De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:08

beschutte zonnige plek en gaan Karin, en natuurlijk een beetje ene geschikt ras uit zoeken wat zich al een beetje bewezen heeft in ons klimaat

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:11

safina schreef:
Jij hebt ook veel, Madelief! Ik heb de dingen die erg veel ruimte vragen afgezworen. Dit jaar hebben we de paardenstal wat uitgebreid ten koste van de tuin. Dus nu minder kolen. De pompoenen heb ik vorig jaar al op de mesthoop gedaan. Groot succes. En maar twee courgettes dit jaar. Ronde de Nice (een ronde kleine courgette) en Western Sunrise (naast decoratief heel erg lekker). Maar van twee planten komt al veel meer af dan ik kan eten....

Reuzenframboos zou ik ook nog wel willen. Dat klinkt erg lekker! En Loganbessen ken ik nog niet.

Ik ben benieuwd of jullie nog favoriete groentenrassen hebben. Ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van Twellose gele kropsla. Botermals. :P en ook van prei Giant Musselburgh, want die blijft de hele winter goed. En snijbiet Rainbow vind ik enorm decoratief. Daar word ik gewoon blij van.

En bij mij staan de paarden naast de groentetuin. Ik probeer daar zoveel mogelijk dingen te zetten die ze niet lusten. Snijbiet bijvoorbeeld. Daar trekken ze echt hun neus voor op. Weten jullie nog meer dingen die ze niet lusten?
(En ik moet wel bekennen dat ik die winterpenen niet alleen voor de stamppot kweek. Zaaien jullie ook wel eens wat voor de paarden?. :o )

Ik heb dit jaar de gewone snijbiet gezet, omdat ik ze ook wil groot laten worden omdat je dan grotere opbrengst hebt, en ik wist niet of dat bij de gekleurde ook zo goed ging. Is het eerste jaar dat ik het probeer.

En was nog een fruitstruik vergeten: heb ook jostabes staan, kruising stekelbes, zwarte aalbes. Dit jaar is het eerste jaar dat hij gaat geven dus ik ben super benieuwd!

Wat paarden niet lusten zou ik niet weten, ik denk dat het ook afhangt van de paarden zelf, sommige zijn kieskeurig en ik weet er 1 die alles zou opvreten :+ !

Ik heb nu de gewone courget staan en de gestreepte, zou graag nog de ronde ook zetten. Lijkt me heel handig voor uit te hollen en zo opgevuld in de oven te plaatsen!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:14

KarinvdM schreef:
Wow Safina en Madeliefje, wat veel!
Wil dat een beetje, vijgen?

we hebben nog niet zo lang een huis gekocht en daar stonden al vijgen tegen betonnen afsluiting, staan daar heel warm. Een heel deel hebben we uitgegooid, waren er echt te veel een stuk of 15 ofzo. Nu staat de helft er nog en 1 ervan heeft al mooie vruchten, de rest heeft alleen maar grote bladeren. Dus ik denk dat die andere gewoon geen goede soorten zijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:37

als vijgen te veel ruimte en voeding in de bodem hebben doen ze het minder , ze vragen juist om een arme bodem, mag ook best wat steen in de bodem zitten, beetje martelen zeg maar , maar dan doen ze het vaak het beste

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:49

Is het niet ook zo dat je van vijgen mannetjes en vrouwtjesplanten hebt?
Dan zou je misschien net de verkeerden eruit hebben gegooid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:05

het kan wel, maar de meeste hier gebruikte vijgen zijn zelfbestuivers, de natuurlijke bestuiver van de vijg komt hier namelijk niet voor,
veel en groot blad etc is een veelvoorkomend probleem , meestal staan ze dan te ruim en te voedzaam met de wortels

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:15

Fijn om dat te lezen voor de aanschaf voor een vijg :=
Op stenen met stoepbanden er om heen word het dus volgend jaar :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:18

dit http://www.fruitbomen.net/vijgenboom/ is trouwens ene leuk adresje , hebben best wat leuke rassen die het hier ook goed doen :j
service is voor zover ik weet ook erg goed, als we in het nieuwe huis zitten gaat daar ook een bestelling geplaatst worden

(ook voor andere fruitbomen/struiken dan de vijg trouwens)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 29-04-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:18

Moeten komkommers en tomaten klimmen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:20

komkommers kunnen klimmen, maar moet niet, tis alleen wel handig, nemen ze minder ruimte in op de grond.
tomaten klimmen niet, maar als je stamtomaten hebt, hebben ze wel iets nodig om ze aan op te binden , anders vallen ze om :P
struiktomaten zul je nog wel eens moeten stutten als er vruchten in komen, gewoon kleine bamboestokjes bij zetten om de takken met vruchten omhoog te houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:22

