Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RedPassion schreef:Gevoelig punt op een paardenforum, ik begrijp het.![]()
![]()
Ik weet in ieder geval dat die twee van mij nog nooit gelukkig zijn geweest dan nu ze niks hoeven en altijd buiten lopen en eentje daarvan is een pientere, hoog in het bloed staande 'werker'. Ik geloof niet in paarden die graag bereden willen worden. Wel in paarden die graag mentaal (en fysiek) uitgedaagd willen worden, maar dat kan in mijn ogen op heel andere en veel gelijkwaardiger manieren dan er bovenop te gaan zitten.
Wat betreft het werken vind ik deze wel treffend: https://www.facebook.com/76515480358203 ... =1&theater
xMercury schreef:Als mijn merrie alweer de trailer niet op wilt, kan ik me daar heel slecht en schuldig over voelen. Het is onnatuurlijk en vreselijk voor zo'n dier. Punt is dat mijn paard niet mishandeld wordt. Beest krijgt goed te eten, staat hele dagen buiten en heeft een mooie open stal. Ik ben een voorstander van veganisme, omdat alle dieren een goed leven moeten hebben. Mijn paard heeft ook dat goede leven! Pijn vrij en krijgt wat ze nodig heeft.
Citaat:De Britse Farm Animal Welfare Council heeft de voorwaarden in 1993 uitgewerkt tot de bekende ‘Vijf vrijheden’:
1 dieren zijn vrij van honger en dorst. Ze hebben gemakkelijk toegang tot vers water en een adequaat rantsoen;
2 dieren zijn vrij van ongemak. Ze hebben een geschikte leefomgeving inclusief onderdak en een comfortabele rustplaats;
3 dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling;
4 dieren zijn vrij van angst en stress. Er is zorg voor voorwaarden en behandelingen die geestelijk lijden voorkomen;
5 dieren zijn vrij om normaal gedrag te vertonen. Ze hebben voldoende ruimte, goede voorzieningen en gezelschap van soortgenoten.
Emmaa_ schreef:Ik kan me vinden in je 'commentaar' erop, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Ik heb heel erg lang mijn ogen dichtgehouden voor dit soort filmpjes. Ik wist hoe het eraan toe ging en het was een bewust keuze om daar niet al te veel bij stil te staan en toch te proberen om op mijn eigen manier diervriendelijker te eten.
Nu ik wel overwegend veganistisch eet krijg ik ook sneller de neiging om dit soort filmpjes te posten, vooral omdat ik mensen wil laten zien wat ze nou eigenlijk daadwerkelijk eten. Dierlijke producten eten is eigenlijk niet goed te praten, niet op de manier waarop het gros van de Nederlandse inwoners dierlijke producten eet in ieder geval. Maar niet iedereen wil dit soort filmpjes 'door hun strot geduwd' krijgen en ik kan me daarom wel voorstellen dat Bokt ervoor kiest om daar neutraal in te blijven en dus dit soort filmpjes te verwijderen.
Edit: Ik weet in ieder geval dat ik er altijd heel erg van moest huilen en me heel schuldig voelde over vlees eten etc als ik ze tegenkwam toen ik nog bij mijn ouders woonde. Ik kon helemaal overstuur worden van hoe ik het aan het aanpakken was, maar uiteindelijk waren het alleen de filmpjes die ervoor zorgden dat ik het heel erg vond. Nu ben ik overwegend veganistisch uit eigen overtuiging en dat bevalt een stuk beter. Ik sta er sterker in, in ieder geval
_Nelleke_ schreef:Ik vind een paddock met schuilstal en een wei met soortgenoten gewoon niet zaligmakend. Ik vind het net als een konijn in een hok of een hond de hele dag in huis + tuin. Ik vind het natuurlijk wel beter dan een stal van 3x3, maar hier op bokt wordt soms gedaan alsof het zaligmakend is en dat dat alles is waar je paard behoefte aan heeft.
Een hond heeft toch ook behoefte aan mentale en fysieke uitdaging? Die laten we toch ook maar niet in huis zitten om stress te vermijden. Daar ondernemen we toch ook dingen mee omdat we denken dat de hond hier gelukkiger van wordt?
WildWings schreef:Ik denk dat je hier een vergelijking maakt die totaal niet op gaat: een hond heeft van nature hele andere behoeften (jagen om zich voor eten te voorzien!) dan een paard (rondtrekken/bewegen om zich van eten te voorzien!). Daarnaast is een huis voor één hond om de hele dag in te verblijven in zijn eentje, toch een minder natuurlijke/uitdagende leefomgeving dan een groot (leuk ingericht) weiland met meerdere paarden, voor een paard. Je vergelijking snap ik dus eigenlijk niet helemaal, en wat je precies wilt zeggen ook niet, sorry?