De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

I_Nicky_I

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:22

Phoe lastig zo'n appel allergie!

Hm ik hoop dat al mn plantjes het overleven en niet verzuipen met dit weer. Waar blijft de zon toch!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:11

Ik wil ook zon! En warmte! Het was net nog maar 14 graden in de kas.. vinden de plantjes niet heel fijn volgens mij, ze groeien een stuk langzamer ineens.
Wel staan de tomaten lekker in bloei en zijn hun tweede bloemtrosjes aan t maken. Ik blijf maar diefjes eraf plukken! En de citroenplant gaat enorm goed, die hangt vol nieuwe citroenen en nieuwe bloesem! En de andere boompjes gaan ook lekker :) er hangen al echte kleine zachte perzikjes aan de boom :)) en een hoop kersen en pruimen en appels.. En de aardbeien staan ook vol in bloei.. ook al een aantal uitlopers eraf moeten halen.. Alleen de prei wil niet zo. De gezaaide uien zijn al bijna een halve cm dik en staan al lekker hoog, maar de prei dat zijn net cocktailprikkers zo klein en smal.. En al in februari gezaaid.. Zou ik daar gewoon veel meer mest bij moeten gooien?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:10

jij had de citroen nog maar net gekocht toch?
ik wil ook een citroen na de verhuizing... las ergens iets over een meyer citroen oid, die schijnen zoeter te zijn ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:47

Ik heb em inderdaad pas geleden bij de Praxis gehaald :j
Die meyer citroen lijkt me ook wel wat! Maar ik gebruik citroenen vooral voor over de vis/vleesvervangers en in sausjes enzo, en dan mag ie wel lekker zuur zijn :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:49

Ik ben zo blij dat ik de glasplaten van mijn kapotte koelkast heb bewaard! Heb ze nu gebruikt om de tomaten te beschermen tegen de regen en wind. Heb er ook eentje tegen de blauwe bes gezet maar eigenlijk iets te laat. Hoop dat die het gaat overleven want heb maar 1 plantje...

Hier doet de prei het overigens ook voor geen meter; zijn net grassprieten :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:51

Sassy schreef:
Breghje schreef:
Sonja, bij onze eigen appelboer zag ik toevallig van de week appels liggen waarbij "allergievrij" stond. Ik kan wel eens voor je kijken als je wil welk ras het is?

Iemand schreef het hier eerder al maar werd overheen gelezen.
De Santana is een appel die wel verdragen wordt door mensen met een allergie.
@Sonja, als je nog een poging durft te wagen zou ik voor dit ras gaan, echt!
Er zijn ook wel kwekers waar je daar appels per kilo van kunt kopen, en de boom is ook wel te bestellen. In een supermarkt ga je die waarschijnlijk wel niet vinden, helaas.

Kijk, nog een ras erbij, dan heb je er al twee. Het ras bij onze appelboer is Elise, ze verkopen er ook bomen van. Bij interesse pb voor naam en plaats enzo. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:56

Slim van die glasplaten! En blauwe bessen kunnen volgens mij wel wat hebben, toch?

Ben ik toch niet de enige met prei-problemen! Ik hoop dat ze uiteindelijk toch nog iets gaan doen!

Ik heb deze week eindelijk de druiven binnen gekregen :) ze staan nu in water, 12 uur lang, en daarna de grond in. Is wel het ideale weer ervoor nu, met al die regen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:17

Ik heb mijn 4kante meter kasje "gered" van de harde wind. Staat nu met een spanband vast aan een perenboompje en een hele dikke kei. :D Nou waait ie niet meer weg.

Begon prei niet met dunne sprietjes? Is lang geleden dat ik die in de tuin had.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:26

Niet normaal hoe hard het waait he! De folie van het kasje van mijn zusje is ook al foetsie.. Maar mijn kasjes staan nog. De grote staat vast aan twee weidepalen, en de kleine daar liggen een paar dikke keien op :)
Ik hoop dat jou kasje de wind ook overleeft! Hoop dat je perenboom sterk genoeg is :D

Prei begint idd met dunne sprietjes, maar na 3 maanden is ie nog steeds heel klein dus := ik had gehoop over een paar maanden al wat prei te kunnen oogsten, maar dat wordt toch lastig ben ik bang.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:29

Tussenstand in mijn groententuin:
komkommers +:)+
erwten +:)+ +:)+
pompoenen +:)+
sla :n
bietjes :):)
worteltjes :):)
artisjok :9 :9
prei >;)
ui +:)+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:30

Even een update over mijn zielige tomatenplantjes. Ik heb een paar dagen geleden als test ééntje overgezet in een plastic bekertje, daarbij alleen het bovenste stukje laten uitsteken boven de grond. Daarna heb ik er weer een bekertje opgezet waardoor je een soort minikasje krijgt. En hij leeft nog :+ Maargoed, nu moeten ze dan nog groeien...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:37

Laat eens zien, Moonfight?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:46

@ Pieteritus1: Hihi, mooi duidelijk zo hoe alles gaat! :)

Bij mij gaan de komkommers zo: -O- Ik ga maar twee nieuwe zaaien, heb nog twee zaadjes over, geloof dat alledrie de plantjes niets meer gaan doen, alle blaadjes weg, één heeft nog een soort van blad. De nieuwe tomaten gaan wel heel aardig, nog wel heel klein, maar lijken wel stevig. Mini-roma's heb ik niet meer, de twee plantjes die ik had zijn allebei verschrompeld, de blaadjes in eerste instantie... wel water gehad, maar denk te veel zon. Hoe doen jullie dat eenmaal uit de (kweek)kas? Ze moeten toch wel veel licht hebben.

