de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:28

tamary schreef:
Basis advies : bedden zo'n 60-90cm breed, zodat je er goed bij kan zonder er in te staan. Orientatie bedden n-z zodat rij 1 niet de zon blokkeerd van rij 2 tot X. Hoofdpad breed genoeg voor kruiwagen. Waar is je waterpunt en waar is je gereedschap? Hoe makkelijk is het dus om alles heen en weer te sjouwen. Wat is je planning qua groentes? enkel zomer of 3-4 seizoenen productie? Voorzaaien in zaaitrays of direct in de grond? No-till en mulch of wil je 2 spa diep omspitten? (niet aan te raden eigenlijk trouwens). Mix van groentes per bed (3-5-7 vriendjes samen elkaar laten helpen) of 1 groente per bed en elk jaar/keer een andere groente in dat bed?
Hoeveel van je voedsel wil je er uit halen? Kan je inderdaad verbouwen wat je lust? Hoeveel groente eet je gezin/dag en hoeveel planten begint dus interessant te worden qua hoeveelheid werk?

Voor het gereedschap hebben we een schuur, en niet ver weg is een tuinslang aanwezig.
We willen verschillende soorten groente verbouwen. denk aan: Radijs, kropsla, komkommer, wortelen, pluksla, winterpostelein en veldsla. niet al te moeilijke groenten dus.
we willen graag het hele jaar door uit de moestuin eten.
we hebben zaaitrays om in voor te zaaien.
We willen voornamelijk mulch gebruiken.
Er mogen meerdere soorten groeten in een bed staan.
We willen zo veel mogelijk voedsel produceren.
We zijn met zijn 4ren.
Ik lust bijna alles, dus dat is geen probleem ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:42

Dan zit je al met tunnel/vorstbescherming en komkommer wil aardig wat warmte. Hier zit trouwens amper energie/caloriën in aan groente, meer saladegroentes zo te zien.
Ik mis dingen als boerenkool, uifamilie (bv sjalot of knoflook), bieten, courgette/pompoen (ook makkelijk te verbouwen), bonen/erwten (ook voor voeding in de grond krijgen) mais en aardappelen.
Kijkende bv naar inca methode met 3 zusters : mais, bonen, pompoen (of courgette of meloen), daar heb je qua voeding al stukken meer aan om vol gevoel te hebben + houdbaar + eiwit en zetmeel als energie.
Planning hier nu voor de winter is palmkool, boerenkool en rode biet (alles nu nog in zaaitray, even wachten op wat droger weer). Iets als knoflook is nog de wens voor de winter ook.

Volgend jaar planning richting : mais + bonen + 2? courgette planten totaal + sugar snaps (voor de bonen uit), snijbiet, en dan bieten en boerenkool/palmkool er achter aan. Dus 3 zusters, maar dan richting 5-7 soorten samen.

Vast bed meer met rababer, asperge, knoflook, smeerwortel (voor konijnen) en aardbei (meer bodembedekking, deze soort (framberry) geeft niet zoveel en ben niet zo'n fan, maar scheelt onkruid. En er groeit nog wat nieuw zeelandse spinazie (hoop op zelf doorzaai/uitzaai) en bolletjes wandelui gepoot. Deel snijbiet is ivm droogte al in 1e jaar in zaad geschoten, zie wel of dat volgend jaar wat doet. Nu in elk geval nog wat planten voor beetje vers spul in de winter.

En er groeit hier nog aalbes, bak met doordragende aardbei, oregano en bieslook en ervenis vorige huurder frambozen bos(je).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:35

Walnoten kun je in de schil lang goed houden m maar dan moet je wel het groene deel verwijderen, let op het groen geeft ontzettend af is eerst groen dan zwart

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:40

Normaal vallen ze toch gewoon los uit de schil?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:45

idinn schreef:
Normaal vallen ze toch gewoon los uit de schil?

Soms wel iets gebarsten maar ik vind vooral de hele vruchten op de grond met de walnoot er in

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:15

Dat snel van de grond rapen wist ik.
Maar hoe eet je die dingen?
Zag ze ook in de supermarkt liggen,jeetje wat zijn die dingen duur!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:16

moonsparkle schreef:
Walnoten kun je in de schil lang goed houden m maar dan moet je wel het groene deel verwijderen, let op het groen geeft ontzettend af is eerst groen dan zwart

Ja daar was mijn man al achter gekomen :D
Hij had hele zwarte vingers en kreeg het er met geen mogelijkheid af.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:50

Eerst de groene schil pellen als nodig. Enkele maanden drogen in een luchtdoorlatende zak, die regelmatig keren
En dan gewoon kraken... En dan zie je ook de kwaliteit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:55

Wij raapte vroege altijd walnoten in het parkje achter ons huis. Maar deden niet heel ingewikkeld hoor, groene was er meestal al af, maar anders er af halen, walnoot met bruine harde schil even beetje schoon en droog maken, gooide we daarna in een luchtdoorlatende mand, en als we er eentje wouden eten dan de bruine schil kraken met een notenkraker en binnenste nootjes opeten. Hier hadden we walnoten voor het hele jaar en familieleden op deze manier haha, ze blijven dan ook echt lang goed.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:19

Faelynn schreef:
Wij raapte vroege altijd walnoten in het parkje achter ons huis. Maar deden niet heel ingewikkeld hoor, groene was er meestal al af, maar anders er af halen, walnoot met bruine harde schil even beetje schoon en droog maken, gooide we daarna in een luchtdoorlatende mand, en als we er eentje wouden eten dan de bruine schil kraken met een notenkraker en binnenste nootjes opeten. Hier hadden we walnoten voor het hele jaar en familieleden op deze manier haha, ze blijven dan ook echt lang goed.

