Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:40

Aan Troi: Ik ben bijna vegan en rijd wel paard,omdat ik denk dat het geen misbruiken is, maar samen sporten,dus gezond voor allebei.Ik onderhoud mijn paard ook, dus het is een soort symbiose. Mijn paarden blijven ook als ze niet meer bereden kunnen worden.Ik ben [bijna] vegan omdat ik veel van dieren houd, en ik wil met ze samen leven en leuke dingen doen.Dat "bijna"betekent dat ik nog wel biologische melk gebruik,waar ik eigenlijk ook wel vanaf wil, vanwege de kalfjes die overblijven...... }:0 /3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:42

RedPassion schreef:
Gevoelig punt op een paardenforum, ik begrijp het. :D ;)

Ik weet in ieder geval dat die twee van mij nog nooit gelukkig zijn geweest dan nu ze niks hoeven en altijd buiten lopen en eentje daarvan is een pientere, hoog in het bloed staande 'werker'. Ik geloof niet in paarden die graag bereden willen worden. Wel in paarden die graag mentaal (en fysiek) uitgedaagd willen worden, maar dat kan in mijn ogen op heel andere en veel gelijkwaardiger manieren dan er bovenop te gaan zitten.

Wat betreft het werken vind ik deze wel treffend: https://www.facebook.com/76515480358203 ... =1&theater

Bedoel je niet "nog nooit gelukkiger zijn geweest" ? :D
Ik heb overigens op het moment geen paard en heb al een jaar niet meer gereden. Maar goed, ik denk echt dat het per persoon en per paard verschilt wat goed is voor iemand. Zolang de oortjes van het paard waar ik op wil rijden naar voren gaan zodra ik met het zadel aankom, wanneer hij aan komt gelopen wanneer ik naar de rand van de wei kom, waarom niet? Zolang je dit kunt doen zonder zijn lichaam te beschadigen of tekort te doen op wat voor manier dan ook, waarom niet?
En wbt gelijkwaardigheid: paarden onderling zien elkaar ook niet als gelijken. Elk paard heeft een onderlinge verhouding met de andere paarden in de kudde: de een is hoger, de ander lager. Is dit zielig? Nee, dit is gewoon zo. En wanneer je dit goed toepast (en alleen dan) kan ik het daarom ook niet zielig vinden om op een paard te rijden.

Een voorbeeld: ik had een verzorgpaard, een Deens trekpaard. Is ooit uit een natuurgebied gehaald, had nog nooit een mens gezien, en er toch nooit moeite mee gehad (terwijl het echt een kolos van 900 kg was die zonder moeite een mens kan overlopen als hij dat wil).
Hij was zowel onder het zadel als voor de kar beleerd. Onder het zadel vond hij maar niks: hij werd nukkig van het zadelen en stapte weg als je wilde opstappen. Behalve bij het zoontje van de eigenares (6 jr), die kon er zonder problemen op. :) Hij was heel braaf bij hem, luisterde perfect en heeft bij hem nog nooit een stap verkeerd gezet. In tegenstelling tot bij de eigenares, waar hij nog wel eens een bokje durfde te geven.
Goed, rijden was het dus niet, maar mennen! Oh, als je aankwam met de kar en het tuig zag je hem ineens alert worden. Voor de kar was hij zo braaf, overgangen maakte hij alleen op stemgeluid, verder bij het sturen ook heel licht aan de teugel. Dát was echt zijn ding, dat vond hij leuk. Oefenen in de bak was echt niks voor hem, en zelf bij boswandelingen aan het halster bleef hij het liefst gewoon in het zonnetje staan dutten.

