Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:02

Gluten heb ik ook een tijdje gemeden, als test of er glutenintolerantie speelde.
Ben dus al bekend met spelt- en boekweitproducten, mjam!

Programma was erg interessant :j Die winkel, Marqt, zag er ook heel goed uit! Dat is bij mij in de buurt, dus zal daar eens binnenkort gaan snuffelen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:03

wat is nou eigenlijk beter, spelt of boekweit? En waarin zit het verschil

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:06

Boekweit is glutenvrij en spelt is vrij licht verteerbaar waardoor mensen die niet goed tegen tarwe kunnen spelt vaak wel kunnen hebben. Spelt bevat wel gluten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:07

En wat is dan beter voor je als je gewoon tegen gluten en tarwe kan?
Zit er in de een bijvoorbeeld meer koolhydraten of calorieen?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:22

nexthorse schreef:
Programma was erg interessant :j Die winkel, Marqt, zag er ook heel goed uit! Dat is bij mij in de buurt, dus zal daar eens binnenkort gaan snuffelen!

Had niets te doen dus heb ook meteen gekeken. Wat een interessant programma! Nederland na Polen het goedkooste supermarktland van europa? :wow: De prijs van een supermarkt ei niet meer gestegen sinds 1950? :wow: What the f*ck???

Bestaat er een redelijk algemeen of neutraal tijdschrift oid over gezond en echt eten? Ik wordt een beetje gek van alle verschillende inzichten en zelfverklaarde goeroe's die beweren nu écht te weten wat goed voor ons is. Ik zie dingen graag onderbouwd en objectief zonder dat iemand er belang bij heeft.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:35

@ phylos naar calorieën kijk ik nooit...iig niet in het opzicht of iets teveel is ...volgens mij heeft boekweit een iets lager GI waarde en zou dus beter zijn. Ook zijn gluten niet heel goed, zelfs als je geen coeliaki hebt. In gluten zit een stofje gliadine die je darmwand beschadigen en zelfs een lekkende darm kunnen veroorzaken. Ik probeer dus niet al te veel gluten te eten..(wil binnenkort nog wat meer artikelen zoeken hierover, nu even geen tijd voor)

@Mrijn, ik hou voor echt gezond eten eigenlijk puur eten aan. Voedsel dat onbewerkt is waar geen E nummers aan toegevoegd zijn of pesticiden overheen gespoten zijn. Verder probeer ik veel noten en zaden te eten. In een supermarkt word ik altijd behoorlijk droevig van alle rommel die men aan eten toevoegt...in de AH is zelfs geen basalmico azijn te vinden zonder E nummers..of kokosmelk zonder e nummers. Sterker nog er is maar 1 blikje kokosmelk te vinden en dat is de fair trade kokosmelk uit Sri lanka. Die van nutco en de AH bevat geen kokosmelk maar kokosextract en verder water en emulgatoren...echt droevig. Ik denk zolang je zoveel mogelijk zelf maakt en pure producten koopt (zoveel mogelijk biologisch, maar ook mijn portomonnee laat die niet altijd toe) je wel goed zit. Een onafhankelijk tijdschrift ofzo is er denk ik niet. Zelfs wetenschappelijke onderzoeken zijn zelden onafhankelijk, unilever in campina zijn de grote sponsoren van onderzoek naar voeding...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:13

Mrijn schreef:
nexthorse schreef:

Volg dit programma al vanaf het begin en vind het inderdaad erg interessant! Heb hem vanavond niet kunnen kijken omdat ik moest werken maar ga hem nu meteen terugkijken. Vooral dit onderwerp 'nepheid van producten' klinkt mij erg interessant, je wordt belazerd waar je bij staat. Net zoals Mrijn zou ik een onafhankelijk tijdschrift op prijs stellen, maar zoals Malu al zegt, het meeste wordt gesponsord door de grote voedselleveranciers. Vind het daarom ook erg lastig om aan de juiste informatie te komen over gezond en eerlijk eten, ik pik nu overal wat vandaan. Ben begonnen met het programma 'de Keuringsdienst van Waarde', daarbij ook 'de Wilde Keuken' en van daar opzoek gegaan naar boeken, informatie op internet. Heb me Facebook aangemeld voor de pagina van 'Foodwatch' (die schijnbaar ook meegewerkt heeft aan het programma van vanavond) en leer ook veel uit dit topic. Beetje bij beetje komen we er wel. Wat ik gewoon zo verdomde raar is dat je zoveel moeite moet doen om aan eerlijk en gezond voedsel te komen. Eigenlijk zou het toch de normaalste zaak van de wereld moeten zijn dat we onbespoten en onbewerkte producten in onze winkels hebben liggen. Het is gewoon vergif voor ons lichaam wat we allemaal naar binnen werken. Helaas is de realiteit nu eenmaal zo en moet je meer moeite doen om gezond en eerlijk te eten dan ongezond en oneerlijk...

Ik ga nu de aflevering van vanavond kijken. :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:21

Foodwatch volg ik ook op twitter, maar volgens mij zijn hun niet zozeer bezig met e-nummers (ten minste van wat ik gelezen heb tot nu toe).

