De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:54

@Pieteritus; ik wil ook zulke preitjes, hier enkel sprietjes :') Mijn vriend heeft blijkbaar een van jou vertegenwoordigers laatst langs gehad! Vroeg enkele pagina's terug om ervaringen met strokorrel :+

@antheman :9 Alleen die brandnetelschotel snap ik niet (maar ik voel dan ook een intense haat tegenover brandnetels, etterbakken!!!)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:09

Pieteritus1 schreef:
Nee, dit blijft ongeveer een jaar liggen. Het vormt een isolerende, vochtregulerende en ongediertewerende laag die ook nog eens onkruid tegengaat. Ik vind het superhandig (hoef je niet zo vaak meer te schoffelen.

Als in.....slakken??? }> }> }>

Rytir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:14

Dat was wel een van de dingen die de verkoper aan mijn vriend meldde. Maar ik heb geen last van slakken, ben overigens wel benieuwd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:56

Rytir schreef:
@antheman :9 Alleen die brandnetelschotel snap ik niet (maar ik voel dan ook een intense haat tegenover brandnetels, etterbakken!!!)

Je hoeft t niet te snappen, maar brandnetel is superfood.
Ik maak er hartige taarten van, risotto, bitterballen, soep en mik ze door een ovenschotel. Gratis en voor niets en ik hou ze ermee in toom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:08

Het ziet er heel lekker uit hoor!
Ik drink wel veel brandnetelthee.. Vooral tegen blaasontsteking waar het heel goed tegen werkt, maar het schijnt ook het lichaam te zuiveren :) Toch ook maar eens iets anders mee koken :D
Ik heb alleen geen brandnetel in de tuin of wei staan helaas.

En een mooi tuintje komt er voorbij idd! Ziet er netjes uit, met die korrels. En daar komt geen onkruid doorheen dus? Klinkt ideaal. Maar ach, het worteldoek werkt tot nu toe ook prima hier :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:39

Antheman schreef:
Rytir schreef:

Je hoeft t niet te snappen, maar brandnetel is superfood.
Ik maak er hartige taarten van, risotto, bitterballen, soep en mik ze door een ovenschotel. Gratis en voor niets en ik hou ze ermee in toom.

En gebruik je gewoon de hele plant? Of alleen topjes? En jonge plantjes of ook de oude?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:56

Weeeeeeeeh, in mijn rotte pakken hooi hebben de slakken de pompoenplantjes gevonden. Nu ga ik daar ook maar korrels strooien. In principe kunnen slakken niet over de strokorrels/kruim slijmen. Bij de pompoenplantjes die gewoon in de grond gezet zijn en waar korrels omheen liggen, worden de pompoenen met rust gelaten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:49

zigranta schreef:
En gebruik je gewoon de hele plant? Of alleen topjes? En jonge plantjes of ook de oude?

Topjes, altijd de topjes. Ik pak wat ik te pakken krijg en heb geen zin om de hele wei omheen te lopen. Dus jonge topjes en al iets oudere. Maar die hele donkere stugge met dikke verhoute steel laat ik staan hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:51

Pieteritus1 schreef:
Weeeeeeeeh, in mijn rotte pakken hooi hebben de slakken de pompoenplantjes gevonden. Nu ga ik daar ook maar korrels strooien. In principe kunnen slakken niet over de strokorrels/kruim slijmen. Bij de pompoenplantjes die gewoon in de grond gezet zijn en waar korrels omheen liggen, worden de pompoenen met rust gelaten.

Scherp zand, grit, schelpen, koffiedik, schijnt allemaal te helpen en is een stuk vriendelijker. De wortels van jouw plantje zuigen straks ook de slakkenkorrels op, dus indirect vreet je zelf slakkenkorrel <<)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:28

Antheman, ik bedoel geen slakkenkorrel, maar strokorrels om de plantjes heen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:29

Pieteritus1 schreef:
Antheman, ik bedoel geen slakkenkorrel, maar strokorrels om de plantjes heen.

Excuus ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:48

Ik had het ook niet duidelijk gezegd....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:57

Zijn jullie het slechte weer ook alweer beu -O-
Een beetje regen was wel nodig, maar nu mag het wel weer zonnig en 20 graden worden..

De sla groeit gelukkig nog erg goed. We eten haast elke dag wel iets met sla nu, terwijl ik sla eigenlijk helemaal niet zo lekker vind :+ Wordt tijd dat er wat andere dingen rijp worden!

