de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:13

Ik heb gisteren een hele reeks zaden gekocht bij Zadenkopenonline.nl (Tuincentrum Koeman).
Voor de moestuin (komkommer, boerenkool, erwtjes, boontjes, courgette, pompoen, rodekool, spruitkool, kousenband, rode biet, ijsbergsla, botersla, tomaat, ui, wortel, diverse kruiden), maar ook een paar bloemen- en plantenzaden.
Komend weekend maar eens een paar zakken potgrond halen en kijken of ik nog genoeg bakjes heb om te gaan voorzaaien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 06:55

Afgelopen week maar eens begonnen! Dit jaar is de oppervlakte van de moestuin verdubbeld :D
Afbeelding

Het duurt allemaal nog veel te lang wat mij betreft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:54

Haha nog een maandje dan begin ik

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:18

Ik kom hier ook weer even mee lezen, we willen dit jaar een grotere moestuin op gaan starten en vooral beter bijhouden...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:00

Hier kriebelt het ook weer. Wij hebben in November al bakken gemaakt volgens no-dig principe. 2 aanhangwagens compost erin gegooid. En ik ga beginnen met de online cursus regeneratieve landbouw van Bodemzicht. Zin in :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:02

Moet nog een nieuwe planning maken. En zaden uitzoeken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:53

Ik heb nog steeds geen goede plek bij m’n nieuwe huis voor de moestuin maar wil wel weer wat zaaien eigenlijk -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:06

spottedponie schreef:
Ik heb nog steeds geen goede plek bij m’n nieuwe huis voor de moestuin maar wil wel weer wat zaaien eigenlijk -O-

Je kunt misschien dan in bakken, zakken of potten zaaien

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:12

Maandag worden hier weer een paar nieuwe bomen geleverd. Daar is het nu wel nog mooi de tijd voor. Zometeen hebben we tegen de 40 fruitbomen staan. :D Ik wordt daar zo ontzettend blij van.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:17

Hier ook weer rustig aan het plannen.

Hoe houden jullie de tomatenplanten in bedwang? := elk jaar weer groeien die dingen uit tot enorme struiken… wilde kijken of ik hem kan laten klimmen oid, maar misschien hebben jullie andere tips.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:19

Muurp schreef:

Hoe houden jullie de tomatenplanten in bedwang? := elk jaar weer groeien die dingen uit tot enorme struiken… wilde kijken of ik hem kan laten klimmen oid, maar misschien hebben jullie andere tips.

Bamboestokken gebruik ik :)
Hier ook wildgroei maar ik haal regelmatig wat vertakkingen er af.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:24

Met tomaten naast dieven natuurlijk, als ze al groene tomaten hebben dan haal ik ook een deel van de bladeren/zijtakken weg, en je kan de plant ook toppen als je niet wil dat ze groter worden. En vast zetten aan stokken.

Ik heb mijn stukjes grond voor dit jaar ook opgemeten zodat ik kan gaan plannen, dit jaar wil ik spruitjes erbij proberen :D En heb ook nog knoflook staan, hopelijk gaat dat goed en zo ja, dan doe ik er volgend jaar/eind dit jaar nog veel meer in de grond want de knoflook gaat er hier uhm, vrij snel doorheen :Y)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:34

Dieven zodat het geen struik wordt en ik bind ze ook aan bamboestokken, bamboe groeit ook in een stuk van de tuin dus dat kost me weinig :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:42

Ik heb vorig jaar een hele partij voor 25 euro op Marktplaats gekocht :)
Dus Marktplaats in de gaten houden is ook nog een idee als je veel nodig hebt.
Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:16

Muurp schreef:

Ik gebruik bamboestokken. Verder het dieven goed bijhouden. Na ongeveer 5 a 6 trossen top ik de planten bij de middenmaat of grotere tomaten. Anders zijn ze voor het eind van het seizoen niet rijp. Key zit hem echt in het dieven. 2x per week even langs lopen om de dieven weg te knijpen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:53