Lang verhaal, maar voor mij is het dan echt wel duidelijk dat dat paard geen moeite had met aangeven wat hij wel en niet leuk vond en dat voor de kar lopen toch echt iets is wat ie mega leuk vond. De rest van zijn tijd mocht hij lekker 24/7 in het land met vriendjes, nagenoeg onbeperkt ruwvoer, beschutting en verder heel veel knuffels, lekkere hapjes en liefde :D . Met de kar deden ze ongeveer 1-2x per week.
Was hij beter af geweest als hij in het natuurgebied was gebleven? Ik weet het niet, ze halen daar paarden weg omdat je anders van die Oostvaardersplassen-toestanden krijgt, en naar de slacht is ook weer zo wat. Ik kan geen medelijden met hem hebben. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:43

Aan Troi: Ik ben bijna vegan en rijd wel paard,omdat ik denk dat het geen misbruiken is, maar samen sporten,dus gezond voor allebei.Ik onderhoud mijn paard ook, dus het is een soort symbiose. Mijn paarden blijven ook als ze niet meer bereden kunnen worden.Ik ben [bijna] vegan omdat ik veel van dieren houd, en ik wil met ze samen leven en leuke dingen doen.Dat "bijna"betekent dat ik nog wel biologische melk gebruik,waar ik eigenlijk ook wel vanaf wil, vanwege de kalfjes die overblijven...... }:0 /3

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:14

Ik snap wel helemaal wat jij bedoelt hoor RedPassion maar ik bedoel het toch iets anders:

Laten we voor het gemak mijn eigen paard als voorbeeld nemen. Een haflingerruin van 10jr. Ik kan met geen mogelijkheid zijn natuurlijke leefomgeving nabootsen hier in NL. Gelukkig heb ik een fijne stal waar hij dag/nacht in een paddock + schuilstal staat met soortgenootjes. Echter is die paddock plus weiland niet te vergelijken met zijn natuurlijke habitat. Gevolg: hij verveelt zich al snel rot, gaat lopen klieren/slopen etc. Ik vind het net als een konijn in een hok+ren, ze moeten er wel uit komen, anders is het zielig.

Maar, zodra ik wat met het paard wil doen, zodat hij uit die paddock komt, moet hij soms door dingen heen. Mijn haf vind het geweldig om in het bos te rijden, maar daarvoor moeten we eerst met de trailer. Hij moet voldoende conditie en spierkracht hebben om een bosrit te doen dus daar train ik voor in de bak. Ik vind juist wel dat dat paard er wat aan heeft, change of scenery, aandacht, communicatie etc. Nee, niet omdat hij zo graag bereden wil worden. Wel omdat ie lekker remmen los in het bos kan crossen, z'n energie kwijt kan etc.

Bovendien, koudbloedjes zijn nogal snel dik, dus zonder beweging en alleen in de paddock kan hij niet in de wei. Blijf ik hem wel lekker beweging geven, kan hij ook genieten van 6 uurtjes weidegang en grazen per dag. Dus, omdat ik WEL dingen met mijn paard doe, heeft hij er JUIST wat aan.

Doe ik niks, dan hebben we (ondanks paddock 24/7, weidegang, soortgenootjes, speeltjes) een gefrustreerde, strondvervelende en veel te dikke/dan wel niet bevangen haflinger staan. Nu heb ik een redelijk op gewicht zijnde vrolijke haf. Dus ja, in mijn ogen is dingen met je paard ondernemen/dan wel rijden zeker iets waar het paard wat aan heeft. Maar dan wel zoals Pat Parelli altijd zegt: 'Do it for the horse!'.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:08

Vanavond luxe broodje met bosui, sla en tonynsalade, heel lekker! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:09

