De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:21

8nnemiek schreef:
Zijn jullie het slechte weer ook alweer beu -O-

Vandaag was toch prachtig :j ?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:21

Vandaag was mooi inderdaad!

Ik heb net wat plantjes onder het folie vandaan gehaald. Een deel mag morgen overdag in de voortuin genieten van de zon, een ander deel mag nog even voor het raam blijven staan.
Vanavond bij de moestuin wezen kijken, arme troef hoor... de spruiten en andijvie hebben het zwaar gehad dankzij de slakken.

En ik scheen een modderbad in de tuin te hebben gehad. De achterbuurman huurde het stuk dat ik nu huur en had er een sloot gegraven. Die hebben ze dicht gegooid voor ik kwam, maar helaas... ze hebben een geul gegraven van 30cm diep en net zo breed, dag dag aardappelen :evaw: Hoop wel dat ze met een oplossing komen.

De bonen, peultjes en slakkenschrikbloemetjes hebben het in elk geval wél naar hun zin. Laat de zon maar komen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:25

Ik heb een bloem in m'n rucola :? Blijft ie nu wel eetbaar?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:31

LadyMadonna schreef:

nee :D
Doorgeschoten rucola wordt erg scherp van smaak. Je kunt er wel pesto van maken, maar als garnering of sla is het nu ongeschikt.

I_Nicky_I

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:59

Onze sla groeit ook hard nu :). We hebben Rucola en Eikenblad, maar hoe kun je dit het beste plukken voor gebruik? :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:59

En als ik m nu af knip, komen er dan weer nieuwe blaadjes aan?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:53

Antheman schreef:
LadyMadonna schreef:

nee :D
Doorgeschoten rucola wordt erg scherp van smaak. Je kunt er wel pesto van maken, maar als garnering of sla is het nu ongeschikt.

Oh, dan houd ik blijkbaar van pittig :') Ik zag dat de rucola hier ook bloemknopjes krijgt *grrr* normaal is dat rond juli- augustus pas.

Mijn erwtenplantjes zijn neer gehaald door de regen ... Grrrrrrrr, nu eens kijken hoe ik alles weer omhoog krijg. En eens proberen om vaart zetten met de rest buiten zetten. Als het weer tenminste wil meewerken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:54

Welnee, mijn rucola bloeide afgelopen winter ook. Ze heeft een beperkte houdbaarheidsdatum.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:18

Rucula gewoon regelmatig afknippen, dan loopt het wel wel weer uit.

Ik heb van het weekend rucula-walnoten pesto gemaakt. In eerste instantie vond ik het wat scherp, maar na een nachtje koelkast erg lekker. Die houd ik er in!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:11

vraagje : wie weet een goed middeltje tegen zwarte luis in de kersenboom, ik heb er al spiritus/water opgespoten maar dat was niet afdoende?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:56

Miepie77 schreef:
vraagje : wie weet een goed middeltje tegen zwarte luis in de kersenboom, ik heb er al spiritus/water opgespoten maar dat was niet afdoende?

Spiritus/water moet je echt regelmatig herhalen, eigenlijk dagelijks, totdat de luizen wegblijven. Veel gedoe, maar wel effectief.

Andere oplossing is een bloemenmengsel zaaien waar lieveheersbeestjes op af komen. Lieveheersbeestjes zijn gek op zwarte luis :9 . Maar dat is dan meer langetermijnplanning.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:03

Jennyxx schreef:
Weten jullie hoe lang een aalbessenstruik leeft? :)

Het eerste jaar redelijk wat aalbessen gehad. Vorig jaar werd de plant erg groot en heel veel aalbessen gehad. Dit jaar is hij normaal van formaat, maar zitten er niet zo veel trosjes aan..

Je moet ze verjongen anders bloeien ze niet meer en krijg je dus ook geen bessen.
Gewoon snoeien dus, ze bloeien op eenjarig hout.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:18

Mijn meirapen hebben al enorme bladeren met verdikte stengel.. En dan niets.. En dan wat wortels..
Waar blijven de knollen??

Heeft iemand ervaring met meirapen?
En gaan mijn planten de verkeerde kant op?
Of is een maand wachten nog te doen?

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:01

Bedoel je met meirapen raapstelen? Van raapstelen eten wij juist het blad. Heerlijk door een stamppot.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:08

Ik kom ook even zwaaien, heb een paar weken terug aardbeien, groene pepers en tomaatjes geplant. Ze gaan super goed, vooral de tomaatjes groeien als kool ( of nouja, tomaatjes dus :+ ), de pepertjes gaan ondertussen ook best hard maar de aardbeitjes groeien een stuk langzamer. Is dit normaal of kan het zijn dat de potgrond die ik gebruik voor de aardbeitjes minder goed is oid?

Overigens kan alles bij mij alleen binnen blijven, ik zie wel hoe het gaat :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:50

Winna schreef:
Bedoel je met meirapen raapstelen? Van raapstelen eten wij juist het blad. Heerlijk door een stamppot.

Nee, raapstelen zijn weer anders!
Van meirapen kun je het blad ook eten, maar in principe gaat het om de witte, oranje of wit roze knolletjes.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:34

Whaa! Ik heb luis in mijn blauwe bes, jasmijn en munt plant :'(

Kan ik hier ook veilig een mengsel van spiritus en water op spuiten? Kan ik de munt en de bessen dan straks nog wel eten?