Kijk eens bij self sufficient me eens op youtube, kan me herinneren dat hij vrijwel alles weg haalt als eenmaal vruchten aan komen. Sowieso een aanrader voor iedereen die van veel oogst en weinig poeha houdt :))

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:16

Iemand ervaring met muismeloen?
Ik heb daar vorig jaar zaden van gekocht en dacht dat het over de grond ging net als meloenen. Nu zie ik op internet voornamelijk planten met stokken waardoor de plant omhoog gaat.
Kan de plant ook over de grond of is omhoog toch wel echt aan te raden?
(Anders moet ik mijn tuinplan weer overhoop gooien :) )

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:23

Mjetterd schreef:
Ik heb daar vorig jaar zaden van gekocht en dacht dat het over de grond ging net als meloenen. Nu zie ik op internet voornamelijk planten met stokken waardoor de plant omhoog gaat.

Mijn schoonmoeder had ze vorig jaar. Ze liet ze omhoog klimmen. Ik weet niet of ze ook over de grond kunnen kruipen, maar haar plant was behoorlijk weelderig. Dus denk voor de besparing van ruimte dat de lucht in wel de beste optie is.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:54

Mjetterd schreef:

Hij wil echt klimmen :j En ze gaan als een gek dus hou ruimte vrij :')

Ik heb vorig jaar vanuit zaden gekweekt maar de wortelstokken bewaard, dus hopelijk komend jaar nog sneller grotere planten *\o/*

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:58

Ik heb ook muismeloen gehad, langs het hek van het terras laten klimmen inderdaad

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:00

Iemand die mij hier wil helpen met indelen of adviseren wat ik het beste kan gaan planten?
Ik heb jaren terug de groene school gedaan maar er niets meegedaan ivm geen ruimte en vorig jaar begonnen met een enorm stuk. Heel leuk maar ik heb bijna niet kunnen oogsten omdat zoveel was mislukt. Super zonde omdat er onwijs veel werk en geld in zat. Ook lag de tuin niet op hoogte waardoor ik het lichamelijk niet leuk vond. Dit jaar staat de tuin op hoogte en ben ik er klaar voor. Zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu 4 kuubs kosten staan, daar wil ik nog een aantal bakken bij zetten. Deze staan in de zon en naast de sloot, dus ik kan heel simpel water pakken. Ook heb ik nog 2 moestuinbakken van 1.40x2.40 per stuk op een ander stuk. Dit is niet met een sloot heel dichtbij dus daar moet je alweer aardig werk in steken. Maakt opzich niet uit maar is niet handig om een dorstig plantje daar te gaan zetten. Gezien iedereen al enthousiast is krijg ik ook al een beetje kriebels :D
Deze zaden heb ik nog liggen en zou ik het liefst eerst opmaken:
Afbeelding

Alle stekjes waren dus super goed gelukt vorig jaar maar de opbrengst was huilen :(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:59

De pompoenen zou ik gewoon op een bult compost of mest zetten. Waarschijnlijk hoef je ze dan geen eens water te geven en heb je toch een leuke opbrengst. De snijbiet heeft ook niet heel veel water nodig.

De bonen, tomaten en paprika hebben juist heel geregeld water nodig. Zeker de tomaten omdat ze anders bij regenval kunnen gaan scheuren.

Bieten en wortel hebben niet perse heel veel water nodig. Maar ze ontwikkelen wel sneller met een goede watergift. Zeker bieten hebben wel veel voeding nodig. Lekker veel compost gebruiken dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:30

Ik heb uitgelopen uien in de tuin gepoot, en ga wel zien wat er uit komt. Maar eten doe je ze toch niet meer.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:43

Ik ga vanavond een gratis online masterclass volgen van moestuinadvies :)
Geen idee wat ik er van moet verwachten, maar misschien zijn er hier meer mensen die het interessant vinden.
https://www.moestuinadvies.nl/masterclass/

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:03

germie schreef:
Ik heb uitgelopen uien in de tuin gepoot, en ga wel zien wat er uit komt. Maar eten doe je ze toch niet meer.

Die gaan zaad schieten.

Sjalotjes kan je wel ervoor gebruiken.