Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:45

8nnemiek schreef:
Je kan altijd wat vit. B12 bijslikken, gewoon 100% van de adh. Verder krijg je alles binnen als je gevarieerd eet, dus oa fruit, groente, peulvruchten, zaden, pitten en noten.

Ik heb vandaag de rookworst geproefd :D
Niet helemaal wat ik ervan verwacht had helaas, maar misschien is mijn herinnering aan de smaak van de Hema worst toch een beetje vervaagd over de jaren :+ Ik had hem wat sappiger, zouter en sterker van smaak verwacht. En het zeewier velletje bleef steeds overal aan plakken behalve aan de worst :))
Ik vind die van de AH lekkerder, al is deze ook niet vies ofzo.

Heb hem net samen met een zak boerenkool gehaald. Was helemaal blij dat ze hem hadden bij de AH, nu maar hopen dat het niet tegen valt := .

Sintara

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:59

oooh ik hoop dat ze hem bij ons ook krijgen! Ik ben gek op rookworst. Vooral met eigengemaakte appelmoes *\o/*

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:27

Om nog even terug te komen op de vitamine vraag, ik slik zo nu en dan Holland & Barrett Vegetarische Multivitaminen & Mineralen. Vooral op dagen als ik niet echt gevarieerd heb gegeten of een slechte hap haal (patat oid) :)
Die is speciaal samengesteld voor vegetariërs en veganisten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:36

J0anieke schreef:
Om nog even terug te komen op de vitamine vraag, ik slik zo nu en dan Holland & Barrett Vegetarische Multivitaminen & Mineralen. Vooral op dagen als ik niet echt gevarieerd heb gegeten of een slechte hap haal (patat oid) :)

Dat klinkt goed! Ga ik zeker naar kijken. Maar je slikt dus niet elke dag?

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:55

Is die rookworst vegan?

Vleesvervangers bevatten soms veel zout, heb ik altijd begrepen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:11

Ja de rookworst is vegan. Maar moet helaas meegaan met de mening van 8nnemiek, hij viel ons ook tegen. Volgende keer maar weer een gehacktbal bij de stamppot.

Edit: worst is wel geslaagd in de herkansing op een broodje :') .

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:25

Vleesvervangers bevatten juist veel vitamines/ andere voedingsstoffen die extra zijn toegevoegd om het een goede vervanging te laten zijn.
Daarnaast zijn echt niet zo ongezond hoor. Wel veel zout, maar als je daarbuiten niet teveel zout bij je eten gooit, kan het prima.
Mocht je toch minder vleesvervangers eten, Kun je eens kijken naar zelf maken. Seitan is super simpel en kan je op allerlei manieren en met allerlei smaken maken. Of bonen-/groenteburger.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:59

Zelfs het zout valt heel erg mee. Vleesvervangers worden vaak als 'ongezond' bestempeld tov vlees omdat we geneigd zijn de bewerkte vleesvervangers te vergelijken met onbewerkt vlees. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Als je bijvoorbeeld de rookworst van dvs vergelijkt met de rookworst van Unox, dan zie je dat die van dvs zelfs wat minder zout bevat. Ik heb eerder in dit topic al eens wat andere producten ook met elkaar vergeleken. Vleesvervangers kwamen daar qua voedingswaarden helemaal niet slechter uit dan vlees.

Dat staat natuurlijk los van de discussie of je überhaupt bewerkt voedsel wil eten, maar stellen dat vleesvervangers ongezond zijn is een beetje overdreven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:07

Bonna schreef:
Zelfs het zout valt heel erg mee. Vleesvervangers worden vaak als 'ongezond' bestempeld tov vlees omdat we geneigd zijn de bewerkte vleesvervangers te vergelijken met onbewerkt vlees. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Als je bijvoorbeeld de rookworst van dvs vergelijkt met de rookworst van Unox, dan zie je dat die van dvs zelfs wat minder zout bevat. Ik heb eerder in dit topic al eens wat andere producten ook met elkaar vergeleken. Vleesvervangers kwamen daar qua voedingswaarden helemaal niet slechter uit dan vlees.

Dat staat natuurlijk los van de discussie of je überhaupt bewerkt voedsel wil eten, maar stellen dat vleesvervangers ongezond zijn is een beetje overdreven.

