Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:38

Stumper-, wajang is een fijne plantaardige boter om mee te bakken. Ook voor cakes en zelfs boterkoek lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:31

Ik vind de vega recepten van Hello Fresh ook echt geweldig :9 net een heerlijke risotto gemaakt van orzo met champignons en twee soorten ui. Wel met kaas maar voor de vegans zou je daar heel goed Wilmers voor kunnen pakken.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:57

Ik kom ook weer even binnenvallen (jullie gaan hard!). De spekjes van vivera had mijn vriend enthousiast ingeslagen, maar die vond ik niet zo'n succes helaas. Misschien zouden ze in hutspot minder misstaan dan in mijn romige pastasaus, of misschien lag het er gewoon aan dat ik nog heel misselijk was :')

Wat betreft de pompoenpitten op de vorige pagina; zeker als je een overschotel maakt en je oven toch al aanstaat is roosteren supersimpel en heel lekker. Zout en paprikapoeder eroverheen en dan net als zonnebloempitten openbijten; heerlijk tussendoortje of gedachteloos op-tafel-sta-schaaltje.
En natuurlijk kun je ze drogen en zelf weer opkweken in het volgend jaar :D

Ik hou me aanbevolen voor een draadjesrecept, daar ben ik wel benieuwd naar. Nu belanden ze, meestal met zaad vanwege het werk, bij de kippen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:04

Eelmo schreef:
...Wat een verschrikkelijk irritant stuk. Dat soort agressieve marketing kan ik echt niet uitstaan, sorry.

Ik snap trouwens dat 'vruchtensap' zonder fruit misleidend is. Maar een 'vega worst' pretendeert toch helemaal niet vlees te bevatten? What's in a name: vega. Zinloze discussie weer in de politiek.

Waar halen jullie trouwens je inspiratie voor gerechten vandaan? Of wat is echt de ultieme vega kookbijbel? Ik wil weer een keer iets nieuws uit proberen :)

Heel veel blogs en ik ben dol op youtube. De edgyveg, more salt please, the cheap lazy vegan, the happy pear, hot for food vind ik heel fijn om te kijken. Vooral om dat ze niet zo 'zweverig' zijn. Ik vind dat sommige vegans iets te veel in hun filmpjes laten zien hoe gezond ze wel niet zijn, terwijl ik af en toe ook gewoon comfortfood wil.

Qua blogs, the vegan student en de groene meisjes (allebei nederlands) vind ik erg fijn!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:07

Comfortfood is idd belangrijk :D

Bedankt voor alle (boeken)tips! Ik ga bol maar eens afstruinen :))

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:04

Eelmo schreef:
...Wat een verschrikkelijk irritant stuk. Dat soort agressieve marketing kan ik echt niet uitstaan, sorry.

Wat vind je er precies irritant aan? :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:26

PlantsTho schreef:
Eelmo schreef:

Wat vind je er precies irritant aan? :)

Citaat:
“Als er worstenbroodje staat, aldus Kulsdom, dan moet je de consument er ook bij vertellen dat het eigenlijk gemalen kadavers van vroegtijdig en door mensenhanden gestorven levende, gewervelde organismen in de kind-fase zijn met een kloppend hart en een functionerend brein, die op een onvrijwillige, beangstigende en stressvolle manier gedwongen ter dood zijn gebracht, niet altijd zonder pijnlijke doodsstrijd.”

>;)

Op deze manier een boodschap overbrengen kan ik dus écht niet tegen. Het is de toon die de muziek maakt, en van een toon als deze krijg ik alleen maar de neiging om meer vlees te eten.

Maar dit leidt weer terug naar de discussie die eerder hier al gevoerd werd en die discussie hoeft wat mij betreft niet herhaald te worden :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:40

Iets vrolijker dan: ik heb nu een week geen vlees gegeten. En ook geen vis. Wel kaas. Eieren niet puur maar er zal zeker wel ergens iets dierlijks doorheen hebben gezeten. Verder niet zwaar gehad dus ik heb goede hoop dat het me kan lukken om ermee door te gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:49

Goed bezig :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:50

Maar Eelmo, hij zegt niets wat niet waar is. Wat maakt het irritant dat hij de waarheid zegt?

Leuk poes, heb je lekker gegeten?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:53

Dank je. Momenteel is de knop heel erg 'om'merk ik. Ik heb op zich niets tegen vlees eten maar ik vind dat je als consument gedwongen wordt om bij te dragen aan de verkeerde manier ervan.

Vis blijf ik eten omdat we graag uitgebreid uit eten gaan en dan wil ik niet afzeggen als vegetarisch niet kan voor een compleet menu. Maar voor de rest kijk ik het wat aan. Het is niet super principieel dus ik wil niet hard zijn voor mezelf. Voorlopig gewoon geen behoefte aan vlees/vis merk ik dus dan maar niet.

