de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:09

Marcella schreef:
Heb de eerste tomaten hangen. :oo

Altijd een mooi moment *\o/* hier hangen er al best wat

Alleen morgen staat er veel regen op het programma hoop dat het gaat meevallen

germie

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:49

Hier nog geen paprika, peper of puntpaprika in bloei, plantjes zijn allemaal max 20 cm. Zelfde tijd gepoot als vorig jaar. Geen idee wanneer de bloemen toen kwamen, maar ik had een mega oogst. Had het idee dat ze toen groter waren dan nu.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:53

germie schreef:
Hier nog geen paprika, peper of puntpaprika in bloei, plantjes zijn allemaal max 20 cm. Zelfde tijd gepoot als vorig jaar. Geen idee wanneer de bloemen toen kwamen, maar ik had een mega oogst. Had het idee dat ze toen groter waren dan nu.

Hier gaat het ook totaal niet met de paprika's. Geen idee waar het aan ligt. Ze zijn al weken zo rond de 20cm en groeien niet.
Heb misschien nu 1 knop in een plant zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:57

Mjetterd schreef:
germie schreef:

Hier gaat het ook totaal niet met de paprika's. Geen idee waar het aan ligt. Ze zijn al weken zo rond de 20cm en groeien niet.
Heb misschien nu 1 knop in een plant zitten.

Het ligt dus niet aan mij. Ik heb geen kas overigens, staan gewoon buiten, net als vorig jaar. Ik had eerst veel te veel planten, heb veel weggegeven. Dus aan het eerste stukje van ontkiemen ligt het ook niet. Dat ging prima, beter dan ooit. Maar nu? Raar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:59

Wanneer zijn ze geplant? Staan ze binnen of buiten? Hebben jullie de getopt?

Ik heb echt een zonnige achtertuin maar buiten kreeg ik 1 sneue paprika, ik heb ze daarom dit jaar binnen gehouden en nu gaan ze heel goed, mooie dikke stammen en nu zijn meerdere bloemen open.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:32

Bij mij wordt de paksoi aangevreten door ik denk vogels.

Ik heb nu een moestuinbak van 8m2 gemaakt met hoge rand en daar een net overheen. Alle koolplanten daarin, als we nu nogsteeds niets lukt dan heb ik echt geen extra opties meer :')

Ik doe iedere twee weken 8 snijboonzaden de grond in, hopelijk heb ik dan heel lang steeds wat oogst, in plaats van twee weken lang kilo's.

Ik heb een moestuin op een complex, dat ligt op 100m van mijn huis, echt fantastisch. Ik wacht op de bouw van een grotere kas, zo'n 12x4m. Volgend jaar ga ik helemaal los met veel soorten tomaten, meloenen enz. Hoe vaak hebben jullie nou last gehad van ziekte in tomatenplanten? Gebeurt zoiets regelmatig of is het eerder uitzondering?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:56

moonsparkle schreef:
Wanneer zijn ze geplant? Staan ze binnen of buiten? Hebben jullie de getopt?

Ik heb echt een zonnige achtertuin maar buiten kreeg ik 1 sneue paprika, ik heb ze daarom dit jaar binnen gehouden en nu gaan ze heel goed, mooie dikke stammen en nu zijn meerdere bloemen open.

Begin mei geplant. Laatste weken binnen groeiden ze ook niet meer.
Heb ze niet getopt.

Hier staan ze buiten met veel zon. Vorig jaar punt paprika's gehad met zaadjes uit een punt paprika van de Lidl. Daar echt een prima oogst van gehad.
Nu zaadjes uit een zakje en ben heel benieuwd of er wat gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:58

Ik vrees voor alle tomaten vanmiddag die buiten staan.. ik heb ze tijdelijk in de kas geparkeerd. En nog even bedenken waar ze definitief komen. Daar, onder de rand van het dak bij huis in pot of de tuin in en een afdakje maken..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:27

Ik laat ze gewoon voor wat het is, even afkloppen maar afgelopen 3 jaar is het goed gegaan met de tomaten in mijn tuin. Het scheelt ook wel of je alleen jouw achtertuin hebt of op een complex staat met meerdere moestuinen waardoor de kans op besmetting groter wordt.

Ik heb de paprika's al in februari gezaaid, het zijn in principe hele langzame groeiers waarbij als het niet warm genoeg is de groei stil blijft staan. Misschien dat puntpaprika's ook weer wat anders zijn qua groei daar heb ik geen ervaring mee. Overigens heb ik ook meer succes gehad met zaad uit paprika's dan zaden uit zakjes. :')

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:29

Hier zijn de paprika’s en pepers wel bloemen aan het geven :) het gaat langzaam, maar het gaat.
Planten zijn ook flink gegroeid sinds ze buiten staan (half mei).
Hopelijk trekken die van jullie nog bij.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:37

Ik heb begin maart (!!) pepers gezaaid, ze staan in een kasje, nog extra verwarmd met een warmtemat en het doet precies niks. Kiemblaadjes en het begin van een 2e bladpaar, verder niks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:27

Wat jammer dat de pepers en paprika niet echt goed willen lukken

Ik heb net best wat geoogst: aardbeien, peulen, sugar snaps, aardappels en een eerste maaltijd bieten genoeg voor 2

:9
Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:37

moonsparkle schreef:
Ik laat ze gewoon voor wat het is, even afkloppen maar afgelopen 3 jaar is het goed gegaan met de tomaten in mijn tuin. Het scheelt ook wel of je alleen jouw achtertuin hebt of op een complex staat met meerdere moestuinen waardoor de kans op besmetting groter wordt.