Ik zou ook graag een tijdschrift oid willen die onafhankelijk is!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:46

Ik ga proberen dit topic te volgen.
Heb zelf chronisch ziekte van lyme en voeding is dan heel belangrijk maar.....ik ben zo,n slechte eter!
Ik ben echt een brood met hagelslag mens en kom daar moeilijk vanaf.
Van mijn lyme arts heb ik het dure boek "koken zonder pakjes" gekocht maar het ligt alweer onderop de stapel rommel hier op tafel.
Ook heb ik PDS en een lekkende darm.
Mijn lever is door de borrelia ook behoorlijk aangetast dus gezonde voeding is juist voor mij ook zo belangrijk.

Ben al door een NAET therapeut behandelt voor heel veel intoleranties.
Ik hou echt niet van gekookte groente en aardappelen, ook rijst is niet echt mijn eten.
Wat ik nu wel al doe is koolhydraten arm/vrij brood bij de bakker bestellen.

Zou koken nou ook nog eens je hobby zijn dan ben je denk ik al een heel stuk dichter bij de stap gezond eten omdat je het leuk vind om aandacht aan voedsel te schenken, maar ook dat is helaas niet echt mijn hobby.

Nu hoop ik als ik dit topic een beetje volg dat ik ideeen tegen kom waardoor ik toch wat gemotiveerder raak om wat meer met gezonde voeding bezig te zijn.

Voor ik dit topic zag had ik alweer een handvol M&M's op en toen ik het topic begon te lezen zat ik ineesn 3 rauwe peentjes te knabbelen. }:0
Kijk, en zulke dingen moet ik dus veel vaker doen!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:30

Goeiemorgen allemaal,
zitten jullie allemaal aan een lekker gezond ontbijt? ik moet even kwijt dat mn bio speltbrood die ik zelf gebakken heb goed gelukt is! (had ietsje minder zout in gekund maar goed) Vorige die ik zelf had geprobeerd te maken was helemaal ingestort en te klef..
Deze is mooi luchtig en heeft een lekkere kortst en smaakt goed. Ik ga vanmiddag even bijlezen , jullie gaan hard :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:39

Goedemorgen!

Goed zeg, ik heb ook speltmeel besteld, komt vandaag binnen. Wat voor gist heb je gebruikt? Of geen? Ik zou graag speltbrood bakken met fruit erin (zoals appel-kaneel), maar kan daarvoor geen recepten vinden..

In het kader van 'groot ontbijten' zit ik vandaag aan 3 speltcrackers ipv 1 :P Krijg echt nog ff niet meer naar binnen. Zodra ik een beetje vrije tijd heb, ga ik de links en het filmpje bekijken :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:43

Jup, lekker aan mijn ontbijtje hier! Straks nog 2 zuurdesem boterhammen eten! Maar zit toch al aardig vol van mijn yoghurt, chiazaad, banaan, 2 aardbeien, hazelnoten en dorset cereals.

Wat leuk dat er zoveel mensen weer bij komen, welkom!
Jouw brood klinkt goed hesterve!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:54

hoi VogeltjeM voor 1 brood had volgens recept 7 gr gist nodig maar heb 4 gram gebruikt en een half theelepeltje zuiveringszout. Je kunt zelf exprimenteren met recepten.
Basis recept :
300ml water
500gr bloem(spelt,tarwe of wat je ook voor bloem wilt gebruiken je kunt ook verschillende soorten mengen)
7 gr gist (half /half met zuiveringszout of je krijgt een compacter brood, is ook niet erg)
1/2 tl zout
1/2 tl suiker

Als je vers fruit erdoor doet dan heb je denk ik iets minder water nodig en heb je kans dat je rond het fruit wat natte plekken krijgt, dat weet ik niet zeker .... Kaneel kan je naar smaak doen en je heb als ik het inschat iig 2 tl nodig om het een beetje te proeven als je een sterke kaneelsmaak wilt heb je meer nodig
Je zou ook gedroogde appeltjes erdoor kunnen doen . Klinkt wel lekker trouwens . Van het weekend zal ik eens proberen om een kloppend recept te krijgen

Ga nu snel naar stal(heb zo les) en kom vanmiddag hier nog even kijken:)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:25

Maak je dat brood in een broodbakmachine, of kan het ook in een cakeblik in de oven?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:32

Mrijn schreef:
Bestaat er een redelijk algemeen of neutraal tijdschrift oid over gezond en echt eten? Ik wordt een beetje gek van alle verschillende inzichten en zelfverklaarde goeroe's die beweren nu écht te weten wat goed voor ons is. Ik zie dingen graag onderbouwd en objectief zonder dat iemand er belang bij heeft.

