De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:04

Ik zag tot mijn verbazing nog aardbei plantjes in bloei. :wow: De gekke.

Mijn witte kool is wel gegroeid tot de grote van ............................. een appel -O- Over mijn rode kool zwijg ik. ;( En ikke wou zelf zuurkool maken van eigen kweek |(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:16

Das jammer Aikon,wel een heul klein portie...maar zou heb toch lekker bereiden hoor,al is het maar voor bij-groente :j

Hier staan de beitjes ook volop in bloei,zelfs rode vruchten eraan....voor de merels :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:45

Eindelijk het einde van het topic gevonden! Ik meld mij ook haha!

Ben net tomatenzaad aan het bestellen voor volgend jaar. Normaal via de winkel, maar ik heb de black
rusian alleen nog in een Noorse tuinwinkel gevonden. Dus vandaar nu via internet en bestel ik meteen
een ander soort namelijk Tangella, een oranje tomaat. Daarnaast nog wat handige spulletjes.

Verder heb ik nog drie spruitkoolplanten in de tuin staan. Ontzettend aangevroten door rupsen, maar
gelukkig toch nog een hoop kunnen oogsten van eentje. De rest komt deze weken.

En vooral profijt van de herfstframboos nu, echt super lekker!!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:25

Leuk een "moestuin" topic! Ik heb me dit weekend aangemeld bij de volkstuinvereniging in het dorp. Duimen jullie mee dat de wachtlijst niet lang is?
Ik ben een tijdje terug verhuisd en mis mijn tuin, balkon is niet groot en op het zuiden, veel te warm om iets in de bakken in leven te houden ben ik achter gekomen. Al sta ik er met de gieter bij en bamboo om zon te filteren, helaas.
Voor mijn gemak en overzichtelijkheid wil ik me gaan verdiepen in de makkelijke moestuin/ SFG, weer eens iets anders dan in de volle grond.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 11:55

Ik ben trouwens heel blij dat ik eind augustus nog veldsla en rucola heb gezaaid. Als ik zou willen, kan ik er iedere dag van eten ;)

Gisteren heb ik 100 uienbolletjes en iets van 40 knoflooktenen gepoot. Hopenlijk is volgende zomer mijn oogst net zo mooi als afgelopen zomer *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:46

Lekker Antheman :9 .....hier de toekomstige moestuin leeggerost,coniferen zijn eruit.Volgend jaar de grond egaliseren en steunen plaatsen zodat de bakken gebouwd kunnen worden :)

Steenbok....hoop dat je snel aan de beurt bent :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:01

Steenbok... je kan misschien aan sinaasappels beginnen .. ;)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:03

Antheman schreef:
Ik ben trouwens heel blij dat ik eind augustus nog veldsla en rucola heb gezaaid. Als ik zou willen, kan ik er iedere dag van eten ;)

Gisteren heb ik 100 uienbolletjes en iets van 40 knoflooktenen gepoot. Hopenlijk is volgende zomer mijn oogst net zo mooi als afgelopen zomer *\o/*

bedoel je met gepoot in de grond gestopt? wij doen dat normaal vanaf de lente de uien. nooit van gehoord dat die nu al in de grond gaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:15

Charlot schreef:
Antheman schreef:

bedoel je met gepoot in de grond gestopt? wij doen dat normaal vanaf de lente de uien. nooit van gehoord dat die nu al in de grond gaan?

Je kunt het in de lente of in de herfst doen ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:45

Ja, hier gaan de uien meestal zo rond december de grond in...
Zojuist heb ik uien gezaaid. Hopen dat ze eind december uitgepoot kunnen worden.

Antheman: rucola... yummie. Blijft het bij jou ook uitzaaien? het komt hier echt overal op... oh ja, ook buiten de moestuin ;-)) Maar dat maakt hier niet zoveel uit.

Verder heeft de banaan ons verrast met nog een megagrote bloem... er zitten nu al 6 of 7 trossen in!
Ben benieuwd of deze vruchten nog afrijpen.
Citroenen beginnen geel te kleuren... sinaasappels zijn nog knetterknalgroen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:04

countrygirl schreef:
Ja, hier gaan de uien meestal zo rond december de grond in...
Zojuist heb ik uien gezaaid. Hopen dat ze eind december uitgepoot kunnen worden.

Antheman: rucola... yummie. Blijft het bij jou ook uitzaaien? het komt hier echt overal op... oh ja, ook buiten de moestuin ;-)) Maar dat maakt hier niet zoveel uit.

Verder heeft de banaan ons verrast met nog een megagrote bloem... er zitten nu al 6 of 7 trossen in!
Ben benieuwd of deze vruchten nog afrijpen.
Citroenen beginnen geel te kleuren... sinaasappels zijn nog knetterknalgroen!

Rucola heb ik overal :D Maar er komen hier ook veel mensen langs en die plukken het ook graag mee. En ik maak er bijv graag pesto mee, of gebruik het in de pasta, of maak er sla mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:58

Countrygirl.....bananen uit eigen tuin.... hmmmmmmmm :9

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:48

Sinaasappels.... daar heb ik me nog niet in vediept voor op het balkon. Ik ben blij: net gebeld dat ik straks even kan langskomen om kennis te maken met de meneer die de tuinuitgift doet en dat ze wel een plekje hebben, tenzij ik 200m2 wil haha. Laat ik maar klein beginnen.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:22

Leuk een moestuin topic! Dat ga ik volgen.

