Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:03

Met mijn schoonvader zou het ook niet lukken. En die man is me dierbaar, dus dan zoeken we wel een compromis.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:40

Ja, ik vind het ook echt niet leuk. Maar hij is geen makkelijke man en het is al een doorbraak dat hij überhaupt met me uit eten wil.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:54

Toch even ingaan op iets dat gezegd is... ik vind een keer iets moeten laten staan echt iets totaal anders dan gedwongen iets moeten eten dat je principieel niet wil eten.

Ofwel; naar mijn idee is een keer vlees weglaten uit je maaltijd niet te vergelijken met een keer verplicht vlees eten terwijl je vegetarier bent. Dat eerste moet prima kunnen. Dat tweede echt niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:12

Hoihoi,

Ik weet niet of ik hier zomaar binnen mag komen vallen, maar ik had een vraagje :D

Ik heb niet de ambitie om vegetariër te worden, maar wel om minder vlees te eten. Ik eet al grotendeels biologisch vlees, maar wil wel minderen. Ik zie veel simpele, lekkere recepten staan. Één probleem: doordat er geen vlees in zit, zit er ook veel minder eiwit in zo'n gerecht (15 vs 30gram bijv.), terwijl ik veel eiwitten nodig heb omdat ik actief krachtsport.

Dus m'n vraag: wat zijn nou echt simpele eiwitrijke, vegetarische gerechten/vleesvervangers? Kikkererwten weet ik al, maar ook dat geeft eigenlijk te weinig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:14

Je het vega/vegan shakes! Of gewoon een bak kwark of een beker chocomelk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:15

misschien gekookt eitje erdoor. of na de maaltijd zo eiwit kwark als toetje?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:30

Eske_B schreef:
Hoihoi,

Ik weet niet of ik hier zomaar binnen mag komen vallen, maar ik had een vraagje :D

Ik heb niet de ambitie om vegetariër te worden, maar wel om minder vlees te eten. Ik eet al grotendeels biologisch vlees, maar wil wel minderen. Ik zie veel simpele, lekkere recepten staan. Één probleem: doordat er geen vlees in zit, zit er ook veel minder eiwit in zo'n gerecht (15 vs 30gram bijv.), terwijl ik veel eiwitten nodig heb omdat ik actief krachtsport.

Dus m'n vraag: wat zijn nou echt simpele eiwitrijke, vegetarische gerechten/vleesvervangers? Kikkererwten weet ik al, maar ook dat geeft eigenlijk te weinig.

Ik wil even op een ander deel van je post reageren... Dat je acuut een eiwittekort krijgt zonder vlees is echt een mythe, steeds meer krachtsporters stappen juist over op vegan omdat eiwitten uit planten veel "cleaner" zijn (minder vet).
Dat gezegd hebbende zou ik eens wat vegan sportblogs opzoeken zoals Cilla: http://squatcilla.nl/vegan-dagmenu-eet- ... ag-gezond/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 09:42

Er zijn meerdere blogs over mensen die veel/zwaar sporten op een volledig plantaardig dieet. Erg interessant, dus daar zou ik sowieso eens naar googlen om ideeën op te doen. Je schijnt zelfs sneller te herstellen op een plantaardig dieet dan op vlees. Dus ik hoop dat het jou ook goed bevalt om minder vlees te eten!
Peulvruchten zijn sowieso een goede bron van eiwitten, net zoals granen, noten, zaden en pitten.
De truc bij plantaardig eten is vooral meerdere porties per dag eten in plaats van ‘s avonds een groot bord vol.

Edit, magrathea was me net voor :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:49

deze week eet ik veel vlees.. sorry haha al inkopen gedaan. MAar zodra ik weer boodschappen ga doen. Koop ik voor mezelf vleesvervangers of maak ik voor mezelf gerechten zonder vlees.

we eten deze week wel keer soep zonder vlees met stokbrood..

Ik vind vlees ook echt te lekker. En kwa vleesvervangers is er weinig keuze bij de vomar.. vriendlief eet wel vlees en ga ik zeker niet verbieden. Vind dat ieder voor zich zelf moet weten, Maar ik ben nu nog zoekend naar gerechten wat makelijke te combineren is.

lasaganette wil ik van de week met de vegatariche gehakt proberen. Kijken of me vriend verschil merkt :P

ik vind ook vooral met recepten dan hebje bijv halve eetlepel van bijv kruidnagel nodig. En dan moet ik een heel potje kopen.. terwijl ik geen idee heb waneer ik het weer kan gebruiken.. of met andere dingen.. zoals sla ofzo.. dan koop ik een zakje en kan ik de helft weggooien.. Ik ben daar zo on creatief in.. Vind boodschappen al zo belachelijk duur haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 09:59

Kruiden zijn zo'n beetje onbeperkt houdbaar, dus een flink kruidenrek aanschaffen is altijd fijn. Echt veel lekkerder (en gezonder) dan al die mengsels uit pakjes en zakjes waar flink veel zout en/of suiker in zit.
Van vegetarisch koken wordt je vooral ontzettend creatief in de keuken, en leer je zo veel heerlijke smaken kennen en manieren van groente bereiden.

