De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:41

CS - het is meer om het wat zichtbaarder te houden als je dichterbij komt in de auto. Als het boompje wat groter wordt en in het blad zit gaat het hulp paaltje weg. (paaltje maakt geen kans bij botsing ;) )

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:48

Paaltje is gewoon psychisch; dan denken mensen 'oh nee een paaltje, opletten want anders rij ik schade'. Perzikboompje levert waarschijnlijk weinig schade op dus minder voorzichtig... :+ :+ :+

Maar even zonder dollen, ik vind 'm erg leuk maar wordt denk ik net te groot...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:51

Mijn perzikboompje heeft een hele hoop perzikjes eraan hangen nu :D maar heeft ook nog steeds last van krulziekte, dus ik hoop dat de perzikjes wel blijven hangen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:13

Bedankt voor de felicitatie's!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:17

_CS_ : Zou je dat nou wel doen naar de Intratuin? Gevaarlijke winkel :p Tuincentra, bloemenwinkels enzo... dan is de verleiding heel groot om iets mee te nemen...

(wel jammer dat veel planten nogal veel met gif behandeld schijnen te zijn...) http://reddebijen.nl/

Ondertussen wordt bij mij het gras weer gemaaid in de voortuin, zo dadelijk mijn binnen-bunny Kees ook naar buiten 'gooien' , kan hij Pebbles en Binky helpen :p

\o/ Ik geloof dat ik dan toch een Gitt's Perfection heb dit jaar. De eerst gekochte dahliaknol van deze soort is nu ineens spontaan aan het uitlopen! :) Ik had hem van het tafeltje met zaaigoed verbannen onder het tafeltje vanwege ruimtegebrek en ik zag net met de was ophangen ineens groen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:18

O, ik zie nu pas het pakje bij je naam: gefeliciteerd!!! :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:21

anneliesdj schreef:

Gefeliciteerd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 16:19

anneliesdj schreef:

Verkeerde topic :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:51

het databeest heeft weer de hik :D blijft grappig dat probleem :P
maar ook van mij gefeliciteerd :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:18

Zo'n perzikboompje, komt daar nou ook echt iets eetbaars aan, of is dat meer voor de sier? :)

Echt gigantisch hier trouwens hoe de frambozen het naar hun zin hebben, de losse frambozenstokjes die ik er een jaar geleden in gezet heb hebben een lekkere eerste oogst gegeven meteen vorig jaar, en nu komen er enorm veel uitlopers op, dat worden hele struiken dit jaar :P

Alleen ze nemen zo wel de hele strook over, staan behoorlijk tussen de aardbeien....

Maar die wil ik toch naar de aardbeienbakken gaan verplaatsen zodat ik ze beter miervrij kan houden :)

Zou het veel kwaad kunnen om ze "nu" te verplaatsen nu ze weer bloemen aan beginnen te maken...?
Valt misschien wel mee als ik voorzichtig ben en de wortels zo min mogelijk beschadig?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:27

Oooh echt, verkeerde winkel, pfff.
Heb wel maggiplant gescoord!

En nog veel meer uiteraard, zucht.

De maggiplant was al bijna uitverkocht, gelukkig was ik op tijd.
Anders hadden ze wel zaden gehad, maar nu scheelt het mij weer opkweken.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:04

Maggieplant heb ik ook gehaald bij de welkoop, ruikt zooooow lekker *\o/*

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:09

pmarena schreef:
Zo'n perzikboompje, komt daar nou ook echt iets eetbaars aan, of is dat meer voor de sier? :)

Er komt echt wat eetbaars aan (al schijnen de bloesems ook erg mooi te zijn.. begin april..)
Er zitten al een aantal kleine mini perziken aan de boom. :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:10

Maar mini-perzik klinkt nou niet als iets waarvoor je echt gaat zitten om te schillen, in partjes te verdelen en van te smullen zeg maar :P

Ik ben dan zo achterdochtig dat er alleen maar een paar hele kleine harde zure dingen vanaf komen :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:11

maggie kun je ook het beste gewoon een plantje van kopen...van uit zaad opkweken is een drama :=
vermeerderen kun ej zelf dan weer wel heel makkelijk doen door te scheuren
die planten groeien namelijk errug goed en kunnen echt heel flink worden
dan steek je gewoon de kluit door midden en heb je twee planten...of door vieren, kan natuurlijk ook

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:15

maggie plant heb ik ook twee stuks van is erg lekker door zelf gemaakte tomaten soep ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:18

Ik ga zo groentesoep maken, maar ik laat de peterselie en de bieslook nog met rust, die moeten eerst nog maar een beetje groeien. :p Die maggiplant wordt die enorm? Of is het ook nog leuk in een redelijk ruime pot?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:19

ik zou hem niet in een pot zetten hij wordt best groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:22

Onze zolder staat nu vol en het meeste wat we gezaaid hadden is opgekomen.
We hebben alleen een aantal van de stokbonen opnieuw moeten zaaien want die zijn niet allemaal opgekomen.

