De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:33

<3 ik vind slakken toch echt te leuk om dood te maken, dus heb em een stuk verderop in het veld gezet :)
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:41

Nou kom ze hier dan ook maar halen, niet zoveel met huisjes, des te meer van die getijgerde naaktslakken.
's Avonds komen ze allemaal rond de voordeur zitten, bah.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:00

Dat is best een grote slak :oo
Gisteren de eerste aardbeien aan mijn plantjes ontdekt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:28

dees_daan schreef:
Ik weet niet hoe lang ik 'vriendelijk' kan blijven tegen de slakken..
Ik heb mijn spul overdag buiten staan op de tuintafel.. Gister al een slak op de tomaten toen ik die binnen haalde, en nu een slak op de peterselie, peterselie is overleden nu.
Ik vraag me af hoe erg het word als alles in de grond staat.
Ga het dit weekend af maken, en haal toch maar wat blikjes bier in huis denk ik.

Kippen doen wonderen. Maar die zien de slakken wel graag geserveerd met een blaadje sla. En ze hebben nog wel eens de neiging om ongevraagd je zaaibedden te reorganiseren. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:43

Naar het schijnt zijn onder meer egels, spitsmuizen, mollen, lijsters en merels natuurlijke vijanden van slakken. Misschien toch een muizenruiter bouwen. En een schuilplek voor egels maken. En wat aantrekkelijke bessenstruiken voor de vogels planten ;) (waarna de spitsmuizen je zaden eten en de vogels je fruit :D )

Kalkcyanamide als meststof schijnt ook te helpen. http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/ ... Page1.html. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Dat wil zeggen: Wel met het spul, maar we hebben hier sowieso nauwelijks slakken (wel heel veel spitsmuizen en vogels)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:21

Ik heb gisteren ook wat slakken verhuisd. Vliegles over de tuindeur, maar dan wel met zachte landing in het gemeente gras :P Doodmaken is ook niet iets wat ik zou doen, maar ik wil wel graag weer blaadjes aan de passiebloem!

Kikkers eten ook slakken, ik heb wel een grote kikker in de tuin zitten. De katten waren hem al aan het pesten van de week, heel raar geluid maken ze dan die kikkers. Hopen dat een vijvertje in de voortuin ook uit gaat maken wat betreft het slakkenbestand. Ik zie nu nog bar weinig van meerdere salvia's en ik verdenk de slakken...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:17

Mijn stiefvader heeft loopeenden om de slakken tegen te gaan. Die schijnen de groenten te laten staan in tegenstelling tot kippen.
Slakken schijnen op een paar kilometer afstand al lekkers te kunnen ruiken en enige honderden meters per dag kunnen afleggen. :oo
Ik had 3 dagen terug kleine spaanse margrieten gehaald, daar is nu nog maar de helft van over -O- K*t slakken. Heb ook een zooi grote (wijngaard) slakken gevangen. Waar die nou weer weg komen. :? Moeten dan toch over de schutting gekomen zijn.

Pruimenboompje laat blaadjes zien *\o/* Hij leeft dus toch nog.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:38

Update ;)

Aardbei
Afbeelding

Radijs en basilicum
Afbeelding

Bieslook staat vol in bloei
Afbeelding

Bloemkool en andijvie
Afbeelding

Slabak (rucola, ijsberg en veld)
Afbeelding

Komkommer
Afbeelding

Courgette
Afbeelding

En deze dames gaan straks als het goed is voor eitjes zorgen ;)
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:45

Tof zeg!
Blijft de sla zo krap staan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:46

Rucola ga ik dinsdag eten, dus dan is er weer ruimte ;) de ijsbergsla wordt nu als het goed is een krop, dus dan wordt ie niet breder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:12

Jeej wat zijn jullie al ver in nederland... hier begin ik net pas in te zaaien/voorgekweekte plantjes te planten. Helaas verpieteren de radijsjes helemaal en ik weet niet waardoor.
Broccoli in de grond is ook al verpieterd... in de kas groeit hij wel. Rest moet hier nog komen. Ben al een van de vroegste in de buurt die met groenten in de weer is. De rest hier wacht even tot mei. Had ik misschien ook moeten doen... maar het weer was al vroeg mooi.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:43

Ziet er goed uit ladymadonna ik ben jaloers :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:21

O nee hoor, ik moet de hele boel ook nog omspitten en gaan planten, maar ik haal straks gewoon kant en klaar bij de welkoop ofzo. Ga niet vanaf zaadje bezig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:21

LadyMadonna schreef:
Rucola ga ik dinsdag eten, dus dan is er weer ruimte ;) de ijsbergsla wordt nu als het goed is een krop, dus dan wordt ie niet breder.

Wauw..
Je hebt ze ongv 10 cm van elkaar staan?
Staan ze bij mij ook..
Dus dat kunnen ze prima?
4 kroppen in een vak van de meter tuin kunnen wel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:37

Hier wel veel al opgezaaid.
Wil alleen biologische planten, dus zaden van de bolster/demeter.
Geen monsanto en GMO troep.

