De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:11

Ik zal me hier ff voorstellen trouwens. Ik heb een moestuintje van ongeveer 100m, fruitbomen (hoogstam) en een onverwarmde kas. Ik kweek sla, rucola, snijbiet, wortelen, bietjes, boerenkool, savooiekool, palmkool, peulen, tuinbonen, aardbeien, schorseneren, prei, witlof, tomaten, komkommers, courgettes, pepers, knoflook (8 soorten), uien, kousenband, oerprei, kruiden (waaronder 6 soorten munt), zwarte bessen, bosbessen, rode bessen, Japanse wijnbessen, bramen, druiven, appels, kersen, mispels, paprika's, kruisbessen, nieuw Zeelandse spinazie, stokbonen, lage bonen, pompoenen, rabarber, aardperen, vijgen, indianenaardappels.....en vast nog wel wat meer. Had ik al rode en gele frambozen genoemd? :D Ik verzamel graag speciale dingen, zoals groenten van vroeger. Ik denk dat het een beetje naar dwangmatige verzamelzucht neigt, want ik heb meer dan 150 verschillende soorten zaden. :oo Maar ik hou ook wel van gemak. Voor mij geen ingewikkelde dingen als asperges of artisjokken enzo. En ik geef ook graag dingen weg, zoals zaden, stekken en groenten die ik over heb.

Ik moestuinier 5 jaar. Pony's als hofleverancier van meststoffen.

En waar ik haal? Speciale dingen bestel ik online of krijg ik van andere moestuiniers (die halen mest bij mij op). Struiken en bomen koop ik bij kwekers en ik vermeerder fruitstruiken zelf met stekken. En ik sla mijn slag bij de Lidl, waar een zakjes zaad vaak maar 19 cent kost en waar best goede rassen tussen zitten.

maatje987

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:22

wauuw jij hebt toevallig zeker geen zaadjes over ? :D ;) :P

zoveel erg leuk om te zien :D :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:26

Jeetje wat gaat dit topic iedere keer snel!

Bij mij is het er eindelijk van gekomen: de beukenhaagjes zijn uit de border van mijn dakterras en een heel deel wordt voor mijn moestuin *\o/* *\o/* *\o/* . Andere deel wordt siergras, lekker makkelijk in onderhoud. Plantjes staan klaar, ik ook maar paard moet nog even wat mest leveren over een paar dagen (i.v.m. ontwormen). Dan kan er aarde overheen en planten maar!!! Lekkere is: ik heb beregening in de bakken <3

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:48

Hoe heb je de beregening gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:56

maatje987 schreef:
wauuw jij hebt toevallig zeker geen zaadjes over ? :D ;) :P

zoveel erg leuk om te zien :D :D

Ik heb genoeg over, maar ik woon aan de andere kant van het land en ik ben niet zo van de post enzo. :oo

Wat zou je nog willen zaaien dan? Als je makkelijke dingen wilt: rucola, snijbiet, pluksla, tuinbonen (beetje laat...), raapstelen, bietjes.

Sommige dingen kan je gewoon in de winkel krijgen. Stop bijvoorbeeld van de zomer de tenen van biologische knoflook in de grond en je hebt een jaar later je eigen bollen. Wel biologische kopen, want gewone is behandeld tegen uitlopen, dus die groeit niet meer goed.
Aardperen liggen wel eens in de Turkse supermarkt of in een biologische winkel. Die kan je ook gewoon in de grond steken en dan kan je het in de winter oogsten. Wel handig om er een begrenzer omheen te doen. Een speciekuip bijvoorbeeld. Anders kan je er over drie jaar je hele stad mee van voedsel voorzien en woon jij in een aardpeerbos. ;)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:00

dat van die knoflook ga ik uit proberen

vandeweek ga ik naar een groenteboer toe die heeft ook nog zaadjes :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:01

Zijn er nog groentes/fruit etc die nu in de volle grond gezaaid kunnen worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:07

Heel veel kan er nu of half mei direct in de grond :) erwten, peultjes, bonen, maar ook maïs bv.. En natuurlijk radijsjes, wortel.. Sla.. Heel veel eigenlijk wel.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:09

Oh leuk!!!
Ik heb namelijk niet heel veel sla enzo in potjes voorgekweekt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:14

iemand toevallig een idee wanneer je vergeet me nietjes kunt zaaien ?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:18

branka16 schreef:
Hoe heb je de beregening gemaakt?

