de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lunameyza

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:02

tirzasarah10, meeldauw? Ik heb dat ook altijd gehad op mijn pompoenplanten maar heb er nooit problemen van gehad. Wat je kan doen is 60% water en 40% melk mengen en op de bladeren spuiten :)

Ik heb een fout begaan denk ik :') Begin dit jaar heb ik zaadjes uit een doorgeschoten paksoi van vorig jaar gehaald, die gewoon buiten stond. Dit jaar een stukje grond voor de helft gezaaid met paksoi zaadjes uit het originele zakje en voor de helft uit geoogste zaadjes. Eh, mijn geoogste zaadjes zijn een beetje een stekelige variant van paksoi geworden := Denk dus kruisbestuiving en ga ze weg halen en de fout niet nog eens maken := Scheelt dat paksoi zo snel groeit dat het ook wel goed uit komt om ze niet allemaal tegelijk te zaaien :')

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:24

Lunameyza schreef:
tirzasarah10, meeldauw? Ik heb dat ook altijd gehad op mijn pompoenplanten maar heb er nooit problemen van gehad. Wat je kan doen is 60% water en 40% melk mengen en op de bladeren spuiten :)

Ik heb een fout begaan denk ik :') Begin dit jaar heb ik zaadjes uit een doorgeschoten paksoi van vorig jaar gehaald, die gewoon buiten stond. Dit jaar een stukje grond voor de helft gezaaid met paksoi zaadjes uit het originele zakje en voor de helft uit geoogste zaadjes. Eh, mijn geoogste zaadjes zijn een beetje een stekelige variant van paksoi geworden := Denk dus kruisbestuiving en ga ze weg halen en de fout niet nog eens maken := Scheelt dat paksoi zo snel groeit dat het ook wel goed uit komt om ze niet allemaal tegelijk te zaaien :')

Thanks! :D ik ga het eens proberen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:15

Het is heel normaal he, datje courgette en pompoen nu slecht worden. Is niet perse meeldauw. De bladeren worden wit en de plant raakt op. De pompoenen kunnen nog wel gewoon doorrijpen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:39

Hoe zit het met tomatenplanten, gaan die er uit als nu de laatste tomaten er af zijn?
Sommige van mijn planten maken nog wel bloemetjes aan, maar ik denk dat ik daar geen tomaten meer van hoef te verwachten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:20

Afhankelijk van waar ze staan. Laat ze meestal in de kas vrij lang staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:41

Ik heb alles wat een klein beetje richting geel/oranje is eraf gehaald die worden binnen wel rood, de rest heb ik er vandaag uit gehaald, ze stonden buiten

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:16

Buiten heb ik aan mn paprikaplanten nog echt veel vruchten die eraan komen. Zou ik ze ruim uit kunnen steken en dan binnen in de vensterbank zetten of zal dat niet werken?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:47

Waarom zou je het niet proberen? Experimenteren is leuk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:35

vandaag bieten uit eigen tuin en een portie witte kool geblancheerd en ingevroren. Er zit zeker nog voor 2 keer aan bieten in de tuin, 1 keer prei en ook nog wel 2 keer witte kool en 1 keer Chinese kool.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:09

Ik ben nog aan het wachten op mijn pompoen en spruitjes, daarna gaat alles er uit en zet ik 6 kuubs kisten er in en nog een paar losse bakken. Zoveel zin om die tuin op de schop te nemen. Ik ga de kuubs kisten vullen met mest/compost van mijn mesthoop en heb pakken compost versneller gehaald. Hopelijk zijn ze van het voorjaar goed vol en doe ik een paar zakken potgrond er over. Hoef ik niet meer op mijn knieën in de moestuin en heb ik meer ruimte voor alle plantjes. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:37

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:47

Mijn braamboos plant heeft op twee takken (zover ik kon zien) een soort tak-puistjes groeien :+ Weet iemand of dit een schimmel of een ziekte is of iets waar ik iets tegen moet doen? Het zit maar op een klein stukje en de rest van de aangetaste takken zien er gezond uit en groeien gewoon door.

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:44

Dopluis.

Ieder dopje bevat duizenden luizen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:11

Marcella schreef:
Dopluis.

Ieder dopje bevat duizenden luizen.

