Jennyxx schreef:Bedankt voor je antwoord! Bedoel je met verjongen, dat ik de oude dikke takken weg had moeten snoeien, zodat er nieuwe jonge takjes komen? Er zitten inderdaad flinke dikke takken tussen.. Ik dacht dat dit de plant groot en stevig hieltDie dikke takken kan ik nu niet meer weghalen denk ik he. Of komen er nog op tijd nieuwe takken? Moet ik de aalbes dan in de herfst helemaal kort snoeien?
Hij bloeit op eenjarig hout, dus helemaal kort snoeien moet je niet doen, dan heb je zowieso niets.
Alles wat hij dit jaar maakt, heb je volgend jaar vruchten aan.
Dus pak de schaar en kijk goed naar de struik; alle jonge takjes laat je zitten, als je twijfelt kijk dan naar de bast, van jonge takken is die glad(der) en groen. En als het goed is heb je nu besjes, die takken zijn dus een jaar oud, alles wat niet jong is maar ook geen besjes heeft is dus al ouder. Je kunt het best twee of 3 takken van 2 jaar oud laten zitten en toppen op een 80cm boven de grond. Die maken dan weer jonge zijtakken waar je de komende jaren weer wat aan hebt.
De oudere takken, vooral de hele dikke, verhoutte takken, helemaal bij de grond afknippen.
Als je nu geen vruchten hebt, heb je dus een oudere struik die vorig jaar zijn energie heeft gestoken in bloei en vruchten en weinig jonge takken heeft gemaakt. Snoeien doe je het beste na het plukken van de vruchten, maar als je veel oude takken hebt zou ik die er nu vast uit knippen en de hele lange takken halveren, dan maakt hij iig dit jaar nog wat jong spul.
Beetje duidelijk zo?