Stomme luizen...

Gisteren mijn courgette, komkommer en sla uit de kas gehaald en in de bakken buiten gezet. Ze werden echt veel te groot. Dit weekeind weer nieuwe komkommer zaaien, want ze zijn zo geel dat ik denk dat ze het niet gaan overleven.
Courgettes zitten al helemaal vol met bloemen. Ben benieuwd of ze de verhuizing overleven.... Is de 1e keer dat ik een kasje heb, dus dat ik ze zo uit heb moeten steken.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:55

Ik heb blad eters..
Aardbeien, bonen, koolplantjes en de rabarber zijn getroffen..
Rabarber zijn slakken, aardbeien zijn rupsen maar de bonen en koolplantjes weet ik echt niet wat het is..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:37

Hannanas schreef:
Mijn meirapen hebben al enorme bladeren met verdikte stengel.. En dan niets.. En dan wat wortels..
Waar blijven de knollen??

Heeft iemand ervaring met meirapen?
En gaan mijn planten de verkeerde kant op?
Of is een maand wachten nog te doen?

Als het goed is komen de knolletjes wel. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik ze had en volgens mij ging het net zo. Nu heb ik ze weer, zijn nog maar een cm hoog. Dus moet nog even wachten hoe het ook al weer gaat :o

De slakkenbar heeft al "slachtoffers" gemaakt }> Tja, alcohol maakt meer stuk dan je lief is :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:31

Mijn bloemkool heeft wat witte aanslag op het blad? Zit ook nog niks in wat op een kooltje lijkt?
Kan ik alles uit mijn kweekbakken gewoon om zetten? Zijn al flinke kroppen andijvie, ijsbergsla, etc...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:36

anneliesdj schreef:
Jennyxx schreef:
Weten jullie hoe lang een aalbessenstruik leeft? :)

Het eerste jaar redelijk wat aalbessen gehad. Vorig jaar werd de plant erg groot en heel veel aalbessen gehad. Dit jaar is hij normaal van formaat, maar zitten er niet zo veel trosjes aan..

Je moet ze verjongen anders bloeien ze niet meer en krijg je dus ook geen bessen.
Gewoon snoeien dus, ze bloeien op eenjarig hout.

Bedankt voor je antwoord! Bedoel je met verjongen, dat ik de oude dikke takken weg had moeten snoeien, zodat er nieuwe jonge takjes komen? Er zitten inderdaad flinke dikke takken tussen.. Ik dacht dat dit de plant groot en stevig hielt :') Die dikke takken kan ik nu niet meer weghalen denk ik he. Of komen er nog op tijd nieuwe takken? Moet ik de aalbes dan in de herfst helemaal kort snoeien?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:41

LadyMadonna schreef:
Mijn bloemkool heeft wat witte aanslag op het blad? Zit ook nog niks in wat op een kooltje lijkt?
Kan ik alles uit mijn kweekbakken gewoon om zetten? Zijn al flinke kroppen andijvie, ijsbergsla, etc...

Wat die witte aanslag is weet ik eigenlijk net maar nu al een krop voor je bloemkool is ook wel heel vroeg hoor dat kan nog wel een maandje duren, vorig jaar duurde het bij mij behoorlijk lang en op een dag dat je het niet verwacht is ie er ineens :)

Ik ga van het weekend, nu het eindelijk beter weer wordt en één deze dagen ijsheiligen is, vrijwel alles buitenzetten. Andijvie, sla ed. kan allemaal naar buiten maar pas op voor die kleverige slijmerige glibberige dwergen... baah wat een vieze beesten :'( nu maar worteldoek eronder gelegt en het lijkt beter te gaan!
Als het uit de kweekbak komt (die denk ik in huis staat) moet je ze natuurlijk nog wel even afharden maar dit weekend lijkt me daar zeer geschikt voor!

Afgelopen dagen erg druk gehad met school en helemaal vergeten om mijn slakkenbar hotel restaurant leeg te lepelen dus vandaag maar even gedaan, oepssss bijna 40 slakken :') bier werkt toch wel erg goed hihi! Nu ook sinaasappel schillen in mijn kasje schijnt ook te werken maar ik moet het nog zien gebeuren ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:46

Maar hoe doe ik dat? Ze staan nl in de volle grond, met een kas eroverheen... Kan ik dit gewoon uit steken oid?

Bloemkool heeft wel ontzettend veel, groot blad

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:52

LadyMadonna schreef:
Maar hoe doe ik dat? Ze staan nl in de volle grond, met een kas eroverheen... Kan ik dit gewoon uit steken oid?

Bloemkool heeft wel ontzettend veel, groot blad

Ja, naar mijn mening (maarja dat ben ik maar ;) ) denk ik dat je ze gewoon buiten kan zetten, ik zaai altijd in potjes op van die grote bladen en als het nog echt nog koud wordt kan ik ze binnen zetten maar ik verwacht dat het nu niet meer heel heftig gaan vriezen :) Tenminste dat hoop ik hihi
Misschien eerst proberen met 2 of 3 en kijken of ze er na 2/3 dagen nog goed bij staan en dan de rest doen als je het niet zeker weet maar anders kan het gewoon denk ik :P

Dan zou het idd kunnen dat je binnenkort een kooltje krijgt, ik denk nog even geduld! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:53

Maar mijn punt is: als ik ze nu uit ga steken, beschadig ik toch de wortels?