Millionaires shortbread

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:54

Ik ben hem nu aan het maken :D heb net de caramel gemaakt ( met electrische mixer ) en de bodem zit nog even in de oven.

:~

Many

Re: Millionaires shortbread

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:19

Ik heb 'm vorige week weer eens gemaakt, dit keer met een bastogne bodem. Is ook heel erg lekker! :9

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:32

Bastognebodem klinkt niet verkeerd :D
Ik moet hem binnenkort ook maar weer eens maken. (jammer dat ik m zelf dan niet kan eten door kaakproblemen ;( )

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:05

Anne,
bij mij was de karamel echt lekker zacht hoor.
Zelfs nog zachter dan de chocola, en het kleefde ook totaal niet.

Hoewel de bodem bij mij echt mislukt was denk ik :=
Die bleef na 45 minuten dan wel op 175 graden, nog steeds erg bleek :=

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:17

Ik had de bodem op 200 graden gezet en er 40 min ingedaan, hij was heerlijk knapperig en goudbruin :D

Ik heb trouwens dat als ik al een klein puntje/stukje eet misselijk wordt van de hoeveelheid boter die erin zit, het ligt echt heel zwaar op de maag. En ik heb me netjes aan het recept gehouden.. Misschien ligt het gewoon aan mij, mijn vriend heeft het niet :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:14

Volgende keer ook maar op 200 graden dan :P
175 is dan gewoon te weinig.

Heb er geen last van, maar we hebben echt een mini taart puntje. Het breedste punt is hier 2 cm ofzo

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:22

Ik heb hem ook voor het eerst gemaakt! Alleen was de caramel eigenlijk te dik om netjes op de koek te krijgen, volgende keer dus niet de 10-15 min koken aanhouden..In het filmpje een aantal pag. terug is het ook maar heel even koken, misschien wordt de caramel dan ook minder hard?
Ben benieuwd hoe hij straks gaat smaken!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:42

Hij is bij mij niet helemaal gelukt :( Kan echt iemands hoofd inslaan met die caramel....Het is ook niet echt te snijden, ondanks dat hij al een tijd uit de koelkast is. Beetje jammer, want de foto's hier zien er erg lekker uit!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:01

Ik heb hem ook gemaakt! Hij was bewonderingswaardig goed gelukt en enorm lekker! :D Volgende keer doe ik de bodem toch met boterkoek, want hoewel dit ook erg lekker was, ben ik toch de zachte shortbread bodem gewend :))

Heb de koek uitgedeeld op training vandaag en iedereen was enorm te spreken erover! :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:10

Ik heb 'm gister ook weer gemaakt. De helft is naar m'n vriend toe gegaan :P

Unravelation, heb je wel 't recept goed gevolgd? Kan haast niet fout gaan met de caramel... Wel balen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:11

Ik dacht het wel, boter laten smelten op laag vuur, toen de gecondenseerde melk en suiker erbij, toen die was opgelost het vuur hoog en 10 min laten koken. Ik denk dat dat te lang is geweest. Het was ook erg dik om op de koek uit te smeren, dat wilde niet echt.. Misschien dat ik het volgend weekend nog een keertje probeer! M'n koek kruimelde ook behoorlijk met snijden, misschien dat die ook wel korter in de over moest...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:26

Ik hou 't vuur altijd gewoon zachtjes staan, dan duurt 't wel wat langer, maar heb je minder kans dat 't aan gaat branden. Maar je moet ook blijven roeren toch? Dan kan 't nooit zo dik worden dat je 't niet meer uit kunt smeren want dan kun je ook allang niet meer roeren :P

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:07

Had het ook niet echt aangebrand..Gewoon blijven mixen met de elektrische mixer en de tijd gezet zodat ik niet te kort aan het koken was. Er stond namelijk 10-15 min, dus dat heb ik aangehouden. Maar de caramel werd heel snel al wat koeler denk ik op de koek, het bleef heel erg aan elkaar plakken zeg maar toen ik 3/4 had uitgesmeerd ging de rest niet zo goed meer...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:10

Ok apart dat 't dan toch zo hard was geworden. Gewoon nog eens proberen dit weekend!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:32

Ik heb t ook gemaakt :)
hij is nu aan het 'hard' worden morgen weet ik of ie ook lekker smaakt :')

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:59

Ik laat de caramel ook nooit doorkoken. Een paar seconden aan de kook, dan pan eraf tot de kook er weer af is, dan weer op de wamtebron en laten koken, en weer eraf en dat tot ie dik genoeg is ( ik vind 'm dik genoeg als ik met de garde een streep trek en dan de bodem van de pan zie. Vervolgens moet de caramel weer teruglopen natuurlijk anders is ie te dik en krijg je volgens mij dat ie veel te hard wordt.) Je bent even bezig, lamme arm vooral, maar zo kan het gewoon niet misgaan. Ik hou dus ook geen tijd aan maar puur op zicht/gevoel