Ik heb het luxe: mijn vriend is hovenier dus die had het een en ander geregeld. Vroeger zat er zelfs een regeldingetje op dat het om 20.00 uur aanging ofzo maar die is kapot gevroren met dat rare weer.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:21

Mijn munt begint te ontkiemen :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:23

ik wil ook nog munt gaan zaaien maar moet ff nieuwe halen
oh en aardbeien wil ik ook heel graag

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:27

Net over een pakket op de stoep gestruikeld: Mijn pitloze druif, dwergperzik, en winterharde citroen boompjes waren er! Druif net geplant. Moet nog even kijken waar er plek is voor de andere twee (note to self: vanaf nu niets nieuws meer kopen).

Planten zien er goed uit, en de perzik had al 7 mini perzikjes :)

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:27

safina schreef:
Ik zal me hier ff voorstellen trouwens. Ik heb een moestuintje van ongeveer 100m, fruitbomen (hoogstam) en een onverwarmde kas. Ik kweek sla, rucola, snijbiet, wortelen, bietjes, boerenkool, savooiekool, palmkool, peulen, tuinbonen, aardbeien, schorseneren, prei, witlof, tomaten, komkommers, courgettes, pepers, knoflook (8 soorten), uien, kousenband, oerprei, kruiden (waaronder 6 soorten munt), zwarte bessen, bosbessen, rode bessen, Japanse wijnbessen, bramen, druiven, appels, kersen, mispels, paprika's, kruisbessen, nieuw Zeelandse spinazie, stokbonen, lage bonen, pompoenen, rabarber, aardperen, vijgen, indianenaardappels.....en vast nog wel wat meer. Had ik al rode en gele frambozen genoemd? :D Ik verzamel graag speciale dingen, zoals groenten van vroeger. Ik denk dat het een beetje naar dwangmatige verzamelzucht neigt, want ik heb meer dan 150 verschillende soorten zaden. :oo Maar ik hou ook wel van gemak. Voor mij geen ingewikkelde dingen als asperges of artisjokken enzo. En ik geef ook graag dingen weg, zoals zaden, stekken en groenten die ik over heb.

Wow wat een hoop! :D Ben er stiekem wel een beetje jaloers op hihi, wat voor druiven heb je? Zoek al redelijk lang naar een goed ras maar ben nog niks tegen gekomen helaas :( Waarschijnlijk ook altijd lekker bezig want het is denk ik heel veel om te onderhouden!
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die er uit ziet omdat je ontzettend veel groente ed. hebt! Heb je misschien een foto?
Wie weet kunnen we misschien nog eens iets ruilen :) Weet niet of ik in de buurt woon haha :P

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:51

hier ook een fruitboomhaard, wel laagstam maar ook leuk. Alleen zie ik er dat er wat de witziekte hebben dit jaar :( .

Verder wat ik nu staan heb is: 5 soorten sla, bloemkool, brocoli, wortel, rode biet, snijnbiet, schorsenelen, suger snaps, witte kool, spitskool, boerenkool, paksoi, Chinese kool, aarbeien, sjalotten, rode uit, rabarber, andijvie (gewone en krul),artisjok, tomaat, paprika, verschillende pompoenen (staan nog niet buiten). prei, en ook de oerprei
bessenstruiken: stekelbes (rode en groene), aalbes (witte, rode, zwarte), wijnbes, reuzeframboos, kruising framboos/ braam. herfst en zomerframboos (rood en geel), loganbes, druiven, kiwi, kiwibes, vijgenstruiken, bosbes.

Ik vind het heel leuk om mee te lezen, maar vaak niet de energie om op alles te kunnen reageren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:32

Afbeelding

Dit is een foto van vorig jaar. Hier staan nog wat meer foto's. http://www.mijnalbum.nl/Album=NXPKDUGG
(Geen idee of het allemaal werkt met die foto's, maar ik hoop van wel)

Qua druiven heb ik Parel van Zala (wit, bevalt heel goed) en Schuijler (rood, dit jaar eerste trossen hoop ik). Ik ben er wat tijd aan kwijt, maar ik ben ook wel een makkelijke tuinier. Er staat hier en daar genoeg onkruid :o

Ik PB je even waar ik woon. Helaas niet dicht in de buurt, maar je bent van harte welkom om te komen ruilen hoor :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:50

@safira;

Wat mooi:!!!

Ik heb 2 vragen. Zie ik goed dat je komkommer hebt laten klimmen in strotouw? Wou dat goed en hoe hoog werd hij?

En zie ook dat je zowel komkommer als tomaat in je kas hebt. Volgens de boeken zijn dat slechte buren. Heb je daar rekening mee gehouden?

Dank je wel voor het delen van deze mooie foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:51

Madeliefje schreef:
hier ook een fruitboomhaard, wel laagstam maar ook leuk. Alleen zie ik er dat er wat de witziekte hebben dit jaar :( .

