De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:14

Ben bang dat ik mn courgettes toch te vroeg in de grond gezet heb, ze zien er erg verdrietig uit. Gelukkig heb ik nog 4 plantjes staan. De bonen staan in hun speciekuip en vandaag toch maar slaplantjes en een vijg meegenomen uit het tuibcentrum. De gems komen ook omhoog. Verbaas me er toch elke keer weer over hoe snel alles groeit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:16

Dan zal ik het mysterie-plantje toch maar weg halen, zal toch niet iets worden wat we graag eten..

En idd grondvorst.. bah.. Moet ik toch maar even mijn sperziebonen afdekken die ik pas buiten heb gezet -O-
Mijn kas is na vandaag bijna onderhoudsvrij hoop ik :D nog een tuinslang erin leggen met gaatjes erin..
Ik heb echt te veel tomatenplanten volgens mij :Y) of niet genoeg inmaak-potjes, zo kun je t ook zien. Dat wordt veel tomatensoep eten :9 en ik heb er paprika, pepers, komkommer en een watermeloen in staan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:24

Wat mooi! En handig, dat worteldoek. Dat wordt tomatensoep,tomatensaus, tomatensap, tomatensla...

Ik heb vorig jaar echte ouderwetse Italiaanse Sugo gemaakt. Daar kan je veel tomaten in kwijt, want dat dikt behoorlijk in. :) Ingemaakt en ingevroren. Superhandig als je geen zin hebt om te koken: je gooit wat over de pasta, wat parmezaanse kaas erover en klaar. En zooooo lekker!

Ik heb een slang bij de Lidl gekocht. Daar zitten minuscule gaatjes in waar het water doorkomt. Ik heb er een watertimer tussen gezet. Handig ding.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:08

Ik heb mijn tomaten in potten staan, en ik heb ze vanavond maar snel weer binnen gehaald. 2 plantjes hingen al behoorlijk slap, ik hoop dat ik ze toch nog weer tot leven ga krijgen.... Ze waren al zo'n 50 cm hoog, dus dat is wel zonde.

Verder heb ik vandaag suikermais in de tuin gezaaid en een paar erwten plantjes in de volle grond gezet. Nog niet alles, als deze dan dood gaan, dan heb ik nog wat meer.
Verder de helft van de moestuin onkruid gewied, morgen de andere helft + de hele bloementuin nog.... Pfff....

Safina; zo'n slang klinkt ideaal! Die wil ik ook nog! Is ie lang?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:46

carola schreef:
Ik heb mijn tomaten in potten staan, en ik heb ze vanavond maar snel weer binnen gehaald. 2 plantjes hingen al behoorlijk slap, ik hoop dat ik ze toch nog weer tot leven ga krijgen.... Ze waren al zo'n 50 cm hoog, dus dat is wel zonde.

Komt wel goed verwacht ik :D. Ik heb mijn tomatenplantjes al een paar weken buiten staan.

In het begin gingen ze ook wat hangen (ook bij het overpotten deden sommigen dat), maar alles doet het heel erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:54

Straks eens kijken of ze die slangen nog hebben bij de lidl :j

Ik hoop dat je tomaten het overleven! 50 cm, dat zijn al grote planten zeg! Heb je de grond vantevoren een beetje opgewarmd en in het gat eerst een plens water gedaan voor het planten? Dat helpt al vaak enorm. Die van mij hebben helemaal niet slap gehangen gelukkig.
Doen jullie trouwens ook mest in de gaten voordat de planten erin gaan? Ik heb wat koemestkorrel, kalk en patentkali erbij gedaan voor de tomaten, dat schijnt goed te zijn voor ze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:36

@8nnemiek de slag die ik heb gekocht was er zoeen. https://www.easyoutlet.nl/tuin/tuinarti ... eling.html was wel een paar weken geleden.
Ik heb het eerder met een tuinslang geprobeerd maar dan spoot het water niet gelijkmatig uit de gaatjes die ik gemaakt had. Het ene plantje verzoop en verderop droogte alles uit.

