Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:16

Ik heb die van de c1000 idd! De van de eko zal wel beter zin denk ik? Ag Het is in ieder geval spelt!

Normaal neem ik 3 volkoren boterhammen. Neem je dat hier dan ook van of 2?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:26

Er zitten wel wat e's in ja, maar ik heb nog niet opgezocht welke e's het zijn. Ik heb ze eigenlijk vooral om mee te nemen, ik bak zelf mn speltbrood voor thuis :) Maar omdat dat dikker is, vind ik het onhandig meenemen. Hoeveel je eet ligt aan jezelf :D Kan ik echt niet zeggen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:29

In principe zit er wel wat meer energie in een sneetje speltbrood dan bij normaal volkorenbrood. Dat komt omdat er in spelt meer koolhydraten zitten. Je zou dus een sneetje minder kunnen eten, maar in de praktijk merk ik geen verschil tussen 4 sneetjes spelt- of volkorenbrood.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:31

Mijn goede voornemen vandaag gaat nog niet zo goed; net nog een restje Chinees opgegeten. Nou ja, hopelijk lukt het verder deze week wel. Wil graag nog wat kilo's kwijt en me vooral wat fitter voelen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:36

Ik heb zelf mijn spelt-volkoren brood gebakken, die is wat compacter kwa structuur dus dan neem ik 1 snee i.p.v. 2 sneetjes.

Ik voel me stukken beter nu ik al een tijdje zo gezond eet, alleen wat minder is, is dat mijn bloeddruk ook weer keldert. Ik heb een lage bloeddruk (laatst gemeten was het 98/52) en zie nu weer snel sterretjes, duizelig bij het opstaan en hele dag door een vaag gevoel bij mijn ogen (lastig uit te leggen, zelfde gevoel wat je krijgt als je sterretjes gaat zien, maar dan zonder de sterretjes :+ ). Eet nu meestal mijn zelfgebakken brood, daar zit (denk ik?) minder zout in als supermarkt brood.

Hier ook iemand met gezonde tips om mijn bloeddruk iets omhoog te krijgen zonder dat ik meer zout moet gebruiken? Van de huisarts moet ik maar bouillon drinken tussendoor of zoute dropjes eten, maar dat gaat een beetje tegen mijn gevoel in :=

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:41

Toes, wat vervelend dat je door het gezond leven je toch weer slechter gaat voelen vanwege je bloeddruk.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. heb wel af en toe dat ik dat zelfde gevoel heb maar heb toen ook mijn bloeddruk en bloedsuikers laten meten en die waren gewoon goed.
Kan me voorstellen dat de bouillon en de zoute drop tegen je goede gevoelens in gaat maar misschien kun je iets vinden waar wel het goede voor de bloeddruk in zit en niet de rommel wat weer ongezond voor je is.
Ik heb helaas geen tips voor je.
Ik ga denk ik vandaag maar even kijken of ik ook ergens spelt brood en spelt meel weg kan halen.

Ik moet ook echt weer meer gaan sporten, ook maar een hoelahoep kopen en nog weer een keer opzoek naar mijn skeelers.
haha. Woensdag ga ik met een vriendin mee naar spinning dus hoop dat dat ook bevalt en dan maar een abonement op de sportschool nemen. Ben van plan om 2 keer per week naar de sportschool te gaan. Maar dat heb ik helaas al meerdere keren tegen mezelf gezegd en is er ook niet van gekomen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:21

Ik heb ook een lage bloeddruk, en daardoor heb ik gewoon wel zout nodig. Gaat een beetje tegen je gevoel in, maar ik kan dus prima wat meer zout hebben dan de gemiddelde persoon en maak me daarom nooit zo druk om hoeveel zout er ergens in zit. Heb er verder ook niet echt een oplossing voor, helaas.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:28

Er is denk ik ook weer een verschil tussen 'meer zout' en zoute drop en dat soort dingen.. Ik weet niet hoeveel je precies nodig hebt, maar misschien kun je gewoon iets meer zout over je avondeten gooien?

Ik heb een lekker dagje :) Nog niet van mijn lijstje afgeweken. Heerlijk om weer gezond bezig te kunnen zijn :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:34

VogeltjeM schreef:
Er is denk ik ook weer een verschil tussen 'meer zout' en zoute drop en dat soort dingen.. Ik weet niet hoeveel je precies nodig hebt, maar misschien kun je gewoon iets meer zout over je avondeten gooien?