Ik heb de paprika's al in februari gezaaid, het zijn in principe hele langzame groeiers waarbij als het niet warm genoeg is de groei stil blijft staan. Misschien dat puntpaprika's ook weer wat anders zijn qua groei daar heb ik geen ervaring mee. Overigens heb ik ook meer succes gehad met zaad uit paprika's dan zaden uit zakjes. :')

Ik heb jalapenos, chili's, puntpaprika en gewone paprika. Deels uit de groentes zelf en deels uit zakjes. Wat wat is weet ik niet meer, is door elkaar geraakt. Dus pas als er vrucht aan komt zal ik het weten, maar dat moet wel gebeuren.

Ik zie al rode bieten? Moeten die niet groter worden nog? Of kan dat zo? ZE zijn wel lekkerder als ze klein zijn geloof ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:01

Het was 370 gram aan bieten, we hadden geen groente meer dus ik was er blij mee want dit was genoeg voor ons 2 :D

Ze kunnen klein en groot gegeten worden qua smaak merk ik weinig verschil

Het loof gebruik ik van de week nog in de wok

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:27

Ik ben vanochtend gelijk naar buiten gegaan om te kijken hoe de moestuin erbij zou staan na alle buien en ik ben blij :D de komkommers en courgette lijken er juist erg van opgeknapt, met de tomaten lijkt tot nu toe niks aan de hand

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:29

Bieten zien er goed uit !
Ik ben gisteren na de buien ook nog wezen slakken rapen.
Mijn courgettes zijn minder blij heb al wat blad moeten snoeien ivm meedauw en koude nachten.
Hopelijk knappen ze snel op

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:42

Mijn 10 slaplanten in de tuin zijn alle 10 weer verdwenen. Gewoon geheel opgevreten, zelfs geen restant vind je terug.
Door de regen zijn enkele paprika's of pepers omgevallen. Die hebben nu een stokje gekregen en 1 lag zo plat dat die een dagje binnen krijgt om hopelijk weer recht te groeien.

Mijn bietjes zijn 1-3 cm in diameter, dus nog te klein. Ik heb er 9 in zo'n vak van de makkelijke moestuin gezet, maar vind dat toch wel erg krap, zo krijg je geen echte grote bieten. Maar we gaan het zien. Ik heb zo'n moestuin mini en zaad gekregen van de secret santa surprise hier op bokt en daar ben ik wel blij mee.

De overige slaplanten moeten denk ik (en daar baal ik van) groot worden in potten. Ik baal inmiddels best wel van die potten, want ik heb zeker 50 in mijn tuin staan en dat kost veel aandacht en energie. Liever had ik dingen als sla in de volle grond gehad. Met pepers en paprika's kan dat gewoon niet (zijn ook in 1 nacht weggevreten, dat gebeurde vorig jaar). Maar zelfs mijn kolen staan nog in potten totdat ze een 15 cm hoog zijn, puur zodat ze daarna wat vreet aan kunnen. Het is heel erg met de slakken. Ik vond net zelfs slakken op planten in potten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:47

Jeetje Germie, wat lijkt mij dat demotiverend! Als alles elke keer maar weer aangevreten of totaal opgegeten is door de slakken.
Snap ook wel dat je er niet op zit te wachten allemaal losse potten in de tuin te hebben.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:35

Wanneer kan je prei oogsten? Mijn prei is al aardig dik, maar ik heb geen idee meer of het winter of zomer prei is en wanneer je überhaupt mag oogsten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:43

Je mag oogsten wanneer jij ze dik genoeg vind :D

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:03

Elke dag zo'n verschil, gaat echt snel! <3
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:30

Afbeelding

Mizuna en radijsjes plus blad

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:48

black_kelpie schreef:
Ja die framboos gaat goed! Ik baal alleen wel een beetje want dat had een stek van een wijnbes moeten zijn :')

Ik kom hier even op terug - vorig jaar heb ik dus een paar sprietjes gekregen waarvan de gever zei dat het Japanse wijnbes zou zijn. Nu hangen er frambozen aan, maar in de struik zitten ook scheuten met die typische rode kleur van een wijnbes. Ik denk dat ik dus toch wel wijnbes heb staan, maar ook een verstekeling :')

Lunameyza schreef:
Elke dag zo'n verschil, gaat echt snel! <3
[ [url=m/9M7lGx.jpg]Afbeelding[/url] ]

:9 :9

Wat ontzettend zuur dat alles opgevroten wordt germie, het zit niet mee -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:33

Zal eens kijken voor foto van mijn japanse wijnbes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:06

Zo staat de Japanse wijnbes er hier bij. Super in blad en mooie trossen. Dat is voor het eerst sinds de verhuizing twee jaar geleden.

Afbeelding