vannacht maar even goed de ramen van de kas dicht gedaan. Twee plantjes zien er slapjes uit. De rest zie ik niks bijzonders aan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:08

Wat hebben jullie allemaal al grote tomatenplanten!
Ik loop echt achter!
Ik heb ze in een kasje in de vensterbank staan. Maar zou ik de bovenkant er ondertussen af kunnen laten? En wanneer zou ik ze over kunnen zetten? Ik heb er een paar uitgehaald omdat ze anders elke keer tussen de deksel kwamen te zitten. Die heb ik toen geprobeerd over te zetten in een klein potje maar ze gingen binnen een uur al dood :')
Recht is tomaat en links paprika
Afbeelding

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:14

Bij mij stond bijna alles al buiten in mijn kasje, vandaag moeten ze maar groot worden :) Hop de grond in!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:21

@ Moonfight, ooh.. die tomatenplantjes lijken mij niet heel erg sterk. Ik zou ze in ieder geval gaan overplanten want ik denk dat ze wel wat meer ruimte kunnen gebruiken.
Als ik dat zo zie zijn ze meer hoog dan stevig. Mijn plantjes zijn wat lager en hebben een dikkere steel.

Zelf zou ik ze overplanten in plastic bekertjes en ze nog mooi een tijd binnen laten staan *D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:23

Ik had ze dus overgeplant vorige week, en toen gingen ze vrij snel dood. Ze verlepte, vielen om en gingen het niet meer doen :(
Maar anders binnenkort toch nog maar een keer proberen....

En de paprikaplantjes? Die vond ik er zelf steviger uitzien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:25

Moonfight schreef:
Ik had ze dus overgeplant vorige week, en toen gingen ze vrij snel dood. Ze verlepte, vielen om en gingen het niet meer doen :(
Maar anders binnenkort toch nog maar een keer proberen....

En de paprikaplantjes? Die vond ik er zelf steviger uitzien.

Die zien er inderdaad een stuk steviger uit. Zelf zou ik ze overplanten (maar volgens mij ben ik altijd wel heel vroeg met overplanten). Ik heb het idee dat ze wel wat meer ruimte kunnen gebruiken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:28

Maar dan gebeurt dit:
Afbeelding

Misschien doe ik wel iets verkeerd met overzetten oid :+
En de paprika? Ook over? Of nog even laten staan?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:37

Wow, die doen wel erg raar na het overpotten.

Ik pak ze heel voorzichtig onderaan de stengel, nieuw bakje, vasthouden, met de andere hand heel zachtjes nieuw zand erbij en voorzichtig aandrukken.
Stokje ernaast en water erbij.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:41

Ik zelf zou wachten! Dit zijn nog de jonge blaadjes, als je wacht dan komen er 2 blaadjes die blijvend zijn. De jongste blaadjes zullen dan afsterven omdat de blijvende blaadjes die functie overnemen. Ik vind de steeltjes ook nog erg dun, overigens! Ik zelf wacht standaard tot er minimaal 4 blaadjes (liefst meer) zichtbaar zijn. Je hebt ze nu te vroeg overgezet!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:42

Doe ik ook CS :j Soms nog voorzichtig met mijn vinger de worteltjes losmaken zodat die niet afbreken. Ik had alleen geen stokjes erbij maar ze hingen er binnen een uur al zo bij dus daar lijkt het niet aan te liggen denk ik.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:43

Juangi schreef:
Ik zelf zou wachten! Dit zijn nog de jonge blaadjes, als je wacht dan komen er 2 blaadjes die blijvend zijn. De jongste blaadjes zullen dan afsterven omdat de blijvende blaadjes die functie overnemen. Ik vind de steeltjes ook nog erg dun, overigens! Ik zelf wacht standaard tot er minimaal 4 blaadjes (liefst meer) zichtbaar zijn. Je hebt ze nu te vroeg overgezet!

