De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:51

Zo; gisteren flink hard gewerkt dus nu: spierpijn :+ . Mijn dakterras bakken waren halfvol met aarde dus moest van beneden iedere keer emmers naar boven sjouwen om alles aan te vullen. Resultaat mag er wezen! Alleen een beetje jammer dat mijn vriend de slang van de irrigatie heeft geraakt tijdens het slopen van de beukenhaagjes. Wilde de boel vandaag aanzetten maar het leek wel een waterpretpark :D . Ik heb iig een rijtje sla, little gem, prei, veul tomaten in alle soorten, sugar snaps, komkommers, courgette en pompoen in de grond! Mijn stok en stambonen moeten nog even maar verwacht dat die ook ergens deze week kunnen omdat ze al in mijn minikasje buiten staan. Pepers heb ik binnen in een grote pot, die redden het buiten denk ik niet en mijn kleine kasje is te laag... Heb al helemaal zin in het groei seizoen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:01

branka16 schreef:
Mijn vriend heeft vandaag een stuk tuin omgespit voor mij <3
Nu heb ik daar bloemkool, broccoli, sla, zomerprei, mais, snijbiet en maggieplant in gezet *\o/*
Een een rand cacao doppen gestrooid als een soort omheining tegen slakken haha :Y)
Zal morgen eens een foto maken :j

Heb je er wel wat overheen tegen koolvliegen?

De kool kan hier volgende week de grond in. Eerst nog even een bak maken en dan is het hopelijk veilig voor de koolvliegen.

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:26

Eh nee?
Hoe moet dat en waar haal ik et? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:21

Ik ga morgen keihard aan het werk in de tuin, als ik niet wordt gebeld dat ik moet werken tenminste.
Hopelijk is het mooi weer en blijft de telefoon uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:07

branka16 schreef:
Eh nee?

Ik maak het met Ikea vitrage, het gaat er om dat de vlinders er niet bij kunnen. Anders heb je kans dat ze kool aantasten.
Hoorde een paar maanden geleden iemand die 'wormen' in de spruitjes had, toen ik voor m'n groentetuin ging googlen kwam ik er achter dat dat waarschijnlijk larve van een koolvlinder geweest zijn.. En die kan je dus in alle koolsoorten terug vinden volgens mij.
Ik maak daarom een hogere bak met die vitrage er overheen zodat ze er niet bij kunnen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:18

Ik ga de oude vitrages ook maar onder de hoge druk leggen om over de kolen te doen. (En de aardbeien grrrr rot rupsen)
Er zitten trouwens grijze kevers in mijn rabarber.. eten die dingen ook blad? Nog steeds geen slakken gezien maar de bladeren worden steeds kleiner :=

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:30

Ik weet niet wie het vroeg, maar ik heb een echte kas en niet 1 van plastic. Vrees dat die hier echt weg waait.

Afharden doe ik wel. Heb vandaag mijn augurken in de grond gezet na een week afharden. Er zitten al knoppen in dus ik wilde niet lang meer wachten..

Maartens moestuin vind ik geweldig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:28

Ik kreeg hier de tip om flink wat brandnetels te plukken en ze 2 weken in een bak met water te laten weken. Gaat vervolgens enorm meuren maar dit water kun je dan weer over je groenten heen sproeien om de vliegen weg te houden.
Koolvlieg is een vlieg en geen vlinder :) , de vlieg legt eitjes onder aan de steel waar dan rupsjes uitkomen die de hele steel door vreten.
Het koolwitje is wel een vlinder en legt ook graag eitjes op kool soortige planten maar ik weet niet of het brandnetel nat ook helpt tegen het koolwitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:43

OsMo schreef:
Ik kreeg hier de tip om flink wat brandnetels te plukken en ze 2 weken in een bak met water te laten weken. Gaat vervolgens enorm meuren maar dit water kun je dan weer over je groenten heen sproeien om de vliegen weg te houden.
Koolvlieg is een vlieg en geen vlinder :) , de vlieg legt eitjes onder aan de steel waar dan rupsjes uitkomen die de hele steel door vreten.
Het koolwitje is wel een vlinder en legt ook graag eitjes op kool soortige planten maar ik weet niet of het brandnetel nat ook helpt tegen het koolwitje.

Ik las op de sites over een koolvlinder, dacht echt dat dat een vlinder was :+
Weer wat geleerd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:29

Hier ook vitrage over de kolen.
Heb er weerszijden een tunnel ingenaaid, pvc buis erdoor, buigen en in de grond drukken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:58

ik was hartstikke blij met mijn twee appelboompjes, dat ze zo goed aangeslagen zijn...
guess what...ik ben allergisch voor appels :roll:
moet vriendje maar flink appels eten als die bomen ooit nog eens oogst geven :+ (zijn echte mini's nog van de aldi van vorig jaar ;) )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:16

Als je allergisch bent voor appels helpt het vaak om deze te verwarmen in de magnetron of door te stoven (bij appelmoes)! Mijn stiefmoeder heeft ook een appel allergie! Tevens kan je wel Santana appels eten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:40

Allergisch voor appels? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

dees_daan schreef:
branka16 schreef:
Eh nee?

Ik maak het met Ikea vitrage, het gaat er om dat de vlinders er niet bij kunnen. Anders heb je kans dat ze kool aantasten.
Hoorde een paar maanden geleden iemand die 'wormen' in de spruitjes had, toen ik voor m'n groentetuin ging googlen kwam ik er achter dat dat waarschijnlijk larve van een koolvlinder geweest zijn.. En die kan je dus in alle koolsoorten terug vinden volgens mij.
Ik maak daarom een hogere bak met die vitrage er overheen zodat ze er niet bij kunnen.

