de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:50

loriene schreef:
Marisje76 schreef:
Dat zijn luizen..daar kan je tegen spuiten

Dank je!!
Ga morgen direct spul halen om te spuiten.
Zitten al kleine peren aan dus hoop dat alles dan doorgroeid

Groenezeep met water doet het goed. Wij hebben onze beuk eerst afgesloten met een harde straal en daarna groemezeep water er over heen gespoten. Na een dag knapte het enorm op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:59

Ik was even een weekje niet in de moestuin geweest (ja naast huis, ik ben een talent in negeren) .. ontploft. Net in schemer even er doorheen gevlogen om onkruid te trekken. Morgen puntjes op de i zetten.

De spaghettipompoen uitdunnen en afknippen. Er hangt al zat in, dus groter hoeft ie niet te groeien. Courgette en bolcourgette bijna oogstbaar. Doperwtjes moeten er vanaf al deels. Tomaten naar buiten.

En zit nog steeds te wachten op m'n paars/zwarte aardappels. Maar goed dat het lang duurt, want heb nu nergens plek :') Mosterd is qua blad bijna op, nog even wachten tot de bloei over is om zaadjes te oogsten. Dan kan het daar wel in de plaats komen..

Super leuk alle foto's te zien hier van oogst en tuinen :D

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:01

Of je maakt brandnetel gier tegen bladluis werkt ook gelijk tegen de mieren en hoop andere insecten en is onschadelijk voor de natuur en ook gelijk bemesting.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:23

Marcella schreef:
Of je maakt brandnetel gier tegen bladluis werkt ook gelijk tegen de mieren en hoop andere insecten en is onschadelijk voor de natuur en ook gelijk bemesting.

Brandnetelgier?
Brandnetels in water laten trekken

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:24

loriene schreef:
Marisje76 schreef:
Dat zijn luizen..daar kan je tegen spuiten

Dank je!!
Ga morgen direct spul halen om te spuiten.
Zitten al kleine peren aan dus hoop dat alles dan doorgroeid

Groenezeep met water doet het goed. Wij hebben onze beuk eerst afgesloten met een harde straal en daarna groemezeep water er over heen gespoten. Na een dag knapte het enorm op.[/quote]

Maar veel blaadjes zijn rond getrokken en daar tussen in zitten die krengen

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:13

Faelynn schreef:
xMathilde schreef:
Even over de paprika’s, ik heb daar dus het geduld niet voor. Twee jaar gedaan en geen enkele rijpe paprika gehad, nog thans in januari gezaaid en heel seizoen in een kas gehad. Sinds een paar jaar zaai ik oranje snack paprika’s, van die kleintjes. Die gaan super, zijn veel sneller rijp en kan je mooi een lang seizoen van oogsten. Aanrader :j

Oja, ook gewoon zaad uit een paprika gebruikt. Je kan ze geloof ik vaak bij de Lidl kopen.

Maar werden die dan wel zo mooi en groot zoals die bovenstaande foto? Want het lijkt eigenlijk al een complete paprika, alleen de kleur klopt nog niet.. Zou wel jammer zijn als dat dan zo blijft en ze nooit eetbaar worden.

Ja het waren echt volwaardige donkergroene paprika’s. Die ik niet lekker vond en nooit rood zijn geworden helaas. Dus ik brand mijn vingers er niet meer aan :P

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:47

Iemand die mij verder kan helpen?
Ik heb alle plantjes die niet meer in de moestuin pasten op onze 'berg' gezet met de insteek ik zie wel. Ik dacht dat het pompoenen waren maar daar ben ik niet zeker meer van. Het ene plantje is idd een mooi uitgelopen pompoen geworden maar deze niet. Het lijkt op een courgette(ik had gele ronde zaadjes) , meloen of toch een pompoen(reuze). Het viel vooral nu in ene op omdat hij idioot hard groeit en de gele bloemen van de plant echt mega groot zijn.Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:01

Ik zou zeggen een (bol)courgette :j

Hier eten we steeds meer uit de tuin, zo leuk :D Eergisteren een traybake met courgette, Roseval aardappels en verschillende kruiden uit eigen tuin. Gisteren pasta met palmkool en salie en vandaag staat de barbecue aan en wordt er courgette gegrild met gepofte Nemo aardappelen. En kip uit de winkel, niet uit de tuin :Y)

