te raken wanneer men die vindt.

Bron: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ntworm.jsp

bosvruchten (zoals bramen, frambozen
en bosbessen), zelfgeplukte paddestoelen
en valfruit eerst grondig wassen en
zo mogelijk koken (10 minuten op 60 °C,
5 minuten op 70°C of 1 minuut op 100 °C)
voor consumptie;

Bron: http://www.zorg-en-gezondheid.be/upload ... NTWORM.pdf

Er staat wel bij dat het vooral oost groningen en limburg betreft, en de risico's voor het oplopen niet heel groot zijn (de ziekte kan wel hevig zijn!), ben nu toch een beetje huiverig. Ik woon ook tegeg groningen aan én het stíkt hier van de vossen...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:30

als je twijfelt, alleen de bramen boven de 80 cm., dat doe ik ook, al denk ik niet dat vossen zo dicht in de buurt van ons huis komen, dan hadden ze de kippen ook allang gepakt...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:31

zouden die platte bramen niet door wespen zijn bezocht?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:33

Dat ze jullie kippen nog niet pakken, geeft geen garantie dat ze er ook niet zijn. De kippen bij mijn 'schoon'ouders zijn wel gepakt, maar die van mijn schoonzus niet en die wonen héél dicht bij elkaar.

In de zuidoosthoek van friesland stikt het van de vossen, weet niet hoe dat bij jullie is..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:44

Hier hebben we ook vossen plenty maar eerlijk gezegd, ik vind een waarschuwing terecht hoor, maar maak ik me over dat dingen niet zo heel erg druk.

Miss Nynke, de bramen zijn niet gewoon plat of leeggezogen maar verschrompeld.
Ik zal vanmiddag eens een foto maken. De braam op zich is heel mooi rond en alle bolletjes heel vol van sap en dan een deel helemaal verschrompeld.
Narigheid is dat ik er zo niet veel mee kan terwijl ik stapelgek op bramen ben maar nu heb je meer 'troep' dan anderswat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:56

Rode vruchtziekte (Aceria essigi)
De vruchten die zijn aangetast, verdrogen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bramengalmijt.
Bestrijden met: Sulphon.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:58

Toch wel galmijt denk je? Maar betreft dat dan niet de hele vrucht die dan rood blijft of ook een deel? Want de bramen zijn verder wel prachtig zwart.
Lastig hoor als je niet weet hoe of wat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:03

van wat ik lees kunnen ze grotendeels zwart worden.
Hier in het bos zijn ze nog allemaal rood en verdroogd, sommigen zelfs nog groenig.
Daar gaat mijn bramenijtaart :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:11

Terug van vakantie!!
En meteen de eerste dag een flinke bak wijnbessen geplukt! Gelukkig vinden vogels ze niet lekker(misschien door de stekels of plakkerigheid?) dus alles blijft aan de struik zitten maar er was al wel flink wat aan het rotten dus wel veel wespen en vliegen hier.

Had ik voor de vakantie last van alle mogelijke soorten bladluizen, nu 'verroesten' mijn planten. Vooral de roos en de kamperfoelie hebben er nu last van, iemand een idee wat ik kan doen? Het blad wordt geel en er komen bruine stippen/vlekken op, blad verdroogt en valt af. Het lijkt me een schimmelziekte en ik ben bang dat het overgaat op mijn groenten.

En mijn broccoli is veranderd in stompjes dankzij slakken, de boerenkool zitten ze ook bij en enkele bonenplanten moeten er ook aan geloven. Iemand de gouden tip?
Verder gaat het prima met het spul, spinazie komt op, andijvie ook, prei, bonen en boerenkool doen het verder prima.

Maar waar ik echt heel gelukkig mee ben zijn mijn aardbeien, voor de vakantie was het nog een twijfelgeval, nu zitten ze dik in het blad en hangen er ook al aardig wat aardbeien-in-de-maak in, vanmorgen nog een héle grote gegeten!

Ow en ik heb mierenpoeder in de hele tuin gestrooid, gister flink aan het onkruid wieden geweest, ook op straat en ik kwam ze echt overal tegen. Zo erg dat je je afvraagd of je nu de mieren of de straat ziet bewegen := Vind het niet zo erg als er mieren zijn maar een plaag hoeft het nu ook weer niet te worden.

Wel heel gezellig zijn alle bijen en hommels die op mijn sierdistel af komen, echt zo schattig, zijn van die bezige diertjes :D

Ik ben nog op zoek naar 2 bijenlokkende planten die bloeien in mei, één moet vrij klein blijven, max 40cm hoog en één mag hoog worden maar niet breed dus zit dan meer te denken aan iets klimmends of iets wat max 60cm wordt. Iemand een idee?

Edit; de bramen in het gemeentegoed hier zijn ook niet lekker, zitten harde plekken aan en proeven ook heel zuur, ze zijn wel mooi donker van kleur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:14

ayo schreef:
Volgens mij moet je courgettes niet te groot laten worden. Dacht ik ergens te hebben gelezen. Ik had er 3 zomaar uit het niets deze week. Gaat hard met dit weer.

Dat klopt idd, je moet ze niet rijp laten worden want dan zijn ze niet lekker meer, je moet ze plukken net voor ze rijp worden, dan zijn ze nog vrij stevig.
Moet je even googlen, is wel wat over te vinden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:08

Karin schreef:
Zo zie je maar weer: groter is idd niet altijd lekkerder. ;)

En het is nog niet eens vrijdag. :+

Karin, vandaag is het wel vrijdag!! :Y) Dus we mogen weer!! _O-

Mijn paprika's gaan me ineens knetterhard joh!! :oo Ik heb straks een overschot van die dingen, ik heb er zo al 11 geteld :')

Ik dacht dat mijn plantjes het niet gingen doen en ineens groeien er van die groene rakkertjes aan!! :D Ze moeten nog oranje worden uiteraard :)) Weet iemand of paprika ook meerjarig is?

