de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:02

Hier zijn ze al geoogst het was niet heel maar vorig jaar had ik 1 kleine dus nu best tevreden met 7 paprika's van 4 planten :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:59

Oké, dit wordt een vaste gast in de moestuin <3

Afbeelding

Gisteren terug gekomen van vakantie en degenen die voor de tuin hebben gezorgd hadden niet zoveel honger geloof ik. De grootste courgette is 4,5 kilo. Ik heb van 1 van de kleinere nu 3 liter soep gemaakt :')

Afbeelding

Verder nog een halve emmer tomaten en een bak aardbeien eraf gehaald *\o/*

absque_dubio

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:35

De eerste pepers zijn er klaar voor!
Afbeelding

Iemand tips voor deze beginneling. Ik zou ze graag willen inmaken zoals onderstaande supermarkt pepers :+ wij gebruiken deze namelijk veel.
Hoe kan ik dit het beste doen? Ik lees veel over inmaken in azijn, worden ze dan niet zuur?
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:51

Oef geen idee betreffende pepers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:56

Wat is de ingredientenlijst op die pot? Dan heb je een startpunt om een recept bij te zoeken.
Edit:
Kijk hier net naar de ingredienten voor tabasco : azijn, rode pepers, zout. En zuur is die zeker niet.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:07

Ik heb vorig jaar ook mijn pepers ingemaakt met azijn, wel waarschijnlijk een iets ander recept maar ging gewoon helemaal goed en ze waren super lekker! Ik had er nog suiker, ui en knoflook in gedaan (dit ongeveer gevolgd: https://www.instagram.com/p/CNFrPlQFvTK/)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:07

tamary schreef:
Wat is de ingredientenlijst op die pot? Dan heb je een startpunt om een recept bij te zoeken.
Edit:
Kijk hier net naar de ingredienten voor tabasco : azijn, rode pepers, zout. En zuur is die zeker niet.

Hele goede tip. :+
Op het potje staat inderdaad water, azijn, zout, ui poeder.

Lunameyza dankjewel! Ik ga denk ik morgen beginnen met oogsten en er wat van proberen te maken. :D op jouw filmpje zie je inderdaad welke pepers ik wil maken, dus ik ga dat eens ongeveer proberen!
Had jij ook appelazijn gebruikt, of een andere? Ik heb totaal geen verstand van azijn.
En heb je ze zo eraf geplukt en gelijk klaar gemaakt, of eerst een dag oid laten drogen?

Edit; ik heb hier een recept op Google gevonden. Potje is na openen alleen niet zo lang houdbaar. Dus even kijken hoe ik aan veel kleine potjes kom.
https://www.inmakenenwecken.nl/jalapenos-inmaken/

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:46

Ik had geen appelazijn, simpele azijn maar weet niet precies meer welke :+ Had ze er af geplukt en direct klaar gemaakt :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:58

Ik heb potjes besteld, dus als ze binnen zijn ga ik wat proberen. Bedankt voor het meedenken!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:58

Ik ben even heel erg trots op onze supermarkt zaadjes paprika.
Met het zaadje waar deze paprika uit gegroeid is, is de hele moestuin begonnen. Als grap had ik zaadjes gehaald uit een paprika die ik gekocht had, in een potje in de grond gestopt afgelopen winter al, en jawel en kwam een plantje uit, hij ging mega langzaam (zal ook wel t seizoen geweest zijn, het was meer als grap bedoeld dan dat we verwacht hadden dat het een paprikaplant zou worden) Maar na al die tijd, van baby zaadje tot vandaag, is dit het resultaat. Is het geen beauty <3

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:46

Prachtig!

Afgelopen weekend was ik weg. Dit was mijn oogst vandaag. Toch weer lekker. Helaas zijn de courgettes wel echt te groot om iets anders dan soep van te maken.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:01

Gisteren witte bonen in tomatensaus gemaakt en vandaag rode kool met appel + 2 potten met aardappel stukjes.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:41

Mooi Faelynn! En wat een grote ook. Mijn paprika's vallen wat tegen dit jaar.
Malenka Wat een oogst van een weekendje weg :D De courgettes zijn echt gigantisch. De appels ben ik jaloers op, onze fruitbomen zijn allemaal leeggehaald door kraaien. 1 boom hebben we uiteindelijk nog een net om heen gedaan maar ook daar pikken ze door heen.

Ik kom echt om in de tomaten, maar gelukkig vrienden en familie die er ook gelukkig van worden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:48

Trouwens, zijn er misschien mensen die het leuk vinden om onderling wat zaden uit te wisselen voor volgend jaar?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:05

Ik ga vanavond een grote pan spaghettisaus maken van tomaat, prei, knoflook, wortel, courgette en kruiden uit de tuin

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:47

Mjetterd,
Dit is nog maar het eerste deel van de appels. Als het goed is kunnen we oogsten tot in oktober. :o Gisteren heb ik ook nog peren geoogst.

Het is wel interessant. Telkens als ik wespen bij een boom zie weet ik dat ik daar moet gaan oogsten. Dan hebben zij net 1 appel aangegeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:09

Heb hele jaar door wespen overal in de moestuin. :=

Vooral op de pruimen bomen met bladluis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:22

Wespen? Bah.

Dit jaar enorm veel lekkere zoete druiven. Ook is mijn eerst witte kool gelukt. Verder lijkt ook de savoie kool te lukken. Wel wat vraat, maar wel eetbaar voor mensen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:48

Heb gisteren een liter rode druiven sap gemaakt. Vandaag met de roze druiven aan de slag. En dan komen de witte druiven nog, maar moet even luchtdruk in de gaten houden komende dagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:02

Luchtdruk? hoezo dat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:53

Dan kan je beter niet wecken. Je heb risico dat je potten niet goed vacuüm gaan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:58

Bij de Lidl kun je nu sparen voor bewaar bakjes die je vacuüm kan trekken. Is dat iets voor bijvoorbeeld het bewaren van courgette in de vriezer?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:49

Wat is jullie ervaring met zelfgemaakte pastasaus in potten bewaren?
Ik wil het eigenlijk niet allemaal in de vriezer doen maar gewoon in potten, zoals bijvoorbeeld jam. Kan dat ook?
En dan gewoon puur de saus. Dus zonder gehakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:53

Ik hielt het niet goed zonder wecken. Heb het zo eerst geprobeerd, maar vaak toch na 3/4 maanden schimmel erin.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:56

Mijn planten lijken allemaal te gaan schimmelen... het begon met de courgette plant die wit uit sloeg en nu ook mijn pompoen... courgettes heb ik zat gehad maar ik heb 1 hele grote pompoen die ik graag mooi wil kinnen oogsten. Iemand een tip wat ik nog kan doen?