De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:36

ik heb in mijn kas nog komkommer, augurk, courgette, tomaat en pompoen voor de liefhebber. Kan niet alles kwijt en ik had niet verwacht dat alles zou mooi op zou komen :+

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:11

Augurk heb ik nog niet <<)
Zoek je zelf nog wat?
Misschien zelfs zaadjes vant 1 oft ander?

Of iemand anders die nog iets wil ruilen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:15

Ik zou graag willen maar moet hier wachten tot volgend jaar alles staat al zo vol en ik heb noh het idee dat ik te weinig heb :=

Zou je nog paprika kunnen zaaien of zou dat te laat zijn?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:19

Mocht ik trouwens iemand een plezier kunnen doen met augurken zaadjes. Heb ze gekocht in de veronderstelling dat t komkommers waren. :=

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:23

Ik hoorde dat je augurk gewoon als komkommer kan eten.

Ik zou graag nog venkel willen of iets leuks/ aparts. Hete peper of een stek bessenstruik maak ik ook nog wel plek voor :)

Heb zaden besteld op zadenenzo. Echt een aanrader! Leuke dingen in kleinere hoeveelheden en niet duur. Krijg ze ala het goed is vandaag of morgen binnen.

Paprika kan nog wel!

De augurk die ik heb is ongeveer 20 cm hoog en zou rond 15 mei naar buiten kunnen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:24

branka16 schreef:
Augurk heb ik nog niet <<)
Zoek je zelf nog wat?
Misschien zelfs zaadjes vant 1 oft ander?

Of iemand anders die nog iets wil ruilen?

Coevorden is nog te doen kwa rijden :p

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:03

Ik heb nog little gem zaadjes in de aanbieding, tegen verzendkosten of iets anders leuks.

Mijn moestuinbak is bijna klaar. Moet alleen nog even haakjes voor mn net bevestigen. is een mooie kattenbak zo. Vandaag mn Stamslabonen overgepot, wat een wortels hebben die. En mn courgettes in andere grond gezet. Hopelijk bevalt het ze.

Mn snijbonen willen maar niet ontkiemen. Heb mn 2e poging nu. Eerste keer te nat en gingen ze schimmelen. Nu aanzienlijk droger naar volgens mij zijn ze weer aan het schimmelen..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:23

Ik heb met mijn nichtjes vanalles gezaaid.
Ze hebben zo snel vanalles in de potjes zitte duwen dat ik echt niet weet wat er in gekomen is _O-

K heb nog een hele partij zaai lint met wortels en radijsjes als iemand dat ook wil uitproberen?
Ik mik zo wat op de post :P

En mn aardbeien gaan het eindelijk doen!!! *\%/*

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:34

Wat is zaai lint?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:35

:wave: Mag ik ook komen meepraten.

Ik ben de afgelopen maanden druk geweest om van een stuk van onze achtertuin een groentetuintje te maken. Voor de doorwatering en omdat het gewoon netjes staat, hebben we bakken gemaakt. Er stonden al 2 bessenstruiken, een druif en een hazelaar. Daar hebben we 2 appelbomen, een perenboom, braam, framboos, aardbeitjes (staat allemaal in het 'recreatiedeel' van de tuin) en allerhande groente aan toegevoegd. Van wortel, bietjes, doperwtjes tot kardoen, quinoa en artisjok. Alles begint een beetje op te komen en het is zo leuk *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Nu eens kijken hoeveel groente dit oplevert (we delen zorg en opeten met een bevriend stel) en nog een kasje bouwen en dan is het net echt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:57

Kardoen, quinoa en artisjok.. Gaaf!!!
Ziet er mooi uit zeg!
Ik heb geen tuin..maar anders wist ik het wel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:44

Netjes +:)+

Komt de Quinoa ook echt op?

Hoorde pas ergens dat die niet zelf (hier) te kweken zou zijn.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:52

Hannanas schreef:
Wat is zaai lint?

Een stukje lint van een soort papier dat snel vergaat.
Daar zitten de zaadjes op zodat je het makkelijk in de grond kunt stoppen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:55

pmarena schreef:
Komt de Quinoa ook echt op?

Vooralsnog komen er sprietjes de grond uit, dus ik heb goede hoop. En zo niet, nou ja, dan was het een leuk experiment.

Zaailint is makkelijk trouwens, liggen de zaadjes ook direct op goede afstand van elkaar.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:20

ik meld me ook !

mijn vader heeft 2 grote moestuinen met rabarber, peultjes, wortels, sla, rode bieten, aardbeien en boontjes.

ik heb ook een kleine tuin, met een zelf gekweekte wilgenboompje, 1 krop sla, 3 zet-aardappelen, charlotjes, snijbiet, spinazie, citroenplant ( blaadjes hebben de geur van citroen ) en bieslook.
ik ben ook vooral van plan om groenten te kweken voor mijn cavia's, zoals sla en wortels.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:28

Super leuk om alles te lezen hier!!

