Taarten Decoreren III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:16

gefeli mayo!

over fondant: ik gebruik het alleen om te boetseren omdat het sneller opstijft. vind het te zoet qua smaak, droogt te snel uit en scheurt daardoor ook snel.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:17

Ik vind fondant ook echt niet lekkr, zit een beeyje een appart smaakje aan

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:18

Mayo, wat leuk! Gefeliciteerd! Weer leuk projectje voor jou dus :)

Heb net mijn draaiplateau bekleed met groene fondant. Best goed gelukt al zeg ik het zelf. Heb het idee dat ik nu een beetje handigheid krijg. En vind de fondant van De Bakzolder zelf fijner dan die van RegalIce.

Nu nog halve kilo geel kleuren.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:21

hoi MM! :D

wordt het niet minder lekker door dat vriezen?

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:21

Polivy, mag ik vragen waarom je je draaiplateau bekleed :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:25

imd schreef:
Ik doe trouwens met die taartsnijder eerst kijken waar hij gaat snijden, dan even voorsnijden met m'n mes een heel klein beetje, en dan met de taartzaag. Anders wil het bijna niet, het is ook niet echt scherp ofzo natuurlijk..

Dat ga ik voortaan ook maar proberen, ik heb mijn taartzaag gebroken gisteren haha. :o

Super leuke cupcakes Nathalie!

En Mayo gefeliciteerd *\o/*

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:26

Nathalie1981 schreef:
Polivy, mag ik vragen waarom je je draaiplateau bekleed :D

Omdat ik nog geen cake board heb en daar dus dan een groene ondergrond op is, voor onder mijn bijenkorf :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:28

batje schreef:
hoi MM! :D

wordt het niet minder lekker door dat vriezen?

Nee hoor, proef je niks van.

Taart in pedaalemmerzak, goed lucht eruit knijpen en een knoop erin.
Taart in de vriezer.
24 uur van tevoren (met de zak er nog steeds om) weer in de koelkast zetten en dan is hij prima ontdooit voor De Grote Dag.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:41

Thanks ladies! Ze blijkt Evy te heten en is 3710 gram :+:

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:43

Dat is een flinke Evy :D

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:49

Echt hele leuk taarten heb ik hier voorbij zien komen zeg!
Ik krijg ook zin om te maken :))

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:51

Die kun je wel lekker knuffelen MM :D
Mijn zoontje was 2635 dat is niet zo heel knuffelbaar ;)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:53

Het is me weer gelukt het topic terug te vinden, ik wil jullie graag mijn 2 creaties laten zien en om hulp vragen!!! (jullie zien zo dadelijk wel waarom :D ).

Mijn zoontje is 18 december 1 jaar geworden, dus dat leek me een mooie gelegenheid om nou toch eindelijk eens ZELF creatief te gaan bakken. Ik heb voor taart 1 grotendeels het recept van de Marsepeinen boltaartjes gevolgd (waarvoor nogmaals bedankt _/-\o_ ), met een paar aanpassingen:
1. een grotere, afgeronde schaal (zie eindresultaat voor de vorm van de taart), gekocht bij de Blokker
2. In plaats van botercreme afgesmeerd met chocoladeboter, gekocht bij de Plus
3. De taart door midden gesneden en gevuld met Lemon Curd.
Het eindresultaat:
Afbeelding

Ik was hier erg tevreden over, net als de mensen die hem opgegeten hebben :D
Na deze taart ben ik helaas een beetje overmoedig geworden...voor het "grote" feestje van 2 dagen erna wilde ik de ChooChooTrain maken:
Afbeelding
Laten we positief beginnen: het bakken van de cake ging goed. Ik had met 1,5 pak Koopmans cakemeel nét genoeg voor de vorm (ik wilde eigenlijk voor de zekerheid meer maken, maar de eieren waren op _O- ). Het duurde wel eeuwen voordat het ding klaar was, maar dat mocht de pret niet drukken.
Vervolgens fout 1: omdat de Lemon curd in de vorige taart zo goed beviel, ook deze taart opengesneden. In de lengte...FOUT! Dat ding krijg je nooit meer fatsoenlijk in gareel. De bedoeling was dat het een rechtopstaande trein ging worden, maar na 2 verzakkingen, waarbij iedere helft een eigen leven ging leiden en de lemon curd als glijmiddel diende, toch maar besloten om er een liggend ontwerp van te maken...
De bedoeling was om de taart met gekleurde fondant (dus géén marsepein zoals bij de eerste taart) te gaan kleuren, en daarna nog met spikkeltjes af te werken. En daar, mijn lieve lezers, heb ik dus serieus hulp bij nodig, als ik dat ooit nog goed wil laten komen...zie hier het eindresultaat (niet te hard lachen graag):
Afbeelding
Mocht je denken dat het meevalt: het heeft bloed, zweet en tranen gekost om dit nog te krijgen. De achterste helft (die op de plank ligt) is chocoladeboter, uit de tijd dat ik nog dacht het ding rechtop te kunnen zetten.
Onder de fondant zit deels chocoladeboter - is volgens mij niet nodig als basis voor fondant en kan ik beter weglaten de volgende keer. Maar ik was de randen daarmee dik aan het insmeren, omdat ik wanhopig probeerde daarmee de lemon curd binnen te houden
De fondant dreef alle kanten op, maar kreeg ik niet mooi egaal over de trein heen. Het stolde veel te snel en ik was niet wanhopig genoeg om er een fohn oid bij te pakken (hoe doe je zoiets in vredesnaam, fondant egaal over zo'n bakvorm aanbrengen? %)
De spikkeltjes bleven uiteraard niet plakken omdat de fondant al gestold was. Ook rolden ze overal heen, ik kom ze nu nog tegen. Achteraf misschien de spikkeltjes al in de fondant zelf roeren??? Maar dan worden ze geel en zie je de leuke spikkeltjeskleuren niet meer lijkt mij?!?