Dat is zeker waar :j Ik eet ook geen zoute drop e.d., gewoon wat extra zout in het avondeten e.d. (maar dan nog valt het erg mee hoor).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:47

ik zit nu aan een bakje walnoten en druiven, lekkerrrrrrrrr :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:58

Toess schreef:
Ik heb zelf mijn spelt-volkoren brood gebakken, die is wat compacter kwa structuur dus dan neem ik 1 snee i.p.v. 2 sneetjes.

Ik voel me stukken beter nu ik al een tijdje zo gezond eet, alleen wat minder is, is dat mijn bloeddruk ook weer keldert. Ik heb een lage bloeddruk (laatst gemeten was het 98/52) en zie nu weer snel sterretjes, duizelig bij het opstaan en hele dag door een vaag gevoel bij mijn ogen (lastig uit te leggen, zelfde gevoel wat je krijgt als je sterretjes gaat zien, maar dan zonder de sterretjes :+ ). Eet nu meestal mijn zelfgebakken brood, daar zit (denk ik?) minder zout in als supermarkt brood.

Hier ook iemand met gezonde tips om mijn bloeddruk iets omhoog te krijgen zonder dat ik meer zout moet gebruiken? Van de huisarts moet ik maar bouillon drinken tussendoor of zoute dropjes eten, maar dat gaat een beetje tegen mijn gevoel in :=

Zoethout kan je bloeddruk omhoog helpen Hier eeen aantal links: https://www.google.nl/#hl=nl&sugexp=frg ... 24&bih=612

je kunt ook thee trekken van zoethoutstukjes.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:11

Zooo jullie gaan hard :) hier gisteren een beetje gezondigd, was jarig dus dan mag het he :P gezondigd als in, cake obv amandel- en hazelnotenmeel gegeten die hubbie had gemaakt :D verder nog wel gezond gegeten.
Hier is het wel makkelijker omdat de meeste mensen toch al anti-pakjesvoer enzo zijn, iedereen kookt gewoon basic, dat is ook bijna het enige dat er is, en als er wat blikvoer/vriesvoer/wat dan ook is is het gelijk peperduur dus daar begint de gemiddelde Tunesier toch al niet aan... Zelfs het fastfood is hier veel gezonder, brood wordt overal zelf gebakken, vlees komt van lokale slagers en groenten gewoon van de markt... Alles krijgt alleen wel aparte namen: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1143_n.jpg :P
Enkele nadelen zijn wel dat witbrood en witte pasta overal, daar willen mensen ook echt niet vanaf, en er wordt ook wel veel zoet gegeten. Oh en gedronken, koffie en thee zijn ook mierrrrzoet! En men is nogal gek op frituren..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 15:19

OMG de chaise beurgeur :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:39

Nog gefeliciteerd lakshmi :D

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:48

Dames!! Ik heb ALLES gelezen maar ik ben de helft alweer kwijt.

Over de bouillon, je kunt bouillon zonder E nummers van brunofischer, Wurzl nemen. Bij de ekowinkel te koop. Dit heb ik gevonden op deze site http://neee.nu/ Waarschijnlijk is die hier wel eens langs gekomen..? Een site waar je alles zonder E nummers vind. Ze hebben ook een White list. Er is ook een android app over E nummers... misschien ook handig?

Ik heb weer wat geleerd want ik wist niet dat in bouillon zoveel slechte dingen zaten. Eet eind van de dag best vaak een opkikker bouillonnetje, maar dat moet ik dan maar gaan afleren. -O-

Ik las over zondigweekenden... nou, hier nog één. Zaterdag was drama met broodjes kroket tot croissantjes voor de lunch... avondeten was ook vreselijk met wit stokbrood en cranberrypathe, aardappeltjes vol E nummers enz enz. Niet alleen vet maar ook gewoon slecht.
Gister op concours heb ik me aardig ingehouden, had roggebroodje mee en een patatje afgeslagen maar 's avonds heb ik me vergrepen aan een HELE reep milka chocolade... (moest ongesteld worden :o )

Vandaag:
O: kwark met mango, aardbeien en chiazaadjes
L: 2 roggebroodjes met honing van eigen bijen met cherrietomaatjes
T: rijstewafel 30+kaas en een handje ongebrande nootjes met gedroogde pruimen
T: rijstewafel 30+kaas en misschien volkoren cracker met 30+kaas
D: Aardappeltjes in schil uit de oven met cherrytomaatjes, knoflook en een uitje en een beetje rozemarijn kruiden. Heerlijk en aanrader!!! met sperzieboontjes gewokt met zongedroogde tomaatjes(vraag me af wat daar allemaal in zit) met een klein stukje mager vlees.

