Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:57

marrianne schreef:
Ik ben nog steeds zo blij dat dit topic gestart is. Elke ochtend heb ik weer een heerlijk en gezond ontbijt!

heb om 7 uur ontbeten, en nu nog geen trek!

ja dat vind ik nou ook!

Horse_xx

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 11:10

Vannochtend weer een heerlijk ontbijtje gehad. Yoghurt, havermout en mueslie. Op zaterdag moet ik het altijd lang volhouden zonder eten (door werk). Dat lukt prima als ik dit eet :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:39

_/-\o_ wat een heerlijk topic!
Ik hou van havermout, eet het eigenlijk elke ochtend, maar vaak 'rauw' over fruit met Bulgaarse yoghurt met wat kaneel. Of 'ouderwets' gekookt met melk id magnetron ook met kaneel en soms wat rozijnen
Maar hier doe ik weer nieuwe ideeën op!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:43

Ik heb vanochtend die op MissLipgloss.nl stond gemaakt, met banaan en geraspte chocola en wat kaneel, maar die banaan was me echt veel te overheersend. Ben niet zo'n banaan-mens.
Vind tot nu toe de lekkerste met stukjes appel, rozijntjes en wat kaneel, gekookt in amandelmelk. Die met dat bevroren zomerfruit vond ik ook niet zo..
Maargoed, ik ben een newbie dus heb nog heel wat te proberen :D.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:24

Ik eet het juist altijd met banaan, heerlijk! Ik moet het ook nog eens proberen met appel en kaneel, maar ik ben zo verknocht aan mijn havermout/banaan/jam 's ochtends dat ik het moeilijk vind iets anders te proberen :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:27

Met banaan trekt me toch niet... Maar ik houd ook niet zo van warm fruit.
De banaan doe je er in plakjes door?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:29

Ik had plakjes gemaakt en die in vieren gedeeld zeg maar, in de hoop dat ik niet een hele hap banaan zou krijgen, maar de smaak was me nog teveel banaan.

Ik ben wel gek van mango, lekker zoet. Dat kan ik ook weleens proberen. iemand dat weleens gedaan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:30

KarinvdM schreef:
Met banaan trekt me toch niet... Maar ik houd ook niet zo van warm fruit.
De banaan doe je er in plakjes door?

Ik vind het ook niet echt lekker icm (zoet) fruit. Banaan, appel, zomerfruit.. Hartstikke lekker maar niet in mijn lauwwarme ontbijtje. Heb wel aardbeien in huis, kan nog proberen of ik dat wel lekker vind door de havermout.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:31

Ik snij de banaan idd in dunne plakjes.

Aardbeien heb ik geprobeerd maar vond dat geen succes..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:31

Ik heb het eigenlijk nog niet warm gegeten, begin altijd rond 5 uur 's ochtends met werken.
Maak het 's avonds en zet het in een afgesloten potje in de koelkast. 's Ochtends dat potje mee in de auto met een lepel en eten maar :=

Worden aardbeien niet heel week?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:33

Nee. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:54

Ok :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:56

Dit is een topic naar mijn hart! :+:

Moet wel eerlijk toegeven dat ik vandaag voor het eerst kaneel door mijn pap heb gedaan en dat was geen succes. Nee. Brr.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:57

Waar ik van de week nog postte dat ik geen glutenvrije havermout in de buurt kon vinden liep ik deze vandaag dus toch tegen het lijf toen ik de gezondheidswinkel inliep voor 2 pakken gv broodjes (ga een paar dagen weg dan zijn afbak/oppiep broodjes makkelijk :P)

Helaas niet te vergelijken met de Euroshopper prijzen en zelfs Quaker valt erbij in het niets.
3,99 voor een pak :P maar ja dan weet ik in ieder geval wel zeker dat het (wel) glutenvrij is.

Haver is nl van nature 'gewoon' glutenvrij, echter omdat het over het algemeen verwerkt wordt in bedrijven waar ook met tarwe gewerkt wordt is de haver die we in West Europa eten dus niet meer glutenvrij, er is veel kans op kruisbesmetting.
1x heb ik het uitgeprobeerd want zeer kleine hoeveelheden gluten krijg ik toch wel eens binnen (bijv tarwezetmeel kan ik wel... met mate.. eten), echter na die ene portie havermout lag het er binnen anderhalf uur weer uit en ben ik goed ziek geweest, er zit dus echt wel een behoorlijke hoeveelheid gluten in helaas.
De havermout die ik nu heb (Provena) komt uit Finland, waar ze een stuk verder zijn wat betreft glutenvrije producten.

Heb net het topic weer even doorgespit en heb een paar vraagjes.

Ik houd van zachte dingen, dus dat het echt papachtig is, dus waarschijnlijk is het het handigst het 's avonds in de week te zetten?
Moet ik het dan nog steeds 15 min koken als het voorgeweekt is?
15 min koken staat nl op de verpakking :P

Kan aan de verpakking nog niet zien (doos is nog dicht) of het havervlokken zijn of niet, maar maakt dat uit voor de bereidingswijze?
In het nederlands staat er nl volkoren haver, in het engels staat er wholegrain jumbo oats maar in het duits hebben ze het weer over haferflocken. Welke het nu is weet ik niet!