Vanaf volgende week ook maar weer amandel of rijstemelk bij de cornflakes of havermout.

Verder heb ik voor mijn doen vrij normaal gegeten. Ik had mijn man voor avondeten wat simpele dingen doorgestuurd van op internet en daar miste ik helemaal geen vlees bij en voelde ook niet anders.
Kleine beetjes!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:57

Goed bezig poes! Dat van vleesvervangers andere namen moeten geven... ja hoe ga je balletjes dan noemen? Of gehakt? Dat zijn toch allemaal vormen waarin vlees ook geperst wordt. Lekker slim hoor. :')

Die hele "vleeseters zijn moordenaars" en alles afschilderen als karkassen en zo vind ik ook een irritante houding. Is het waar? Ja. Maar het enige wat je ermee opwekt is weerstand. Vee-industrie is gewoon een heel gevoelig onderwerp waar mensen nogal snel door op hun teentjes worden getrapt. Het enige wat iemand ooit zal brengen tot veganist/vegetariër worden of minder eten is een intrinsieke motivatie omdat ze snappen dat dieren in zulke situaties net zo veel pijn en stress ervaren als wij zouden doen. En daarbij de desastreuze gevolgen die het heeft op het milieu. En dat bereik je niet met die mentaliteit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:00

Precies. Zoals ik al zei: ikzelf vind vlees eten op zich niet verkeerd. Ik denk zelf echt dat we ervoor gemaakt zijn. Het was juist door er iemand over te horen die net eens NIET vanuit die veroordelende hoek sprak dat ik dacht dat ik het ook kon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 00:02

Vegetarisch uiteten kan inderdaad soms lastig zijn. Gelukkig zijn er wel steeds meer restaurants die vegetarische en zelfs veganistische gerechten op de kaart hebben staan. Alleen vind ik het wel jammer dat het bij haast elk restaurant vaak dezelfde soort gerechten zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:03

Plus ik ga graag uitgebreid uit eten. Denk maar rustig 7-8 gangen plus wijn. Dat zonder vlees of vis wordt echt een uitdaging. Vaak is het wel meer vis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:07

Het heeft bij mij gewerkt. De lieflijke aanpak absoluut niet :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:08

8nnemiek schreef:
Vegetarisch uiteten kan inderdaad soms lastig zijn. Gelukkig zijn er wel steeds meer restaurants die vegetarische en zelfs veganistische gerechten op de kaart hebben staan. Alleen vind ik het wel jammer dat het bij haast elk restaurant vaak dezelfde soort gerechten zijn.

Hahaha ja dit is zeker waar. "Goh ik vraag me af wat dit restaurant heeft. Worden het gevulde portobello's of toch weer een salade geitenkaas?" :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:14

Salade geitenkaas is zo cliché :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:56

Dat is echt mij grote ergernis bij het uit eten gaan... salade geitenkaas als voorgerecht en dan een of andere flauwe/simpele pasta als hoofdgerecht... Heel soms staat me een verrassing te wachten en tref ik een restaurant met creatieve chef.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:20

Nou inderdaad... Het liefst heb ik dan ook restaurants zonder vega gerechten. Dan bel ik vooraf en verzint de kok op dat moment iets voor mij. Vaak veel lekkerder. Zo kreeg ik laatst groenten in tempura als voorafje. Nog nooit als vega gerecht op een kaart zien staan.

Ik ben nu een week zuivelvrij en het bevalt goed. Veel minder buikpijn en mijn huid is al verbeterd! Ik had spontaan opeens heel veel acné. Het enige wat ik anders deed was meer zuivel gebruiken. Huttenkase op roggebrood als ontbijt, tussen de middag kwark met fruit, 's avonds een vleesvervanger met kaas of een roomsaus bij pasta etc.

Ik moet alleen weer heel erg wennen aan de smaak van sojoyoghurt. Ik denk dat ik weer voor de alpro kleine verpakking ga met kersen. Die vond ik altijd wel lekker.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:26

Er zijn wel uitzonderingen qua restaurants, maar ik probeer ze er tegenwoordig wat meer op uit te zoeken. Ik kan bijvoorbeeld Le Jardin in Utrecht erg aanraden, daar doen ze heel veel met seizoensgroente en krijg je niet je standaard vego-alternatief. :+ Ook heb ik laatst ergens gegeten waar het vegetarische hoofdgerecht een bloemkool uit de oven was, elke zoveel minuten gemarineerd in citroensaus, met daaroverheen vers geraspte truffel. Was echt goddelijk. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:59