Wel interessant, de paardrijdendiscussie hier van afgelopen pagina(s). Ik geloof echt niet dat er paarden zijn die 'niets leuker vinden dan een parcours springen of een rondje dressuur', sorry, dat is mij echt de grootste onzin ooit. Ik geloof echter wel dat sommige paarden (ondanks hun uitdagende omgeving met genoeg ruimte en prettige kudde) de menselijke aandacht leuk vinden, of mentale/fysieke uitdaging kunnen gebruiken. De vraag is echter of dat per se 'rijden' moet zijn ;) Ik denk dat geen enkel paard gebaat is bij gereden worden. Het is uiteindelijk, hoe je het ook toepast, een vorm van belasting die niet nodig is. Paardrijden doen we puur voor onszelf en ons eigen plezier en niet omdat het fysiek of mentaal nodig is voor het paard. Daar ben ik tegenover mijzelf ook heel eerlijk in: ik rijd voor míjn plezier. Dat sluit denk ik echter niet uit dat mijn paard het ook positief kan ervaren. Sterker nog, ik wil niet rijden als ik het idee heb dat mijn paard dat onplezierig vind, en gelukkig krijgt ze ook alle ruimte om zich te uiten daarin, en probeer ik scherp te zijn op haar signalen en te luisteren.

Momenteel rijd ik mijn merrie zeer sporadisch als ik daar zin in heb en zij geen bezwaar maakt (laatste keer 20 minuten stappen door het water, voor een fotoshoot, de keer daarvoor was alweer iets van 3 maanden geleden, en 10 minuten stappen over de hei) en eigenlijk is ze altijd als ik erop zit, voor zover als ik dat voor haar kan invullen, 'blij'. De oortjes erop, looplust (maar niet onder me vandaan), etc. Ik heb voorheen ook wel eens ervaren dat ze het níet leuk vond als ik erop zat, en dan is het heel simpel, maar ga ik eraf en wandelen we verder. Of gaat ze terug naar de kudde, als ze geen zin heeft om te wandelen. Ze is gelukkig erg extrovert (ik denk ook omdat dat altijd mág) en dat maakt het makkelijker om te interpreteren wat ze ergens van vind. Maar ik zie het zo voor me dat ik op een dag bedenk dat rijden onzinnig is, en er helemaal mee stop, omdat ik haar niet onnodig wil belasten voor mijn plezier. Ik ben ook nog zoekende in wat ik vind en wil wat betreft dit soort dingen. Discussie en andermans mening erover is daarom altijd erg fijn om te lezen.

Wat trouwens ook even aangehaald mag worden is dat veel vormen van 'grondwerk' en 'natural horsemanship' ook niet vanzelfsprekend diervriendelijk zijn. Sterker nog, ik ken weinig van die vormen (buiten clickertraining) die met positive reinforcement werken. Het is bijna altijd negative reinforcement en zelfs nog veek vaker fysiek straffen, zeker bij Monty Roberts of Pat Parelli (zijn 'do it for the horse' uitspraak vind ik ook echt totaal niet te rijmen met zijn methode). Ik vind dit een erg goed artikel: http://www.bethbehaviourist.co.uk/artic ... ded-cowboy

Even weer wat anders: kom btw net terug uit Schotland en dat was boven verwachting goed doenbaar voor vegans! Op Jura na, wat ook echt wel een vrij 'leeg' eiland is, hebben we het vrij makkelijk gehad. Op bijna alle producten van de supermarkten staat aangegeven of het suitable for vegatarians en/of vegans is, nog makkelijker dan in Nederland dus. En: er zijn in Glasgow een aantal vegan restaurants die heeeerlijk eten serveren (ik ben wel 100 kilo aangekomen voor mijn gevoel :') ). Heel fijn!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:11

Ik ben het helemaal met je eens RedPassion en ik vind het juist fijn dat je mensen zo aan het denken zet. We mogen best geconfronteerd worden!

Als mijn merrie alweer de trailer niet op wilt, kan ik me daar heel slecht en schuldig over voelen. Het is onnatuurlijk en vreselijk voor zo'n dier. Punt is dat mijn paard niet mishandeld wordt. Beest krijgt goed te eten, staat hele dagen buiten en heeft een mooie open stal. Ik ben een voorstander van veganisme, omdat alle dieren een goed leven moeten hebben. Mijn paard heeft ook dat goede leven! Pijn vrij en krijgt wat ze nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:27

xMercury schreef:
Als mijn merrie alweer de trailer niet op wilt, kan ik me daar heel slecht en schuldig over voelen. Het is onnatuurlijk en vreselijk voor zo'n dier. Punt is dat mijn paard niet mishandeld wordt. Beest krijgt goed te eten, staat hele dagen buiten en heeft een mooie open stal. Ik ben een voorstander van veganisme, omdat alle dieren een goed leven moeten hebben. Mijn paard heeft ook dat goede leven! Pijn vrij en krijgt wat ze nodig heeft.