Voor diegenen die het willen weten :p
Mijn teff (boekweit) pap smaakte prima, met melk, klontje boter en kaneel :)
Dus met die combi ga ik ook maar starten met havermout

En de pannekoekjes lijken mij ook super!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:07

Als het voorgeweekt is doet anderhalf minuutje in de magnetron prima zijn werk :)

Ik heb overigens ontdekt dat je ook zonder te weken maar dan in een pannetje de langkokende op enkele minuutjes klaar kan maken. Ongeveer 170 ml vloeistof, het vuur flink hoog zetten, van zodra het kookt roeren en na een minuut of wat alweer uitzetten en even laten staan. Dan een beetje koude vloeistof erbij, roeren en weer twee minuutjes laten staan en klaar :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:14

Ik eet het ook zonder voorweken wel gewoon zo, zonder te koken. Lekker met fruit. :9
Ik heb het voor morgen al wel in de week staan, gewoon koud met wat zomerfruit uit de vriezer, lekker!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:04

Ik vind banaan door de havermout eigenlijk best lekker, maar dan alleen door de tomorroats, dus mijn bakje havermout met yoghurt. Warm vind ik het ook niet zoveel aan. Ik doe er wel altijd een schepje honing bij als ik mijn tomorroats met banaan eet. Jammie! Het zomerfruit vind ik ook alleen lekker door de tomorroats. Anders wordt mijn warme papje zo lauw. :+
Als ik de havermout met melk eet, week ik het ook altijd voor, maar da doe ik het nog steeds evenlang in de magnetron als de ongeweekte havermout. Ik breng het dan eerst aan de kook, dat duurt ee minuut of twee in de magnetron, en dan kook ik het nog drie minuten door. Ik gebruik trouwens de ES havermout. ;)

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:49

Ja hier ook een fan, sinds kort! Gewone pap uit de magnetron met alleen melk vond ik niet zo'n succes, dat wil ik nog wel gaan proberen met smaakmakers zoals fruit erdoorheen. Met yoghurt en fruit vond ik het veel lekkerder!

Daarnet als tussendoortje nog even een smoothie gemaakt, was ook erg lekker.
1 banaan, stukjes oranje meloen, yoghurt en havermout :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:57

Ik ben ook nog steeds fan! Op dit moment eet ik het meestal uit de magnetron met water. Hier doe ik kaneel door, wat bevroren rood fruit, een appel en een paar noten gestampt uit zo'n mix met amandelen/hazelnoot/walnoot. 'T heeft wat minder smaak met water ipv melk, maar ik red het er prima op, ik hecht gewoon geen enorme waarde aan enorm lekker eten eigenlijk. En met de lading fruit die ik erin gooi is de smaak alsnog niet onaangenaam ;)

Door een smoothie is het ook erg lekker inderdaad! :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:39

Chanen schreef:
Ik vind banaan door de havermout eigenlijk best lekker, maar dan alleen door de tomorroats, dus mijn bakje havermout met yoghurt. Warm vind ik het ook niet zoveel aan. Ik doe er wel altijd een schepje honing bij als ik mijn tomorroats met banaan eet. Jammie! Het zomerfruit vind ik ook alleen lekker door de tomorroats. Anders wordt mijn warme papje zo lauw. :+
Als ik de havermout met melk eet, week ik het ook altijd voor, maar da doe ik het nog steeds evenlang in de magnetron als de ongeweekte havermout. Ik breng het dan eerst aan de kook, dat duurt ee minuut of twee in de magnetron, en dan kook ik het nog drie minuten door. Ik gebruik trouwens de ES havermout. ;)

Maar waarom zolang koken?
Ik doe het 1½ minuut in de magnetron, dan is het ook heel warm geworden.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:28

Omdat ik het zo heb geleerd van mijn moeder. :+ Zo wordt het wat dikker en dat vind ik persoonlijk lekkerder dan een dun papje. En ja, dan kan ik ook minder melk en/of water toevoegen, maar dat geeft toch niet hetzelfde effect. ;)
Vanmorgen trouwens een nectarine en een schepje rietsuiker door de warme havermout gedaan en dat is ook niet vies.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:34

De langkokende moet je sowieso even wat langer koken, anders is er geen 'binding' en zijn het gewoon brokjes in liquide vloeistof.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:36

Zo heb nu ook maar eens rauw in de joghurt geprobeerd, dat is wel lekker en geen darmkrampen meer!~
Gooi het door mijn haverrijke muesli of door de granola, beetje half om half.
Joghurt gaat weer even goed (klopt af op hout, weet nooit voor hoelang)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:31

Ik had toevallig melk in huis en heb vanochtend havermout met melk gemaakt. Maar ik heb het liever met water, melk maakt het veel te weeïg :=

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:18

Daenerys schreef:
Ik had toevallig melk in huis en heb vanochtend havermout met melk gemaakt. Maar ik heb het liever met water, melk maakt het veel te weeïg :=

Ik vind het juist met melk lekker ! Met water hoef ik het echt NOOIT meer, echt niet te eten pff :=