En wat de prijs betreft; ik heb nog nooit zo goedkoop gegeten sinds we helemaal geen dierlijke producten meer kopen :))

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:10

8nnemiek schreef:
Kruiden zijn zo'n beetje onbeperkt houdbaar, dus een flink kruidenrek aanschaffen is altijd fijn. Echt veel lekkerder (en gezonder) dan al die mengsels uit pakjes en zakjes waar flink veel zout en/of suiker in zit.
Van vegetarisch koken wordt je vooral ontzettend creatief in de keuken, en leer je zo veel heerlijke smaken kennen en manieren van groente bereiden.

En wat de prijs betreft; ik heb nog nooit zo goedkoop gegeten sinds we helemaal geen dierlijke producten meer kopen :))

Dan doe ik iets verkeerds haha. HEb net de website bekeken in de openingspost. van vegan. Dus daar ga ik zeker wat recepten van maken. ik ben gek op quiche en ovengerechten. Maarja vriendlief wilt natuurlijk wel vlees... en soms houden we over. Misschien eens alles door de helft en in kleine ovenschaaltjes doen. De vegan/vegatarische variant en met vlees. Vlees wat ik dan over hou gooi ik in de vriezer. Zo kan het extra gegeten worden en koop ik ook weer minder vlees..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 10:17

Ik denk dat dat vooral een knop is die om moet, dat overal vlees bij hoort. Sommige gerechten zijn echt lekkerder zonder vlees(vervangers) :j Zo maak ik de laatste weken heel veel gerechten met pompoen (erg fijn, op hol geslagen pompoenplanten :)) ). Die zijn vrij zoet, en de hartige smaak van vlees/vleesvervangers verpest die zoete smaak vaak een beetje vind ik, en het past er ook vaak niet goed bij qua textuur.
Gisteren hadden we pompoen uit de oven met tomatensalsa erover. Héérlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat vlees het beter maakt :))

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:28

ik vind tomaat of tomatenpuree echt smerig haha. al vind ik lasagne of lasagnetta wel lekker. Maar andere warme pasta gerechten weer niet.. als iets met tomaat haha.

pompoen eet ik echt bijna nooit. ooit een recept gemaakt met pompoen maar wat een gedoe die pompoem haha. misschien maar weer een poging wagen. haha ik vind koken wel leuk alsik er de tijd voor hebt. Liefs maak ik het smiddags.. maarja dan zijn de gerechten koud... want vriendlief is niet altijd op vaste tijden thuis..

en ind het is even de knop omzetten en uitzoeken

kwa uiteten vind ik ook soms lastig. Want ik ben den de enige die dan 'geen' vlees eet en dan zijn vaak de vegatarische gerechten met veel kaas. Had keer iets van gevulde paprika met kaas.. maar dat was zo machtig en vies haha.

maar zovaak gaan we niet uit eten. shushi vind ik ook heerlijk maar dan is het wat makkelijk dan kies je gewoon de vegatrische/vegan gerechten ipv de vis/vlees.

wel ben ik gek op champions. dus gerechten met champions hoor ik graag.

kwa beleg op brood. Eet ik veel pindakaas. ik heb laatst de vegtarscsche smeerworst geprobeerd maar daar zit ook iets van tomaat in en bah vond echt niet lekker..

maar ik blijf goed doorzoeken. Kaas eter ben ik ook niet echt, teminste kwa broodbeleg. Misschien de bonen van hak proberen hahah.

heb nu een recept van de vegan site afgehaald die wil ik zeker van de week proberen. Vriendlief heeft dan keertje pech (hij vind zo nu en dan vegaterisch eten niet erg). Dus het is niet zo mieperd van ikmoet en zal elke dag vlees.

maar bijv broodje shoarma heeft hij dan weer wel liever de shoarma. ik zelf neem dan steeds vaker de vergaterische kipstukjes omdat ik dat lekkerder vind.

stalgenoot van mij is ook vegan. Zei opend binnenkort een soort vergan bistro in amsterdam. daar wil ik zeker keer heen. Al vind ik amsterdam verschikkelijk om in te rijden haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:29