De chineze kool valt mij wat tegen die is sinds we hem hebben gekocht en hem in een groter bakje hebben gedaan niet heel veel meer gegroeid.
De rest doet het goed en eigenlijk kan het makkelijk in de volle grond maar de omheining is nog niet klaar en wij vertikken het om voor de hazen te kweken.
Die hebben vorig jaar ook een hoop opgevreten.

Maar zaterdag is hopelijk het gaas binnen en dan kunnen we volgende week het meeste in de grond zetten.
Ik heb er zin in :j

Sommige van jullie hebben al vruchten lees ik :wow: .
Als ik lees wat sommige al hebben dan heb ik het gevoel dat wij echt van die laatkomers zijn.
Van het weekend hebben we trouwens een wespen nest verwijderd maar mooi dat die wesp er weer 1 had gemaakt.
Toen heeft mijn man hem er weer weg gehaald en zijn bus deo leeg gespoten in het hok :=
Het heeft iig wel geholpen.

Anneliesdj gefeliciteerd *\o/*

Jullie gaan wel snel trouwens, lukt mij niet om op iedereen te reageren.
Maar zag wel leuke foto's voorbij komen van o.a Carola poeh zeg wat staat het er bij jou goed in die bakjes.
En safina wow wat stond het vorig jaar goed bij jou, een beste lap heb je tot beschikking en bedankt voor je tip w.b.t het boek over de groenten.
Bij kaka ook al mooie foto's, mooi overzichtelijk zo met die borders.
Volgens mij zitten er best veel mensen in dit topic en het is echt leuk te lezen hoe enthousiast iedereen bezig is.

Ik heb op het moment nog niet echt foto's te delen dat doe ik als de groente in de volle grond zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:23

ik heb komkommerplantjes , ze zijn net verpot en staan buiten kunnen ze dat wel hebben?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:33

ik denk het wel die van mij stonden ook 24/7 buiten maar die zijn niet goed op gekomen dus morgen ga ik nieuwe halen maar dan de plant hopelijk doet die het wel goed

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:33

pmarena schreef:
Maar mini-perzik klinkt nou niet als iets waarvoor je echt gaat zitten om te schillen, in partjes te verdelen en van te smullen zeg maar :P

Ik ben dan zo achterdochtig dat er alleen maar een paar hele kleine harde zure dingen vanaf komen :+

>;) Ben jij mijn mysterieboom (bleek dus perzik te zijn) al vergeten? Was behoorlijk smullen hoor, niks zuur en klein. :D En hij hangt nu weer vol, plus eind dit seizoen gaat die tweede er echt uit, dus als je hem wil hebben is ie van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:39

Hebben jullie trouwens een net over de fruitboompjes zitten? Want die vogels zijn er volgens mij ook gek op of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:50

Breghje schreef:
pmarena schreef:

>;) Ben jij mijn mysterieboom (bleek dus perzik te zijn) al vergeten? Was behoorlijk smullen hoor, niks zuur en klein. :D En hij hangt nu weer vol, plus eind dit seizoen gaat die tweede er echt uit, dus als je hem wil hebben is ie van jou.

Ja was hij echt serieus lekker? :)

Dat heb ik eerlijk gezegd niet meer zo mee gekregen, ik weet nog dat het een onbestemd harig ding was, dat je later wat enthousiaster werd maar dat je ook echt ervan gesmikkeld hebt dat heb ik niet meegekregen of in ieder geval niet opgeslagen :P

Ik heb net gereageerd op een Marktplaats advertentie van iets rechtsboven van Breda, geen idee of dat doorgaat.... jij woonde meer links naar beneden dacht ik toch :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:10

Jweeeel! Heb er nog foto's van neergezet hier van mijn "oogst". En het was zeer zeker lekker. Onbestemde harige dingen laat ik vanaf nu ook gewoon groeien in mijn tuin, wie weet wat eruit komt enzo LOL. Ik zit daar idd 3 kwartier meer naar linksbeneden vanaf. :D