Boerenkool dan ook?
Dat heb ik 2 jaar terug in de tuin gehad en werd compleet opgevreten, op een gegeven moment ving ik 2x daags de rupsen weg, maar een paar uur later zat er weer zoveel.
Dus wat mij betreft geen kool meer zonder bescherming.

Edit; dat waren gewoon rupsen van koolwitjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:43

het stomme is, ik had een reactie op appelsap uit fles van appelsientje, daar zit troebel sap in en vit c voor de houdbaarheid, maar sap is vaak verhit geweest tijdens de productie , dus tis weer en typisch gevalletje "ja tuurlijk , zoiets heb jij weer " lol.
ik heb flink hooikoorts, momenteel ook echt last van alle bomen die in bloei staan, dus die reactie is waarschijnlijk soort van overload geweest van het systeem, afweer is al op hol door bomen, en appel lijkt schijnbaar op hetgeen waar ik allergisch voor ben van bepaalde bomen(zoals berk)

de komende twee maanden blijf ik dus sowieso bij appels uit de buurt, rauw of verwerkt, ik neem de gok even niet :n
na die twee maanden zijn de bomen als het goed is ook allemaal wel uitgebloeid en kunnen we weer eens iets proberen :)
(reactie was mij ook iets te heftig om nu al te gaan experimenteren, mijn luchtpijp sloeg nog net niet helemaal dicht zeg maar := )

kool idd onder vitrage, boerenkool ook, ik had vorig jaar de gok genomen, ik heb nog nooit zoveel rupsen in een tuin gezien als er bij mij op de kool en de spruiten zat...en de broccoli was ook een slagveld :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:55

Ja dat had ik dus ook.
Maar dat geld voor alles wat kool is? Dus ook chinese, spruitjes, bloemkool, broccoli, rode kool en weet ik wat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:16

ik zeg ja, voor de zekerigheid
ik had vorig jaar hele kolonies rupsen in de broccoli, spruiten was helemaal een drama en de boerenkool heb ik zelf niet eens van kunnen eten :+
makkelijkste is gewoon elektrabuis kopen , in de grond steken zoals een tunnelkas en dan een ikea vitrage van 3 euro er over heen trekken

de rode kool had nergens last van, maar dat kwam omdat de spruiten daar overheen groeiden denk ik

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:46

Hier vorig jaar begonnen met moestuinieren, en dat ging bij de kolen al mis!
Kon het nog wel eten, nadat ik ze tijdig geoogst had en de niet aangetaste delen nog kon gebruiken.

Ik heb dit jaar voor het eerst knolselderij, maar hoorde dat slakken gek zijn op het blad, klopt dit en iemand ervaring hiermee?

En vorig jaar heb ik ook nog wat vaste planten in de moestuinborder gedaan, omdat ik weer eens geen afstand kan doen van planten (zielig toch?), maar ik moet toch afstand gaan nemen, want ik kom om in de planten, en wil mijn moestuinborder echt houden voor eetbaar spul.
En in mijn vaste planten border heb ik echt geen plek meer.
* Zucht*

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:53

zo ik heb ook weer zaden gescoord via mp rucola en basilcum
als er nog meer mensen zijn die zaden van groente en kruiden over hebben en gratis willen weg geven erg graag :D

met mijn plantjes gaat het erg goed heb alleen heel veel radijs

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:04

Bij mij groeit alles (inclusief de kolen) als kool!

Maartens Moestuin is superleerzaam om te kijken, hij knakte de binnenste bladeren van de kolen over het jonge kooltje heen, tegen de beestjes. Ga ik ook maar eens doen.
Vanavond heerlijke regen, dat vinden de planten fijn!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:09

Ik ken een meisje die allergisch is voor de rode kleurstof in sommige appels, die kan dus alleen maar groene appels eten zoals de granny smith :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:27

Het knakken van de bladeren is niet tegen de beestjes, maar tegen zonlicht. Daardoor verkleuren bloemkolen namelijk ;)
Inderdaad heerlijk die regen even! Was hard nodig.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:47

Mijn kolen groeien voor geen meter.... Vorig jaar echt super snel maar nu begint ie eindelijk iets te groeien, iemand nog tips? :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:00

Eindelijk zaad gevonden van gele knolletjes (ok wel mei knolletjes genoemd) De hoeveelheid zaad is voor MAAR 15 m2 :wow: _O- Heb maar een halve vierkante meter over om te planten :=

Ik heb inmiddels ook moeras munt, dat ruikt lekker <3
Gister dus nog knolletjes gezaaid en boerenkool. Ik heb nooit veel last van rupsen in kolen :? Toch best wat koolwitjes in de tuin. En ik heb rode plant uitjes geplant. Vind ik lekkerder dan de witte.
En ik heb wat bonen voor geweekt en de grond in gestopt. Meer voor de bloemetjes dan voor de bonen zelf. Heb geen ruimte meer voor grote hoeveelheid bonen -O- Tuin is te klein.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:01

Oeh, lastig een appelallergie! Waar krijg je last van bij het eten?

Hier hele donkere wolken en fikse wind. Had nog van die glazen platen van mijn vorige koelkast. Die heb ik voor de tomaten gezet zodat ze wel iets beschut staan. Hopelijk vergeet ik ze morgen niet voor ik ga werken want anders verbranden ze in het zonnetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:06

Mijn aardbeien gaan als kool , ik twijfel of ik ze in de volle grond zet...