Dat zou natuurlijk de basis voor elk dier moeten zijn, en niet bijzonder. Het lijkt me logisch dat je een dier een goed leven geeft en niet mishandeld, en gewoon voert, etcetera? Dat is toch de basis voor elk dier, bijvoorbeeld met de vijf vrijheden van Brambell bijv. als leidraad.

Citaat:
De Britse Farm Animal Welfare Council heeft de voorwaarden in 1993 uitgewerkt tot de bekende ‘Vijf vrijheden’:

1 dieren zijn vrij van honger en dorst. Ze hebben gemakkelijk toegang tot vers water en een adequaat rantsoen;
2 dieren zijn vrij van ongemak. Ze hebben een geschikte leefomgeving inclusief onderdak en een comfortabele rustplaats;
3 dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling;
4 dieren zijn vrij van angst en stress. Er is zorg voor voorwaarden en behandelingen die geestelijk lijden voorkomen;
5 dieren zijn vrij om normaal gedrag te vertonen. Ze hebben voldoende ruimte, goede voorzieningen en gezelschap van soortgenoten.

Dat een dier aan deze vrijheden voldoet zou de basis moeten zijn! Het zou geen soort 'bijzonderheid' moeten zijn, en naar mijn mening ook niet zo gebruikt moeten worden om dan vervolgens weer te verantwoorden dat we dingen met een paard doen die níet leuk zijn voor het dier. Dat staat los van elkaar. Mijn twee cent hoor :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:01

Dieren vrij van angst en stress lijkt me nogal onbegonnen werk. Mijn paard krijgt al stress van een omgevallen step. Dat zijn echt van die dingen die je niet kunt voorkomen, maar natuurlijk wel zoveel mogelijk probeert te vermijden.

Paardrijden doe ik inderdaad echt voor mijn plezier, maar ik ben er zeker van dat mijn paard van de aandacht geniet. Ze houdt van knuffelen en poetsen en het is onwijs leuk om samen te groeien. Ik ben wel een echte fanatieke ruiter en paard is een temperamentvol dier dat veel beweging nodig heeft.

Ik ben heel erg begaan en voorzichtig met mijn paard, maar ze is wel een atleet die zich blijft ontwikkelen. Gros van de ruiters pakt flink aan, maar daar doe ik niet aan mee. Ik begrijp jullie punt heel goed, maar ik ben stront eigenwijs wat paardrijden betreft en kies altijd de weg van de minste weerstand! Strakke neusriemen en dergelijke doe ik niet aan, maar werken en enge dingen overwinnen moet ze wel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:28

Er zit natuurlijk wel een verschil in stress of ergens van schrikken.

Ik vind een paddock met schuilstal en een wei met soortgenoten gewoon niet zaligmakend. Ik vind het net als een konijn in een hok of een hond de hele dag in huis + tuin. Ik vind het natuurlijk wel beter dan een stal van 3x3, maar hier op bokt wordt soms gedaan alsof het zaligmakend is en dat dat alles is waar je paard behoefte aan heeft.

Een hond heeft toch ook behoefte aan mentale en fysieke uitdaging? Die laten we toch ook maar niet in huis zitten om stress te vermijden. Daar ondernemen we toch ook dingen mee omdat we denken dat de hond hier gelukkiger van wordt?