Verder wat ik nu staan heb is: 5 soorten sla, bloemkool, brocoli, wortel, rode biet, snijnbiet, schorsenelen, suger snaps, witte kool, spitskool, boerenkool, paksoi, Chinese kool, aarbeien, sjalotten, rode uit, rabarber, andijvie (gewone en krul),artisjok, tomaat, paprika, verschillende pompoenen (staan nog niet buiten). prei, en ook de oerprei
bessenstruiken: stekelbes (rode en groene), aalbes (witte, rode, zwarte), wijnbes, reuzeframboos, kruising framboos/ braam. herfst en zomerframboos (rood en geel), loganbes, druiven, kiwi, kiwibes, vijgenstruiken, bosbes.

Ik vind het heel leuk om mee te lezen, maar vaak niet de energie om op alles te kunnen reageren :o

Jij hebt ook veel, Madelief! Ik heb de dingen die erg veel ruimte vragen afgezworen. Dit jaar hebben we de paardenstal wat uitgebreid ten koste van de tuin. Dus nu minder kolen. De pompoenen heb ik vorig jaar al op de mesthoop gedaan. Groot succes. En maar twee courgettes dit jaar. Ronde de Nice (een ronde kleine courgette) en Western Sunrise (naast decoratief heel erg lekker). Maar van twee planten komt al veel meer af dan ik kan eten....

Reuzenframboos zou ik ook nog wel willen. Dat klinkt erg lekker! En Loganbessen ken ik nog niet.

Ik ben benieuwd of jullie nog favoriete groentenrassen hebben. Ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van Twellose gele kropsla. Botermals. :P en ook van prei Giant Musselburgh, want die blijft de hele winter goed. En snijbiet Rainbow vind ik enorm decoratief. Daar word ik gewoon blij van.

En bij mij staan de paarden naast de groentetuin. Ik probeer daar zoveel mogelijk dingen te zetten die ze niet lusten. Snijbiet bijvoorbeeld. Daar trekken ze echt hun neus voor op. Weten jullie nog meer dingen die ze niet lusten?
(En ik moet wel bekennen dat ik die winterpenen niet alleen voor de stamppot kweek. Zaaien jullie ook wel eens wat voor de paarden?. :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:05

trisca schreef:
@safira;
Ik heb 2 vragen. Zie ik goed dat je komkommer hebt laten klimmen in strotouw? Wou dat goed en hoe hoog werd hij?

Hij word hoger dan mijn kas. Dus hoe hoog weet ik niet. :D Ik bind komkommer omhoog aan een stellage van bamboestokken. Met een heel los lusje om de stam en dan wikkel ik de plant als hij groeit om het touw. Als hij bovenaan is, leid ik hem opzij over de bamboestokken. Strotouw gaat prima. Lekker zacht.

Citaat:
En zie ook dat je zowel komkommer als tomaat in je kas hebt. Volgens de boeken zijn dat slechte buren. Heb je daar rekening mee gehouden?

Dat had ik wel eens gelezen ja. Maar mijn kas is zo klein, dat alles wat er in staat buren is. De pepers kunnen er ook al niet naast, want dat is ook nachtschade. En een stuk open laten vind ik zonde. Tegen het einde van de zomer heb ik wel altijd gedoe met komkommers. Schimmel enzo. Ik moet gewoon een tweede kas :j

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:14

Dank je wel voor je antwoord! Heb je misschien een foto ban de stellage? Voor mij is het het eerste jaar met een kas, vandaar alle vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:40

trisca schreef:
Dank je wel voor je antwoord! Heb je misschien een foto ban de stellage? Voor mij is het het eerste jaar met een kas, vandaar alle vragen ;)

Geen foto. Maar het is zoiets als hier staat:
http://www.moestuinforum.nl/bonenstaken ... t4568.html

Wie veel wil weten kan ik één boek van harte aanbevelen. Daar staat echt alles in: http://groenten-boek.plantaardig.com/
En nee, ik heb geen aandelen en ik ken de schrijver ook niet. Maar ik heb gewoon nog nooit zo'n compleet en duidelijk boek gezien. Per plant wanneer en hoe je zaait, bemesting, verzorging, ziektes en plagen, wat sterke rassen zijn etc. Ook over fruitbomen en struiken. Met zaaikalender. _/-\o_ Dat boek zou ik niet kunnen missen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:52

Ik ben jaloers op je moestuin. Straks ff zoeken op bol voor dat boek dan maar :')

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:59

trisca schreef:
@safira;

Waar ik vrijwilligerswerk doe we ook altijd tomaten en komkommers samen en we binden ze op aan strotouwtjes of een gewoon touwtje, gaat super en lekker makkelijk!

Wow Marieke, ziet er goed uit hoor, helaas woon ik best ver weg maar wieweet kom ik ooit in de buurt :) wou dat ik zo'n groot stukje had haha

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:02

Wow Safina en Madeliefje, wat veel!
Wil dat een beetje, vijgen?