De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:37

De mini is ook meer dat de boom klein blijft dan dat de perziken ook klein zijn ;) Gewone perziken, op een dwerg boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:16

Bij mij wemelt het van de luizen. In de tuin dan hè? :o Zwarte luizen op de vlier en de rode bes, groene op de peperplantjes... Ik heb al OostIndische kers gezaaid, want daar zijn ze dol op. Kunnen ze daarheen verhuizen. Maar dat wil nog niet echt groeien. En ik heb geen zin om met zeep en spiritus in de weer te gaan.... -O-

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:18

Ook hier zwarte luizen (en mieren - die ze beschermen) op de zwarte bes.
Ik ga morgen met zeep/spiritus aan de slag.
(of met wegwerp handschoenen, een mes en een bakje..??? Ze zitten op 2 sprieten tot nu toe..kan ze er misschien wel af schrapen..?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:33

Breghje: ja ik had al even opgezocht waar je ook alweer woonde, is minder ver naar beneden dan ik dacht :P

Al dat ongedierte.... dat haalt echt de lol eraf.

Ik wil echt alles omhoog in bakken tegen onkruid, onder net tegen beestjes en onder glas tegen wind en kou 8)7

Me net nog zitten verdiepen in polycarbonaat platen maar de verkoper daarvan heeft er nou zelf ook niet echt een hele hoge dunk van zeg :=

Schijnt toch niet zo te zijn dat je daar heel lang plezier van hebt i.v.m. dof worden enzo... dat is ook niet echt handig lijkt me voor de groei.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:48

Ik heb ook luizen op mn rododenderon (schrijf je dat zo?)

Wat helpt het beste daar tegen? Ze zijn wit

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:45

Tot nu toe staan mijn tomaten (ong. 50 cm hoog al!), komkommer (30 cm hoog) en courgettes (30 cm) allemaal warm binnen op de vensterbank. Maar daar groeien ze toch echt vanaf. Denken jullie dat ze al naar buiten kunnen of moet ik ze toch nog even een paar weken op de vensterbank gaan houden???

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:07

Ik heb de tomaten al een hele tijd buiten, en ze doen het prima volgens mij :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:07

Kan je niet aan risico spreiding doen? De gok wagen en de helft van alles naar buiten gooien en de rest na de ijsheiligen? Live life to the fullest! Als het aanslaat hebbie geluk, mocht het nog een keer vriezen dan zou je nog wat kunnen afdekken, maar dan ben je in ieder geval niet alles kwijt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:16

Eindelijk mijn bak staan! Gemaakt van oude pallets. 90 x 600 cm. Gevuld met restje oud hooi, daarop oude stalmest en verste compost.
Van het weekeind vullen met de plantjes uit de kasjes. Want die groeien nu echt te hard.
Ben heel benieuwd of deze bodem het gaat doen. Mest ligt al ruim 1,5 jaar uit te drogen. Zal niet veel voeding meer in zitten vrees ik. Maar houdt de bodem wel mooi luchtig denk ik :D

Ben benieuwd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:06

Dagmar80 schreef:
Ik ga zo groentesoep maken, maar ik laat de peterselie en de bieslook nog met rust, die moeten eerst nog maar een beetje groeien. :p Die maggiplant wordt die enorm? Of is het ook nog leuk in een redelijk ruime pot?

Maggiplant is zalig in alle soepen.
Wist niet dat ze die bij welkoop hadden, ga ik morgen nog even kijken.

Ze kunnen behoorlijk groot worden, als je ze zich lekker voelen en jaren blijven staan kunnen ze maarzo een meter hoog zijn en een halve meter doorsnee.
Maar in een forse pot moet dat ook kunnen, zijn wel grote waterliefhebbers, dus veel gieten dan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:07

Breghje schreef:
pmarena schreef:
Maar mini-perzik klinkt nou niet als iets waarvoor je echt gaat zitten om te schillen, in partjes te verdelen en van te smullen zeg maar :P

Ik ben dan zo achterdochtig dat er alleen maar een paar hele kleine harde zure dingen vanaf komen :+

>;) Ben jij mijn mysterieboom (bleek dus perzik te zijn) al vergeten? Was behoorlijk smullen hoor, niks zuur en klein. :D En hij hangt nu weer vol, plus eind dit seizoen gaat die tweede er echt uit, dus als je hem wil hebben is ie van jou.

Anders ik wel, is die wel zelfbestuivend? Anders gaat het niet werken met maar één boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:00

Masja, heb je ook niet nog gewone aarde bovenop dan? Anders is het voor veel planten wel erg heftig denk ik, om ze direct in pure compost te planten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:25

Bedankt voor de uitleg hoe je een maggiplant een beetje in toom kunt houden.
Wist al wel dat ze behoorlijk kunnen worden, maar nu weet ik hoe ik hem kan halveren mocht het nodig zijn.

In pot zouden ze het dus wel kunnen doen?
Heb voor mijn broer namelijk ook een maggiplant gekocht als verrassing.
Weet alleen niet of hij hem in de tuin kan zetten ja of nee.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:30

Ik heb maggi kruid. Nu begin ik te twijfelen. Groeit dat ook uit tot een plant?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:43

Als mijn Maggie mini plant groot genoeg is mogen anderen ook een stukje van mij hebben.
Zoals ik hem heb bekeken kan ik er zo een stuk af scheuren? (uiteraard met wortels)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:49

pmarena schreef:
Masja, heb je ook niet nog gewone aarde bovenop dan? Anders is het voor veel planten wel erg heftig denk ik, om ze direct in pure compost te planten?