Afbeelding

En de oesterzwammen doen het ook <3

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:49

black_kelpie schreef:
Ik zou zeggen een (bol)courgette :j

Hier eten we steeds meer uit de tuin, zo leuk :D Eergisteren een traybake met courgette, Roseval aardappels en verschillende kruiden uit eigen tuin. Gisteren pasta met palmkool en salie en vandaag staat de barbecue aan en wordt er courgette gegrild met gepofte Nemo aardappelen. En kip uit de winkel, niet uit de tuin :Y)

[ [url=m/H2xewk.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de oesterzwammen doen het ook <3

[ [url=m/rt657t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er gaat denk ik iets niet helemaal lekker met ze, misschien te warm en droog

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:26

Waar zie je dat aan? Een koelere plek hebben we eigenlijk niet, niet vochtig genoeg kan ik me bijna niet voorstellen. Hij is pas sinds 2 dagen "boven", je kunt het bijna zien groeien...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:43

black_kelpie schreef:
Waar zie je dat aan? Een koelere plek hebben we eigenlijk niet, niet vochtig genoeg kan ik me bijna niet voorstellen. Hij is pas sinds 2 dagen "boven", je kunt het bijna zien groeien...

Aan de uitgerekte vorm met dikke steel, je kunt ze even vergelijken met foto's van oesterzwammen op google. Ik stop er meestal mee in het voorjaar en begin weer in het najaar hier is het anders ook te warm.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:45

*\o/* de eerste tomaat die verkleurd, snel zullen er nu veel meer volgen vooral met het weer nu

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:43

moonsparkle schreef:
Aan de uitgerekte vorm met dikke steel, je kunt ze even vergelijken met foto's van oesterzwammen op google. Ik stop er meestal mee in het voorjaar en begin weer in het najaar hier is het anders ook te warm.

Ik dacht dat dat nog anders van vorm ging worden naarmate ze groter worden, maar dit hoort dus niet zo, ik had geen idee :')

Zijn ze wel eetbaar zo?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:40

Afbeelding

Watermeloen plant sterft. Zou de meloen rijp zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:45

Steeltje is nog niet verhout vrees ervoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:52

Ze zijn ook lekker als ze nog niet rijp zijn. Ik had ook eens zo'n kleintje, heerlijk!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:04

Bedankt voor de reacties. Wat een gave plant was dat. Is echt heel groot geworden of breed hoe moet je het noemen.
En toen vanuit het hart van de plant gestorven terwijl de uitlopers fris en gezond bleven.

Ik heb nu ook komkommer planten, dat waren eerst kleine stekjes en nu even groot als mij!
Ze zijn zo leuk met die tentakeltjes en een stuk sterker dan de tomaten. Daar heb ik steeds ruzie mee, probeer je ze anders te leiden of stokje te geven knakken ze of zakken gewoon weer in elkaar. :\

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:38

Zou even rond de wortels goed kijken grote kans dat er iets heeft lopen eten. Zit er niks dan kan het ook voeding te kort zijn. Zijn planten die veel voeding willen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:01

Dank! Ben dat gelijk gaan doen, de grond omgewoeld, voedingstof en grondverbeteraar doorheen gedaan. Ik denk dat het te laat is maar wie weet!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:05

Meloen planten zijn verzot op patentkali. ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:42

En niet teveel water geven. Meloenen houden niet van natte voeten. Een komkommer giet je groot, een meloen (en tomaat) dood. Ookal lijken komkommer en meloen nog zoveel op elkaar.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:07

Kaka schreef:
En niet teveel water geven. Meloenen houden niet van natte voeten. Een komkommer giet je groot, een meloen (en tomaat) dood. Ookal lijken komkommer en meloen nog zoveel op elkaar.

Dank, nu weet ik waarom mijn tomaten steeds slechter gaan terwijl ze echt genoeg water krijgen. :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:17

Oooo, ik gaf water bij, dacht watermeloen, water…

Oeps. Wat fijn die tips!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:15

Paprika hou ook niet van teveel water.

Zo blij dat de pomp het weer doet buiten even alles zeiknat gespoten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:31

Forgive me my dummy ness.

Maar dit zijn tuinbonen. Sommige worden al geel. Dus ik dacht dan zijn ze nu rijp (of ik ben al te laat) maar zijn ze het ook?
Afbeelding
Afbeelding