de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:55

Wat veel ruimte zeg annemiek! Ik had trouwens niet verwacht dat je citroenen in Nederland zou kunnen kweken. Ik heb net weer bieten geoogst 638 gr

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:11

De citroenboom en sinaasappelboom gaan ‘s winters naar binnen. Ze doen het echt perfect hier.
De sinaasappels zijn trouwens gigantisch lekker, zo veel meer smaak dan uit de winkel <3

Wat een flinke bieten! Lekker!
Die van mij heb ik vrij laat gezaaid, moeten nog even.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:07

Ik heb 2 maaltjes bieten geoogst, nog niet opgegeten, zit in diepvries.

En de eerste millimeters peper zitten aan de planten. :D

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:28

Ons eerste bessensap is een feit. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst maar eens proeven hoe hij puur is als hij is afgekoeld en dan bedenken of we hem zo opdrinken of er siroop van gaan maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:44

Malenka schreef:
Niet super netjes maar ik vind het prachtig!

Ik wil zometeen voor het eerst de ontsapper/sappan gaan gebruiken voor de bessen oogst maar ik merk dat ik echt overal aan twijfel omdat het voor het eerst is. Nog last minute tips?

Wat voor tips wil je. Ontsap regelmatig en heb ook flinke voorraad, maar voeg ook suiker en citroenzuur toe hierdoor wordt het langer houdbaar.

Fruitsap om te drinken beste wel aanlengen met water.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:11

Wij hebben een paar flinke paprika’s hangen al, maar deze hangen voor mijn gevoel al een paar weken zo groot, iemand enig idee hoe lang het duurt voordat ze op kleur komen en geoogst kunnen worden? Ze moeten geel worden

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:15

Ik denk lang, ik doe dit jaar voor het eerst paprika binnen omdat het buiten weinig succes was en heb al weken het idee dat de puntpaprika niet meer groeit maar ik zie deze nog niet verkleuren :')

Ik had gisteren de eerste sperziebonen uit de tuin gegeten :9

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:26

Duurt inderdaad heel lang. Heel veel geduld hebben.

Vroege aardappelen zijn eruit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:41

Wat heb jij al grote paprika's, de mijne zijn 1mm.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:47

Ik verbaas mij ook over de grootte :o
Mijne zijn net aan geen bloemetjes meer. Maar ik denk dat deze binnen staan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:24

Mjetterd schreef:

De mijne staan buiten en eigenlijk zijn het alleen nog maar bloemetjes. Ik heb 2 pepers van 1mm. Daarom denk ik dat de paprika's ook snel komen, maar zo groot heb ik ze ook nooit gehad.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:06

Mjetterd schreef:

Ze staan buiten in een kleine kas, maar we hebben 4 paprika planten, de gele paprika's op de foto zijn echt gigantisch al, maar van onze 3 rode paprika planten heeft eentje nu kleine paprika's, en de andere heeft ook alleen nog bloemen, dus ze lopen ook niet gelijk op, wat op zich heel fijn is want dan hoeven we niet in een keer mega veel paprika's te eten haha, maar ze staan wel allemaal in dezelfde kas onder de zelfde condities. .

moonsparkle schreef:
Ik denk lang, ik doe dit jaar voor het eerst paprika binnen omdat het buiten weinig succes was en heb al weken het idee dat de puntpaprika niet meer groeit maar ik zie deze nog niet verkleuren :')

Ik had gisteren de eerste sperziebonen uit de tuin gegeten :9

Oke haha, veel geduld hebben dus, de groei ging eerst mega hard en lijkt nu ineens stil te staan, zou bijna denken dat we gewoon groene paprika's houden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:09

Ik dacht dat paprika's altijd eerst groen werden en daarna geel en rood. Mijn zaden komen gewoon uit supermarkt paprika's. Alle kleuren, maar ik krijg alleen hooguit wat kleine groene.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:29

germie schreef:
Ik dacht dat paprika's altijd eerst groen werden en daarna geel en rood. Mijn zaden komen gewoon uit supermarkt paprika's. Alle kleuren, maar ik krijg alleen hooguit wat kleine groene.

Bij mij komen ze inderdaad ook uit supermarkt paprika's :j Had voor de lol gewoon wat zaadjes eruit gehaald, in een potje gestopt, en wonder boven wonder groeiden er daadwerkelijk plantjes uit, dat vond ik zo leuk en was dan ook meteen het begin van mijn moestuin die nu best wel vol staat :')

Dit zijn de andere paprika planten, komen dus wel ook al paprika's aan, maar nog heel klein, dit zouden rode paprika's moeten worden, die grote van mijn eerdere foto gele.