De meloenzaadjes beginnen uit te komen, zoonlief was rázend enthousiast, erg lief!
Vanavond geregeld dat ik zaterdag houtsnippers mag komen scheppen op stal, yeahhh!! En had een afspraak via MP om morgen tegels op te halen, maar die heeft afgezegd.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:44

mag ik mij ook melden ?

sinds ongeveer 3 maanden ben ik ook begonnen
ik heb 2e paasdag met mijn vader een grote bak gehaald bij de intratuin en daar staat nu het meeste in
http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... 19lf9fCTIU

hier staat 1 tomaten plantje in 1 rode paprika plant 1 gele paprika plant en wat kruiden en lente ui
en gewoon ui

in een paar andere bakken heb ik nog wat kruiden staan die nog moeten groeien
de rocket en basilicum komen nu naar boven en de sage ook geloof ik

een bak met acht tomaten plantjes die nog wat moeten groeien en dan worden ze overgeplant
een bak met radijsjes en nog een bak met ui

ik heb net drie radijsjes eruit geoogst

en ik ben heel benieuwd hoe de rest het gaat doen :D

ik had ook nog aardbeien maar die deden het niet goed binnenkort gaat mijn vader nieuwe halen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:49

Wat leuk dat iedereen zo enthousiast is :D

Hier met hulp op de knietjes gelegen en flink onkruid tussen de doperwten en peulen weggehaald, ik zag dat de snijbiet op is gekomen, leuk! Ik ben hem aan het laten doorschieten, althans, die van vorig jaar, voor t zaad. Maar nu is er toch wat opgekomen. We hadden een kruiwagen vol onkruid.

De zonnewortel en aardpeer hebben zich weer laten zien, zo leuk :j

Vanavond maar weer een keer venkel van vorig jaar, met nog wat overgebleven pastinaakjes. Jam, daarbij sla en radijs uit de tuin. De qouina komt uit de supermarkt.

Verder kan ik bijna weer rabarbercheesecake maken, hij is bijna rood. *\o/*

Verder was er weer een bed schoon, daar is sla in div varianten, bosui, wortel en ditmaal ramanas ingegaan.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:09

Wat kweken jullie allemaal eigenlijk ? en waar halen jullie dat ?

ik heb nu wortel , lente ui , ui , kruiden , 2 soorten gekleurde paprika,s , stuk of 10 tomaten plantjes , radijsjes , sla , andijvie :)

ik wil graag wat andere dingen zaaien maar weet niet echt wat en waar ik het vandaan moet halen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:38

Ik heb zojuist via MP zaden gekocht voor peultjes. Ik heb zaden liggen voor sperziebonen, sla, wortel, courgette, komkommer, augurk, diverse kruiden, prei, broccoli, etc.
De meloen, watermeloen, 2 soorten tomaten, paprika en meloen zitten in een kweekbakje. En de aardbeienplantjes staan nog in hun bakjes.
Het merendeel van de zaden heb ik gekocht bij de Lidl, de aardbeien bij de Hornbach.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:51

maatje987 schreef:

ik heb nu wortel , lente ui , ui , kruiden , 2 soorten gekleurde paprika,s , stuk of 10 tomaten plantjes , radijsjes , sla , andijvie :)

ik wil graag wat andere dingen zaaien maar weet niet echt wat en waar ik het vandaan moet halen

Zelf verzamelen (in bloei laten komen), ruilen, krijgen, Welkoop en plaatselijk tuincentrum.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:58

dankje ik ben nu beetje op mp aan het kijken

meerendeel had ik bij de action vandaan :) maar ik wil nu echt gaan beginnen met kweken en alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:39

branka16 schreef:
Hannanas schreef:
Wat is zaai lint?

Een stukje lint van een soort papier dat snel vergaat.
Daar zitten de zaadjes op zodat je het makkelijk in de grond kunt stoppen.

Je kunt het ook zelf maken. Met WC papier en dan de zaadjes ertussen plakken met een papje van bloem en water. :)
http://blog.seniorennet.be/groentenloch ... ID=1530404

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:48

maatje987 schreef:

Bietjes, doperwtjes, tuinboontjes, spinazie, snijbiet, venkel, brocolli, bloemkool, prei, de mogelijkheden zijn vrij eindeloos.

Het meeste haal ik gewoon bij de Welkoop en mijn vader heeft ook een moestuin, dus ik krijg ook regelmatig wat zaadjes toegestopt.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:52

ik ga binnenkort naar koot een groenteboer hier in de buurt die verkoopt ook allerlei zaden