Ik zag ook allerlei geurgeraniums bij het tuincentrum, die naar rozen rook vond ik wel lekker ruiken. Verder vond ik veel van die planten stinken haha! Hmmm, misschien koop ik die naar rozen geurende nog wel, heb ik voor het eerst een echte geranium (pelargonium)... Ooievaarsbek (tuingeranium) heb ik sowieso al veel.
Misschien doe ik wel iets verkeerd met overzetten oid En de paprika? Ook over? Of nog even laten staan?
Als ik die over pot, dan stop ik hem helemaal onder de grond. Halve cm stengel en blaadjes zijn boven de grond. Dan kan ie opnieuw steviger groeien. Nu is hij topzwaar.
hielkebro
Geplaatst: 04-05-14 21:12
Sonja_vR schreef:
ligt er idd erg aan wat voor plant het is, citroen melisse?
Ja ! , was de naam kwijt.
Antheman
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-14 21:42
hielkebro schreef:
Sonja_vR schreef:
ligt er idd erg aan wat voor plant het is, citroen melisse?
Ja ! , was de naam kwijt.
En daar moest je van kokken? Ik drink dit elke dag! Vers uit de tuin, meestal met brandnetel erbij. Ik vind t heerlijk!
trisca
Geplaatst: 04-05-14 21:54
hoi meiden.
Wat zag ik een mooie kas voorbij komen 8nnemiek! Ik heb een kas van 3 bij 3 meter. Heb alleen al een tijdje geen foto's meer geupload en werd een beetje gek van mijnalbum Kan wel een leuke site delen waar ik zaden weg heb. Ze hebben leuke en aparte zaden en verkopen ze in kleinere hoeveelheden. Daardoor blijven ze erg betaalbaar en blijf je niet zitten met veel zaad. Vaak is de kiemkracht er dan toch deels af, dus ik vind het super:
Daar heb ik volgens mij mijn peter pepers vandaan fijne site! Maar ik vind het nooit zo erg om veel zaad te hebben. Dan zaai ik wat extra voor als er iets niet goed kiemt, of ik ruil het zaad gewoon heb al een hoop leuke dingen geruild!
Mooie maat kas heb je! Ook eentje van plastic, of heb je zo'n mooie 'echte' kas?
steeffie
Geplaatst: 05-05-14 15:13
Jullie gaan hard!
Mooie kas 8nnemiek.. en beter teveel tomaten dan te weinig toch
moonfight, ik zou ze eigenlijk wel al verspenen en dan helemaal tot de eerste blaadjes in de grond zetten.. en dan op een zo licht mogelijke plek! Ik denk dat ze nu ook zo lang worden omdat ze met zoveel staan dat is elkaar in de weg zitten kwa licht. Volgens mij kan je normaal het beste wachten tot ze twee echte blaadjes (dus niet de kiemblaadjes) hebben met verspenen, maar ze staan er nu niet echt lekker bij.. Ik had het ook met basilicum waarbij ik iets te enthousiast zaadjes gestrooid had, aangezien van alles wat ik daarvoor gezaaid had maar erg weinig was opgekomen, toen stond inene het hele bakje vol.. oeps Heb ze afgelopen week verspeend, toen hadden ze ook alleen kiemblaadjes en die doen het nu super
Leuke site Trisca!
Hoe doen jullie het met afharden? Ik heb vandaag alles wat nog binnen stond (op de paprika/peper na) buiten gezet, ik ben van plan om dat een paar dagen te doen maar dan zou het wel fijn zijn als ze dan gewoon s'nachts ook buiten kunnen scheelt weer heen en weer gesleep.
ik heb vorige week alle tomaten omgepot en in de kas gezet , van de week gaan alle pepers en paprika's het zelfde lot tegemoet, tegen de tijd dat we verhuizen gaan ze collectief buiten wonen, ze doen het er maar mee
Bij mij gaat basilicum in een pot binnen altijd dood. Tegenwoordig haal ik het gewoon in de winkel in een pot (wel vers natuurlijk), kost me een hoop minder ergernis.