Nope, moet ik dat wel doen? Dan toch maar tuinaarde halen... Ik hoopte dat ze het zo ook zouden trekken. Gaan ze zo dood of alleen mega hard groeien?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:54

Hier hebben de katten een terroristische aanslag gepleegd op mijn kweekbakje :roll: . Ik had het voor een raam staan boven aan de trap. Groot was dus mijn verbazing dat er gisteravond toen ik thuiskwam een enorme aardebende over de grond lag. Mijn arme sugar snaps, andere boontjes, paprika en komkommer lagen troosteloos op de grond, hoop dat ze het weer gaan doen...

Volgens mij zijn ze gewoon jaloers die poezies! >;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:46

anneliesdj schreef:
Anders ik wel, is die wel zelfbestuivend? Anders gaat het niet werken met maar één boom.

Geen idee? Ik zit hier een paar km van boomgaarden af, dus altijd volop bijen en hommels enzo, ik heb tot nu toe altijd twee boompjes gehad maar ze worden te groot.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:11

Die bemoeizuchtige katten altijd!

Mijn bak is ook klaar voor gebruik :D
Afbeelding

Ben zo benieuwd, is voor mij ook allemaal voor het eerst. Geen idee hoe groot alles kan worden. Maar ik ben van het "al doende leert men" dus als iets mislukt, volgende keer beter.

Ik wil proberen de courgette te laten klimmen. Verder komen er little gems, radijsjes, wortelen, prei en als mijn broccoli het redt die er ook nog bij. Mijn stamslabonen, doperwten en snijbonen (nadat ik ze vervloekt heb de vorige keer kwamen ze ineens op) komen in speciekuipen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:18

_CS_ schreef:
Bedankt voor de uitleg hoe je een maggiplant een beetje in toom kunt houden.
Wist al wel dat ze behoorlijk kunnen worden, maar nu weet ik hoe ik hem kan halveren mocht het nodig zijn.

In pot zouden ze het dus wel kunnen doen?
Heb voor mijn broer namelijk ook een maggiplant gekocht als verrassing.
Weet alleen niet of hij hem in de tuin kan zetten ja of nee.

Moet je wel een grote pot nemen met goede grond erin, ze kunnen moeite hebben aan te slaan. Eens ze eenmaal goed staan groeien ze stug door. Maar ze zijn niet in één seizoen zo groot hoor.
Als ze te groot zijn, hele plant uitspitten, doormidden scheuren (niet steken met een schep) en terugzetten.

Ik heb al 2 jaar een stek gehad van iemand, 2 jaar heel miezerig gegroeid en uiteindelijk dood gegaan. Dus het zijn zeker geen woekeraars ofzo.
Volgens mij zijn ze heel geliefd, ken genoeg mensen die ze graag zouden hebben, dus je raakt de stekken vast wel kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:19

Jolandaa_ schreef:
Ik heb maggi kruid. Nu begin ik te twijfelen. Groeit dat ook uit tot een plant?

Dat zal wel hetzelfde zijn denk ik?
Officiele naam is Lavas.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:23

Gave bak Kaygee!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:29

Wat leuk, topic gevonden!
Vorig jaar ben ik met een mini-tuintje begonnen en dit jaar heb ik het iets groter aangepakt.
Momenteel staan de erwtjes 15cm hoog en beginnen ze in het Heras-hekwerk te klimmen, de komkommers zijn 40cm hoog en de courgettes staan er netjes bij.
Verder heb ik dit jaar uien, gele bietjes, sla, 3 soorten pompoenen, worteltjes, rode kool, broccoli, bloemkool en selderijblad.
Niet te vergeten de artisjokken die nu hun kopjes boven het zand uitsteken en de zonnebloemen die ook door gaan komen.
Superleuk om alles te zien groeien en bloeien!

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:35

ik ga morgen naar een boer die van alles verkoopt ik ga proberen een komkommerplant en een aardbeien plant te halen

hoe doen jullie dat precies met de komkommer plant ? zeten jullie hem gewoon buiten ? en hoe groot word ie ongeveer ?

en erwten zou ik ook wel willen en pompoen wil ik ook graag proberen :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:00

maatje987 schreef:
ik ga morgen naar een boer die van alles verkoopt ik ga proberen een komkommerplant en een aardbeien plant te halen

hoe doen jullie dat precies met de komkommer plant ? zeten jullie hem gewoon buiten ? en hoe groot word ie ongeveer ?

en erwten zou ik ook wel willen en pompoen wil ik ook graag proberen :D

Als het van buiten komt kan het altijd buiten.
Ik zag echter dat het nog ff aan het vriespunt komt.
Dus misschien toch beter om te wachten tot ijsheiligen?

Ik wou alles in potten laten staan maar ik heb geen potten genoeg meer inmiddels }:0
K ga toch maar een stuk tuin (laten) omspitten en daar wat neerzetten.

Zijn er nog bepaalde plantjes niet niet in de zon moeten of juist wel?
Of maakt het niet zo veel uit?