Wij hebben een behoorlijke moestuin. Gisteren de courgetteplanten gerooid, laatste worteltjes en rode bietjes geoogst. Vandaag de laatste tomaten van de planten halen, die kunnen binnen narijpen.
We hebben twee vriezers stampvol groente laat de winter maar komen.

Goed idee om nu al uien te zaaien, dat ga ik ook proberen. Wij deden altijd in de lente pootuitjes in de grond.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:31

Pimmetje :wave:
Lekker...in de nabije toekomst willen wij er ook een grote vriezen bij,behalve de verse groenten kan er dan ook het kalf van de buurman in....ook vers uit "eigen"tuin :D

Oeh Steenbok...dat is spannend zeg,zal duimen hoor :j

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:35

Hier ook eentje met een moestuintje :)
Heb het meeste wel al eruit gehaald maar te weinig in de vriezer gestopt, jammer eigenlijk.
Komkommers zijn dit jaar niet zo goed gelukt. Heb me ook niet zo goed verdiept in de moestuin
en gewoon begonnen en toen kwam ik erachter dat je de komkmmers omhoog moest leiden :+

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:45

Antheman schreef:
Charlot schreef:

Je kunt het in de lente of in de herfst doen ;)

Stop je dan zo'n hele ui in de grond, of hoe zit dat?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:09

nou heb hier de broccoli eruit gehaald die bleef maar groeien en bloeien, heb de zaad-lijsten laten drogen en uiteindelijk de zaadjes eruit gehaald heb weer genoeg om uit te zaaien volgend jaar.

Nou de framboos ging ineens kei hard maar heeft niet meer in bloei gestaan dit jaar...helaas maar heb goede hoop voor volgend jaar!

Volgend jaar komt er nog blauwe bes bij en een fruit boompje (heb nu wel gezien dat ze niet mega groot worden) en we hebben genoeg ruimte op ons grasveldje! Alleen we weten nog steeds niet wat voor soort fruit, geen appel of peer liefst iets anders maar we kijken nog wat het beste zou passen kwa zonlicht enz...

hier heb ik eigenlijk alles al winter klaar er komen nog wat vogel voeder dingen her en der, maar heb alles al gesnoeid en jeetje wat was die vlinderstruik stevig!
(had uiteindelijk m'n vinger tussen de handgreep van de heggenschaar gekregen auw dat doet pijn ! nagel begint nu een beetje blauw te worden.... -O- )

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:46

Cindeeh, je kunt kleine pootuitjes kopen. Die stop je in de grond en ze worden dan vanzelf een keertje groot.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:20

Cindeeh schreef:
Stop je dan zo'n hele ui in de grond, of hoe zit dat?

Uien kun je zaaien, maar je kunt ook hele kleine uitjes kopen. Ik heb uitjes gekregen en die in de volle grond gestopd.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:43

Boompje1985 schreef:
nou heb hier de broccoli eruit gehaald die bleef maar groeien en bloeien, heb de zaad-lijsten laten drogen en uiteindelijk de zaadjes eruit gehaald heb weer genoeg om uit te zaaien volgend jaar.

Nou de framboos ging ineens kei hard maar heeft niet meer in bloei gestaan dit jaar...helaas maar heb goede hoop voor volgend jaar!

Volgend jaar komt er nog blauwe bes bij en een fruit boompje (heb nu wel gezien dat ze niet mega groot worden) en we hebben genoeg ruimte op ons grasveldje! Alleen we weten nog steeds niet wat voor soort fruit, geen appel of peer liefst iets anders maar we kijken nog wat het beste zou passen kwa zonlicht enz...

hier heb ik eigenlijk alles al winter klaar er komen nog wat vogel voeder dingen her en der, maar heb alles al gesnoeid en jeetje wat was die vlinderstruik stevig!
(had uiteindelijk m'n vinger tussen de handgreep van de heggenschaar gekregen auw dat doet pijn ! nagel begint nu een beetje blauw te worden.... -O- )

Dat laatste doe ik ook wel vaker haha := Te fanatiek snoeien en dan niet opletten hahah

Maar ik had ook broccoli, alleen dat werden allemaal vertakte bosjes en uiteindelijk ging die bloeien dus dat
was erg jammer.
Spruitkool ging wel goed, maar jeetjeeee wat een rupsen. Echt vervelend!

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:01

Vinger klemmen in de snoeischaar overkomt mij ook regelmatig.

Wij hebben een insectennet over de kolen. Anders is het inderdaad een drama met de rupsen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:04

Jaaa dat was ik ook van plan,... Alleen gooiden mijn moeder de hoezen weg. Had van die tomatenhoezen, perfect ervoor maar helaas. Heb nu trouwens tomatenvlies gekocht, die kan ik vast volgend jaar ook gebruiken ervoor.

We hebben echt nooit rupsen gehad , pas toen ik dit jaar kool had. En ook op de tomaten ,echt vervelend! En haast niet te voorkomen als je ze eenmaal hebt.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:21

countrygirl schreef:
Cindeeh, je kunt kleine pootuitjes kopen. Die stop je in de grond en ze worden dan vanzelf een keertje groot.

Ah bedankt, kan je die ook gewoon via internet kopen? Zoja hebben jullie een leuke site ? :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:25

Hier mijn laatste tomaten in een gemegde chutney gedaan...potjes staan nu buiten af te koelen,ben benieuwd :P
Had nog ruim 1,5kg en 1kg weggegeven.
plantjes van de week al geruimd ivm vele regen en nachtvorst.

Tengels tussen de snoeischaar....takkenknipper....ook vaak last van :+

Heb nog knoflook staan....moet eigenlijk ook de grond in....volgend jaar maar denk ik.