de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:47

@Malenka, aardbei zullen ongeveer een 20 plantjes zijn, in van die hangbakken aan de schutting, ipv de geraniums, ik heb nu steeds minder bloemen, en meer aardbeien ophangen :o
Brengen natuurlijk minder op als in de volle grond, maar geen gedoe meer met slakken.
Het enige domme is, had ze per soort in een bak gezet, en was zo slim het kartonnen label mee in de bak te zetten, tja, dat vergaat natuurlijk, en nu weet ik dus echt niet meer welke soort wat is.
Ik zou een keer weerbestendige stickers moeten aanschaffen.

Zie net, dat ik het over de gojibes wat ongelukkig heb geschreven, dat moeten itt de kiwibes niet een ml en een vr plant zijn, ik bedoelde in bak, en moet er nog een goeie plek voor zoeken.

Vlier, meidoorn en rozebottels (van oude botanische rozen) hebben we hier uiteraard ook. Alleen te weinig tijd er veel mee te doen, ik dacht een paar weken geleden nog, moeten toch eens vlierbloesemsiroop maken. Vlierbessensap en gelei hebben we al ooit gemaakt, lekker en heel gezond.

Verder dit jaar verschillende soorten pruimen, perzikken, abrikoos en nectarines geplant (laagstam en struikvorm, vriendin was zich te buiten gegaan met koopjes bij de boomgaardenstichting, en kon dat allemaal niet meer kwijt op haar stuk, dan zeg je niet nee natuurlijk :D )
Had ik zelf niet zo snel gekocht in dit klimaat, maargoed, als iemand voor je deur staat met een aanhanger vol plantgoed, je laat die arme struiken en boompjes ook niet dood gaan :+

Een paar appelbomen, hier stonden al een heel oude kersenboom, peren en mirabellen.

Vijgen, ook in een grote pot, ik probeer echt te bedenken waar dat zijn vaste plek kan krijgen, ik wil het niet later nog een keer moeten verplanten. Die worden toch wel heul groot mettertijd.
Ik zit me net te bedenken wat er hier nog staat waar ik nu even niet op kom...

De druivestekken hebben helaas de verhuis naar deze woning niet overleefd, dus daar wil ik ooit nog een keer nieuwe van zien te scoren.
Het enige wat nog echt op mijn verlanglijstje staan zijn kweeperen, zo lekker gestoofd :j

Dus ook al staat de moestuin dit jaar op een iets lager pitje, het (klein)fruit hebben we veel plezier van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:03

germie schreef:
Hoppa, weer 4 enorme uien. Deze aan mijn zusje gegeven. Ik heb er nog een stuk of 20 staan.[ [url=m/XhREBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Germie, ik kan me voorstellen dat je hier heel trots op bent, maar wat Marcella ook al zegt, wachten tot het loof omknikt en al iets vanzelf begint te verdorren, dan rooien, wat laten drogen op een rooster od. en dan ophangen in strengen, dan kun je die best heel wat maanden bewaren.
Mijn rode uien bijvoorbeeld heb ik zo toch wel een half jaar lang kunnen gebruiken:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:14

Ik kwam hier vorige week in de schuur nog een verdwaalde rode ui tegen van vorig jaar. Die fanatiek aan het uitlopen was :')

Moet ook weer even langs de volkstuin om fruit te plukken. Eet het altijd gelijk op, is het enige moment dat ik wel fruit eet.

En de gefermenteerde rabarber proeven. Als dat goed gelukt is, dan even wat extra potten maken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:24

Wie heeft advies voor mij :)?
Ik heb tomaten planten met heel veel blad. Afgelopen tijd heb ik al wel wat blad verwijderd maar ik ben bang dat ik er te veel af haal.
Hoeveel blad heeft een tomatenplant nodig?

Ik zie bijvoorbeeld dit soort afbeeldingen op google:

https://pokon2016-2.cdn.prod.mas2.media ... c/1000x562

Maar hier zit bijna geen blad aan.
Zal zo even een foto van mijn overwoekerde tomatenplanten toevoegen.

Edit:

Afbeelding

Afbeelding

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:35

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:38

Sansevieria schreef:
@Mjetterd, google eens op tomatenplanten "dieven".
Lijkt me dat je dat niet, of niet juist hebt toegepast ;)

http://www.moestuintips.nl/artikelen/tomaten_dieven.php

Ja dieven doe ik :j
Heb vroeger in een tomatenkas gewerkt dus van dieven was ik inderdaad op de hoogte.
Kan mij alleen niet herinneren of we verder nog meer takken van de plant af haalden of dat lieten zitten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:44

Ik heb dit jaar geen tomaten, maar als, dan zet ik de grotere planten aan die ijzeren gedraaide stokken.
Krijg je ze net wat strakker langs af heb ik het idee.
En ik haalde er ook blad af, die energie kan de plant dan in de vruchten steken, alleen nu met die hete zon verbrand alles zo snel.

