De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:42

branka16 schreef:
Ik wou alles in potten laten staan maar ik heb geen potten genoeg meer inmiddels }:0
K ga toch maar een stuk tuin (laten) omspitten en daar wat neerzetten.

Laten omspitten :')
Zo heb ik een stuk tuin in gedachten waar ik mijn tomaten neer wil zetten, ze zijn eigenlijk al te groot voor de potjes.
Maar daar staan 2 bomen van 4 meter hoog, die ik er nog even moet (laten) uithalen :P

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:19

Een vriendin van mij heeft ook zo'n maggiplant, had inderdaad al begrepen dat die groot werd... Nou ja, wie weet ga ik een pot-experiment doen, maar voorlopig heb ik wel genoeg plantjes om me mee te vermaken en voor in de soep uiteraard :p

Potten heb ik zat gelukkig! Vorig jaar voor een klein prijsje (Marktplaats) mijn hele auto volgeladen met potten, waaronder ook hele grote. Een deel al lichtblauw geverfd en komende weken de rest nog, kunnen straks de tomaten e.d. er gaan wonen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:18

Hoera: regen!!! Daar zijn de plantjes blij mee!
Maggiplant moet ik ook nog kopen, die vind ik altijd zooooo lekker ruiken (en natuurlijk heerlijk in de soep).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:21

Ik heb nog wel een stek Maggie plant voor mensen hier in de buurt.

Brandnetelgier blijkt goed te werken tegen luizen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:51

Tomaten kunnen niet goed tegen regen, het is verstandig om zodra de tomaten vrucht gaan dragen, een afdakje te maken dat ze niet nat worden. Anders rotten ze heel snel (al aan de plant).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:04

Argh... Wel of geen water geven? Buien lopen hier steeds langs :(
Er zou ea aan komen, maarja. Straks missen we t weer...
*loopt zuchtend naar de gieter*
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 01-05-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:15

Hier vanavond niet! Het regent al vanaf half zeven vanavond, plantjes zijn er heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:24

Ik heb gisteren zaadjes gekocht bij de Ikea en geplant. Wat ik nu heb staan: oregano, peterselie en basilicum. Ik ben benieuwd of het lukt, want ik ben echt een leek wat betreft tuinieren. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig :+
Overigens ga ik nog iets leuks bedenken voor op het balkon.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:39

Hoe lang duurt het voordat kalebassen omhoog komen ?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:12

Mag ik me hier ook melden? Wij hebben helaas geen tuin maar wel een ruim balkon waar ik dit jaar begonnen ben met wat groenten en kruiden te kweken. Leuk om hier wat ervaringen te delen :) Ben nu aan het groeien: rucola, pluksla, spinazie, radijs, lavendel, rozemarijn, knoflook, tomaat, peper, paprika, tijm, peterselie, basilicum, lavas, aardbei, oregano, dille en bieslook. Ik ben niet zo goed in bescheiden beginnen :o

Afbeelding

Afbeelding
Paprika/peper/tomaat.. Tomaat groeit echt superhard trouwens! En heeft al bloemetjes :)

Van de week ook al de eerste zelfgekweekte maaltijd gegeten:
Afbeelding
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:25

Ook op een balkon kan je moestuinieren (in het klein). Ziet er leuk uit! Ik ben jaloers op die tomaten enne, al bloemetjes? Ik doe echt iets verkeerd geloof ik... Wanneer heb je ze gezaaid?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:37

Dank je! Ik heb ze begin maart gezaaid, dus nu 2 maanden geleden. Maar vorige maand was hij nog vrij mini, sinds ik hem 3 weken geleden in deze pot heb gezet schiet hij echt de lucht in.. hij had wat meer ruimte nodig denk ik ;)

Helemaal rechts staan ook nog tomaten, die heb ik tegelijk gezaaid maar daar heeft mijn vriend een deken op laten vallen _-:( waardoor ze geknakt waren. Ik had ze al opgegeven maar ze doen het toch nog steeds, dus die heb ik vorige week in een grotere pot gezet. Die zijn dus ook duidelijk nog een stuk kleiner..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:57