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:16

Hier gaat 't ook puur op zicht en gevoel :j

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:15

Leuk om te zien dat dit topic nog steeds loopt!
Ik heb er ook weer 1 gemaakt deze week en een dag daarna heeft mijn moeder er ook nog één gemaakt :o
Ik was namelijk jarig en heb er één meegenomen naar mijn stage, waar ik vandaag twee collega's heb blij gemaakt met het recept. De andere is naar de visite gegaan en we hebben nog over :9
Hij is bij iedereen in de smaak gevallen!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:18

Unravelation schreef:
Ik dacht het wel, boter laten smelten op laag vuur, toen de gecondenseerde melk en suiker erbij, toen die was opgelost het vuur hoog en 10 min laten koken. Ik denk dat dat te lang is geweest. Het was ook erg dik om op de koek uit te smeren, dat wilde niet echt.. Misschien dat ik het volgend weekend nog een keertje probeer! M'n koek kruimelde ook behoorlijk met snijden, misschien dat die ook wel korter in de over moest...

Mijn koek kruimelde ook.
Maar de mijne was te kort in de oven.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:19

Sam2 schreef:
Ik laat de caramel ook nooit doorkoken. Een paar seconden aan de kook, dan pan eraf tot de kook er weer af is, dan weer op de wamtebron en laten koken, en weer eraf en dat tot ie dik genoeg is ( ik vind 'm dik genoeg als ik met de garde een streep trek en dan de bodem van de pan zie. Vervolgens moet de caramel weer teruglopen natuurlijk anders is ie te dik en krijg je volgens mij dat ie veel te hard wordt.) Je bent even bezig, lamme arm vooral, maar zo kan het gewoon niet misgaan. Ik hou dus ook geen tijd aan maar puur op zicht/gevoel

Gewoon met de elektrische mixer doen :P

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:20

Gisteren heb ik hem weer gemaakt.
Ik heb een iets grotere ovenschaal gekocht, want met mijn ovale schaal werden de lagen anders te dik en had ik veel caramel over, nu viel het wel mee.
De bodem is weer super lekker en de caramel lekker zacht. Alleen ging het bijna fout met caramel maken, want de keramische plaat kan niet echt op een zachte stand en ik zag dat de caramel een beetje ging aan branden aan de bodem, ik heb gelijk een ander pan gepakt en over gekiept, gelukkig ging het goed. Ik heb de helft mee naar mijn werk genomen, ik denk dat ik wacht met uitdelen tot het een uur of 10:00 is, anders worden ze allemaal misselijk :D
Het blijft een topper TS +:)+

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:56

Ik wil hem ook zoooo graag nog een keer maken maar ik ben aan de lijn -O-
Nou ja, over een paar maandjes weer.....

Cchanny schreef:

Tja, toch houd iets me tegen..... Voor je het weet is het toch te dik omdat je niet kan voelen hoeveel weerstand je hebt met roeren.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:41

Ik heb hem nog een keer gemaakt..En hij is gelukt!!!!! De koek wat korter in de over en de caramel wat korter en met de hand geroerd. Misschien iets te kort omdat de caramel nog vrij zacht is, maar misschien moet het nog wat meer afkoelen, maar hij smaakt super! :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:45

Sam2 schreef:
Ik wil hem ook zoooo graag nog een keer maken maar ik ben aan de lijn -O-
Nou ja, over een paar maandjes weer.....

Cchanny schreef:

Tja, toch houd iets me tegen..... Voor je het weet is het toch te dik omdat je niet kan voelen hoeveel weerstand je hebt met roeren.

Dat gaat op gevoel.
Hier is het goed gegaan hoor.
We moesten zelfs eerder stoppen rond de 7 minuten geloof ik.
En je ziet het ook vanzelf aan de ribbels die in de caramel blijven staan, die blijf je dan duidelijker zien.
Wat ik ook deed is om de zoveel tijd gewoon kijken of het al dik genoeg was.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:55

Aaaah ik heb hem ook net gemaakt!
Volgens mij is hij goed gelukt, moest er weer 3 uur voor uitrekken!
De koek was mooi goudbruin toen hij uit de oven kwam.
Met de caramel ging het bijna mis omdat hij toch iets aan ging koeken, maar na kei hard roeren ging het weer weg.
Volgens mij is mijn caramel ook precies goed geworden! kon het gemakkelijk verdelen maar het was zeker niet te dik :)
Het marmeren met de witte chocolade ging ook goed!
Hij staat nu in de koelkast, want de chocolade moet nog wat stollen!
Morgen wordt hij aangesneden op mijn High thea!
Ik zal er wel eventjes wat foto's van maken morgen :D
Hopleijk is hij ook lekker