de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:10

2x 3 is inderdaad te klein, die heb ik ook van Cranenbroek. Mijne staat uit de wind, ingegraven en op plekken waar plastic zou kunnen schuren heb ik ducttape geplakte op het frame, dat maakt het ook nog wat steviger.

Staat nu 3 jaar.

Wij hebben nu een grote tunnel kas geplaatst van 6x9 meter, heerlijk grote ruimte.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:20

Bedankt voor alle reacties en ervaringen! Cranenbroek ken ik niet maar ga ik zo eens de website van bekijken. VidaXL was de eerste hit op Google en alleen als voorbeeld :) Ik ben wel echt op zoek naar een kleinere kas en alleen voor het voorzaaien en kweken en niet voor permanent houden van gewas. De ruimte die ik ongeveer heb is 3x1,5. Verstevigen klinkt als een goed idee.
In de herfst, winter denk ik dat ik hem afbreek en dan in het voorjaar weer neer zet. Ik had al wel gezien dat het plastic inderdaad nog wel los te bestellen is, mocht het nodig zijn.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:35

Iemand tips voor knoflook groeien? Heb het al geplant en niks mis mee maar misschien moet ik nog iets doen met knoflook als ie geplant is ofzo? Ik laat m lekker groeien maar misschien dat er nog iets mee moet gebeuren??

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:36

ElfBeau_067 schreef:
Iemand tips voor knoflook groeien? Heb het al geplant en niks mis mee maar misschien moet ik nog iets doen met knoflook als ie geplant is ofzo? Ik laat m lekker groeien maar misschien dat er nog iets mee moet gebeuren??

Gewoon laten staan en wachten :)

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:54

Mjetterd schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Gewoon laten staan en wachten :)

Thanks <3 ! Zoiets dacht ik al, maar je weet maar nooit!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:55

Het ligt er ook aan wat voor knoflook het is en wat je doel er mee is. Ik heb hardneck knoflook staan. Daarvan oogst ik de stengel met bloemknop om te roerbakken. Iets dat ook helpt om de knoflookbol beter te laten ontwikkelen.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:25

Malenka schreef:
Het ligt er ook aan wat voor knoflook het is en wat je doel er mee is. Ik heb hardneck knoflook staan. Daarvan oogst ik de stengel met bloemknop om te roerbakken. Iets dat ook helpt om de knoflookbol beter te laten ontwikkelen.

Ik weet niet echt wat m’n doel ermee is. Ik hoop wel op een grote bol! Moet je daar nog iets voor doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:48

Knoflook hier is de grond in gegaan omdat het uit liep, nu vrij dicht bij elkaar geplant (5cm ipv10). Uitdunnen in mei voor groene knoflook (milder dan volgroeide), rest kan dan verder uitgroeien voor ook nieuwe teentjes voor weer planten in sept./okt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:04

ElfBeau_067 schreef:
Malenka schreef:

Ik weet niet echt wat m’n doel ermee is. Ik hoop wel op een grote bol! Moet je daar nog iets voor doen?

Zorgen dat je ze voldoende ruimte geeft. Dus echt 10cm uit elkaar planten, zorgen dat ze genoeg licht en lucht krijgen. Dus andere beplanting kort houden rondom de knoflook, bloemstelen wegknippen voordat ze gaan bloeien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:00

Wat is de status bij iedereen :) ?

Ik ben te ongeduldig geweest en heb al vast wat gezaaid binnen :o
En ik wacht nog steeds op de Lidl zaden, maar die zijn er deze week en volgende week sowieso nog niet.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:17

Ik heb m'n plan voor dit jaar wel aardig klaar inmiddels. Zaden zijn ook besteld, maar ja, Vreeken, dus dat duurt nog wel even :')

Vorig jaar heb ik vrij veel voorgezaaid maar dat beviel eigenlijk helemaal niet, zoveel vensterbankruimte heb ik niet en alles werd al snel veel te groot. Dit jaar dus mooi zoveel mogelijk direct buiten zaaien.

Binnenkort nog even een bak erbij maken van palletranden en 2 steigerbuis klimrekken plaatsen en dan mag het van mij lente worden :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:54

Hier ook al flink gezaaid volgens een schema.
Dit zijn de lichtkiemers vanaf 18 graden op de vensterbank.
Over 5 weken de volgende batch.