Positief blijven: de taart was nog steeds lekker. Maar eerlijk is eerlijk, 't ziet er NIET uit...tips zijn welkom :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:54

MamaMiesje schreef:
Nee hoor, proef je niks van.

Taart in pedaalemmerzak, goed lucht eruit knijpen en een knoop erin.
Taart in de vriezer.
24 uur van tevoren (met de zak er nog steeds om) weer in de koelkast zetten en dan is hij prima ontdooit voor De Grote Dag.

Oops.... Ik heb er wat zilverfolie omgeslagen en hem zo in de vriezer geschoven, dus niet in een zak... :n

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:58

Heb je de fondant gesmolten ofzo? Omdat je zegt dat het stolde?

En cakebeslag is toch veel te zwaar voor een taart?
Je moet biscout maken, dat is veel luchtiger en lichter..

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:01

gefeliciteerd mayo!
mijn babytarat staat nu ind evriezer maar damn wat is dta bekleden toch moeilijk
hoe werken jullie de hoekjes van een vierkante taart af? het was weer om te janken hier :\

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:06

Je hebt verschillende soorten fondant en ik ben bang dat jij de verkeerde had := Je hebt fondant zoals op een tompouce (vloeibaar, soort van :D) en je hebt rolfondant wat je tot een lap uit kunt rollen en ongeveer hetzelfde als marsepein kunt verwerken. Ben bang dat jij de vloeibare had :=

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:07

susan schreef:
gefeliciteerd mayo!
mijn babytarat staat nu ind evriezer maar damn wat is dta bekleden toch moeilijk
hoe werken jullie de hoekjes van een vierkante taart af? het was weer om te janken hier :\

Optillen en steeds iets naar buiten 'tillen/trekken' en dan rustig van beneden naar boven 'vegen' dan druk je ook de punt van je biscuit niet naar beneden (als het goed is) :D

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:07

wereld schreef:
Heb je de fondant gesmolten ofzo? Omdat je zegt dat het stolde?

En cakebeslag is toch veel te zwaar voor een taart?
Je moet biscout maken, dat is veel luchtiger en lichter..

Ja, sorry, misschien niet helemaal duidelijk gezegd, maar ik had fondantglazuur oftewel "smelt fondant". Ik dacht dat dat wel zou werken ter bekleding van de cake :')
Verder: de basis was inderdaad bij beide "taarten" cakebeslag. Bij de trein hoort dat ook (stond in het recept: cakemix), bij de andere taart ben ik zelf bewust voor cake gegaan omdat mijn zoontje dat ook prima mee kon eten. Inderdaad behoorlijk vullend, maar je hoeft natuurlijk ook geen megagrote stukken per persoon af te snijden ;)

Edit: zou rolfondant of marsepein wel gewerkt hebben dan om de treinvorm te behouden???

Edit2: volgens het officiele recept had ik "buttercream icing" nodig ter bekleding van de trein - wat is dat precies???

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:09

Haha Roadracer, het is idd wel een contrast met je eerste taart (die overigens prachtig is!) ;) Heb helaas geen tips, geen ervaring met fondant of rechtopstaande taarten..

Ok, vorige keer had ik de taart in de magnetron sterilisator ingevroren (had geen andere doos die groot genoeg was ;) ) en dat was toch minder lekker.. tnx!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:10

Mayo schreef:
susan schreef:
gefeliciteerd mayo!

Optillen en steeds iets naar buiten 'tillen/trekken' en dan rustig van beneden naar boven 'vegen' dan druk je ook de punt van je biscuit niet naar beneden (als het goed is) :D

oke dat klinkt logisch maar dan krijg ik verderop een vouw :?
*gaat een workshop in de buurt zoeken*

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:11

Het geldt voor helemaal rondom de taart :D

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:18

jahaa.. ik krijg deze week mijn vakantiedagen uitbetaald :D kan ik ook wat bestellen :)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:20

Roadracer, wat een prachtige verjaardags taart vor je zoontje :D
Maar die trein :') _O- sorry zou mij dus ook lukken :+

Ik heb gisteren mijn siliconenvorm voor het eerst geprobeerd dacht maak nog eens een simpele cake :') Ook mijn cake zag er niet uit en is 2 keer zo breed geworden haha heb waarschijnlijk teveel beslag in de vorm gedaan, maar hij ging re wel goed uit en smaakte ook nog alleen ding zag er niet uit _O-

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:21

melanie_h schreef:
Roadracer, wat een prachtige verjaardags taart vor je zoontje :D
Maar die trein :') _O- sorry zou mij dus ook lukken :+

Ik heb gisteren mijn siliconenvorm voor het eerst geprobeerd dacht maak nog eens een simpele cake :') Ook mijn cake zag er niet uit en is 2 keer zo breed geworden haha heb waarschijnlijk teveel beslag in de vorm gedaan, maar hij ging re wel goed uit en smaakte ook nog alleen ding zag er niet uit _O-

FOTO!!!! :P