Dat komt doordat het vaak niet helemaal onafhankelijke onderzoeken zijn en staat soms de suikerunie, unilever, becel, e.d. achter de adviezen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:53

Idd onderzoeken worden gefinancieerd door marktgiganten en dus altijd eenzijdig belicht helaas

Ik ben me gisteren helemaal te buiten gegaan met wokken :+ Maar ja het was wel lekker haha, nu weer back to basic ;-)

Ik ga zaterdag maar eens bij de natuurwinkel informeren over soorten brood wat ze daar hebben....Wil ook wel wat kookboeken hebben, iemand suggesties? (makkelijke snelle recepten, salades/groenten/etc)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:19

Ik heb zelf het kookboek van Amber Albarda, staan leuke recepten in die niet al te moeilijk zijn. Heb ook het boek van Inge van Haselen , maar die gebruik ik minder.. vaak waslijsten aan ingrediënten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:32

Ik heb heerlijk in de auto ontbeten met een milkshake van kwark, bevroren frambozen en een lepel bio jam. Echt heul lekker! Ik eet straks als tussendoortje nog een speltboterham met kaas.

Ik hoop tussen de middag een zakje chiazaden te kunnen vinden in de winkel. Die kunnen dan voortaan door mijn shake heen.

Onderzoeken worden gefinancierd door levensmiddelenproducenten, het Rijk heeft een veel te dikke vinder in de pap van het Voedingscentrum en zelfs biologische winkels zijn niet altijd even transparant en zuiver op de graad (tenminste,als je dit verhaal mag geloven: http://www.praktijk-advance.nl/blog/voe ... aapskleren). Lastig hoor...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:44

vacature die een tijdje geleden op internet stond....

Citaat:
De diëtiste Day Care is verantwoordelijk voor het implementeren van de Eet Compleettest. Deze test wordt uitgevoerd op kinderdagverblijven en heeft als doel om een voedingskundige nulmeting te doen op het kinderdagverblijf bij de peuters op het kinderdagverblijf.
Na deze nulmeting wordt er door de diëtiste samen met de rayon manager kinderdagverblijven een voedignskundig advies uitgebracht en zal de dietiste er voor moeten zorgdragen dat het kinderdagverblijf dit naleeft. Hoofdfocus hierbij is ervoor zorg te dragen dat Nutrilon Peuter Groeimelk op het kinderdagverbiljf wordt gebruikt.

Persoon die de vacature vond zei hierover:
Citaat:
"Het moge duidelijk zijn welk bedrijf het is en dat het wel de bedoeling is dat je hunnie troep aan de man brengt ~~}> "

Hoe bedoel je bedrijven en de overheid hebben een (dikke) vinger in de pap :x :x :x

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:47

Duuk2011 schreef:
TessJS schreef:
Super topic!

Ik ben zelf bezig met afvallen voor de zomer... 1 kilo per week is mijn doel. En dit d.m.v. gezond eten en meer bewegen. Wel lastig, want gezond eten kost ook meteen al veel geld. En ik ben best een arme student... Lastig. Verder ga je automatisch bij het uitgaan met vrienden alcohol, vooral bier drinken... Iemand leuke tips voor mij?!

Hmm misschien een gemene opmerking (wat ik niet zo bedoel!) maar ik ben bang dat je biertjes meer geld kosten (als je een proto type student bent:P) dan gezond eten!
Uitgaan kost stiekem zo veel geld.. zeker als je paar keer per week gaat!

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, dat het prijzig is!! Vorige week heb ik gewinkeld in de bio winkel en ik schrok me een hoedje.

Haha je hebt gelijk, sowieso probeer ik nu maar 1x per week uit te gaan... dat merk je meteen! Btw. bier is maar 1 euro :p

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:51

@Mri: Wat erg :oo Dat is ook zoiets stoms. Dat er aan van die baby oplosmelk vaak suiker zit toegevoegd! Echt te gek voor woorden.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:55

Goedemorgen allemaal. Jullie hebben weer flink gepost! Echt handige tips, en ik ga zeker dat programma eens terug kijken!
Inderdaad, een onafhankelijk tijdschrift zou fijn zijn.. ik weet het soms ook echt niet meer door alle meningen/verhalen. Ik ging eerst altijd uit van de schijf van 5 (voedingscentrum) maar nu luister ik meer naar de tips in dit topic haha ;)

Mijn ontbijtje:
Biologische yoghurt met lijnzaad, en bio muesli.
Tussendoor: appel en klein handje noten (ongebrand)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:03

Goedemorgen! Helemaal geinspireerd door dit topic heb ik zojuist ontbeten met een bak kwark, met daarin fruitmuesli, een beetje kokosmelk, kaneel en een banaan. IK ONTPLOF! Man, wat een hoeveelheid, en ik had echt niet veel gepakt. Ik vond het eigenlijk niet zo'n succes, ben denk ik toch niet zo'n kwarketer misschien.

Gister lekker avondgegeten met een riant groenteomelet! Was erg lekker en vulde goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:49

wat zijn chiazaden eigenlijk en hoe smaakt dat?

Citaat:
Ik heb heerlijk in de auto ontbeten met een milkshake van kwark, bevroren frambozen en een lepel bio jam

klinkt goed, doe je dat in een blender dan? Ik moet nog steeds zo'n ding halen, ook om groentesmoothies te maken, maar ik wil meteen een hele goede want vind het ranzig als er teveel klonten enzo doorheen zitten :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:49

Ohhh groenteomelet voor vanavond is een goed idee!

Hoe maken jullie dat? (welke kruiden? (groenten naar smaak natuurlijk)