Heb een lange dag', tot 22u werken dus ik heb een extra tussendoortje.

Ik begin ook steeds meer te denken om eens speltbrood te kopen! Is gewoon volkorenbrood minder gezond? Kan iemand me vertellen waarom precies?

Ik doe altijd boodschappen bij een AH die een beetje ingericht is naar studenten... nou je raad het al, veel goedkope dingen en veel pakjes! Woon wel aan de vismarkt, maar ik ben van mening dat de markt die hier 3x per week is wel aan de dure kant is... maar goed... wel gezondere ingredienten.

Ik heb jaren gerookt maar vind het nu ook vies als ik bij een vriendinnetje ben geweest die wel rookt. Hoewel ik soms met feestjes ook nog weleens een sigaret wil opsteken...

Mijn vriend is ook heel makkelijk,,, die vind alles lekker! <3

Malu, ik denk dat je gelijk hebt met het gewoontes veranderen...

Haha _Mara_ wat een heerlijk verhaal... ik ben persoonlijk gewoon een hele drukke vrouw die alleen tijdens werk achter de computer zit en eigenlijk nooit tv kijkt... ik neem liever de tijd om iets op te eten dan dat ik heel lang moet bereiden en snel moet eten. Maar je kunt ook heus heel snel en toch gezond eten toch?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:49

En alsof iemand mijn lange verhaal gaat lezen... :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:07

ja hoor Nien :P

maar tussen een Milka reep en een Milka reep zit eenbehoorlijk verschil he _O-

de E nummer app moet ik maar is gaan zoeken vanavond! weet jij daar toevallig de naam van?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:14

mm die app lijkt me ook handig. En ook ik heb je verhaal gelezen hoor ;)

Had net even een faalmomentje..zit niet zo lekker in mijn vel. En ipv mijn mandarijn en speltcracker heb ik een paar kleine stukjes 'liefde en passie' brood van de AH geproeft (met chocopasta en kaas)
Wel heeeel erg lekker brood zeg! Geen idee of het gezond is, dat zal wel niet, maar ze waren in de bonus en wilde dat brood altijd al eens proberen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:25

Bedankt voor de site Nien! :D *gaat vanaf nu 'gistextract' vermijden*

Alleen ik kan die app niet vinden..? Op de market alleen apps waarvoor je moet betalen, maar dat vind ik een beetje spooky altijd.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:35

Ik heb ook je verhaal gelezen hoor Nien! handige site van die zonder e nr's! Ben met boodschappen ook lang bezig de latste tijd om etiketten te lezen en heb zo'n boekje aangeschaft waar de uitleg van e nr in staat (en of ze niet erg / twijfelachtig of dat zou je niet moeten willen eten zijn) Best handig.

gister is het toch de pastinaak geworden. Heb er een puree van gemaakt met een klein blikje cocosmelk . Was best lekker voor een keertje (het smaakte redelijk zoet en hou normaal niet zo van zoet warm eten, merk dat dingen steeds zoeter smaaken)

Eetlijstje voor vandaag:
O: 1 klein sneetje spelt/volkorenbrood(zelf gebakken)
T: 2 speltcracers (zonder iets)
L: 3 volkoren crakers met flink huttekase
T : 1 rode puntpaprika en 3/4 komkommer met wat plakes gedroode ham
D:bloemkool en een stukje vlees

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:36

Mri schreef:
ja hoor Nien :P

maar tussen een Milka reep en een Milka reep zit eenbehoorlijk verschil he _O-

de E nummer app moet ik maar is gaan zoeken vanavond! weet jij daar toevallig de naam van?

Haha ja! Maar dit was best een grote... :9 Iig niet zo'n minireepje. Ik zoek voor mn eigen veiligheid het aantal gram ook maar niet meer op ;) heb nu net een goede dag namelijk :D

Phylos schreef:
mm die app lijkt me ook handig. En ook ik heb je verhaal gelezen hoor ;)

Had net even een faalmomentje..zit niet zo lekker in mijn vel. En ipv mijn mandarijn en speltcracker heb ik een paar kleine stukjes 'liefde en passie' brood van de AH geproeft (met chocopasta en kaas)
Wel heeeel erg lekker brood zeg! Geen idee of het gezond is, dat zal wel niet, maar ze waren in de bonus en wilde dat brood altijd al eens proberen

Prima toch!!! Als je het even nodig hebt moet je het jezelf ook gunnen!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:38

VogeltjeM schreef:
Bedankt voor de site Nien! :D *gaat vanaf nu 'gistextract' vermijden*

Alleen ik kan die app niet vinden..? Op de market alleen apps waarvoor je moet betalen, maar dat vind ik een beetje spooky altijd.