Aanstaande zondag de kas opzetten en spinazie in de volle grond zaaien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:03

Ik begin pas half februari, dan zaai ik oa wortels en bieten gelijk in de volle grond

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:12

Ik moet nog zaden bestellen, mijn man nog bakken maken, plan maken. Ik ben er dus nog niet mee begonnen :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:32

black_kelpie schreef:
Ik heb m'n plan voor dit jaar wel aardig klaar inmiddels. Zaden zijn ook besteld, maar ja, Vreeken, dus dat duurt nog wel even :')

Vorig jaar heb ik vrij veel voorgezaaid maar dat beviel eigenlijk helemaal niet, zoveel vensterbankruimte heb ik niet en alles werd al snel veel te groot. Dit jaar dus mooi zoveel mogelijk direct buiten zaaien.

Binnenkort nog even een bak erbij maken van palletranden en 2 steigerbuis klimrekken plaatsen en dan mag het van mij lente worden :j

Ik heb ook pas in januari besteld bij Vreeken en kreeg vandaag een mail dat het verzonden is. Dus er is hoop op een vrij vlotte afhandeling.

Ik ga ook minder vroeg vantevoren voorzaaien. En als ik het doe ook wel gelijk in afgesloten bakken. Dit jaar gaan muizen en slakken mijn zaaisels niet met twee maanden vertragen. :o

Verder ben ik rustig aan de bedden in orde aan het maken in de tuin. Maar niet alles want beestjes hebben de tuin nu ook nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:49

Alleen prei gezaaid nog.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:33

Ik heb ook nog niks gedaan. Zit eigenlijk ook te wachten op de zaden van de Lidl. En aan de hand daarvan wil nog wat bestellen op internet.

En nog steeds geen keuze kunnen maken, waar ik precies de moestuin thuis neer zet. De keuze maar bij me vriend neer gelegd.

Wil misschien wel paar kweek bakken kopen bij de action, en die dichter bij het huis zetten met kruiden.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:52

Vandaag de laatste zaden besteld, een planning gemaakt van wat waar komt te staan en verder nog niks gedaan. Dit zijn de probeersels die ik komend seizoen ga zaaien:

- Spruitjes
- Haricot verts
- Bosui
- Sugarsnax wortels
- Gele ui
- Paksoi

De knoflook gaat verder gewoon door en de Loganberry struik ook die flinkkkk gegroeid is <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:10

Mijn lijst voor dit jaar. Ik ben benieuwd naar wat er van terecht komt.

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:19

Wat een grootse plannen Malenka! Zo te zien heb jij heel veel ruimte :)?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:43

Ja. Ik laat me altijd meeslepen in mijn enthousiasme voor nieuwe soorten. En dan heb ik dus al heel erg veel af laten valken. O:) Zo'n 1000m2 alle groei ruimte bij elkaar. Maar daar staan ook veel fruitbomen (zo'n 50 inmiddels) en andere vaste planten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:18

Ik heb voor 133 euro aan zaden besteld. Oeps.

Gelukkig betaald mijn oom.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:29

Nog niks gedaan. Ik ben voorlopig bezig met het snoeien van grassen en bomen.
De eerstvolgende handelingen worden: bak opvullen met mest, compost en aarde. Dat plan ik in de loop van de komende twee weken te doen.
Half februari ga ik dan voorzaaien. Dit jaar wil ik veel sla, maar ook wortels, warmoes, peulen, tomaten en pompoen zetten.
Oh ja, en er moeten een paar nieuwe bessenstruiken komen. In de kattenren heb ik plaats gemaakt voor nog een paar bosbessenstruiken. En de kinderen willen graag een witte aalbes om van te snoepen. :-)

De daslook stond op het stuk waar ik de kattenren heb gemaakt. Die heb ik drie weken geleden zonder medelijkden uit de grond gehaald en verplant. Toen kwamen de vorst en de sneeuw. Ik ben benieuwd of dat nog wat wordt. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:36

Witte aalbessen zijn lekker. Zet een paar uien bij de wortels tegen de wortel vlieg.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:15

Ik ga ook weer volgen!
Vorig jaar voor het eerst een moestuin gehad en ik vond het zo leuk dat we hem dit jaar wat groter gaan maken.
Net de zaden besteld. Nu wachten op mooier weer.
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 03-02-23 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt