de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:50

Ik gebruik de palmkool in roerbak gerechten. Dan heb je niet veel nodig omdat je het combineert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:35

Afbeelding
Pruimen genoeg dit jaar. :+
Afbeelding
Bramen gaan ook super.
Afbeelding
En had al gele framboos hangen dus. Die is na de foto ook gelijk verdwenen. O:)
Afbeelding
Mijn wraak op de brandnetels we gaan er gier van maken.
Afbeelding
Vondeling en weer op een andere veilige plek gezet. <3

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:57

germie schreef:
Ik heb maar 1 palmkool over. Wat kun je daar straks van maken? Of is een 1 persoonsmaaltijd toch mogelijk?

Palmkool pluk je steeds van onder af en gaat 2/3 jaar mee.
Ik gebruik het in de roerbak met paksoi of andere groenten. Je kunt er ook heerlijke chips van maken met bv shoarma kruiden

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:07

Heerlijk pruimen :9

Ik kan vanaf 3 dagen elke dag peulen oogsten :D niet in een keer genoeg voor een maaltijd maar om de dag ongeveer wel, dit is mijn groene muurtje zo staan er 4 achter elkaar

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:19

Zo eerste portie kruiden gedroogd, vacuüm en nu in de vriezer.

Dropplant, vlierbloesem, tijm en peterselie.

Nu in dubio eigenlijk moet je tijm april/mei na de bloei snoeien, maar zowel bij mij als bij de achterbuurman staan ze nog in bloei (die van de achterbuurman mag ik ook snoeien hij gooit het anders op de compostbak). Toch snoeien of wachten vorig jaar bleven ze ook behoorlijk lang door bloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:36

Waarom doe je ze in de vriezer na drogen? :)

Tijm is hier nog niet eens in bloei.. ik snoei altijd alles voor de winter kort. Tussendoor alleen wat ik nodig heb.

De salie bloeit wel uitbundig <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:27

Blijf het langer houdbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:06

Maar daar is toch het drogen voor? -O-

Fijn.. wij hebben op de volkstuinen last van iemand die snachts planten uitgraaft. Echt, als je geen geld hebt.. kom overdag gewoon vragen, dan willen zat mensen je wat geven. Maar jat het niet gewoon zo uit tuinen ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:09

Ik vries kruiden altijd gewoon in zonder drogen. Is dat dan fout?

Mijn palmkool is vanuit de pot verpoot naar de volle grond in de voortuin. Hij leeft na 1 nacht nog. Ik moest het wel doen, want heb de potten weer nodig voor sla, want dat lukt niet in de volle grond wegens slakken.

Ik zit ook in dubio wanneer ik de Chinese kool en de Savoie kool kan verpoten naar de volle grond. Dit ook wegens vreterij. De plantjes zijn nu 3 cm. Liever laat ik ze eerst 10 worden en dan verpoten. Dan kunnen ze wat meer aan.

Palmkool chips, hoe maak je die?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:19

Nee ook na het drogen, maar ook vacuüm verpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:24

Naar mijn idee is eerst drogen en dan invriezen dubbel op. Je kan ook prima direct invriezen. Sommige kruiden behouden dan ook veel meer smaak, die met het drogen verloren gaat.

Ik droog ook altijd kruiden en die gaan erna de potten in. Blijft jarenlang goed, want droog. Wel pas verkruimelen bij gebruik, dat komt ook de smaak ten goede :j Zoals bieslook dat gaat wel direct de vriezer in. Dat is gedroogd 3x niks vind ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:28

Hhhmm ik vond de gedroogde bieslook niet zo lekker over mijn aardappelen, maar versnipperd door balletje gehakt samen met de zoete puntpaprika poeder was verrukkelijk.

Ruikt ook gewoon naar ui. Kreeg dit advies van iemand die al jaren droog. Ondanks het bewaren in pot kan er toch weer luchtvochtigheid bij komen. Door vacuüm in te vriezen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:31

Ik mik het vooral op eind door de zelfgemaakte eiersalade.. dan is droog minder vind ik. In de gehaktbal neemt het denk wat langer nog vocht op.. ga ik eens proberen (heb nog wel een pot gedroogd staan namelijk .. zonde om weg te doen :') )

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:37

Hoe drogen jullie kruiden zoals basilicum? Ik had het laatst in de oven en denk dat ik de oven te hoog had want het was verbrand helaas.

Vorig jaar meerdere keren wel succesvol gedroogd in de oven, maar probleem was wel dat op een gegeven moment de blaadjes gaan vliegen door de oven omdat ze te licht worden om te blijven liggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:02

Basilicum heb ik ongedroogd ingevroren, dat is prima. Maar die plant is niet winterhard, in de winter zijn de planten gestorven helaas.
Er zijn toch ook droogovens? Die heb ik niet hoor, dus ook geen ervaring mee.

Hier weer 10 slaplanten in de tuin gezet. Ik vind het wel spannend, want de vorige keer hebben ze het nog geen 24 uur volgehouden. Heb ook nog 4 sla planten in potten, maar ja, je kunt niet alles in potten houden natuurlijk.

Een paar broccoli planten heb ik net in een grotere pot gezet, als die straks 10 cm zijn gaan ze ook in de tuin, maar nu gaan ze de slakken nog niet overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:03

Ik heb een simpele droogoven, is veel handiger. Maar met mooi weer hang ik het vaak gewoon in bossen op om aan de lucht te drogen. Ziet er ook gezellig uit :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:07

Ik heb een bomann droger 2de hands via marktplaats gekocht om te proberen eerste jaar. Bevalt super, maar zolang die blijft hou ik deze.

Heb nu een partij tijm om te drogen. Heb oude half verdorde gedeelte gesnoeid. Het nieuwe jonge deel laten staan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:18

Kruiden droog ik vooral door bosjes op te hangen. Helaas heb ik nu heel veel stof overal vanwege de bouw dus dat is niet handig. Ik overweeg om ze in dunne stoffen broodzakken op te hangen en eens te proberen of dat ook lukt.

Ik doe dat overigens ook om energie te sparen. Om die reden zou ik ook wel een solar droogoven willen bouwen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:51

Heb helaas geen waslijn en zie ook geen mogelijkheid om te bevestiging met dat ik rekening moet houden met 3 katten. :+

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:41

Volgens mij beginnen een paar van mijn loganberries langzaamaan te kleuren! *\o/*

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:53

Ik heb de knoflook eruit gehaald en wie zich afvraagt is het niet wat vroeg? Ja dat klopt, ze hadden nog wel groter kunnen worden ;) maar ik heb niet heel veel ruimte en wil het optimaal benutten dus knoflook nu eruit en nog stamsperziebonen in de grond gedaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:21

Macs schreef:
germie schreef:
Ik heb maar 1 palmkool over. Wat kun je daar straks van maken? Of is een 1 persoonsmaaltijd toch mogelijk?

Palmkool pluk je steeds van onder af en gaat 2/3 jaar mee.
Ik gebruik het in de roerbak met paksoi of andere groenten. Je kunt er ook heerlijke chips van maken met bv shoarma kruiden

Hoe bescherm je die tegen knagende iets (slak?)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:36

Knoflook ziet er goed uit !
Door die foto een ui uit de grond getrokken en opgemaakt in het avondeten.
Was uiteraard een zielige mini ui nog haha
Maar wel lekker.
En heb een paar meter extra aan bonen gezet.
Kan dat mooi invriezen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:48

Geen foto van je uitje :+?

Hier zijn de eerste paprikabloemen opengegaan

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:06

Heb de eerste tomaten hangen. :oo