Mijn vader van 82 was van de oude stempel. Aardappelen, vlees en groente, punt. Ik met mijn vega gedoe. Hij accepteerde het wel en ondersteunde het, maar begreep het niet en was ook bang voor tekorten. Maar ik kook altijd. In het begin maakte ik dan vlees apart erbij maar hij gaf later aan dat de vleesvervangers ook wel goed waren want het was soms een gedoe en in de vleesvervangers zitten vaak mooi twee. Uiteindelijk ging ik steeds meer koken zonder vleesvervanger en pa miste het niet. Hij vond het juist heerlijk, eens wat anders telkens. Ik schreef dan op welke gerechten bij het lekkerst vond en maakte dat wat vaker. Een jaar later was mijn pa zo goed als vega en gebruikte hij ook sojamelk en mijn sojachocolademelk, plantaardige boter, vegan mayo etc. Ja, zegt die, beetje belachelijk om twee bakjes boter of potjes mayo te hebben terwijl het prima smaakt. Een paar weken geleden zei die ineens, ik ga ook volledig vega en ik wil ook geen zuivel meer, vanwege ook alhet dierenleed erachter. Bij hekelt de bio industrie en heeft het afgelopen jaar ook veel meer ervan mee gekregen omdat het meer in het nieuws was, zoals die varkens met 30 graden in de vrachtwagen etc en vorig jaar dat in Tielt. Met 82 is hij nu dus vegatarisch . Niet vegan, want honing en eieren eet hij nog, maar geen melk, kaas of yoghurt etc. We hebben wel een uitgebalanceerd dieet opgesteld en ook supplementen en gaan na een paar maanden even bloedprikken. Ben niet bang dat hij iets tekort komt zonder vlees maar toch vanwege leeftijd zijn we iets voorzichtiger.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:45

fijn eline dat je pa zo 'omgeslagen is' Ik zelf heb zoiets eerst ikzelf de knop om. Dan kan ik later altijd nog steeds minder vlees gerechten. Ik wil zeker niemand dwingen enz.

Maar wat is er mis met honing? kwa niet diervriendelijk? een vraag uit interesse. bijeen maken toch zowizo honing? Niet dat ik vaak honing eet. Soms door mijn muntthee. maar dat drink ik voornamelijk in de winter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:50

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:18

Iemand ervaring met paardenbloemen honing?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:09

Klinkt leuk om eens te proberen. Maar het mist natuurlijk wel de geneeskrachtige werking van echte honing. (maar die zit natuurlijk ook niet tot nauwelijks in supermarkthoning, dus wat dat betreft voor veel mensen geen verschil..)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:17

Ik vind honing ontzettend lekker en koop altijd de honing van de traay. Duur maar besteed liever mijn geld daaraan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:41

Ah leuk, nog een :D Welkom Pluto!
Ik ben ook net niet helemaal vegetarisch :P , als mijn ouders voor me koken of als ik uit eten ga eet ik nog wel eens vlees. Normaal sport ik ook erg veel en ik heb gewoon veel calorieën nodig, maar ik heb geen mega grote maag dus dat probleem ken ik ook. Op het moment rij ik alleen maar een paar uurtjes per week en fiets ongeveer 45 minuten totaal per dag op de hometrainer vanwege een blessure aan mijn voet, maar die pijn en slapeloosheid kost ook een hoop energie :roll:

Ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben qua oplossing, want ik ben helaas wel weer een kilo kwijt geraakt de laatste tijd.. Noten, eieren en bonen doen het hem niet bij mij. Daar zit ik te snel van vol..

Vega eten is gewoon té vetarm :(

Als iemand een volvette soya slagroom weet,of een vegan caloriebom zoals een milkshake...Liefst niet te zoet :+ .. ?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:01

Je wilt vegetarisch eten toch? Dan zou je gewone volvette slagroom kunnen nemen, boter, kaas als je denkt dat het aan vetten ligt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 05:37

Ik zou graag met jullie ruilen, ik kom alleen maar bij sinds ik bijna volledig plantaardig eet :=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:59

8nnemiek schreef:
Ik zou graag met jullie ruilen, ik kom alleen maar bij sinds ik bijna volledig plantaardig eet :=

ik had gehoopt dat als ik stop met vlees ik ook misschien wat afzou vallen.. (niet dat de rede is dat ik minder/geen vlees wilt eten) maar als ik dit hoor, is het nog niet hoopvol hahah

al reageert elk mens anders.

misschien snoep je soort van meer? omdat je misschien eerder trek krijgt? Ik krijg van vlees een langer voller gevoel dan als ik t niet eet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:01

Ach, het kan ook de andere kant op hoor, plutolover. Ik ben juist 15 kilo afgevallen toen ik vegan ging eten. Zoals je zegt, iedereen reageert er gewoon anders op :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:05

Ja ik sla dierlijke vetten gewoon beter op, dat hoeft voor jou helemaal niet hetzelfde te zijn.