Weet iemand toevallig hoe je kan zien of de rammenassen goed zijn? Ik weet eigenlijk niet hoe groot ze horen te worden.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:20

hier gisteren 5 kiwibessen gekocht :D , vier vrouwtjes en 1 mannetje. En ook 1 echte kiwi die zeker in ons klimaat gaat geven :9 . Kan al haast niet wachten tot ze vruchtjes gaan geven. En ook nog olifantenlook op de kop getikt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:13

Ik ben een pompoen plantje en mijn worteltjes kwijt -:(- Die gvd slakken _-:(
Heb mijn lavasje ook maar gered. Staat vrolijk binnen bij de dille.

Die stro korrel heb ik nog niet geprobeerd. Is nog wel een optie }>

Mijn boerenkool en meiknolletjes komen op *\%/* En volgens mij heb ik toch te veel gezaaid :')

Ga zo bier halen ~~}> De slakkenbarren zijn heden middag geopend :)F

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:21

Jullie gaan echt een beetje te snel voor mij :+ Zag een aantal mooie tuinen en lekkere maaltijden voorbij komen :9

Hier op het balkon gelukkig geen last van slakken, er zijn wel veel spinnen en vliegjes waarvan een aantal ook mijn planten aanvreten, maar tot nu toe nog maar een aantal blaadjes dus dat is niet zo'n punt. Lijkt me echt naar als je dingen hebt uitgeplant die dan helemaal opgegeten worden.. zonde van alle moeite :(:)

8nnemiek, ik ben het slechte weer ook behoorlijk zat, het is hier nu sinds gistermiddag stukken beter, windstil, droog en bij vlagen zonnig, lekker. Hopen dat het zo doorzet *\o/* Aantal planten ook maar weer even naar de zonnigere (maar ook meer wind) plekjes verhuisd. En hopelijk kan ik nu van de week ook de paprika en tomaat naar buiten gaan verhuizen, dat heb ik maar even uitgesteld met het weer van vorige week :=

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:25

Ik ga denk ik maar een slotgracht om mn tuin maken.
Mn vriend wil er ophaalbruggen bij zetten en torentjes met wachters :')
De slakken komen tot nu toe niet over mijn barrière van cacao doppen met slakken korrels!
Ik zit te denken om er van dat zand tussen te strooien.
Twijfel nog wel...
Wat zou het beste/goedkoopste zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:36

Euh branka :D slakken kunnen zwemmen :D Ik geef ze niet voor niets zwemles in ZOUTwater }> En ze zakken allemaal *\o/* *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:42

1 van mijn katten vond het grappig tussen mijn net opgekomen boontjes te dollen, alles uit de grond gerukt.

Het is eindelijk droog hier sinds vandaag.
Van het weekend wil ik al wat dingen naar buiten gaan doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:40

Gaat de goede kant op!
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:52

Ooo die zijn al best groot, hier nog maar iniminie dopjes eraan.

Van de kruiden die ik heb staan doet alles het, behalve de munt, grrr.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:12

Zo wat gaan jouw aardbeien goed zeg!! Die van mij zijn nog maar net uitgebloeid..
Hebben jullie ook zo veel uitlopers aan de aardbeien? Ik heb er vandaag al een stuk of 20 af kunnen halen..

Er zitten trouwens een hoop kikkervisjes in mijn vijver ineens :D ik hoop op groene kikkers, ik ben gek op dat gekwaak <3 en ze eten de vliegjes en muggen en slakjes hopelijk op :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:43

Weten jullie hoe lang een aalbessenstruik leeft? :)

Het eerste jaar redelijk wat aalbessen gehad. Vorig jaar werd de plant erg groot en heel veel aalbessen gehad. Dit jaar is hij normaal van formaat, maar zitten er niet zo veel trosjes aan..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:03

De aalbessen bij mijn ouders moeten er al minstens een jaar 25 staan, gezien ik me niet kan herinneren dat er ooit nieuwe zijn geplant. Die doen het prima.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:34

Wow, wat een mooie aardbeien al! Die van mij zijn echt nog een slag kleiner.

Maar ik heb al wel inieminie-peren, perzikken, kersen en pruimen. De appels willen nog niet zo.

Verder staat de tomaat en courgettes in bloei, dus dat gaat ook lekker.