De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:22

Pieteritus1 schreef:
Mijn experiment met de pompoenen en het rotte pak hooi lijkt super te werken.
In het rotte pak hooi (naast de mesthoop) heb ik gaatjes gemaakt en daar mijn net gekiemde pompoenplantjes in gezet. Ze houden van vocht en het rottingsproces en hoop dat ze groot en vol worden.

Wat een briljant idee! Ik wilde de pompoenen op de mestbult zetten, en heb nog een rot pak hooi er naast liggen waarbij ik twijfelde of ik die op de bult mest zou gooien of juist niet. Nu kan ik dus 2 plekken uitproberen *\o/*

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:25

_CS_ schreef:
Ik heb dit jaar voor het eerst knolselderij, maar hoorde dat slakken gek zijn op het blad, klopt dit en iemand ervaring mee?

Knolselderij heeft bij mijn schoonvader amper vraat, dus volgens mij vind het vraatspul dat niet zo heel lekker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:25

Ik heb m'n mestvaalt ook in gedachten gehad, maar het toch maar niet gedaan. Ik vond het idee om pompoenen op pure oliebol te kweken toch wat, eh, apart. :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:28

je wil niet weten hoeveel oliebol er over de moestuin is gegaan :D

Sonja, bij een collega werkt het om de appel te schillen, en die heeft ook last bij peren. Misschien ook nog een idee voor straks?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:32

geen idee, ga over een maand of twee eens een poging wagen , zal eerst een stukje zonder schil proberen
als ik dat overleef , een stukje met schil... we gaan het zien ...
voorlopig ben ik even klaar met appel, ben een hele nuchtere tinus, maar deze wil ik liever niet in de herhaling hebben , merk dat ik er nu nog een beetje vervelend van ben , niet lichamelijk, maar meer psychisch als in "holy oliebol, das echt naar en dat kan best wel mis gaan als dat iets heftiger word qua reactie"
appels are evil I tell you >;)

maar de appels gaan gewoon mee verhuizen hoor, ik voer ze wel aan het vriendje en tegen die tijd staat paard lief ook weer in de buurt , dus dan heb ik daar ook vast wel een gewillig slachtoffer aan ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:37

Maar had je nooit eerder een appel gegeten dan? :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:48

heel mijn leven, maar een allergie is juist iets dat gewoon opeens op kan komen zetten, ze ontstaan meestal gewoon op dingen die je juist al lang gebruikt, niet op dingen die je voor het eerst tegen komt.
dus langdurige/herhaalde blootstelling

appels eet ik dus al mijn hele leven, maar ik heb ook hooikoorts (ook pas na mijn 14de ontstaan) en blijkbaar lijkt iets in appels, op een van de pollen(dacht berken pollen) waar ik allergisch voor ben, dus nu dacht mijn afweersysteem bij het binnen krijgen van die stof "argh, attack, attack, it's evil" en ging in nucleaire oorlog modus :=
doordat het nu dus boom pollen festijn is , was die appel net even de druppel...dikke kans dat ik buiten de extreme pollen periodes wel tegen appel zou kunnen, maar op dit moment zou appel eten tot een halve shock kunnen leiden als ik naar die reactie van zondag kijk...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:05

Moonfight schreef:
Maar dan gebeurt dit:
[ Afbeelding ]

Misschien doe ik wel iets verkeerd met overzetten oid :+
En de paprika? Ook over? Of nog even laten staan?

Ik woon bij je in de buurt.
Heb sterke biologische tomaten planten teveel..
Je mag er zo 5 komen halen!

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 01:17

Klinkt niet fijn Sonja.
Gaat het dan echt om puur appel of ook appelsap, appelmoes, frisdrank met appel ed?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:27

Hannanas schreef:
Moonfight schreef:
Maar dan gebeurt dit:
[ Afbeelding ]

Misschien doe ik wel iets verkeerd met overzetten oid :+
En de paprika? Ook over? Of nog even laten staan?

Ik woon bij je in de buurt.
Heb sterke biologische tomaten planten teveel..
Je mag er zo 5 komen halen!

Ik ben nu poging twee aan het doen wat betreft overzetten, maar als dat niet lukt dan is dat misschien wel een idee :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:25

Annelies, ik had nu reactie op appelsap "van't land" van appelsientje,
heb ze een mailtje gestuurd met een vraag over verhitting bij de productie, want op sap een reactie krijgen is ietwat apart , normaal gezien is sap en moes etc wel te doen voor mensen met een allergie omdat het verhit is geweest en de eiwit structuur van de appel stuk is gekookt...
maar er zit buiten troebel sap alleen vit c in voor de houdbaarheid, dus kan het eigenlijk alleen van de appel komen

voor de liefhebbers omgeving almkerk, ik heb nog wel ene paar tomaten, paprika's en pepers over geloof ik .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:11