Hoe verpot je het best? De tomaten staan nu met zijn vijven in een pot, maar zijn elk aan een eigen pot toe. Wil de wortels niet beschadigen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:02

voorzichtig uit de pot halen (pot ondersteboven/schuin houden en dan even in de pot knijpen tot ze er uit glijden en dan op hun kant op een ondergrond laten glijden. )

dan kun je ze voorzichtig uit elkaar plukken en een eigen potje geven
(heb je nog interesse in tomaat of paprika plantje? heb er over :+ )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:15

Wat leuk Steeffie, zo op je balkon!

Hier ben ik woensdag druk geweest in de tuin, het begint al ergens op te lijken :D
Links en rechts liggen vroege aardappelen, in de achterste bak staat sla, andijvie en spruiten (gekregen :D ), achterin de bonenstaak. Wil dit weekend pallets halen om een plateau te maken om te zitten en wellicht voor een hekje. En vlonders op de kop tikken als pad. Ben ook op zoek naar lage aardappelkistjes, zodat ik er gezellig perkgoed in kan zetten. Achterin tegen het hek wil ik pallets rechtop zetten met aardbeien erin.
Afbeelding

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:55

Zo Quellian, flink bezig geweest zo te zien! :D

Ik ben zo aan het dubben hoe ik mijn dakterras bak ga indelen := . De bakken zijn zo'n 40 cm breed en lopen langs het hele terras. Ik gebruik alleen het meest gunstige stukje, dat is ongeveer 2,5 m + 3 m. Voor het stuk van 2,5 m zit echter nog een stuk bak van ongeveer dezelfde lengte maar daar staat altijd wel wat wind op. Nu zou er siergras komen maar ik ben aan het twijfelen of ik daar niet iets van een wat hogere fruit struik zal zetten... In een vlaag van kooplust heb ik een blauwe bes gehaald maar ik weet eigenlijk niet of die wel zo goed tegen wind kunnen.

Het stuk van 2,5 + 3 komen iig de tomaten, sugarsnaps, diverse andere boontjes, courgette, pompoen, komkommer, pluksla en little gems. Mijn pepers en paprika's kweek ik denk ik binnen verder op.

Iemand ideeen voor een eetbaar struikje wat tegen wind kan?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:16

Kan ik misschien nog mensen blij maken met een of meerdere suikermais plantjes?
Er komen er teveel boven, en ik kan ze niet allemaal kwijt :D

Afbeelding

Misschien dat ze wel in een envelop verstuurd kunnen worden? Ik heb geen idee of dat werkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:09

Dacht ik dat ik een sinaasappelboompje had gekocht voor hubbie, mooi niet :')
Heb ik een chinese kumquat _O-
Geen idee of ie dat lust :=

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:05

Die moest ik even googelen... Ziet er wel leuk uit anders! :) Hoe ze smaken, geen idee, het lijken wel kleine sinaasappeltjes, dus ja...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:14

Tja foutje, maar goed, we zien het wel.
Moet in de winter naar binnen.
We gaan het zien hoe ze smaken, hij valt wel onder citrus, maarja dat zegt niets natuurlijk.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:27

Ziet er echt mooi uit Diane! Wouw!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:40

niemand die weet hoelang het duurt wanneer kalebassen omhoog komen ?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:45

Sorry, geen ervaring mee. Staat vast wel ergens online wat je kan verwachten?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:42

Leuk Quellian! Die bakken maken het al gelijk zo geordent, staat erg netjes :)

Rytir: moet het perse een struikje zijn? Het lijkt me dat veel groenten wel wat wind kunnen hebben? Ik heb radijsjes in een balkonbak die aardig wat wind vangen maar zover doen ze het nog goed :)

Chinese kumquat.. nog nooit van gehoord :+ Hopelijk smaken ze goed ;)

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:44

Hoe verbouwen jullie zelf knoflook? Kon op internet iets vinden over knoflook bollen?
Kan het ook met de gewone knoflook uit de winkel? weet dat het een beetje laat er voor is maar toch