Ik zal eens kijken, had zelf nog niet gezocht maar las het daar...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:43

Nien1984 schreef:
Ik doe altijd boodschappen bij een AH die een beetje ingericht is naar studenten... nou je raad het al, veel goedkope dingen en veel pakjes! Woon wel aan de vismarkt, maar ik ben van mening dat de markt die hier 3x per week is wel aan de dure kant is... maar goed... wel gezondere ingredienten.

Haha _Mara_ wat een heerlijk verhaal... ik ben persoonlijk gewoon een hele drukke vrouw die alleen tijdens werk achter de computer zit en eigenlijk nooit tv kijkt... ik neem liever de tijd om iets op te eten dan dat ik heel lang moet bereiden en snel moet eten. Maar je kunt ook heus heel snel en toch gezond eten toch?

Over het eerste, je bedoelt denk de AH Korenbeurs? Ik werk daar toevallig. :D Maar ik moet zeggen dat ik vind dat ze nog een aardig groot assortiment biologisch hebben, daar kan de AH waar ik boodschappen doe (Selwerd) nog wel wat van leren. En de markt die duur is, mwah, ik heb daar wel eens de helft bespaard ivm de AH. Dan was ik op de markt 8 euro kwijt voor een rugzak vol groenten en fruit, heb toen nagerekend hoeveel ik er bij de AH voor kwijt zou zijn en dat was 16 euro. Vind ik toch een aardig verschil. }:0 Maar het ligt er ook aan wanneer je denk dingen koopt, nu de lente en de zomer er weer aankomen zullen de prijzen van veel producten ook weer gaan dalen, nieuwe oogsten, in de winter is er nou eenmaal minder aanbod en zullen de prijzen enigszins omhoog gaan. Het ligt er net aan wat je koopt, maar groenten en fruit vind ik over het algemeen een stuk goedkoper dan bij de appie, 2 rode paprika's voor een euro is eigenlijk normaal op de markt terwijl je in de AH voor 1 paprika al 1 euro betaald.

En je kan ook snel en gezond eten, dat ontken ik zeker niet. Maar mensen willen de tijd niet meer nemen voor voedsel. Heb wel eens een aflevering KvW gekeken, zitten mensen in Polen uien voor ons te schillen en te snijden, de productie was echt puur alleen voor Nederland, omdat wij te lui zijn om onze eigen uien te snijden en liever voorverpakte gesneden uien willen hebben. Als je zelf je groenten moet snijden kost inderdaad een beetje meer tijd, maar die voorgesneden groenten liggen daar misschien al een paar dagen voorgesneden en ik merk het zelf ook, op een gegeven moment verliezen sommige groenten hun vorm/smaak/kleur als ze te lang ergens liggen gesneden. Of het excuus van mensen, ja maar ik heb niet een hele paprika nodig of een hele bloemkool. Bijna iedereen heeft wel een vriezer, dan kook je gewoon je bloemkool beetgaar (blancheren met een mooie term :P ) en dan laat je het afkoelen en gooi je het in de vriezer, prima om voor een volgende maaltijd te wokken! En dan kook je de volgende keer sneller en nog steeds gezond. :)

Tot zover mijn verhaal. :P Haha, ik kan er gewoon niet tegen als mensen allemaal 'smoesjes' gaan verzinnen waar gewoon een simpele oplossing voor is te vinden. Maar gezond eten is voor sommigen gewoon teveel moeite, helaas.

Mijn maag begint te rammelen dus ik ga eens kijken wat ik met mijn bospeen ga doen. Eet dus opgebakken aardappeltjes met paprikapoeder en misschien nog wat andere kruiden, een kaasschnitzel (vegetarisch) en ik wil er iets van honing/boter worteltjes uit de oven bij, iets zachts/zoets. Eens even een receptje gaan zoeken. ^^

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:45

Ik heb je verhaal ook gelezen hoor Nien!