De dahlia's gaan zo: *\%/* De Gitt's Perfection groeit ook goed nu, na eerst de indruk gegeven te hebben helemaal niks te gaan doen. De andere twee zijn al behoorlijk groot, gauw potten verven! Ook al bloemknoppen bij de Pretty Lucie!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:57

Dat is al positief Moonfight! Ik zaai trouwens nooit zo veel in een bakje.. Heb in formaat nasi bakje maar 8 tomatenzaadjes geplant, waarvan er 2 het nog doen. Heb het idee dat ze anders onderling te veel gaan vechten om eten en drinken dus dat je dan geen mooie plantjes krijgt :)

Mijn preitjes gaan wel hard. Heb ze wel heel laat gezaaid in mn binnenkasje. 19 april pas.. Maar heb echt al flinke sprieten staan :D De courgette die buiten staat is niet zo happy. gelukkig heb ik van de collega van mijn vriend 2 grotere courgetteplantjes gekregen, dus mochten deze het niet overleven heb ik nog backup.

Oh ik ben zo verliefd op mn doperwten plantjes. Ze klimmen met van die lieve kleine grijpsprietjes zo leuk omhoog goh nog even en ik ga tegen mn plantjes praten :') . Vind het echt geweldig om te zien hoe alles groeit. Mijn radijsjes komen ook al op en heb nu 3 bakken met little gems in de vensterbank staan en 1 bak buiten, maar die doe het niet zo goed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:11

Doperwtjes zijn echt heel leuk om te hebben, ze klimmen overal door en tegenaan en doen het super! Bij mij ook. Dit jaar gaan er heel veel erwtjes in de vriezer.

Oja, ik was mijn courgettes vergeten, die zijn ook +:)+ +:)+

Mocht iemand het leuk vinden, dan wil ik wel eens foto's plaatsen van mijn groententuin(tjes).

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:13

He verdorie, tomatenplantjes geknakt.
Stomme storm even snel er tussendoor..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:34

Gelukkig staat alles nog veilig boven.
Alleen de boontjes en courgette staan buiten, maar die lijken het prima te kunnen hebben.
En ze doen het er ook maar mee, worden ze hard van, ze zoeken het maar uit in dit rotweer.

Klimop gaat wel als een tierelier nu met al die regen.
Moet hem bijhouden zodat ie niet tegen de schuur van de buurman gaat, maar kan er niet tegenop snoeien nu.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:43

Stomme wind, grrrr!!

Net een framboos, aubergine en paprika plant gekocht. Eergisteren wat stekjes naar binnen gehaald.
De regen was prima, maar nu graag veel zon :P

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:11

Laat maar zien pieteritus! Hoeveel komt er ongeveer van 1 doperwt plantje af? Ik heb er 9 staan :=

CS de regen heeft hier ook een onkruid explosie veroorzaakt. Klimop gaat zo snel met veel regen...

Ik ben ook voor veel zon nu! Liefst ook met een graadje of 25.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:12

Net een vierkante meter moestuinbak gehaald en wat plantjes.
Heb verschillende kruiden, komkommer, augurk, vleestomaat, sla, broccoli, spruitjes en andijvie.
En morgen of maandag krijg ik nog wat zaadjes binnen en witte aardbeien en aardbei x framboos plantjes.
Ik heb nog 1 levend meloenplantje, en geen zaadjes meer, dus eigenlijk kan ik deze ook net zo goed weg doen maar dat vind ik ook zonde.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:07

Morgen (of iig als het niet regent) zal ik foto's maken van mijn tuintjes. Vorige week heb ik flink gewied, maar het onkruid groeit erg hard. Ik ga er strokorrels tussen strooien, zodat de beestjes niet meer goed kunnen kruipen, het onkruid geen kans krijgt om te kiemen en het vocht in de bodem te reguleren.
Vorig jaar niet gedaan, maar dit jaar heb ik zoveel 'tuin' dat ik dat wel eens kan proberen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:01

Ik heb seringensiroop gemaakt, niet eetbaar, wel drinkbaar :+

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:07

De wind ben ik ook wel zat!

Doperwtjes had ik vorig jaar een hoop van, maar het was zo veel werk, dat doppen, dat ik dit jaar nog geen nieuw doosje heb gekocht.. maar je kan ze ook nog in de zomer zaaien, dus misschien kan ik ze na de kolen nog ergens zaaien :) per plantje had ik denk ik een klein groenteblikje vol bonen, bij elkaar opgeteld. Maar het ligt er wel aan of je stok- of stamerwten hebt. Die van mij werden behoorlijk hoog.
Ik heb wel kapucijners dit jaar, en peultjes :)

Goh wat ziet die siroop er lekker uit! Smaakt het ook lekker?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:21

Uhm ik heb geen idee welk soort het is. Wordt ca 60cm hoog. En leuke bezigheidstherapie voor mn peuterpuber :P

Ik heb doperwtjes, stamslabonen, snijbonen en sugarsnaps. Dochter is gek op boontjes.

Ziet er goed uit antheman, wat zit er allemaal in en is het lekker? Ik heb 3 hele grote seringen staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:10

Leuke bezigheidstherapie is het zeker ja :D en zelf gedopte erwtjes en boontjes smaken natuurlijk veel lekkerder :D

Ik ga morgen eens kijken of er nog vlierbesbloesem de storm overleefd heeft, ik wil eens proberen of ik daar een lekkere wijn van kan maken :D