Dus nog even wachten?

De tomaten hebben namelijk al wel 4 of meer blaadjes. :j Maar ik heb het idee dat ze een beetje hun limiet aan het bereiken zijn in het kweekbakje.

En zou ik de deksel er nog op moeten laten zitten of kan deze er ook af en toe af?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:53

Ik zou de deksel er af laten! Die van mij heb ik pas verspeend toen ze zo'n 10 cm hoog waren! Blijft lastig hoor! Maar ik zelf wacht liever te lang dan te kort!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:55

Ik heb hier ook nog een mooie slang liggen met watergiftnozzletjes erin, gebruikt voor jonge boompjes vorig jaar of 2 jaar geleden, ideaal! Weet nog niet wat ik er nu verder mee ga doen want boompjes redden zichzelf inmiddels wel :P

Alleen zitten de gaatjes wel op vaste afstand, dat is niet zo handig in alle gevallen.

Dit lijkt me ook wel wat, gewoon tuinslang langs al je planten leggen en alleen bij de planten een sproeiertje maken: http://link.marktplaats.nl/m795265285

Hebben hier trouwens ook mensen een hakselaar?

Ik zou wel graag alles door een hakselaar heen draaien voordat het op de composthoop gaat....
niet alleen takken maar ook keukenafval, onkruid, mest en hooiresten enzo en ik denk dat veel normale takkenhakselaars dat niet kunnen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:11

pmarena schreef:
Hebben hier trouwens ook mensen een hakselaar?

Ik zou wel graag alles door een hakselaar heen draaien voordat het op de composthoop gaat....
niet alleen takken maar ook keukenafval, onkruid, mest en hooiresten enzo en ik denk dat veel normale takkenhakselaars dat niet kunnen?

Ik heb er 1, eigenlijk 2. Waarvan 1 hele goeie.

Ik gebruik hem voor takken en struikjes. keukenafval chop ik met een mes. Hooi vind ik onzinnig om door de hakselaar te doen. DUNNE laagjes verteert prima. Onkruid gaat ook gewoon in zijn geheel tussen de poep, verteerd geweldig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:17

Ik zat met de composthoop-oogst van afgelopen jaar er vooral mee dat onderop alles verteerd was....behalve de keutels van de ponies :P

Wil eigenlijk gewoon alles in snippers op de composthoop gooien zodat het lekker snel verteerd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:50

Tomatenplantjes zet ik een stuk dieper in de grond. Niks geen stokjes, gewoon hup tot aan de blaadjes in de grond :) maar ik denk dat ze plantjes toch te weinig zon krijgen waardoor ze zo hoog worden.

Hakselaar heb ik ook, ideaal voor takken en grote bladeren! Maar keukenafval gaat bij mij gewoon de composthoop op, en dingen als broccoli en bloemkool stronkjes gaan naar de paarden en konijnen.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:57

Ik doe precies hetzelfde als 8nnemie, goed diep in de grond en met water geven vasthouden en dan blijven ze staan :) Mijne staan nu buiten in een kasje zal straks even een foto maken, denk dat ik ze binnenkort al moet overzetten in een grotere pot :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:09

Ik heb gisteren inimini tomaten stekjes buiten gezet. Eigenlijk had ik alleen maar oog voor m'n pompoen en meloen (yeah, stonden nog fier overeind!). Ik las gister dat je met koude nachten een jampot over het stekje kunt zetten, dus straks maar doen. Hebben jullie plantjes last gehad van de kou?
Vanmorgen houtsnippers gehaald en uitgestrooid, straks wat tegels halen voor een paadje.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:32

Ik heb zon plant waarvan de blaadjes naar citroen ruiken. Weten jullie ook iets waar ik die blaadjes voor kan gebruiken ?