Zo vanmorgen wel bij vriendlief wakker geworden maar heb het bij een boterham met pindakaas gelaten. Bij de ah to go een bak fruit, een banaan en een innocent smoothie gekocht. Later op de terugweg van school nog een klein zakje groenten, radijsjes wortels en bleekselderij. Ook nog langs de bio winkel gegaan en weer wat kokosmelk ingeslagen, véél en dure maar hele goede chocola en nog wat dingetjes.

Net ook eens bij de Plus geweest om te kijken. Daar hebben ze wel een bio afdeling. Verder heb ik wat groene thee van leev meegenomen, een zak spinazie en wat bevroren aardbeien.

Heb nu een heel lekker tussendoortje trouwens! Heb puree gemaakt van de aardbeien, beetje kokosrasp en citroensap erbij gedaan. Dan in een glas steeds een laagje aardbeienpuree, dan een laagje yoghurt, weer een laagje puree enz enz en als garnering wat sesamzaad erover. Heeeeeel erg lekker haha! Had er ook veel zin in moet ik zeggen, was hungry.

Ik ben wel heeel eg blij want mijn moeder wil 8 kilo af gaan vallen!!! En gelukkig heeft ze wel wat verstand van goed eten door haar aryuvedische ontgiftingsweekjes en andere kuren. Dus wij eten vanaf nu 's avonds ook gezond!!

Ze had trouwens een erg lekker receptje met huttekase, had ze zelf bedacht. Omdat hier nogal wat mensen gruwen van huttekase misschien wel een leuke. Weet hem niet precies maar wel ongeveer:

Wortel stukjes, appel stukjes en paprika stukjes. Beetje citroensap eroverheen, huttekase erbij, sesamzaadjes en zwarte peper. Volgens mij was dat hem! Ik had ook een hapje geproefd en was erg lekker!! Ze at het gewoon in een bakje :)

Wat betreft het praten over eten. Ik vind het best moeilijk. Sommigen vinden het heel erg interessant, anderen vinden het maar overdreven gedoe. Vind het zelf zo moeilijk omdat velen denken dat ze gezond zijn maar geen idee hebben van hoeveel rotzooi ze naar binnen werken. Zie ze dan maar eens duidelijk te maken dat het echt niet gezond is.. De meesten vertel ik niet over mijn eetgewoonten.

@ Toes: dit boekje is misschien wat voor jou, had hem paar pagina's terug ook al gepost; http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Ik ben in ieder geval best wel fan van haar!

Vandaag had ze ook weer een interessant artikel geplaatst over spieropbouw:

http://kyradevreeze.nl/food-gaining-mus ... althy-way/

Zo en nu op naar m'n peerd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:56

@ mara, wat je zegt over groente klopt niet helemaal in mijn ogen
je zegt:
Citaat:
op een gegeven moment verliezen sommige groenten hun vorm/smaak/kleur als ze te lang ergens liggen gesneden

Wat betreft gesneden voorverpakte, niet ingevroren groente heb je gelijk.

MAAR vergeet niet dat groente de voedingswaarde verliest naar mate hoelang deze van het land is.
Bladspinazie bv....
Dag 1 gaat het van het land af, met een beetje geluk wordt het diezelfde dag nog verkocht aan een keten en in een fabriek verpakt, en als we helemaal gunstig kijken dan zal deze dus op dag 2 op het DC zijn (hopende dat daar geen voorraad is, want die moet eerst uitgeleverd worden) en ivm met voorraad dan ws dag 3 in de winkel. Daar ligt het gemiddeld 2 a 3 dagen voor het verkocht is. Dat zijn dan al 5 a 6 dagen.... in die 5 a 6 dagen is de voedingswaarde al flink terug gelopen....

Dan kijk je naar Diepvries. Over het algemeen kan je stellen dat de groente binnen 12 uur nadat het van het land komt al wordt ingevroren. Meestal zelfs binnen 6 uur.
De voedingswaarde blijft daardoor wel in het product zitten, waardoor bv diepvries spercieboontjes (buiten dat ze vele malen knapperiger zijn en niet jan en alleman er met zn vieze handen in heeft zitten graaien) en diepvries spinazie, bloemkool en broccoli gezonder zijn dan de "verse" variant die in de winkel ligt.
De eco/bio groente heeft dan nog iets tegen zitten, en dat is dat die een lagere omloop snelheid hebben, waardoor deze over het algemeen langer dan de gemiddelde 2 a 3 dagen in de winkel ligt... en dus nog meer voedingswaarde verliest....