Hmm, waarom denk je dat? Als ik het zo opzoek vind ik het er totaal niet op lijken eigenlijk, het zijn geen 'schildjes' zoals google me laat zien, geen een luis te zien nergens op de plant, het zijn meer een soort kleine knoesten die van binnenuit komen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:27

Ja en in de schiltjes zitten de luizen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:37

Ik weet niet zo goed hoe ik het nog duidelijker moet verwoorden := mijn plant heeft geen schildjes, geen luis in zicht. Wat jij bij mijn plant aanziet als schildjes, zijn dat niet, ze zijn beter te beschrijven als knoesten. Misschien kan ik morgen een betere closeup foto maken :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:08

Voor zover ik weet is dopluis één enkele luis. Wat jij beschrijft ken ik ook niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:34

Hoe dan ook het is een beestje met harde schil dat uiteindelijk de plant dood kan maken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:09

black_kelpie schreef:
Oké, dit wordt een vaste gast in de moestuin <3

[ [url=m/1oV3Vf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gisteren terug gekomen van vakantie en degenen die voor de tuin hebben gezorgd hadden niet zoveel honger geloof ik. De grootste courgette is 4,5 kilo. Ik heb van 1 van de kleinere nu 3 liter soep gemaakt :')

[ [url=m/f6oZ4W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder nog een halve emmer tomaten en een bak aardbeien eraf gehaald *\o/*

Oh ik zie nu deze courgettes, weet ik gelijk wat hier in de tuin groeit :')
Afbeelding
Ik had pompoen en courgette geplant. Beide deden het niet zo goed, tot we ineens deze joekel tegen kwamen. Wij gokten op pompoen.
Maar courgette dus, vraag me af of die nog eetbaar is.

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:08

Wij gaan misschien een 2de moestuin aanleggen van 3x5 meter. Zou iemand een ontwerpje kunnen tekenen? alvast bedankt *\o/* _/-\o_

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:27

Basis advies : bedden zo'n 60-90cm breed, zodat je er goed bij kan zonder er in te staan. Orientatie bedden n-z zodat rij 1 niet de zon blokkeerd van rij 2 tot X. Hoofdpad breed genoeg voor kruiwagen. Waar is je waterpunt en waar is je gereedschap? Hoe makkelijk is het dus om alles heen en weer te sjouwen. Wat is je planning qua groentes? enkel zomer of 3-4 seizoenen productie? Voorzaaien in zaaitrays of direct in de grond? No-till en mulch of wil je 2 spa diep omspitten? (niet aan te raden eigenlijk trouwens). Mix van groentes per bed (3-5-7 vriendjes samen elkaar laten helpen) of 1 groente per bed en elk jaar/keer een andere groente in dat bed?
Hoeveel van je voedsel wil je er uit halen? Kan je inderdaad verbouwen wat je lust? Hoeveel groente eet je gezin/dag en hoeveel planten begint dus interessant te worden qua hoeveelheid werk?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:21

Lizz schreef:
Oh ik zie nu deze courgettes, weet ik gelijk wat hier in de tuin groeit :')
[ [url=m/3FY84V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had pompoen en courgette geplant. Beide deden het niet zo goed, tot we ineens deze joekel tegen kwamen. Wij gokten op pompoen.
Maar courgette dus, vraag me af of die nog eetbaar is.

Ja, kun je nog prima eten, ik heb vorig jaar ook 2 van zulke joekels (ca. 5 kg per stuk) gekregen. Wel even schillen en de zaadlijsten eruit halen. Als ze zo groot worden wordt de schil taai en de zaden groot en hard. Dat gaat ook niet zacht worden met koken, heb ik vorig jaar ervaren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:23

Weet iemand hier ook wat je met walnoten kunt doen?
Hier staat een grote walnotenboom in de tuin en ze beginnen nu naar beneden te vallen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:27

loriene schreef:
Weet iemand hier ook wat je met walnoten kunt doen?
Hier staat een grote walnotenboom in de tuin en ze beginnen nu naar beneden te vallen.

Sowieso snel rapen en drogen.
Anders kun je er niks meer mee :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:27

Meteen rapen 1-2x/dag anders gaan ze rotten. 1e keer alles wegvegen en enkel nieuwe rapen. Pellen (groene buitenkant er af) en drogen om op te eten/verkopen.