Maargoed, dat is mijn mening en niet per se een vastgestelde waarheid. :+

Edit: Ter aanvulling: in Nederland is een natuurlijke leefomgeving van paarden gewoon niet na te bootsen. Je kan het wel benaderen door een paddock paradise of hit-actief maar er is geen mogelijkheid tot het vormen van natuurlijke kudde's, speuren naar waterplaatsen en die onthouden, zoeken naar eten, opgraven van wortels, het banen van paden, klimmen, afdalen (in mijn geval met een haf uit de Alpen), het afbakenen van je territorium. Allemaal dingen waar paarden fysiek en mentaal mee bezig zijn, die ze in een paddock (paradise) niet hebben. Eten wordt gewoon geserveerd, landsgrenzen zijn reeds afgebakend, drinkbak staat altijd op dezelfde plek etc. Ik denk daarom dat iets ondernemen met je paard wel zeker wenselijk is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:21

Ik heb rij zelf niet meer, maar ik denk zeker wel dat er paarden zijn die het leuk vinden om op buitenrit te gaan, of bijvoorbeeld een dagje strand. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:41

Wat een leuke discussie!

Ik rijd overigens wel maar stel me steeds meer vragen bij wat ik doe. Buitenrijden vinden we beide erg leuk en daarvoor is het belangrijk dat hij netjes aan de hulpen staat en dat oefenen we dus in de bak. Maar nageeflijkheid en met stelling door de bocht (ik noem maar een voorbeeld). Ik vraag me af of het paard daar echt beter van wordt, voor de buitenrit is het totaal overbodig dus ja..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:52

Vond het trouwens wel ironisch, ik had een bericht geplaatst met een video in een linkje over praktijken die normaal zijn in de veeindustrie(zoals kuikentjes die door een versnipperaar gaan en uierbranders etc.). Maar dat bericht is verwijderd wegens deze reden:

"Onderstaand bericht van jou heb ik verwijderd omdat er een link in geplaatst is naar een filmpje over dierenmishandeling.
Op het gebied van geweld staan we niet alles toe, hiervoor geldt dat we kinderen, maar ook volwassenen die hier op hun werk of uit overtuiging niet naar willen kijken, hiermee niet op Bokt willen confronteren. Berichten en foto's en filmpjes die te gewelddadig zijn worden verwijderd. Een voorbeeld hiervan zijn filmpjes waarin dieren of mensen mishandeld worden.
Hopelijk kun je hier in het vervolg rekening mee houden,"

Vond het toch wel enigszins ironisch dat mensen beweren dat dieren een goed leven hebben in de veeindustrie maar dat een filmpje over normale praktijken verwijderd wordt wegens dierenmishandeling/te gewelddadig :')

-Is geen kritiek naar het modteam overigens, ik snap dat mensen dit niet willen zien-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:03

Ik kan me vinden in je 'commentaar' erop, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Ik heb heel erg lang mijn ogen dichtgehouden voor dit soort filmpjes. Ik wist hoe het eraan toe ging en het was een bewust keuze om daar niet al te veel bij stil te staan en toch te proberen om op mijn eigen manier diervriendelijker te eten.

Nu ik wel overwegend veganistisch eet krijg ik ook sneller de neiging om dit soort filmpjes te posten, vooral omdat ik mensen wil laten zien wat ze nou eigenlijk daadwerkelijk eten. Dierlijke producten eten is eigenlijk niet goed te praten, niet op de manier waarop het gros van de Nederlandse inwoners dierlijke producten eet in ieder geval. Maar niet iedereen wil dit soort filmpjes 'door hun strot geduwd' krijgen en ik kan me daarom wel voorstellen dat Bokt ervoor kiest om daar neutraal in te blijven en dus dit soort filmpjes te verwijderen.