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:03

Bladeren kunnen het best onderling geen contact met elkaar hebben. Wel bladeren laten zitten, maar in principe zou je wel gewoon normaal door de plant heen moeten kijken. Kan ook de wind erdoor en minder kans op ziektes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:59

Ik zou om en om weghalen wat van de ene plant en wat van de plant ernaast etc waardoor ze meer ruimte/licht krijgen

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:16

Dank voor de tips! Ik ben er even flink door heen gegaan :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:47

Rosevalletjes *\o/*

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:02

Ik heb 3 dozen vol uien geoogst en ook nog knoflook. Loof was nu dood. Veel te veel voor mij alleen, de uien zijn echt enorm groot. 2 soorten, rode ui en normale joekels.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:03

Ik kan ook niet wachten om m'n aardappels te rooien..moet echt op m'n handen zitten, vorig jaar was ik net iets te vroeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:51

Uien en knoflook zijn heel goed te bewaren!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:53

Bij mij is bijna overal een bloemsteel ingekomen. Dus ik vrees dat bewaren erg moeilijk gaat worden. Binnenkort de vrieskist maar aansluiten. Dan kan ik ze versnipperen en invriezen. Andere bewaar methoden moet ik nog opzoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:32

Malenka schreef:
Bij mij is bijna overal een bloemsteel ingekomen. Dus ik vrees dat bewaren erg moeilijk gaat worden. Binnenkort de vrieskist maar aansluiten. Dan kan ik ze versnipperen en invriezen. Andere bewaar methoden moet ik nog opzoeken.

in de ui of knoflook? Ik heb knofloken die ook gaan bloeien, dat is het ras, maar die knip je er uit en dan laat je ze zitten tot ze geel worden. Bij ui knip je het er ook uit en is dan prima te bewaren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:34

Zowel bij ui als knoflook. Ik heb ze vrij laat geplant en het lijkt er op dat ze daardoor zo doorschieten in de bloei. Al hebben ze niet allemaal een bloemstengel.

Het is hardneck knoflook. Twee verschillende soorten en een rode ui.

Ik neem aan dat je bij de knoflook de bloemstengels er uitknipt voordat ze gaan bloeien toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:44

Malenka schreef:
Zowel bij ui als knoflook. Ik heb ze vrij laat geplant en het lijkt er op dat ze daardoor zo doorschieten in de bloei. Al hebben ze niet allemaal een bloemstengel.

Het is hardneck knoflook. Twee verschillende soorten en een rode ui.

Ik neem aan dat je bij de knoflook de bloemstengels er uitknipt voordat ze gaan bloeien toch?

Klopt, als ik ze zie. Ik heb alles voor de winter gepoot en het is nu klaar (september gepoot). Dus was ik juist erg vroeg?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:04

Uhm moet de bloem/knop idd uit de knoflook geknipt worden?
Ik heb al een hele tijd een knop er aan zitten maar hij zet niet door of iets. Dat ding moet ik er dus eigenlijk afknippen?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:42

black_kelpie schreef:
Rosevalletjes *\o/*

[ [url=m/y93X0d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ook Roseval. Ben een benieuwd wanneer jij deze gepoot hebt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:24

tirzasarah10 schreef:
Uhm moet de bloem/knop idd uit de knoflook geknipt worden?
Ik heb al een hele tijd een knop er aan zitten maar hij zet niet door of iets. Dat ding moet ik er dus eigenlijk afknippen?

Wij doen dat ook niet. Heb ze vorig jaar in de voorraadkast gehangen om te drogen en zelfs daar kwamen nog bloemen aan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:29

Mijn uienoogst. Er onder liggen ook nog knofloken. Niet slecht vind ik voor een voortuintje van een paar vierkante meter.

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:38

happyjoyce schreef:
Ik heb ook Roseval. Ben een benieuwd wanneer jij deze gepoot hebt?

Eind maart was dat geloof ik. Het loof was al een eind aan het afsterven dus heb het er maar op gegokt, dit was mijn eerste keer aardappelen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:08

Kon toch niet meer wachten.. vandaag m'n eerste maaltje van de aardappels op. Ik heb ze begin april gepoot

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:57

Tuintje vandaag (beetje krom door de panorama maar het lijkt er wel op) :j
Afbeelding

Nemo aardappelen er ook uit gehaald <3
Afbeelding

Noire de Crimée gaan mooi (de andere soorten tomaat ook trouwens)..
Afbeelding

Witte courgettes ook :9
Afbeelding

Pompoen, courgette en achteraan in de bak staat muismeloen :j
Afbeelding

En de kers blijft ook leuk! Ik heb 4 verschillende staan.
Afbeelding