Afbeelding

Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:45

het enige dat bij ons echt echt niet wil lukken is de courgette plant.
Ik woon pas sinds ruim een jaar op mezelf, dus dit is het eerste jaar dat ik een moestuin heb. Had geen idee hoe groot courgette planten werden, dus eerst had die al snel een te kleine bak en moest verplaatst worden, toen had mn moeder hem niet zo slim na het verpotten vol buiten in de storm gezet omdat de pot eigenlijk niet in de kas paste behalve midden in het looppad, daar was de courgette niet blij mee dus die ging gelijk slap hangen en leek dood te gaan, Ik heel snel weer terug gezet in de kas. Daar kwam die weer tot leven maar kreeg wel bladluis.. Hij paste ondertussen door zijn voormaat eigenlijk ook niet meer in onze mini kas, dus zodra het mooi weer werd toch maar weer naar buiten gezet. Staat die net een dag buiten, valt onze parasol om, midden in de courgetteplant, dus plant helemaal plat en allemaal afgebroken takken.
Ondertussen doet de plant nog steeds heel erg zn best courgettes te maken, maar telkens als we een kleine courgette hebben verschrompeld die en gaat dood -O- Is wel de pech plant van het jaar, Maar wel jammer, want ik ben dol op courgettes.

Wij hebben ons echt totaal niet beseft hoe groot alles ging worden. Dit was begin seizoen, ging allemaal lekker, en nu is het een explosie (laatste foto) _O- Courgette in het gangpad, die is nu dus naar buiten. En aantal dingen hebben we al kunnen oogsten, volgend jaar iets minder planten per bakje, en iets meer hoogte creëren voor de tomatenplant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:50

Konden er wel insecten bij je courgette om de bloemen te bestuiven? Je kan het ook zelf doen door de meeldraden van een mannelijke bloem tegen de stamper van een vrouwelijke bloem te wrijven.
Maar nu hij buiten staat zou dat vanzelf moeten gaan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:54

8nnemiek schreef:
Konden er wel insecten bij je courgette om de bloemen te bestuiven? Je kan het ook zelf doen door de meeldraden van een mannelijke bloem tegen de stamper van een vrouwelijke bloem te wrijven.
Maar nu hij buiten staat zou dat vanzelf moeten gaan.

Ja dat wel, want de deur van de kas staat gewoon altijd open, dat is de plek waar ik stond om de foto te nemen.
Zien ook regelmatig insecten en bijtjes op de bloemen ook bij de aardbeien enzo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:57

Heb ook 1 paprika plant waar de bestuiving niet echt geweldig van gaat. Maar 2 andere die juist weer hard gaan en vol hangen.

Heb nu ook een paar tomaten hangen die ik zeker wil wegen vanwege de grote.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:06

Even over de paprika’s, ik heb daar dus het geduld niet voor. Twee jaar gedaan en geen enkele rijpe paprika gehad, nog thans in januari gezaaid en heel seizoen in een kas gehad. Sinds een paar jaar zaai ik oranje snack paprika’s, van die kleintjes. Die gaan super, zijn veel sneller rijp en kan je mooi een lang seizoen van oogsten. Aanrader :j

Oja, ook gewoon zaad uit een paprika gebruikt. Je kan ze geloof ik vaak bij de Lidl kopen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:13

xMathilde schreef:
Even over de paprika’s, ik heb daar dus het geduld niet voor. Twee jaar gedaan en geen enkele rijpe paprika gehad, nog thans in januari gezaaid en heel seizoen in een kas gehad. Sinds een paar jaar zaai ik oranje snack paprika’s, van die kleintjes. Die gaan super, zijn veel sneller rijp en kan je mooi een lang seizoen van oogsten. Aanrader :j

Oja, ook gewoon zaad uit een paprika gebruikt. Je kan ze geloof ik vaak bij de Lidl kopen.

Maar werden die dan wel zo mooi en groot zoals die bovenstaande foto? Want het lijkt eigenlijk al een complete paprika, alleen de kleur klopt nog niet.. Zou wel jammer zijn als dat dan zo blijft en ze nooit eetbaar worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:18

Snackpaprika blijven kleiner en daardoor ook sneller rijp. Zal het zelf binnenkort wel zien, want heb al kleine snackpaprika hangen denk dat die binnenkort wel gaan kleuren.

Zit hier vol verlang te wachten op de eerste ananas meloenen. <3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:30

O wat mooi die kas en wat ziet alles er goed uit! Hopelijk gaat die pechplant toch nog wat lekkere courgettes voor je produceren!

Droom even verder over een grotere tuin mét een kas! :P

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:25

Afbeelding
Hallo allemaal. Lees al een hele tijd mee want wij zijn ook een fruit en groente tuin begonnen. Ook 2 pereboompjes gezet. Maar nu zien veel blaadjes er zo uit en zag een langwerpig groen vliegje zitten. Weet iemand wat het is en wat we er aan kunnen doen?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:21

Dat zijn luizen..daar kan je tegen spuiten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:32

Marisje76 schreef:
Dat zijn luizen..daar kan je tegen spuiten

Dank je!!
Ga morgen direct spul halen om te spuiten.
Zitten al kleine peren aan dus hoop dat alles dan doorgroeid