Ik heb geen idee wat ik heb, stond gewoon "tomaten" op t zakje _O-

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:23

Sonja_vR schreef:
dit http://www.fruitbomen.net/vijgenboom/ is trouwens ene leuk adresje , hebben best wat leuke rassen die het hier ook goed doen :j
service is voor zover ik weet ook erg goed, als we in het nieuwe huis zitten gaat daar ook een bestelling geplaatst worden

(ook voor andere fruitbomen/struiken dan de vijg trouwens)

Daar had ik ook al zitten kijken! Voor ons niet naast de deur..
en wil ook niet alles in 1 bestellen... ben bang dat het dan te veel zorg gaat worden ineens. Ach nog een jaartje om verder te kijken ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:24

Stef : hihi, das hendig ;)
weet je welke soort het verder is? tomaten ??
ik heb hier bijvoorbeeld
tomaten green zebra, orange russian, pineapple fog, moneymaker en ga zo maar door.

Dungen : ook handig als naslagwerkje die site hoor, de info die er op staat is heel correct, dus kun je het ook gebruiken om te kijken wat je zou willen en dan op zoek naar die soorten dichter bij huis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:34

Sonja: nop, geeeeeen idee ;) gewoon tomaten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:42

Ik heb vijg "Brown Turkey" en die gaat prima in de kas. Zit nu al bomvol vruchten, dankzij de slappe winter. Ik zag hem laatst ook bij de Intratuin staan, voor wie hem zoekt... Je kunt ze ook ontzettend makkelijk zelf stekken. Ik heb nu een stek voor buiten gemaakt.

Ik heb trouwens goede ervaringen met http://www.fruittuin.com/. Daar komt mijn vijg vandaan, maar ook veel ander fruit.

Voor tomatenplanten heb je handige spiralen om te stutten. Die zijn alleen ontzettend duur bij de meeste winkels. Voor wie bij de grens woont: Bij de Roller in Duitsland zijn ze 1 euro. :-)

@margriet: mijn gekleurde snijbiet deed het net zo goed als de witte. Jostabessen lijkt me ook wel wat. Had ik maar meer plek....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:44

handig zakje , dat tomatenzaad

maar ik heb eventueel nog wel wat struik en stamtomaatjes over mocht je er nog wat bij willen waar van je weet wat het is zeg maar ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:20

Mijn tomaten zijn nog geen 10 cm ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 07:53

Gefeliciteerd Annelies :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:33

Zo'n dwergperzik, hoe groot worden die? Klinkt namelijk wel leuk!

Ik vroeg mij af of iemand hier al ervaring heeft met stropellets in de moestuin? Mijn vriend had laatst een vertegenwoordiger over de vloer die het aanprees voor de moestuin. Door de laag pallets die uitzetten kan onkruid slecht tot niet kiemen. Daarbij geeft het bescherming bij vorst....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:22

Gefeliciteerd Anneliesdj!

Rytir, als ik de verhalen op internet mag geloven dan is het wel wat :P Weert ook slakken zie ik.
Ik ga houtsnippers tussen de planten strooien, hopelijk schrikt dat ze ook af.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:59

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:12

Rytir schreef:
Zo'n dwergperzik, hoe groot worden die? Klinkt namelijk wel leuk!

1m tot 1.50m hoog, iets minder dan 1.50m breed (en volgens mij is wat er te breed is gewoon te snoeien).

Bij fruitbomen.net besteld trouwens - en laten verzenden. Prima verpakt, helemaal geen transportschade (heb ik bij een ander bedrijf wel anders gehad), en de boompjes zien er goed uit.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:08

Die dwergperzik klinkt inderdaad leuk ja! Nou ja, voor als ik ooit een iets grotere tuin heb...

Ik vind die wilde perziken die je in de zomer kan kopen ook altijd zo lekker, maar die gaan vaak schimmelen voor je ze op kan eten. Dan koop je ze, zijn ze te hard, laat je ze liggen, schimmel :( Beetje minder, iemand bewaartips?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:17

Dwerg perzik (ik denk ongeveer 50/60cm hoog?). Ik hoop dat hij niet te nat staat hier, dit stukje tuin ligt wat laag.. Bieslook/gras gaat er nog uit, struik erachter is kruisbes. Struikje rechtsachter is zwarte bes.
Omhoogstaande stokjes is waar ik wat gezaaid heb (sugarsnaps/bietjes/pompoen), in de hoop dat de kat de boel niet omschoffeld.
Afbeelding

Rode pitloze druif (paar tegels uit het wandelpaadje gehaald..)
Afbeelding

winterharde citroen. De enige plek die nog over was, was bij het open haard hout/de containers. Ijzeren paal is zodat men 'm niet omver rijdt met de auto.
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:27

Zou zo'n paaltje een auto wel tegen houden?

Ga zo even langs intratuin met moeders, kijken of ik daar een maggiplant of in ieder geval zaadjes hiervoor kan krijgen daar.
En natuurlijk lekker rondneuzen zoals altijd.