Maar m'n vensterbanken staan overvol!!
Wacht met smart dat alles naar buiten kan, en m'n omgeving de helft van mijn planten heeft ontvangen.
Echt veel te veel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:10

Dat is altijd het dilemma hè, je wil niet te laat beginnen maar op een gegeven moment MOET de hele zooi toch zachtjes aan naar buiten omdat het te veel / te groot wordt :=

Hier vind ik het eigenlijk niet zo leuk meer.... -O-

Het euvel is dat ik natuurlijk een tijdelijke moestuin van bakken van opsluitbandjes gemaakt heb.
Vorig voorjaar alles netjes gemaakt, overal worteldoek onder, veel werk en veel gehaast tussen normale werk door om het goed te krijgen. Zag er echt keurig uit en ging als een trein allemaal +:)+

Totdat dat piep-worteldoek van die piep-Action na een maand of 3 al helemaal begon te vergaan :x _-:(

Ernstig gebrek aan tijd omdat het opbouwen van de hele zooi al zoveel tijd had gekost.
En dan moest ik natuurlijk ook al die verwaaide snippers worteldoek nog uit de tuin en wei vissen >;)

Het is er toen niet meer van gekomen om nieuw worteldoek te leggen, waardoor het gras tussen de bakken weer begon te groeien. Wel een paar keer gebosmaaierd en ik dacht dat het gras niet in het zaad had gestaan, maar toch zit er behoorlijk wat onkruid in mijn bakken nu terwijl die MM-mix juist zo fijn zonder onkruidzaden was |o

Dan hebben van het najaar die küt-knollen nog ingebroken in de moestuin en de helft aan gort getrapt waardoor ik weer opnieuw op heb kunnen bouwen en een deel van mijn mooie plastic bakken ben kwijtgeraakt.

Nu weer opgebouwd tussen alle drukte door, gisteren weer 80% van de moestuin nu hopelijk met GOED worteldoek bedekt.

Maar het stikt van de mieren en mijn koolplantjes worden ook alweer aangevreten dus slakken zullen er ook wel weer zitten...ik kan ze alleen niet vinden -O-

Ik word echt niet goed van die strijd tegen de slakken en mieren, dat is iets dat niet te winnen valt volgens mij?

Ik duim echt heel erg hard dat we van het jaar flink kunnen gaan metselen zodat ik in de tuin mijn moestuintafels op kan gaan bouwen en het allemaal wat beter vrij van ongedierte kan gaan houden met fijnmazig insectennet enzo....

Nu gaan toch weer de slakken allerlei groen aanvreten, en de mieren de aardbeien _-:(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:18

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:28

Handige link, dank je wel pmarena!

Ik snap dat je het even niet meer ziet zitten... wachten op een mooie dag en de handel onder handen nemen? Hoewel ik ook niet weet wat je tegen slakken en mieren kunt doen.

Gisteren was ik op de moestuin, waarschijnlijk gaat woensdag de tuinaarde in de bakken, kan ik eindelijk gaan zaaien. Zaten veel slakken, gore dingen (die naakte krengen), het had flink geregend. Het worteldoek heb ik uit de bakken gehaald, besloten om de bakken voor de helft te vullen met tuinaarde bovenop de volle grond, anders had ik 2,5 kuub tuinaarde nodig en dat is geen grapje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:31

het is vooral dat wat ik ook doe, tijdelijk is omdat ik het spul toch naar de tuin wil verplaatsen als we daar eindelijk in kunnen gaan richten. Maarja wanneer dat is....

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:35

Slakken hebben wij hier geen last van. Mieren wel, maar die vind ik tot nu toe niet lastig.. Alleen de zwarte bladluis heb ik maar die is te behandelen. Ik heb last van niet gekortwiekte kippen die dus nu door mn tuin scharrelen. Dat was zonde van de radijsjes :')
Normaal staan ze als ik bezig ben bij het hek te wachten op de pieren die ik ze geef :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:39

Joh eten ze radijsjes? Je zou denken dat dat te scherp is voor kippen :)

Mieren heb ik verder ook geen problemen mee, maar ze vreten wel behoorlijk de aardbeien aan als die er zijn en ik verdenkt ze er ook van dat ze de kolen kapot maken op het stengeltje waar het de grond uit komt.

Vorig jaar zaten er ook hele nesten tussen de aardappels maar er zitten hier sowieso behoorlijk wat mieren, al voordat ik met een moestuin begon.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:51

Hallo allemaal!

Iedereen weer lekker bezig lees ik al! Vorig jaar heb ik ook lekker mee gebabeld en als het mag doe ik dat graag weer :D

Heb nu een nieuwe aanwinst: een kasje van 3 bij 3 meter!! *\o/* Verder staat er buiten nog niet zo veel. De aardbeien, kruiden, sla, peultjes en de rode bietjes. Verder wortel en ui.

Zie een courgette al buiten staan? Ik durf het eigenlijk nog niet :o Je mag ze nog wel wat verder uit elkaar zetten. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:01

Hier ook al de courgette buiten, vermaken zich prima.

En ja, mieren had ik vorig jaar ook bij mijn aardbeien, die nog wel aan de schutting hingen.
Maar sowieso mierenoverlast hier, moet ook altijd van die lokdoosjes bij de coordeur etc neerzetten, anders komen ze gezellig binnen vertoeven.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:30

Courgette zit bij mij al in de bloemen := Buiten in een plastic kas.

De pompoenen en komkommer lijken zich ook al prima te vermaken buiten onder een zeiltje :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:34

ok mijn kas is echt volgepropt intussen :o
ben nog verschillende soorten tomaten gaan bijhalen en verder komkommer, wat kolen bijgezet, een pepertje, paprika's, knolselderij,...

we hebben hier wel een fikse hagelbui gehad met dikke bollen en mijn spinazie zit vol gaten nu :(