De paprikaatjes die ik heb groeien, zijn nu ongeveer een cm of 4 groot :D *trotse paprikamama* :D

Mijn tomaten zijn op :P Allemaal opgegeten :9 En lekkerrr!! :9

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:16

Ik heb van mijn oma geleerd dat je een braam moet vastpakken, als hij dan loslaat van de struk zonder dat je echt hoeft te trekken, dan issie goed :D

Ik ga vanavond weer naar mijn oom, die heeft wijnbessen in de tuin, vorige keer met mijn neef samen die halve struik leeg staan vreten, haha!! :Y) Vanaaf in de herkansing! _O-

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:23

Hebben jullie goede tips voor een grote druivenrank om vogels te weren?

Ze hebben onze grote kersenboom helemaal leeggegeten en nu hebben we 100-en druiventrossen en ben bang dat die dadelijk ook opgegeten worden :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:28

Misschien een fijnmazig net erover hangen? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:11

De hele dag eng kijken en buiten staan :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:48

Tjah, net erover is wss de enige goede oplossing.
Maar je zou het kunnen proberen met reflecterend materiaal, dat knoop je aan een touwtje en span je langs je druiven. Je kunt eigelijk alles gebruiken, bv aluminiumfolie of oude cd's/dvd's. Maar mijn ervaring is dat dat nooit volledig helpt maar dat zal ook het geval zijn bij een net.

Paprika's zijn éénjarig, net als tomaten.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:17

Bojangles schreef:
Hebben jullie goede tips voor een grote druivenrank om vogels te weren?

Ze hebben onze grote kersenboom helemaal leeggegeten en nu hebben we 100-en druiventrossen en ben bang dat die dadelijk ook opgegeten worden :D

papieren zakjes (die bijv. in de snckbar gebruikt worden) eromoheen hangen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:27

Heb vanmorgen mijn 1e echt Japanse Wijnbes geproefd maar eh... ik proefde er niet veel aan eerlijk gezegd.
Er zitten nog meer aan dus die laat ik maar even langer hangen. Ze zijn wel helemaal mooi rood en laten gemakkelijk los, zou je toch zeggen dat ze rijp zijn :?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:08

ze moeten echt donkerrood zijn (en smaken verschillen natuurlijk, mijn moeder vond er ook weinig aan, en die smulde van de bramen waarvan ik vond dat ze nog niet rijp waren...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:54

Nou echt donkerrood zijn ze nog niet dus ik laat de rest nog even hangen. Tot dusverre ben ik ook echt stapelgek op bramen. Eén van de weinige dingen waar je me voor wakker mag maken :)
Maar wie weet, donkkerrode Japanse Wijnbessen hebben nog een kans.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:59

Ik heb welgeteld 1 rijpende wijnbes aan m'n struikje zitten :')

Ik hoop dat het er volgend jaar meer zullen zijn, het is zo moeilijk jam maken van 1 besje :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:58

ranna schreef:
Heb vanmorgen mijn 1e echt Japanse Wijnbes geproefd maar eh... ik proefde er niet veel aan eerlijk gezegd.
Er zitten nog meer aan dus die laat ik maar even langer hangen. Ze zijn wel helemaal mooi rood en laten gemakkelijk los, zou je toch zeggen dat ze rijp zijn :?

Als ze makkelijk loslaten zijn ze in principe rijp.
Echt lekker zijn ze als ze mooi dieprood zijn maar smaken verschillen natuurlijk, mijn moeder eet ze ook liefst lichtrood.
Qua plukken is het hetzelfde als bramen; hand eronder, licht aantikken en ze horen zo los te laten, dan zijn ze goed rijp.
Een net heb je meestal niet nodig, volgens lustten ze niet (of durven niet door de stekels) maar de (over)rijpe bessen trekken wel veel vliegen en wespen aan.

Voorbeeldje; zoals de bes onderaan in het midden, dat is zoals ik ze het lekkerste vind ;)
Afbeelding

@bromfiets; ze groeien normaal in trosjes, één bes is dus wel heel erg weinig. Je hebt je stuik zeker dit jaar gepland?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:06

anneliesdj schreef:
ranna schreef:

Als ze makkelijk loslaten zijn ze in principe rijp.
Echt lekker zijn ze als ze mooi dieprood zijn maar smaken verschillen natuurlijk, mijn moeder eet ze ook liefst lichtrood.
Qua plukken is het hetzelfde als bramen; hand eronder, licht aantikken en ze horen zo los te laten, dan zijn ze goed rijp.
Een net heb je meestal niet nodig, volgens lustten ze niet (of durven niet door de stekels) maar de (over)rijpe bessen trekken wel veel vliegen en wespen aan.

Voorbeeldje; zoals de bes onderaan in het midden, dat is zoals ik ze het lekkerste vind ;)
Afbeelding

@bromfiets; ze groeien normaal in trosjes, één bes is dus wel heel erg weinig. Je hebt je stuik zeker dit jaar gepland?

Ja ja die onderste die zo mooi glanst! en links, de bovenste van de drie! en die ene rechts.... mmmmm :Y)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:40

Annelies: Ja, hij is van dit jaar. Er zat een trosje van 5 coconnetjes aan, maar er komt er maar 1 uit.

Zo heb ik ook maar liefst 1 tayberry dit jaar :')