Hebben er al heel veel verzameld en liggen nu te drogen.
Ben benieuwd hoe ze smaken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:04

Winterwortels <3
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:22

Lekker.

Ik heb net een maaltje rode bietjes en witte kool in de diepvries gemaakt. Er zit nog voor 1 maaltje rode bietjes in de tuin, 1 keer prei, 1 keer witte kool en 1 keer Chinese kool denk ik. Oh ja en natuurlijk meer dan genoeg palmkool. Net ook weer meegenomen met wokken.
bijna alle paprika's heb ik nu geoogst.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:31

germie schreef:
Lekker.

Ik heb net een maaltje rode bietjes en witte kool in de diepvries gemaakt. Er zit nog voor 1 maaltje rode bietjes in de tuin, 1 keer prei, 1 keer witte kool en 1 keer Chinese kool denk ik. Oh ja en natuurlijk meer dan genoeg palmkool. Net ook weer meegenomen met wokken.

Kan je palmkool goed invriezen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:16

amber15 schreef:
germie schreef:
Lekker.

Kan je palmkool goed invriezen?

Je kunt het gewoon laten staan en oogsten wanneer je wat nodig hebt. Het blijft de hele winter dus gewoon in de tuin. En dan zal het in het voorjaar zaad gaan maken, kun je het weer winnen en opnieuw beginnen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:27

Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan ja, ging prima!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:25

Mijn palmkooltje blijft ook lekker staan deze winter, al was het alleen omdat ie zo gaaf is :D

Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:34

Vanavond ga ik lekkere pompoensoep maken met een flespompoen uit de supermarkt, ik vroeg me af of ik de zaadjes daarvan kan planten voor consumptie volgend jaar? of is dat risicovol omdat het mogelijk kruisbestuifd is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:13

Proef er een, als die vies smaakt zijn ze niet geschikt. Maar de manier van oogsten maakt de zaden niet altijd vruchtbaar, dus als je echt absoluut pompoen wil, zal je kiemkracht moeten testen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:22

Nouja ik vind het wel een beetje zonde om mijn ruimte op te offeren voor een pompoenplant waar ik uiteindelijk niet eens van kan eten :Y) Dus als het mogelijk is dat de pompoenen in de supermarkt kruisbestuifd kunnen zijn, dan koop ik liever zaadjes los om er echt zeker van te zijn dat ik uiteindelijk een plant heb met eetbare pompoenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:20

Hoe is het met de moestuinen van de bokkers?
Hier staan nog spruiten en prei, en aardperen..
We hebben een lekkere voorraad pompoenen en courgettes en aardappelen binnen liggen :9

En vandaag de citroenen geoogst <3
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:50

Gewoon buiten? Wat leuk :D

Hier heb ik winterstop, zitten alleen nog wortels in de grond en de knoflook zit nu te wachten tot volgend jaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:54

's Zomers staat ie buiten, 's winters gaat ie naar binnen. We hebben ook een sinaasappel-boom, die hing ook veel te vol met super lekkere sinaasappels!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:05

Wat doe je met zo veel citroenen?

Hier staan nog bieten, aardpeer, spinazie, diverse kolen en courgette in de tuin. Verder wat klein spul zoals kruiden en Oost Indische kers.

We hebben vooral veel pompoen en knoflook binnen liggen en nog wat aardappelen in pot.

Het is wel mijn bedoeling om volgend jaar veel meer productie te hebben. Dus ik ben al aan het plannen hoe ik dat aan ga pakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:20

Ik maak er limonadesiroop van :9
300ml citroensap
350 gram rietsuiker
300ml water
Eerst de rietsuiker in het kokende water oplossen, dan het citroensap erbij, even kort opnieuw aan de kook brengen, en dan doe ik het in schone weckflessen. Dat trekt vacuüm en dan is de siroop heel lang houdbaar. Van deze hoeveelheid citroenen krijg ik redelijk veel flessen vol.

Súper lekker om aan te lengen met bubbelwater en een paar ijsklontjes in de zomer :9

Het leuke aan die citroenboom is dat ie het hele jaar door nieuwe citroenen blijft aanmaken. Dus losse citroenen om mee te koken/bakken pluk ik rechtstreeks van de boom af. Maar aan het eind van de zomer geeft ie altijd heel veel rijpe citroenen tegelijk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:38

Heel leuk die citroen boom en wat veel vruchten! Hoeveel vrucht haal je er nu af in een jaar? Ik heb ook een klein boompje/plantje, nu 2 jaar denk ik. Tot op heden 1 bloesem gehad, maar ik wacht geduldig af :D

Hier de moestuin bijna leeg, bemest met caviapoep en daarna spinazie, boerenkool en andijvie gezaaid. Vorige week gedaan, dus misschien wel te laat. Maar we gaan het zien :D