Sonja, bij onze eigen appelboer zag ik toevallig van de week appels liggen waarbij "allergievrij" stond. Ik kan wel eens voor je kijken als je wil welk ras het is?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:45

ik weet dat er sowieso twee zijn die door de meeste mensen met allergie wel worden verdragen , als je er weer eens langs komt ben ik wel benieuwd voor als ik straks weer eens mag testen(over een maand of twee)
dan kan ik voor de zekerheid een allergie vriendelijke testen... mocht ik er dan weer op reageren ben ik er klaar mee := dichttrekkende luchtpijpen zijn niet grappig :+
maar mocht ik wel tegen allergie vriendelijke appels kunnen, kan ik eens kijken naar een boompje van die soorten :j want vind het wel leuk, appelboompjes in de tuin.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:10

Komt goed, ik kom er elke week, dus moet lukken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:20

Pompoenen wel met een klontje grond in het hooi zetten, dan slaan ze beter aan.
Appelallergie lijkt me erg lastig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:13

valt mee, hoop ik :+ we gaan het merken de komende tijd :)
wel een hele makkelijke motivatie om van de meeste sapjes af te blijven (veel gemengde sappen zoals roosvicee multi vit bevatten allemaal appelsap, en ik mijd het voorlopig allemaal maar gewoon)
en gewoon water te pakken
en een hele goede reden om straks allerlei fruitsoorten in de tuin te gaan zetten na het verhuizen..
blauwe bessen, frambozen , bramen, kiwibessen , passievruchten, allerhande ander zachtfruit
en ook maar wat citrusvruchten in huis halen,
ik krijg de tuin wel vol hoor :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:31

Tadaa! Mijn rotte pak hooi met pompoentjes:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:33

Wat grappig zeg, dat dat gewoon daar in groeit!
Ik heb wel een watermeloen op de composthoop gezet. Die staat daar lekker warm en heeft iig genoeg te eten, alleen moet ik de conposthoop wel ook af en toe water geven want die was enorm droog! Doen jullie dat ook?
Vriendlief had afgelopen weekend een kruiwagen vol gehakselde takken erop gegooid.. ik zeg, je hebt toch niks op mijn watermeloen gegooid he? ..'he? Welke watermeloen' >;) :roll: mannen.. Maar t plantje leeft nog!

Goh zo'n appelallergie lijkt me lastig zeg! Ik had er nog nooit van gehoord. Nu drink ik niet veel appelsap, maar ik ben wel gék op zelfgemaakte appeltaart :9

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:57

Hallo dames! :D

Kan iemand mij vertellen of ik de lange slierten die aan mijn komkommerplant groeien eraf moet halen? :D

Ik heb het al opgezocht op Google, maar krijg daar alleen maar recepten, haha!

Komkommer staat hier helemaal vol met bloemen. Heb ook al een klein vruchtje. Hij staat nog wel binnen, dus ben benieuwd hoe het kan. Is komkommer zelf bestuivend? :?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:02

Ik liet die slierten altijd zitten.

Ik heb mijn dille maar uit de tuin gehaald, werd goed aangevallen door die k -:(- t slakken. Hoop dat die nog weer goed uitloopt. Heb hem nu maar binnen staan, buiten is mij te gevaarlijk. Zelfs koper hielt de slakken niet tegen _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:28

Aikon volgens mij heb jij slakken die recent zijn tegen zo'n beetje alles.
Dat maakt het er niet leuker op.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:40

Wil je ze hebben? O:) Verstuur ze gratis :j

Tuinieren word er zo niet leuk op :n Buren hebben er geen last van dus doen ze er niks aan, en daar komen ze wel weg -:(- HET middel tegen slakken moet ik hier nog tegen komen -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:03

Breghje schreef:
Sonja, bij onze eigen appelboer zag ik toevallig van de week appels liggen waarbij "allergievrij" stond. Ik kan wel eens voor je kijken als je wil welk ras het is?

Iemand schreef het hier eerder al maar werd overheen gelezen.
De Santana is een appel die wel verdragen wordt door mensen met een allergie.
@Sonja, als je nog een poging durft te wagen zou ik voor dit ras gaan, echt!
Er zijn ook wel kwekers waar je daar appels per kilo van kunt kopen, en de boom is ook wel te bestellen. In een supermarkt ga je die waarschijnlijk wel niet vinden, helaas.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:12

aikon schreef:
Wil je ze hebben? O:) Verstuur ze gratis :j

Tuinieren word er zo niet leuk op :n Buren hebben er geen last van dus doen ze er niks aan, en daar komen ze wel weg -:(- HET middel tegen slakken moet ik hier nog tegen komen -O-

De slakken in mijn tuin zijn ook een soort superslakken, dus I hear ya. Koperdraad , cacaodoppen en schelpen hielpen niet. Lavendel planten (daar houden slakken niet van) zorgde er alleen maar voor dat ze linea recta naar de worteltjes gingen _-:( Dus ik heb steviger maatregelen genomen en een randje slakkenkorrels rondom de aantrekkelijkste bak gestrooid. Ik kon de volgende ochtend 50 slakken weghalen. Slakkenkorrels weer netjes opgeruimd (het is niet de bedoeling dat de vogels ervan eten) en tot nu toe lijk ik het weer allemaal onder controle te hebben :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:32

De santana is wel degelijk in supermarkten te krijgen! Vooral AH! Mijn stiefmoeder haalt ze daar altijd vandaan!