Edit: Ik weet in ieder geval dat ik er altijd heel erg van moest huilen en me heel schuldig voelde over vlees eten etc als ik ze tegenkwam toen ik nog bij mijn ouders woonde. Ik kon helemaal overstuur worden van hoe ik het aan het aanpakken was, maar uiteindelijk waren het alleen de filmpjes die ervoor zorgden dat ik het heel erg vond. Nu ben ik overwegend veganistisch uit eigen overtuiging en dat bevalt een stuk beter. Ik sta er sterker in, in ieder geval :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:16

Als je je paard niet vermoordt of mishandelt dan kan paardrijden in stricte zin wel onder veganistisch vallen.Als ze te weinig beweging krijgen kan dat zeer schadelijk voor hun gezondheid zijn tenslotte, en 24/7 het hele jaar door buiten gaat in ons klimaat niet met elk paard.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:21

Emmaa_ schreef:
Ik kan me vinden in je 'commentaar' erop, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Ik heb heel erg lang mijn ogen dichtgehouden voor dit soort filmpjes. Ik wist hoe het eraan toe ging en het was een bewust keuze om daar niet al te veel bij stil te staan en toch te proberen om op mijn eigen manier diervriendelijker te eten.

Nu ik wel overwegend veganistisch eet krijg ik ook sneller de neiging om dit soort filmpjes te posten, vooral omdat ik mensen wil laten zien wat ze nou eigenlijk daadwerkelijk eten. Dierlijke producten eten is eigenlijk niet goed te praten, niet op de manier waarop het gros van de Nederlandse inwoners dierlijke producten eet in ieder geval. Maar niet iedereen wil dit soort filmpjes 'door hun strot geduwd' krijgen en ik kan me daarom wel voorstellen dat Bokt ervoor kiest om daar neutraal in te blijven en dus dit soort filmpjes te verwijderen.

Edit: Ik weet in ieder geval dat ik er altijd heel erg van moest huilen en me heel schuldig voelde over vlees eten etc als ik ze tegenkwam toen ik nog bij mijn ouders woonde. Ik kon helemaal overstuur worden van hoe ik het aan het aanpakken was, maar uiteindelijk waren het alleen de filmpjes die ervoor zorgden dat ik het heel erg vond. Nu ben ik overwegend veganistisch uit eigen overtuiging en dat bevalt een stuk beter. Ik sta er sterker in, in ieder geval :)

Nee precies, ik snap helemaal dat mensen dit geen leuke filmpjes vinden, maar wettelijk is dit gewoon geen dierenmishandeling en wordt dit prima gedoogd. En het is ook niet raar dat mensen deze filmpjes niet willen zien want:
1. Het is gewoon niet leuk om zo'n leed te zien
2. Cognitieve dissonantie: het is niet leuk om iets te zien wat je huidige keuze tegenspreekt.

Maar vond het gewoon ironisch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:04

Tillie20, maf is dat ja :+ Ik zag je trouwens een paar hele goeie opmerkingen maken in het 'PETA wilt rath/gal aanklagen' topic, jammer dat mensen daar dan toch liever de kop in het zand steken weer. Maar je typte daar een paar keer precies uit wat ik wilde zeggen :D

_Nelleke_ schreef:
Ik vind een paddock met schuilstal en een wei met soortgenoten gewoon niet zaligmakend. Ik vind het net als een konijn in een hok of een hond de hele dag in huis + tuin. Ik vind het natuurlijk wel beter dan een stal van 3x3, maar hier op bokt wordt soms gedaan alsof het zaligmakend is en dat dat alles is waar je paard behoefte aan heeft.

Een hond heeft toch ook behoefte aan mentale en fysieke uitdaging? Die laten we toch ook maar niet in huis zitten om stress te vermijden. Daar ondernemen we toch ook dingen mee omdat we denken dat de hond hier gelukkiger van wordt?

Ik denk dat je hier een vergelijking maakt die totaal niet op gaat: een hond heeft van nature hele andere behoeften (jagen om zich voor eten te voorzien!) dan een paard (rondtrekken/bewegen om zich van eten te voorzien!). Daarnaast is een huis voor één hond om de hele dag in te verblijven in zijn eentje, toch een minder natuurlijke/uitdagende leefomgeving dan een groot (leuk ingericht) weiland met meerdere paarden, voor een paard. Je vergelijking snap ik dus eigenlijk niet helemaal, en wat je precies wilt zeggen ook niet, sorry :) ?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:21