*\o/* *\o/* goed verwoord

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:58

Amber_anne schreef:
J0anieke schreef:

Dat klinkt goed! Ga ik zeker naar kijken. Maar je slikt dus niet elke dag?

Nee, eigenlijk ook omdat ik het heel vaak vergeet, behalve op slechte eetdagen :') En zoals hier al wordt gezegd bevatten vleesvervangers ook vitamines en mineralen waarvan je als je vegetarisch eet te korten van kunt krijgen. Ik eet ook regelmatig vleesvervangers, dan vind ik het onnodig om dan nog weer extra die multivitamine te slikken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:28

Vegan cupcakes! Er valt niet tegen het bakken aan te eten :')

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 01:24

Ziet er lekker uit!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:30

Ik heb de pillen voor vegetariërs aangeschaft, kan geen kwaad in deze winter maanden

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:00

Ik slik die dagelijks van H&B, vorige maand bloed laten prikken en alles was perfect in orde. Had alleen wat weinig B1, die zat aan de onderkant van wat mag, dus let daar nu iets beter op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:51

Ik krijg opeens zoete trek Eline! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:55

Wat leuk, een topic over dit onderwerp!

Ik beb zelf zo'n anderhalf jaar geleden begonnen met plantaardig eten. Maar eerlijk gezegd ook alleen eten hoor. En verzorggingsproducten let ik ook zoveel mogelijk op dat het dierproefvrij is.

Maar ik moet wel toegeven dat het zadel en hoofdstel van mijn paard nog wel van leer zijn

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:00

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:38

Vanaf vandaag verkrijgbaar volgens het artikel

Citaat:
De rookworst ligt vandaag in de supermarkten, samen met tomaten- en groentesoep met vegetarische balletjes. Later volgen veel meer vleesvervangers met als belangrijkste blikvanger knakworstjes. ,,Die zijn op veel kinderfeestjes in trek, voor ons een belangrijke categorie."

Hij is niet vegan trouwens (ei van 2 sterren beter leven kippen)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 01-10-18 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 18:38

Oh wat goed, ik ben heel benieuwd :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:11

Die gaan we ook proberen, hopelijk hebben ze hem snel bij de supers in de buurt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:24

Citaat:
Unox' vegetarische rookworst is trouwens niet 100 procent zonder dierlijke bestanddelen. Er zitten ook eiwitten van scharreleieren in. ,,Een veganistische rookworst was mooi geweest, maar is geen doel op zich", zegt Sleddering. ,,Het moest vooral de smakelijkste rookworst worden. Dat lukte uiteindelijk het best met hulp van eieren." Ze komen overigens van beterleven-kippen met twee sterren, stelt Unox.

Wel een beetje raar hoor 8)7 Waarom niet een doel op zich? Waarom een deel van de markt uitsluiten? Of zouden ze hem op termijn vegan willen maken? Ik vind het maar raar :=

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:36

Magrathea schreef:
Citaat:
Unox' vegetarische rookworst is trouwens niet 100 procent zonder dierlijke bestanddelen. Er zitten ook eiwitten van scharreleieren in. ,,Een veganistische rookworst was mooi geweest, maar is geen doel op zich", zegt Sleddering. ,,Het moest vooral de smakelijkste rookworst worden. Dat lukte uiteindelijk het best met hulp van eieren." Ze komen overigens van beterleven-kippen met twee sterren, stelt Unox.

Wel een beetje raar hoor 8)7 Waarom niet een doel op zich? Waarom een deel van de markt uitsluiten? Of zouden ze hem op termijn vegan willen maken? Ik vind het maar raar :=

Ik snap je punt maar misschien is het zo iets toegankelijker? Veel mensen zijn nog bang voor het woordje vegan :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:58

Lijkt mij ook niet dat iemand die vegetarisch eet iets dat vegan is laat staan, dus hun redenatie klopt al niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:32

Sharani schreef:
Lijkt mij ook niet dat iemand die vegetarisch eet iets dat vegan is laat staan, dus hun redenatie klopt al niet.

Ach, ik snap wel dat vegan het beste is, ik eet ook vegan maar dit is wel alweer een stap in de goede richting :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:42

Dat zeker, in mijn gezin wordt rookworst door mijn man en oudste zoon zo gemist dat ze soms een echte aten. Als deze bevalt is dat al een verbetering ook al zit er ei in.