Mijn experiment met de pompoenen en het rotte pak hooi lijkt super te werken. In het rotte pak hooi (naast de mesthoop) heb ik gaatjes gemaakt en daar mijn net gekiemde pompoenplantjes in gezet. Ze houden van vocht en het rottingsproces en hoop dat ze groot en vol worden.
ydnew
Geplaatst: 05-05-14 19:12
gister en vandaag eens even flink in de groentetuin aan de gang geweest.....er stonden al tuinbonen in, meer voor de varkens maar ze eten ze niet zo (zal vast giftig zijn) maar alleen gepeld...en om nu elke boon te gaan pellen voor de varkens......in die tijd kan ik zinvollere dingen doen......ik lust ze niet, alleen mijn man..maar om nu de komende weken, dagelijks tuinbonen te eten, das ook weer niet echt wat..... maar goed, ik zie wel hoe ver het komt en dan de trekker met frees erover...kan er weer wat anders in...
naast de tuinbonen 25 rode kool plantjes gepland. was niet helemaal de bedoeling, toch nog een taal probleem denk ik dan....ik vroeg om 25 plantjes kool.....5 van elk soort....als dat dan weer aardig is gegroeid een volgende jonge lading, maar ik kreeg 25 rode kool plantjes...maar dat eten de varkens wel
naast de rode kool: Portigese kool...lijkt qua smaak op boerenkool...lekker voor stamppot..(ook met 25+ graden) en typisch portugese soep!! en de varkens natuurlijk! daartussen aardappels...en natuurlijk ook weer voor de varkens!
het begint er weer een beetje op te lijken.... de tomaat en paprika moet je eerst tegen de zon beschermen, in dit geval met dakpannen en zoals de Portugesen het doen met brem naast de plant.
wel kan ik een ieder aanbevelen dat als men lange tijd geen schoffel in de hand heeft gehad, eerst moet beginnen met handschoenen om weer wat eelt te kweken, ook is het aan te raden om op een (redelijk) zonnige dag factor 50 te smeren op delen die lange tijd niet in de zon zijn geweest...ondanks de voorzorgsmaatregelen van een T shirt. deze kruipt namelijk omhoog in de bukstand.....auw!
portugese kool en aardappels
tuinbonen in onkruid
handschoenen anbevolen
zonnebrand is ook geen gek idee!
ik vroeg mij nog af of jullie in NL de plantjes op bedden zetten (hoger) of ook zoals wij in geulen om het water makkelijk bij de planten te laten komen. sommige staan wat hoger zoals sla, maar daar hebben we dan een geul naast om dagelijks vol te laten lopen. hier is het natuurlijk droog en warm!
8nnemiek
Geplaatst: 05-05-14 19:41
Mooi, zo veel ruimte! Mijn aardbeien staan op ruggen, die mogen niet té nat staan, en zo warmt de grond sneller op. De aardappels heb ik nu nog in geulen, zodat ik ze makkelijk kan aanaarden straks. Daarna staan ze dus op ruggen met de prei ga ik dat ook zo doen. En de rest heb ik gewoon vlak staan
ydnew
Geplaatst: 05-05-14 21:05
ah.ja hier eigenlijk alles in geulen....... alleen de sla heb ik wat hoger met geultjes er naast om goed water te geven....sla is toch wat kwetsbaarder met veel vocht.
Wow, wat een ruimte ydnew! Hier helaas beperkte ruimte, kom ook niet verder dan wat koolsoorten, tomaten, boontjes, komkommer en courgette. Wel dit jaar knolselderij erbij en wat kruiden.
Enige waar we echt lang van eten zijn de boontjes en tomaten. Maarja, wat wil je als je beperkt ruimte hebt. Dan droom ik echt van een boerderij met een moestuin zo groot dat ik hem met de tractor moet ploegen haha.
Mijn vriend heeft vandaag een stuk tuin omgespit voor mij Nu heb ik daar bloemkool, broccoli, sla, zomerprei, mais, snijbiet en maggieplant in gezet Een een rand cacao doppen gestrooid als een soort omheining tegen slakken haha Zal morgen eens een foto maken