Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:16

Reusje: ze hoeven maar 30 minuten op 160 graden. Koekjes moeten vaak heter. Maar ik zou ze gewoon in de gaten houden, komt vast goed :j

Mrijn: wat voegt die nacht weken dan toe? Behalve dat het heel zacht wordt :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:23

Ik heb dus nog nooit ( of ik weet het niet meer ) havermout gegeten.... :o Moet je dat koken voordat je er yoghurt b.v. bij doet ???? Of gewoon zoals muesli zo door de yoghurt heenroeren ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:25

neee niet met yoghurt := havermout eet je met warme melk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:37

Niet met yoghurt ???? waarom niet ? :o
met melk gaat het niets worden, ik vind muesli met melk ook niet lekker ( wel met yoghurt ).

edit : net even zitten zoeken hier op bokt, maar er zijn genoeg mensen die havermout met yoghurt eten :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:50

maar dan zou je de havermout apart moeten koken met iets, want met yoghurt kun je het niet koken lijkt me. Of doen ze de havermout er gewoon 'rauw' doorheen als muesli.

Ik maak het zelf met amandel of sojamelk, dat heeft niet zo'n sterke melksmaak. Maar met yoghurt lijkt me echt heel raar :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:53

kan prima met yoghurt hoor, ik doe ook gewoon havermout en havervlokken door de yoghurt,

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:40

Sonja_vR schreef:
kan prima met yoghurt hoor, ik doe ook gewoon havermout en havervlokken door de yoghurt,

En dan toch niet koken van te voren ? Havermout is toch al bewerkt /verhit geweest om er havermout van te maken ? Of ??

Tayga

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:54

Ik eet havermout gewoon ongekookt in de yoghurt. Stuk lekkerder dan wanneer het papperig wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:29

niet koken als ie door de yoghurt gaat, met die van de euroshopper gaat dat prima in ieder geval en die van de reformzaak ook :j

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:44

Ik heb vandaag voor het eerst met havermout ontbeten. Ik had het gekookt in water en er geraspte appel en kaneel doorheen gedaan. Het vulde goed en ik vond het ook best lekker!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:40

Je kan havermout (net als Brinta) ook een nachtje met yoghurt of melk in de koelkast laten staan, de overnight oats dus. Er is dus vanalles mogelijk, maar net wat je zelf lekker vind. :)

Hier gister een verjaardag gevierd en er zijn nog wat hapjes/chipjes over.. Mijn eten nu is even niet zo Amberproof, haha.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:42

Oke nu snap ik het, jullie gebruiken het dan meer als muesli ipv warme pap :j dan zou het natuurlijk prima moeten kunnen met yoghurt. Ik had het idee dat je het met yoghurt wilde koken := Ik laat het meestal niet te lang staan, het is zo klaar dus voor mij niet nodig om het een avond van tevoren te maken. Soms eet ik eerst de helft en ga dan hardlopen en als ik terug kom eet ik de rest, omdat het anders teveel vult om te sporten. Maar dan maak ik het opnieuw warm met wat extra melk want het wordt supersnel dik.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:29

Maris schreef:
Ja die bedoelde ik idd, overnight oats ! Brrrr lijkt me niet lekker, ik kan me voorstellen dat je er voor meer knapperigheid dan toch weer noten etc doorheen mengt. Maar waarom laat je de havermout dan wel een nacht staan/weken ?

Omdat het dan lekker zacht is. Ik vind het echt heerlijk! Warm vind ik havermout dan weer helemaal niets. Slijmerige brij wordt het dan, vind ik... Smaken verschillen :D

Havermout is trouwens prima 'rauw' te eten. Het is volgens mij geplet en gestoomd en eetklaar. Ik vind het wat te stug en te grof om zo te eten. Ook door de pannenkoek vind ik de stukjes te grof. Als ik beslag maak van havermout, maal ik het tot een grof meel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:02

Ik eet havermout met rijstmelk, amandelmelk vind ik niet lekker. Ik doe 30 gr met 250ml rijstmelk, 5 min in de magnetron. Dan doe ik er wat rozijnen en gedroogde abrikozen doorheen. Heel soms eet ik het koud, als overnight oats, ook lekker. Dat vind ik wel meer iets voor de zomer, want dan heb ik geen zin in warme pap.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:47

Weet je welk boek gewoon helemaal geweldig is voor erbij?
De dikke vegetariër van Mark Bittman, heb hem sinds gisteren en ben er dolgelukkig mee, zoveel recepten en helemaal in de
lijn van Amber.
Ga nu de kokoskoekjes maken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:53

Die staat nog steeds op kijn verlanglijstje :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:03

Haha dankzij dit topic heb ik onderhand ook een hele boekenlijst :))

Gister de zomerse pasta uit het 1e kookboek gemaakt en als toetje de chocolade met nootjes met een bolletje ijs erbij. Was echt superjammie allebei!! Het is wat meer werk vaak om het eten klaar te maken maar de smaak en het verzadigde gevoel maken het 100% goed.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:12

Ik zit nu aan de speltpasta met spinazie uit boek drie :9
juumm, had gister voor twee dagen gemaakt, dus kan er vandaag weer van genieten. Het is echt een bord vol en vult goed, dus daarmee kan ik weer even vooruit + ik ga straks lekker sporten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:16

haha ja ik heb ook nog pasta van gister voor de lunch zodirect :9 jamjamjam

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:21

lisa_pluisje schreef:
Weet je welk boek gewoon helemaal geweldig is voor erbij?
De dikke vegetariër van Mark Bittman, heb hem sinds gisteren en ben er dolgelukkig mee, zoveel recepten en helemaal in de
lijn van Amber.
Ga nu de kokoskoekjes maken :)

Hee die heb ik ook nog ergens op zolder.. Goed om die weer eens op te duiken :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:14

Iemand een oplossing voor mijn inzakkende baksel. Ik heb het eigenlijk alleen als iets van amber zonder suiker bak. Met bakken rijst het baksel, ik laat het afkoelen in het blik in de oven en na een tijdje haal ik het er pas uit. En dan zakt alles langzaam weer in, frustrerend.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:16

Esther_ schreef:
Iemand een oplossing voor mijn inzakkende baksel. Ik heb het eigenlijk alleen als iets van amber zonder suiker bak. Met bakken rijst het baksel, ik laat het afkoelen in het blik in de oven en na een tijdje haal ik het er pas uit. En dan zakt alles langzaam weer in, frustrerend.

Ik had laatst het zelfde probleem, maar heb dat de vorige keren met dezelfde chocoladecake niet gehad! geen idee dus waarom, misschien de verhouding niet optimaal?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:41

Meestal zakt het in omdat het nog niet helemaal optimaal gaat is, dus misschien een minuutje langer in de oven? :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:53

Sentido schreef:
Meestal zakt het in omdat het nog niet helemaal optimaal gaat is, dus misschien een minuutje langer in de oven? :)

kan bij het spelt-bananenbrood niet de reden zijn, was namelijk boven aan he poetsen en de tijd vergeten :D, maar ik ga het van de week weer proberen, want het brood is op.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:44

Heeft iemand al het rode linzenpotje gemaakt uit het nieuwe boek?
Ik ben wel benieuwd hoe het smaakt, het zijn helaas wel allemaal aparte kruiden die ik dan weer allemaal moet kopen.