Mensen kijken dat soort filmpjes inderdaad niet... 'Wat niet weet, wat niet deert volgens mij'. Of dan krijg je te horen dat zulke praktijken toch niet in Nederland gebeuren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:26

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:41

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:59

WildWings schreef:
Ik denk dat je hier een vergelijking maakt die totaal niet op gaat: een hond heeft van nature hele andere behoeften (jagen om zich voor eten te voorzien!) dan een paard (rondtrekken/bewegen om zich van eten te voorzien!). Daarnaast is een huis voor één hond om de hele dag in te verblijven in zijn eentje, toch een minder natuurlijke/uitdagende leefomgeving dan een groot (leuk ingericht) weiland met meerdere paarden, voor een paard. Je vergelijking snap ik dus eigenlijk niet helemaal, en wat je precies wilt zeggen ook niet, sorry :) ?

Een paard staat in de natuur toch ook niet op 1ha met slootjes erom heen? Die trekken door enorme gebieden, op zoek naar water, eten etc in een natuurlijk gevormde kudde. Niet in een omheinde paddock met door mensen gevormde (steeds wisselende) kudde.

Wat ik wil zeggen is: een paddock+wei+schuilstal is leuk, maar we moeten ons niet vergissen dat het is zoals de paarden in de natuur leven. Het benaderd het zo goed mogelijk, ja, maar voor sommige paarden (ik zeg niet alle) is het niet voldoende. Bovendien zijn niet alle rassen geschikt voor het Nederlandse gras, of, het Nederlandse raaigras eigenlijk niet geschikt voor paarden. Dus 24/7 op het gras is hier ook niet wenselijk, dus je moet wat. :)

Oh en over honden: honden zijn niet per se roedeldieren. Het zijn familiedieren. Ze leven met hun familie, maar niet met onbekende soortgenootjes. Onderzoeken op verwilderde zwerfhonden wijzen juist uit dat de meeste zwerfhonden solitair leven en alleen een maatje opzoeken om mee te jagen maar daarna weer alleen verder gaan. Bovendien jagen die ook niet de hele dag maar slapen het grootste deel van de dag. Dus in mijn ogen is een hond die in een huis woont zonder (of met) soortgenootjes net zo (on)natuurlijk als een paard in een paddock.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:09

Ik moet zeggen dat ik het rijden meer doe voor het plezier van mijn paard dan voor mezelf := Hij vind het heerlijk om af en toe een sprintje te trekken, maar dat gaat zo lastig aan de hand :+
Laatst had ik meneer opgezadeld, en ik wilde hem nog even in de bak losgooien, even zijn opgekropte energie eruit laten gooien.. nou, daar was meneer het niet mee eens :') Nadat ik hem eindelijk de bak in had gekregen heeft hij even een driftbui gehad, meneer stond op de plek als een reekalf te bokken.. Toen heb ik de wei open gezet en hij stond in no-time aan de overkant bij de poort te wachten met zijn oren naar voren :+ En dan stap ik op en heb ik het braafste paard }:0
Ik word heel goed getrained door mijn dieren..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:04

Ik heb trouwens heerlijk vegan geluncht bij 'Le pain Quotidien' waar de helft van de menukaart vegan is. Ik had een salade met avocado, linzen, kikkererwten, venkel, radijs en mosterd vinaigrette met heerlijk vegan zuurdesembrood.

Edit: voor de nieuwsgierigen onder ons even de menukaart. Alles met een worteltje ervoor is vegan. :) http://www.lepainquotidien.nl/landing/m ... dt4Z3iIXzI

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:58

Mijn vriendinnen willen vanavond graag sushi gaan eten, maar ik zie er nogal tegenop. Weinig vega gerechten.. :( Arme vissen allemaal...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:09

Bij de sushibar waar ik geweest ben hadden ze wel veel vegetarische gerechten, en ook wel wat vega. Maar ik vond de simpele sushirolletjes met komkommer en courgette nog het lekkerst.
Ze hadden ook veel groentesnacks en fruit bij ons.