El Olivo heeft ook lekker vegetarisch eten :9

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:15

Gister heb ik spaghetti carbonara gemaakt, met de spekjes van Vivera, maar ik vond ze echt niet lekker. Nu baal ik dat ik er nog 4 bakjes van heb ingeslagen :') Had dan liever wat extra gehakt of burgers gehad :=

Ik ben nog niet uit eten geweest sinds ik vegetarisch ben. Kreeg wel een tweede drie gangen diner gratis spaarkaart aangeboden van de Appie, maar toen ik restaurants ging kijken viel dat toch even flink tegen. Dus heb hem maar afgeslagen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 11:17

Ik vind de spekjes van Tivall ook lekkerder dan die van Vivera, maar ach, die van Vivera zijn ook wel te eten als ik ze ergens doorheen meng :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:34

re: Vegetarisch uit eten: Als parttime veggie heb ik er nog weinig zicht op, maar komt de eenzijdige vega-kaart in een doorsnee restaurant nou voornamelijk omdat chefs geen inspiratie hebben voor vegetarisch eten, of ook omdat het lastig is vegetarische gerechten voor te bereiden/binnen een redelijke tijd te bereiden als er weinig naar gevraagd word?
Ik heb weleens een gebakken camembert en een groentenlasagne (is helaas weer van de kaart af) buiten de deur gegeten, maar verder heb ik geen ervaring met vegetarisch uit eten. Ik vind de gerechten inderdaad altijd meer van hetzelfde; een van de creatievere dingen die ik de laatste paar maanden heb gezien op een menukaart van een 'gewoon restaurant' is een moussaka met vega-gehakt.

De 'vlees-eters zijn moordenaars' en karkassen-houding is inderdaad een van de dingen die me lang heeft weerhouden om me meer in het vegetarisme te verdiepen. Het schrikt af en gecombineerd met het feit dat eerdere zoektochten in het vegetarisme uitliepen op blogposts vol seitan, silkentofu, edelgist en B12, leek me meer vegetarisch/veganistisch eten erg moeilijk.
Ik had het idee het nooit goed genoeg te kunnen doen; zo krijg je 'vegetarische faalangst'. Ik kan toch niet de enige zijn die zo heeft gedacht?
Pas toen ik het idee van me af kon zetten dat ik vast niet verantwoord genoeg zou kunnen koken, kon ik me meer in vegetarisme/veganisme verdiepen. Ik zie het nu als experiment meer verschillende soorten eten te leren koken en - eten; in de door mij hier geposte tomaat-linzensoep zit wortel. Ik houd niet van wortel, maar in dat recept was het lekker. Zo wil ik er ook bij andere recepten in staan, in de recepten die ik al heb verzameld zitten veel ingredienten die ik niet zo lekker vind of nog nooit heb gegeten.
Als je vegetarisme bijvoorbeeld neerzet als 'leer andere dingen proeven/eten, experimenteer' kun je wellicht een doelgroep bereiken van foodies, van mensen die graag nieuwe dingen proberen, van mensen die wel een beetje plantaardiger zouden willen eten.
(Ik ben zelfs bezig met een hernieuwde poging plantaardige melk te leren waarderen. Ik vind tot nu toe elke vorm van plantaardige melk (m.u.v. sojamelk, maar ik weet niet of ik ongefermenteerde soja durf te eten, je hoort er rare verhalen over) niet lekker, maar sinds een paar dagen drink ik mijn amandelmelk in mijn koffie en dat is te doen.)

Als je een omslag wil zien, lijkt het me logischer om mensen te laten zien dat een meer plantaardige levensstijl a) haalbaar is en dat dit ook kan zonder moeilijke ingredienten o.i.d., b) niet gevuld is met schuldgevoel, kijk-eens-hoeveel-beter-ik-ben-in-het-zijn-van-vegetarier/veganist (dat zie je soms) en vergelijken en c) dat het ook lekker kan zijn.

Ik las op lisagoesvegan de uitspraak (niet verbatim gequoot) 'ik heb liever dat ik 10 mensen inspireer tot een meer plantaardige levensstijl dan dat ik 3 hardcore vegans creeer die op elke e-nummer letten'. Is het met oog op het milieu en de dieren ook niet beter als iedere nederlander het idee krijgt dat een plantaardigere levensstijl haalbaar, lekker, gezond, leuk en daarnaast ook diervriendelijker/milieuvriendelijker is? In plaats van dat een deel van de bevolking helemaal plantaardig gaat? Dat lijkt me meer effect hebben op grote schaal.
Die omslag bereik je niet met schrikeffecten en een vijandige houding denk ik.